Hae Anna.fi-sivustolta

Millä estää aurinkoihottuma?

Viestiketju osiossa 'Kaukomatkat' , käynnistäjänä Omituinen otus, 26.10.2008.

1. Omituinen otus Vierailija

Pari vuotta sitten sain Brasiliassa voimakkaan, todella kiusallisen aurinkoihottuman. Myös viime talven Intian matkalla iho oireili. Talvella ollaan menossa Phukettiin/Krabille ja nyt haluaisin tehdä kaikkeni että selviäisin matkasta suuremmitta ihoharmeitta. Rusketuksellakaan ei niin väliä kunhan ei tarvitse kulkea iho ruvella ja kutisevana. Kaikki vinkit nyt tarpeen, kiitos

2. näin minulla Vierailija

Minulla loppui aurinkoihottumat, kun siirryin käyttämään pelkästään fysiologisen suojan sisältäviä aurinkovoiteita, eli Erisan, LV, ja useiden merkkien pikkulapsille tarkoitetut voiteet. Ihoni ei näköjään siedä noita "nykyaikaisia" kemiallisia suojia, vaan menee niiden ja auringon yhteisvaikutuksesta ihottumalle. Jos tuotteessa ei ole mainintaa, että se sisältää ainoastaan fysiologisen suojan, niin siinä on lähes poikkeuksetta tuo kemiallinen suoja. Kertoohan se jo niistä jotain, ettei niitä saa käyttää ollenkaan pikkulapsille - eivät ole välttämättä suositeltavaa kamaa meille muillekaan.

Toinen mikä ihottumaa voi pahentaa, on iholle kuivuva suolavesi ja/tai se ettei pese aurinkovoiteita kunnolla pois iholta. Kaikkein varmiten aurinkoihottumalta vältyy, kun käyttää auringolta suojaavia vaatteita, lierihattua jne. Myös betakaroteenikuurista voi olla apua.

3. Bruja Vierailija

Minulla auttoi siitepölyallergiaan määrätyt allergialääkkeet. Samoja saa apteekista ilman reseptiäkin. Eivät kokonaan hävittäneet oireita, mutta ei ollut kutinaa. Jos minulle tulee aurinkoihottumaa, olen yhden päivän pois auringosta/pidän pitkähihaista, niin ihottuma paranee ja loppuloman voi viettää auringosta nauttien.

4. M@nner Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    niitä porkkanakapseleita (mitä karoteenia lienee ovatkaan) on tullut popsittua. Ja tuo Brujan mallin mukaan on toimittu. Eli nahka suojaan henkittävän ja hankaamattoman vaatteen alle (huivi, liina tai vst).

5. Konsti Vierailija

Aurinkokapselit ja tietenkin suojavoiteet auttavat, mutta jos niistä huolimatta aurinkoihottuma iskee, aloeverageeli parantaa nopeasti.

6. Mulla myös on aurinkoihottuman pitänyt poissa nuo "lasten aurinkorasvat" -siis ne aurinkorasvat, joissa on fysikaalinen suoja. Olen huomannut, että suojakertoimella ei ole merkitystä.

7. glo Vierailija

Suomalainen Favora aurinko geeli on juuri tallainen fysikaalisen suojan omaava (ei kemiallisia suojia)sopii siis lapsillekkin suoja 15.

8. BKK Vierailija

Itselläni aurinkoihottuma pyrkii pintaan kun nykyisin tulee enää vierailtua / lomailtua aurinkokohteissa siellä asumisen sijaan - oloa helpottaa se että heti meressä uinnin jälkeen käy makean veden suihkussa ja jatkaa sitten taas auringonottoa. Kerta kerralta iho sietää aurinkoa paremmin, ihottumaa ja reaktiota ei tule enää n. 2-3:n päivän jälkeen. Tavallinen lime auttaa myös kutinaan.

9. risteilijäriitta Vierailija

Itse olen nyt syönyt pari, kolme viikoa ennen reissu betakaroteenikapseleita ja käyttänyt aurinkovoiteita, jotka on tarkoitettu estämään aurinkoihottumaa. Ilmeisesti kummastakin on ollut apua, koska olen säästynyt ihottumalta.

