Millähän sitä taas eläis...??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MammaXX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en kyllä tajua miten voi olla noi pa... Ihan oikeesti. Itse olen kotihoidontuella oleva yh. Eli koko tämän talouden tulot yhteenlaskettuna on n.1100 (lapsilisät+ elatukset mukana). 600 euron vuokran jälkeen jää 500 euroa elämiseen. Laskuihin menee noin 100 euroa kuussa, ruokaan pihistellen 200. Jää 200 euroa kuukaudessa muihin menoihin, kuten vaatteisiin... Ei olla jouduttu ostamaan käytettyä, kun ostan aina alennuksesta. Ihan hyvin tullaan toimeen enkä valita. Saisin rahaa siis sossustakin, koska mennään alle toimeentulotukirajojen, mutta ei ole tarvetta. Lapsia on 2. Toinen kouluikäinen ja toinen 1-vuotias.

No toi 100 egee laskuihin on tosi vähän, ei taida olla pahemmin autoa tai vakuutuksia? Kerrostalossa ei sähköäkään kulu...
Meillä menee jo pelkkiin laskuihin 500 egee kuussa....

Alkuperäinen kirjoittaja MammaXX:
Joo yksityisellä kävi ja sanoi, että pitää lopettaa+sai lääk. todistuksen. nyt en kerro muuta, kun menee jo liian henk. koht.

Nyt mee jo vaikka kaffeelle, mäkin keitän makaroonia :D

Ei ketään täysjärkinen lopeta tuosta vain työssäkäyntiä yhden lääkärikeikan jälkeen. Kai lääkäri kirjoitti lausunnon Kelaa varten, että voi hakea työkyvyttömyyseläkettä?

Alkuperäinen kirjoittaja totuus:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna08:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
paljonko siellà maksaa maitolitra? eikò ole vielà moniin muihin verrattuna halpaa? meillà 1,60 euroa/l

Just nostivat hintaa se maksaa 0,85-1,10e riippuen mistä ostaa. Kaikista huvittavinta on se että kalja on halvempaa kun maito.

Ei muuten varmasti ole litra kaljaa maitoa halvempaa.

niin ei Suomessa (jos tarkoititte olutta)

Meillä on kyllä myös tiukkaa, vaikka ollaan keskituloisia. Iso asuntolaina ja päikkämaksut on se pahin...Ja mitään tukeahan ei saa, kun bruttotuloista katsotaan nuo rajat. Minua oikeesti korpee, että ihmiset luulevat korkeinta päikkämaksua maksavia hyvätuloisiksi: rajat ovat niin matalalla, että suurin osa keskituloista joutuu maksamaan korkeinta. Kun lapsia on enemmän kuin yksi, niin tiukille vetää, kun maksaa melkein 500 euroa kuussa pelkkiä hoitomaksuja.

itsekin tiedän mitä tuo ainainen kituutus on. Täällä osasta ihmisistä jää vähän sellainen fiilis, että jotkut kuvittelee ylentävänsä itsensä.
Tämän päivän maailmassa voi kuulkaa teilläkin "paremmat ihmiset" tulla elämään yllättäviä käänteitä. Tuolla asenteilla tiputte korkealta ja kovaa. Sen sijaan nämä ihmiset, jotka (monesti eivät ole itsekään niitä rikkaimpia)ja vilpittömästi antavat vähistään- tulevat aina pärjäämään.
Sydämen sivistystä ja empatiaahan ei opita niissä korkeakouluissa, ne ovatkin niitä taitoja joilla pärjätään kun ollaan tekemisissä ihmisten kesken. Ilman näitä taitoja voi joskus tulla vilu siellä norsunluutornissa kun saa sitä mitä tilaa.
Ap.lle ihan mielettömästi tsemppiä ja et varmasti ole yksin tuollaisessa tilanteessa. Onneksi sinulla on muut elämän arvot kunnossa ja voit nauttia pienistä asioista. Toivottavasti tilanteenne kuitenkin järjestyy parhain päin.

Joo yksityisellä kävi ja sanoi, että pitää lopettaa+sai lääk. todistuksen. nyt en kerro muuta, kun menee jo liian henk. koht.

