Millä viikolla täysiaikainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen ymmärtänyt että 37: s viikko, eli rv 36+0 on jo täysiaikainen.

Mun sisko pääsi seuraavana päivänä sairaalasta lapsen kanssa joka syntyi viikolla 36+ jotain.

Mutta kun itse synnytin, mun huonekaverin vauvalla oli "liian aikaisin syntyneen merkkejä" kun syntyi viikolla 36+jotain, ja ne joutu olee tosi pitkään sairaalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli eikö tää "ongelma" vieläkään selviä, onko se nyt se rv 36+0 vai 38+0... Itsekin oon luullut aiemmin, että olis 38+0

mä olen aina luullut että 36. Hitsi kun en muista mistä sen luin. Vasta esikoista odottaessa luin jostain että 38

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=86 Täällä kerrotaan että rv 37 jälkeen olisi täysiaikainen.

Ok, ehkä Tekayta vois uskoa, eli 37+0 ts. 38. raskausviikolla vaavi täysaikainen... Siks pohdin tätä asiaa, että mihin asti tässä pitäis teoriassa sinnitellä, että vaavi katsoittais täysiaikaiseksi ja vois jo huokaista helpotuksesta, kun viikkoja ei vielä tarpeeksi kasassa ja muutamat oireet nyt vähän huolestuttavat ja mietityttävät... että jaksaako vauva pysyä vielä tarpeeksi kauan masussa. Vähän sekavaa tekstiä tähän aikaan yöstä, täytyy mennä nukkumaan :)

Mulle neuvolatäti sanoi, että viikon 38 loppuessa, kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa on täysiaikainen ja sitä ennen katsotaan painon ja keuhkojen kehityksen mukaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Mun sisko pääsi seuraavana päivänä sairaalasta lapsen kanssa joka syntyi viikolla 36+ jotain.

Mutta kun itse synnytin, mun huonekaverin vauvalla oli "liian aikaisin syntyneen merkkejä" kun syntyi viikolla 36+jotain, ja ne joutu olee tosi pitkään sairaalassa.

ei, vaan kun 37 viikkoa on täynnä. olet ymmärtänyt siis väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

sano sitten mikä se välivaihe on? kun alle 36 on keskonen, niin mikä on rv 36 syntyny?

ja kuten tossa mainitsin, viikolla 36 joko on tai ei ole "valmis", tunnen molempia (muitakin kuin noi mainitsemani esimerkit ) sekä niistä jotka on olu ok viikolla 36 ja niistä jotka ei oo ollu

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

sano sitten mikä se välivaihe on? kun alle 36 on keskonen, niin mikä on rv 36 syntyny?

ei siinä ole mitään välivaihetta. Ennenaikainen on 36+6 asti ja täysaikainen 37+0

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulle neuvolatäti sanoi, että viikon 38 loppuessa, kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa on täysiaikainen ja sitä ennen katsotaan painon ja keuhkojen kehityksen mukaan...

no mulla ei ainakaan keskosesta puhuttu kun syntyi 37+2 viikolla ja painoi 2770 ja 49cm pitkä. Alla 36 viikkoisista olen kuullut ihan puhuttavan keskosista vaikka oisi painanutkin enemmän!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no mulla ei ainakaan keskosesta puhuttu kun syntyi 37+2 viikolla ja painoi 2770 ja 49cm pitkä. Alla 36 viikkoisista olen kuullut ihan puhuttavan keskosista vaikka oisi painanutkin enemmän!

ei sun lapses oo keskonen ollutkaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja onneksi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ei sun lapses oo keskonen ollutkaan:)

No sanoinko että ois ollut?

Yhteistyössä