"Oikea" aurinkoihottumahan on aivan äärimmäisen kurja vaiva ja ainakaan minulla siihen ei auta oikeastaan mikään (kokeiltu on aleovera, kortisonivoide, allergialääkkeet yms.) Paras noista on ehkä kortisonivoide.

10. --Sol Vierailija

Kortisonivoidetta ei missään nimessä pitäisi käyttää aurinkoihottumaan! Ehkä siinä vaiheessa, jos ei enää aurinkoaltistusta tule, mutta jos seuraavana aamuna on rantaoleilua tiedossa, kortisoni pahentaa oireita.

Aurinkoihottuma johtuu siitä, kun iho saa tottumattomuuttaan annoksen aurinkoa. Oireet voivat tulla vasta muutaman päivän jälkeen, kun iho on "kypsynyt". Mulla on auttanut myöhäissyksyn aurinkolomilla muutama solariumkerta elokuun ja matkan välillä, ettei iho ole ihan päässyt unohtamaan, että aurinkokin on olemassa. Apteekeista saa aurinkoihottumaan tarkoitettuja ns. rasvoja, jotka eivät tosiasiassa sisällä rasvaa tai emulsifiantteja, ne kun pahentavat/aiheuttavat herkällä iholla ihottumaa. (siksi siis kortisonia ei kannata käyttää) Aloe vera on ihan jees, beetakaroteeni tepsii myös.

Rasvat kannattaa muuten ostaa Suomesta mukaan, ja reilusti, esim. Thaimaasta löytyi tasan yksi apteekki, jossa oli edes fysikaalisen suojan antavaa rasvaa, Etelä-Amerikan maista ei löytynyt sellaistakaan.

11. saatko oireen Vierailija

auringosta vai aurinkovoiteesta? Itse luulin saavani aurinkoihottuman kunnes hoksasin että saan oireen aurinkovoiteesta, ja sitten löysin voiteen joka sopii iholleni.

Jos saat sen oikeasti auringosta, niin aloita auringossa oleskelu todella varovasti, käytä pitkähihaisia paitoja ensimmäiset päivät jne, totuta itsesi aurinkoon vähitellen. Onhan se melkoinen muutos tästä sateesta ja harmaudesta yhtäkkiä mennä polttavaan aurinkoon koko päiväksi, anna siis ihollesi aikaa sopeutua uuteen ilmastoon.

12. Innokas matkailija Vierailija

Minulla on ollut vuosia sama ongelma. Olen syönyt lääkärin valvonnassa betakaroteenia ja ottanut solariumia mutta ilman vaikutusta. Luulen että tapaukset olevat yksilökohtaisia, mikä auttaa ketäkin. Itselläni ainoastaan suojautuminen vaatteilla auttaa, ja ihottuma ei ole palamista eikä sitä että en olisi tottunut aurinkoon, sillä voin saada ihottuman loppukesästäkin Suomessa. Muutama päivä menee hyvin vaikka olisin kuinka auringossa, mutta kun ihottuma nousee, niin sitten en kestä yhtään aurinkoa. Saattaa olla että aurinkovoiteissa tai yleensä voiteissa voi olla aineita jotka eivät ainakaan paranna tilannetta. Myös jotkut suun kautta otettavat lääkkeet eivät välttämättä sovi auringon kanssa, mutta lienee harvinaisempaa.

13. täälläkin Vierailija

Olen kärsinyt aurinkoihottumasta jo vuosia. Se on ystävä, joka ei todellakaan jätä minua reissuilla yksin. On kokeiltu rasvaa, beetakaroteenia ja jos vaikka mitä. Ja mikään ei ole auttanut. Ja minun aurinkoihottuma leviää rajusti ja on erittäin ruman näköinen.

Viimeksi Thaimaassa (taisi olla Hua Hin) niin lääkäri määräsi kortisonitabletteja, antihistamiineja ja jotain lääkerasvaa. En muista ihan varmasti lääkkeen nimeä, saattoi olla sellainen kuin Prednisolon, mutta se tehosi.

