millä kakkatahrat pois?

  • Viestiketjun aloittaja pyykkääjä
  • Ensimmäinen viesti
pyykkääjä
Kertokaas joku hyvä tahranpoistaja tai pesuaine millä saa vauvankakkatahrat pois vaatteista! Yhtä tahraa olen pessyt nyt 3 kertaa TahraSertolla 60 asteessa tavallisen pesuaineen kanssa, eikä irtoa sitten millään!
 
sappisaippua
Oletko kokeillut sappisaippuaa? Meillä ainakin sillä on aika hyvin irronnut, tosin kyllä muutamiin vaatteisiin taisi jotain sitkeää mustikkasose-maitokakkajämää vielä jäädäkin... Sappisaippuaa saa myös nestemäisenä!
 
ÄssÄ ejk.
Sappisaippualla on kakkatahrat lähteneet meillä aika hyvin, mutta ne pitäis käsitellä ennen pesua. Kuumassa peseminen polttaa tahrat kiinni kovempaa vaatteeseen.
 
nestemäinen sappisaippua
Mulla on nestemäistä sappisaippuaa. Laitan sitä tahroihin aina ennen pesua, ja hyvin on kaikki tahrat lähteneet. Jos on koko koneellinen tosi likaista, esim. vaippoja, niin laitan tuota nestemäistä sappisaippuaa esipesuaineeksi. Toimii myös niin!

Alkuperäinen kirjoittaja ÄssÄ ejk.;10468037:
Sappisaippualla on kakkatahrat lähteneet meillä aika hyvin, mutta ne pitäis käsitellä ennen pesua. Kuumassa peseminen polttaa tahrat kiinni kovempaa vaatteeseen.
 
joanna
hei,sitä löytyy ainakin vihreävä, vihrea pikkupaketti, puolet tavallisesta saippuapaketista. kokeile jotain lastentarvikeliiketta/luomukauppaa; ei taidaolla tavallisessa kaupassa
 
uusavuton.
Mitä ihmettä on sappisaippua? Saako ihan tuolla nimellä kaupasta vai onko niitä jotain eri merkkejä? Ikinä kuullutkaan. Eikä ole kakkatahrat tosin millään lähteneetkään...
 
sappisaippua
No ainakin mä olen ihan Prismasta ostanut Sonett-merkkistä sappisaippuaa. On niitä varmaan muunkin merkkisiä. Ei siis ihan pienistä kaupoista varmaan löydy mutta tosiaan ainakin lastentarvikeliikkeistä ja luontaistuotekaupoista.

En nyt tarkemmin muista mitä kaikkea sappisaippuassa on mutta ainakin lehmän sappea "vaikuttavana aineena". Suht halpaakin on, palasaippua muistaakseni kolmen euron kieppeillä ja nestemäinen n. 5 euroa.
 
peppi
No ainakin mä olen ihan Prismasta ostanut Sonett-merkkistä sappisaippuaa. On niitä varmaan muunkin merkkisiä. Ei siis ihan pienistä kaupoista varmaan löydy mutta tosiaan ainakin lastentarvikeliikkeistä ja luontaistuotekaupoista.

En nyt tarkemmin muista mitä kaikkea sappisaippuassa on mutta ainakin lehmän sappea "vaikuttavana aineena". Suht halpaakin on, palasaippua muistaakseni kolmen euron kieppeillä ja nestemäinen n. 5 euroa.

Kannattaa huuhtoa tahrat tuoreena ja hieroa sitten tahrakohtaan sappisaippuaa. Mä jätän sen jälkeen vaatteen vaan odottamaan seuraavaa pesua ja hyvin lähtee tahrat kun saa vaikuttaa pidempään kuin sen pakkauksessa olevan ajan, värit eivät ole koskaan vaatteista tällä lailla lähteneet. Sappisaippuaa saa nestemäisenä tai palana, palasaippua on paljon riittoisampi. Itse olen ostanut luontaistuotekaupasta.
 
Viimeksi muokattu:
Raivotar
kaikki pissa-kakka-veri-yrjö-maito-muu erite -osasto lähtee parhaiten kun huuhtelet ja nyrkkipyykkäät heti kylmällä vedellä hyvin. ja sitten vänissiä kehiin ja koneeseen. :)
 
laitospyykkäri
Kyllä minä kans luotan tohon luonnon omaan konstiin! Sappihan on nimenomaan entsyymien hajottaja. Siksi se toimii niin hyvin. Tahrat kanntattaa kylmällä huuhdella ja vielä sappisaippuaa kehiin niin Avot!

Ja on taatusti myös luonnolle parempi kuin "vänissit"...
 
S.alli
Täällä vielä yksi sappisaippuaan tyytyväinen. Pyykkäysrutiineihini kuuluu kestovaippojen käsittely sappisaippualla. Minulla on toiminut hyvin se, että pyöritän vaipat eka kylmässä liotus/esipesussa. Sitten poimin vakavimmin tahrautuneet yksilöt sappisaippua-käsittelyyn ja pesen lopuksi kuumassa pesussa. Yhtään tahraa ei ole jäänyt vaippoihin tämän käsittelyn jälkeen. Ihan loistavaa ainetta tuo sappisaippua!
 
Klorite
Jos vauvan vaatteet ovat vaaleita/valkoisia ja puuvillaa, niin myös Kloritea voi kokeilla jos jo kaikki muut keinot on kokeiltu. Klorite on aikamoista myrkkyä ja helposti esim. pastellivärisistä vaatteista poistaa väritkin, mutta siksi minulla arkikäytössä monet vaatteet ovat juuri valkoisia, koska viimeistään Kloritella ne saa hohtavan valkoisiksi.
 
Raivotar
Alkuperäinen kirjoittaja laitospyykkäri;10468961:
Kyllä minä kans luotan tohon luonnon omaan konstiin! Sappihan on nimenomaan entsyymien hajottaja. Siksi se toimii niin hyvin. Tahrat kanntattaa kylmällä huuhdella ja vielä sappisaippuaa kehiin niin Avot!

Ja on taatusti myös luonnolle parempi kuin "vänissit"...

Siinä olet kyllä taatusti oikeassa, pitäisi itsekin tutustua tuohon sappisaippuaan. "Vänissi" ei tosiaan ole mitään kovin ympäristöystävällistä.. :)
 
asdf
Minäkin hehkutan sappisaippuaa. Meillä on nestemäistä. Tuoreena huuhdon tahraa veden alla mutta sitten pesun tullen hieron siihen sappisaippuaa. Jos on kovasti kakkasia esim vaippapyykki niin sappisaippuaa voi lorauttaa pesuaineenkin sekaan. On auttanut myös muihin tahroihin. Ihan huippu ja vielä luonnontuote. Porkkanasosetahrat tosin ovat sillä vähän sitkeessä.
 

Yhteistyössä