millainen e-pilleri on turvallinen valinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enttententten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enttententten

Vieras
Netistä hieman lueskelin tietoa ja väitetään että e-pilleri joka sisältää etinyyliestradiolia yhdessä levonorgestreelin kanssa olis kaikista matalin riski veritulppaan. Esim trikvilar sisältää noita aineita, mutta kauhean korkea etinyyliestradiolitaso siinä on 40mikrog.

Sitten on nää uudemmat pillerit yasmin, yaz, zoely, qlaira... mutta tilastojen mukaan yasmin/yaz aiheuttaa enemmän veritulppia kuin joku vanha valmiste. Qlairasta ja zoelysta en löytänyt tilastoja, ovat olleet niin vähän aikaa markkinoilla.

Gynekologi osaa parhaiten arvioida juuri sinulle sopivan e-pillerin.

Moninkertaisesti suurempi riski veritulppaan on raskauden aikana kuin pillereitä syödessä. Itse en osaa pelätä veritulppaa, jos ei ole mitään riskitekijöitä.

Olen syönyt vuosia Yazia ja saanut yhden tukoksen kaulavaltimoon. Nyt syön riskinkin uhalla vielä pari kk jolloin lopetan ja mahdollisen kolmannen lapsen jälkeen pyydän steriilisaation. Oma gyne peloitteli kyllä tulpalla VARSINKIN jos on ylipainoa tai tupakoi tai on sukurasite tukokseen. En söisi pillereitä ollenkaan jos kierukka pysyisi normaalisti paikallaan. Gyneni mukaan (HUOM!Yhden lääkärin mileipide asiaan) on että normaalipainoinen, liikkuva ihminen jolla ei ole sydän-ja verisuonisairauksia (korkea RR tai kolesteroli) voi syödä pillereitä aika huoletta.

Minä söisin mielelläni minipillereitä tai käyttäisin hormonikierukkaa mutta eivät sovi minulle. Saan niistä kamalan aknen ja ongelmia karvojen liikakasvun kanssa. Sterilisaatio ei ajankohtainen vielä kymmeneen vuoteen. Syön tällä hetkellä zoely e-pillereitä mutta eivät ole auttaneet ihoon tai karva vaivaan. Mietin merkin vaihtoa mutta vaikuttaa siltä että ne pillerit jotka auttavat ihoon ja karvan kasvuun ovat liian riskejä veritulpan suhteen.

Kysy gyneltä, älä täältä.
Mutta tilastollisesti ne Yasminit ja muut on turvallisempia kuin olla ilman. Veritulppariski ehkä moninkertaistuu (tyyliin normaalisti 1 tuhannesta saa sen, pillereitä syövistä naisista 4 tuhannesta). Samaan aikaan pillerit vähentävät syöpäriskiäsi huomattavasti.

Itse olen syönyt Qlairoja nyt joten 3-4 vuotta, eikä mitään ongelmia ole ollut. Olen runsaasti ylipainoinen, enkä ole saanut tulppia ainakaan vielä. Toivottavasti en koskaan saakaan.

Yhteistyössä