Söin kuurina sitä paikan päällä 4 pvää ja välttelin suoranaista aurinkoa. Ja ihottuma hävisi. Ensimmäistä kertaa elämässäni saatoin nauttia auringosta ilman näpyn näppyä. Täällä Suomessa sitten selvisi, että kyse on erittäin voimakkaasta kortisonitabletista, jota saa ottaa vain 2-3 päivässä (Thaimaan lääkäri määräsi 4 päivässä). Tätä kortisonitablettia saa täältä vain reseptillä. Ei kuulemma ole hyväksi sitä syödä kovinkaan paljon.... No seuraavalle reissulle sitten taidan ottaa taas sitä. Kai sitä kerran vuodessa voi...

Toisaalta lääkäri määräsi minulle sellaisia antihistamiineja, joita Suomessa ei todellakaan edes käytetä antihistamiineina.

14. Prednisolon Vierailija

Kävin juuri ihotautilääkärillä yllättäen täällä kotimaassa tulleen ihottuman vuoksi ja sain kuurin Prednisolonia vähenevänä kuurian (ensin 2 pvää 6 tabua, sitten 2 pvää 5 tabua, 4 päivää 4 tabua..) eli kyllä sitä määrätään isompiakin annoksia. Kysyin lääkäriltä apua tulevan Thai-reissun allergiajuttuun ja hän suositteli sarjakäyntiä valohoidossa totuttamassa ihoa valoon. Muistaakseni 15 kerran sarjaa suositteli. Hinta oli vuosia sitten n. 5 e/kerta ja kela korvaa osan jos saa lääkärin lähetteen. Täytyyköhän harkita?

15. allerginen minäkin Vierailija

Missä tätä valohoitoa annetaan? Tarkoitan siis onko se sairaala, tk vaiko joku muu? Nimittäin valohoito on vielä kokeilematta.... Ja minkälaista tuo valohoito on?

16. Prednisolon taas Vierailija

Itse sain tämän vinkin yksityisessa lääkärikeskuksessa Koski-Klinikalla Tampereella. Ei kauhean tarkkaan siitä puhuttu kun ajattelin palata asiaan myöhemmin asian tullessa ajankohtaisemmaksi. Jotenkin sillä totutetaan ihoa uv-säteilyyn hyvin lyhyinä hoitoina.Mielestäni lääkäri sanoi jopa 20 sek kerta-annoksen riittävän. Näin lyhyesti löytyi heidän sivuilta " Valohoidot
    K-UVB -valohoidolla voidaan hoitaa mm. psoriasista, atooppista ihottumaa ja vitiligoa sekä sitä voidaan antaa siedätyshoitona aurinkoihottumasta kärsiville. Hoidon laadun ja tarpeen arvioi aina lääkäri. " Täytyypä googletella lisää..

17. inka* Vierailija

Omalla Thaimaan matkalla vältyin miltei kokonaan (eka kerran 30 vuoteen) Dr. Hauskan 22 kertoimen rasvalla. Enää sitä ei valitettavasti valmisteta, mutta 15 kertoimella varustettua on tarkoitus testata helmikuun lopulla.

18. essi_40 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kärsin monia vuosia pahasta aurinkoihottumasta ja minulle aurinkoihottuman aiheutti aurinkovoiteiden hajusteet. Nyt olen jo vuosia käyttänyt vain hajustamattomia aurinkovoiteita, ja näin välttynyt aurinkoihottumalta. Esim. dermosililla on täysin hajusteeton 15 kertoimella varustettu aurinkovoide. Kerroin 15 on kuitenkin aika vähän esim. Thaimaassa, joten ensimmäiset päivät pitää olla varovasti auringossa. Lisäksi pitää välttää hajustettuja auringonoton jälkeen -voiteita. Nämäkin saattavat vaikuttaa. Itse käytän aloe vera -pohjaisia perusvoiteita auringon oton jälkeen -voiteena.

