Millä viikolla vauva laskeutuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla vauveli on ollut rv 35 pää alaspäin ja terveydenhoitajan mukaan kiinnittynyt. Liekö sitten ollut väärässä, koska nyt on 40 + 2 eikä synnytys ole vieläkään osoittanut alkamisen merkkejä...

Mulla ei laskutunut ollenkaan. Ultrattiin vielä edellisenä päivänä ennen kuin käynnistettiin, mutta kuitenkin tuli synnytyksessä yllätyksenä. Paikat auki eikä tenava laskeutunut. Hirmu härdishän siitä tuli, mutta lopen kaikki meni suht ok ja tuli alakautta.

Tosi yksilöllistä taitaa olla. Olen kuullut, että varsinkin uudelleen synnyttäjillä voi laskeutua vasta samassa rytinässä, kun synnytys käynnistyy. Ensi synnyttäjällä kaiketi mietitään lantion tilavuutta ja vauvan mahtuvuutta, jos rv 38 jälkeen vielä keikkuu kovin korkealla... Laskeutumattomuus ei kuitenkaan ilman muuta tarkoita, ettei mahtuisi tulemaan (=

Masun laskeutumista (maatessa tulee "tilaa" rintojen ja vatsan väliin, vatsan sivuprofiili ikäänkuin putoaa eteen ja alaspäin) pidetään kyllä usein synnytyksen lähestymisen merkkinä, mutta ei se taida kuitenkaan ihan muutaman päivän tarkkuudella vauvan tuloa ennustaa.

Itselläni viikko 30 ja sekä äitipolilla ja neuvolalääkärissä sanottiin, että pää on jo todella alhaalla (ei oikein saatu edes pään mittaa ultrattua). Siksipä tuolla ylempänä olleen kommentit 32 viikolla laskeutuneesta ja kuitenkin odottelusta vielä 40+5 tuntui lohdullisilta. Vähän kun rupesi jännittämään, että eihän se nyt vain vielä tule...

Minuakin kiinnostaisi tämä aihe. Nyt ihan yhtäkkiä on alkanut jomottelemaan ja vihlomaan alapäätä ja kävelykin muuttunut vaikemmaksi (aikaisemmin ei ole ollut minkäänlaisia jomotuksia). Vielä viikko sitten sopivat housut kiristävät nyt ihan julmetusti ja vauva ei paina enää kylkiluihin niin kuin aikaisemmin. Sen tiedän, että vauva on ollut pää alaspäin jo kesäkuusta asti. Joten mietinkin, että ovatko liitoskivut alkaneet rajuina vai voiko olla mahdollista, että vauva olisi jo laskeutunut?

Kisu rv 32

Esikoinen kiinnittyi tiukasti 4 viikkoa ennen syntymäänsä ja kaksi nuorempaa 8 viikkoa ennen. Kaikki syntyivät laskettuna aikana.

Taitaa olla melkoisen yksilöllistä.

Yleensä kohtu on korkeimmalla viikoilla 35-37, eli tällöin sf-mitta on suurin. Sen jälkeen sikiö alkaa laskeutua ja hengittäminen helpottuu. tietysti on yksilöllisiä eroja. Lähes aina sikiö kuitenkin laskeutuu ennen syntymää, enemmin tai myöhemmin. Minulla menossa 38+0 ja laskeutunut oli jo 3 viikkoa sitten ja tänään neuvolassa sanottiin, että nyt on kunnolla kiinnittynytkin.. Alkaa jo vähän jänskättää..

En tuntenut ekassa raskaudessa mitään selvää laskeutumista, parin viimeisen viikon aikana sf-mitta ei enää kasvanut, hengittäminen oli helpompaa ja maha hieman alempana (olin silti yhtä vatsaa koko täti). Vauva ei kiinnittynyt lainkaan ennen syntymistään rv 41+5, pää liikkui viimeiseen asti.

Nyt ollaan vielä korkealla mahassa, rv 30.

Yhteistyössä