Nyt mee jo vaikka kaffeelle, mäkin keitän makaroonia :D

Ei se ihan viimonen penni tietty ole menossa kun kuitenki kärsii käydä yksityislääkärillä... me käytetään julkisia palveluja vaik ollaan molemmat töis eikä meil ole lainkaan tiukkaa rahasta.

Huomenna tulee asuntotuki, mutta jää vain 100e. sillä pitäis sit 7h. perhe elää taas tämä viikko+ens viikosta osa! Vaatteita ei oo varaa ostaa ittelle, mutt muksuille on pakko jostakin tilailla..miks elämä on niin kallista:(...
Miten te muut köyhät saatte ruuan+vaatteet???
Kyllä mä niin paljon olen joutunut lainaamaan. yritän myös myydä jatkuvasti, mutta nyt syksyn myötä kaupankäynti on hiljentynyt...

miten asumituesta voi jäädä rahaa? ja miksi pitää tilailla? jos rahaa ei ole, ei tilailla.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
No ei ainakaan hankita noin isoa liutaa lapsia. Itse olen kotona mutta parina yönä viikossa käyn jakamassa hesaria. Pakko jaksaa jos haluaa pitää itse hankkimansa perheen hyvissä vaatteissa ja ruoassa.

ja vain ja ainostaan kun rahalla ne lapset kasvatetaan??

Tulin vielä tsekaamaan onko tänne tullut mitään ja olihan ketju venynyt aika pitkäksi. Huhhuh... pakko sanoa että näköjään on tosi paljon ihmisiä jotka eivät nää kun sen oman elämäntyylin ainoaksi ja heti jos jollain ongelmia, sanotaan että itsehän olet lapset tehnyt oma moka. Toivottavasti ette ole yhtä empatiakyvyttömiä IRL.. Aina ei oikeesti voi tietää mitä elämä tuo tullessaan. Jossain perheissä voi myös olla niin, että vain toinen vanhemmista on mokaillut (eräässä ystäväperheessä juuri näin) raha-asiansa huonoon jamaan ja siksi heillä lainoja mitä pitää maksella. Eikä tämä ole lasten ja toisen vanhemman vika. Tietty tässä joku tokaisee että ei sellaisen ihmisen kanssa kannata alkaa koskaan elämään, sekin on oma vika. Jotkut vaan laittaa sen onnen ja rakkauden rahan edelle. Kaikki ei oikeasti ole aina niin mustavalkoista eikä kukaan ehdoin tahdoin varmasti halua köyhä olla.

Kirppiksellä vaatteisiin 100euroa on iso raha. myös erilaisille palstoille voi laittaa "ostetaan" -ilmoituksen. Mottona toimii "Älä osta sitä mitä tarvit, vaan sitä mitä ilman et tule toimeen!!". Eikä mitään uutena paitsi ruoka! Ja seki alusta loppuun itse tehdä.

Auto ehdottomasti pois jos siihen ei ole varaa. Varsinkin jos töitä ei ole niin ei ole työmatkojakaan. Jos asuu kaukana palveluista niin sitten muutto lähemmäs. Itse asumme vuokralla, koska emme halua joutua elämään 100 eurolla kuussa omassa asunnossa+ stressi hajoavista paikoista lisänä.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Auto ehdottomasti pois jos siihen ei ole varaa. Varsinkin jos töitä ei ole niin ei ole työmatkojakaan. Jos asuu kaukana palveluista niin sitten muutto lähemmäs. Itse asumme vuokralla, koska emme halua joutua elämään 100 eurolla kuussa omassa asunnossa+ stressi hajoavista paikoista lisänä.

Selvä, tee sä niin.

Niin teen ja siksi minun ei tarvi täällä vokista sadan euron kuukausibudjetista.

Mä "putosin" kertaheitolla kun tuli ero. Pikku hiljaa sain hankittua huonekaluja jne, ja jouduin pyytään apua et saatiin lasten kans edes ruokaa. Että ei sitä aina voi etukäteen tietää, eikä voi myöskään varautua.

Yhteistyössä