19. se prednisolon Vierailija

Käytän hajusteettomia aurinkovoiteita, Eucerin - aurinkovoide allergikoille (25 suojakerroin) on mitä käytän mutta sekään ei vie pois ihottumaa kokonaan. Hieman ehkä estää, mutta ei mainittavasti. Olen käyttänyt kaikennäköisiä rasvoja. Täälläkin mainittuja Dr Hauskaa, aloevera -pohjaisia, hajusteettomia, luontaistuotejuttuja, karoteenitabletteja, mitä niitä nyt onkaan. Ja mikään ei auta. Ainoastaan se prednisolon on tehonnut mutta voiteista ei mikään. Sain kerran Thaimaasta sellaista rasvaa, joka haisi aivan kamalalta mutta tehosi kohtalaisen hyvin, mutta nimeähän siinä apteekin purkissa ei tietenkään ollut.

20. Hely Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Tyhmä kysymys, mitä tämä fysikaalinen suoja tarkoittaa? Estääkö rusketuksen kokonaan, kuten pastat? Olen Eucerin-suojaa käyttänyt, eikä se estänyt yhtään aurinkoihottumaa tulemasta.... kauhea vaiva, pelkään jo valmiiksi, että mikä kutina odottaa.

21. fysikalisti Vierailija

Fysikaalinen suoja perustuu voiteen seassa oleviin pieniin kiteisiin, jotka heijastavat auringon säteilyn pois iholta, ja suojakerroin määrittyy sen mukaan kuinka paljon niitä kiteitä voiteessa on. Ei estä ruskettumasta kokonaan, todellakaan. Todella vaaleaihoinen mieheni käytti koko Malesian-lomamme ajan suojakerrointa 40 ja sain oikein kauniin väriin - ei hän sen tummemmaksi olisi tullut millään ilman suojaakaan. Korkean kertoimen voiteet kyllä tekevät paksuna kerroksena hieman vaaleankuultavan pinnan ihoon, mutta ei mitenkään niin että se olisi joku oikea ongelma.

22. hunajaporsas Vierailija

Samaa valoallergia vaivaa olen itsekin kärsinyt jo useita vuosia. Keväällä ja kesällä eniten, syksyllä helpottaa. Kutiaminen on yhtä tuskaa!
    Suurikertoimisesta aurinkovoiteesta olen itse löytänyt jonkinlaisen avun, viime vuonna taisi olla lasten viisikymppistä voidetta. Betakaroteiinia en ole vielä kokeillut. Aikaisemmin jotkut olivat sanoneet käyttäneensä solariumia allergian estoon, totuushan on että solariumi ei siinä auta. Valohoidot ovat asia erikseen!
    Seuraavaksi ajattelin kokeilla Avenen High protection -aurinkovoidetta, se sisältää vain fysiologisen suojan. Voide on hieman beigeen vivahtava eikä siis ilmeisesti jätä valkoista kerrosta iholle (tosin se tarkoittaa, että voide sisältää väriaineita).
    Tuote on saanut allergia- ja astmaliiton hyväksynnän.
    http://www.apteekkikulma.fi/epages/YkkosApteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/YkkosApteekki/Products/OE0228221

23. kärsin 15 vuotta Vierailija

sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan

24. kärsin 15 vuotta Vierailija

sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan
    eli se oli aurinkoihottuma@gmail.com tuonne vain viestiä ja tilausta niin saatte apua

25. Siiris Vierailija

samaa olen alkanut ajattelemaan eli aurinkosuoja on aurinkoihottuman pahin aiheuttaja. Jos olen saanut jo kotimaassa jonkin verran rusketusta ja ilman mitään suojaa, en saa ihottumaa myöskään etelässä. Keväällä ekalla Välimeren lomalla muutaman päivän päästä puhkeaa ihottumaa, iho punertaa. Käyn useamman kerran vuodessa jossain ja jälkimmäisillä kerroilla ei ihottumaa tule koska ei tarvitse ihoa voidella enää niin paljoa. Käytän apteekkituotteita suojana, ne ovat vain kosteutta, ei rasvaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri