Millainen kantoliina on hyvä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma1969
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma1969

Vieras
Hei!

Kolmatta vauvaa oottelen. Kahdella ensimmäisellä lapsellani olen käyttänyt rintareppua, mutta nyt tuli a-haa -elämys kantoliinasta. Kertoisitteko kokemuksia; onko liina rintareppuun verrattuna hyvä (edut/huonot puolet), millainen olisi hyvä liina, onko niitä eri pituisia, miten valita sopiva liina jne.? Liinamerkkejäkin on kai useampia, mitä suosittelisitte?
ps. netistä näistä löytyisi varmasti tietoa, mutta kun ei ole hirveästi aikaa sitä tietoa etsiä...
Kiitos etukäteen!
:saint: :saint:

Mä liputan ehdottomasti liinailun puolesta!! Itse olen pitänyt ns. rengasliinoista (Kanga, Mimmi), jotka saa päälle ja pois tosi nopeasti. Sitten on olemassa trikoisia pitkiä liinoja, joista ei oo kokemusta itsellä, mutta olen kuullut paljon kehuja. Ovat kevyempiä kuin paksut, ristiinkudotut (Didymos), tosin myös saattavat venyä käytössä.

Kauhean vaikea sanoa, mistä liinasta juuri sinä tykkäisit. Olisiko mahdollista hakeutua imetystuki- tai kantoliinatapaamiseen, missä näkisit liinoja käytännössä ja saisit niitä kokeillakin?

Sen voin kyllä sanoa, että liinailu helpotti meidän elämää kovasti varsinkin kuopuksen synnyttyä. Hän osoittautui aikamoiseksi sylivauvaksi eikä arkiaskareista olisi tullut mitään ilman liinaa. Siinä voi pitää ihan pientäkin vauvaa ja vauvaa voi pitää siinä rajoituksetta. Asento hakeutuu niin, että vauva on mukana luonnollisesti. Varsinkin kuopusta kannoin ekan ½-vuotta jatkuvasti ja isompanakin paljon. Myös isosiskoa olen kantanut vielä 3vkin, kun/jos ei jaksanut matkaa kävellä.

Minulla kolmannella oli käytössä pitkä trikoo liina.Hyvä peli.
Ja itse onpelin semmosen lenksu liinan...mutta lapsi tykkäs olla enemmän tuos trikoo liinassa.
Kannattaa katella netistä liinoja ja tutustua.Samalla sitä innostuu kestovaippailuunkin.HIH!!!! =)

Itselläni on Ultimate BabyWrap joka on ollut todella hyvä. Joustava mutta samalla napakka. Meidän neiti tykkäsi liinailla 7kk asti, sitten jouduin polvileikkaukseen ja se ilo jäi.

Päädyin liinaan vaikka ekaa odotellessa (minä hetkenä hyvänsä) en ole sitä vielä päässyt käytännössä testaamaan, olen vain harjoitellut sitomista. Liina pitkä ja joustava, tuntuu hyvältä ja uskon toimivan. Ajattelin rintareppuakin, mutta liina tuntu paremmalta koska lapsen saa eri asentoihin ja pienellä vauvallakin voi käyttää ja vaikka imettää liinassa kun on tarpeen.

Hei!
Minäkin aloitin liinailun vasta kolmannen lapsen kanssa. Poika oli jo puolivuotias kun löysin liinat.Liinoja on hirveästi erilaisia ja niistä on vaikea löytää sitä omaansa; minulla kävi niin että hurahdin täysin ja liinoja on kertynyt vino pino. Aina vain palaan pitkään trikoiseen liinaan joka oli ensiliinani, sillä saa opettelemalla yhden sidonnan kannettua pienestä taaperoikäiseksi asti. Hug-a-bubissa on mukana sidontavideo tai dvd jossa opastetaan sidonnassa. Pitkällä liinalla paino jakautuu niin ettei vauva paina kuten esim rengasliinassa joka on toispuoleinen -toimii kyllä hyvin pikaliinana. Jos läheltäsi löytyy liinailevia ihmisiä kysy ihmeessä opastusta lisäksi netistä löytyy liinatukihenkilöitä ja jälleenmyyjiä joilta saa opastusta.
Liinoja löytyy nykyään myös marketeista esim Prismassa on Tricot Slen joustava trikoinen pitkä liina hinta noin 56 euroa, jossa mukana sidonta ohjeet. Ei muuta kun nettisurffaileen ja liinaa bongaileen :)

terv. kahden reppulapsen ja yhden liinalapsen äiti

minä ostin kaupasta kangasta n 5m ja siitä tulikin sitten kaksi liinaa..ompelee vaan käänteet niin hyvin toimii..maksaa noin 15e/kpl ja aivan yhtä hyvä kuin ostettu..siis jos vaan omistaa ompelukoneen..ja jos on kaveri joka tarvitsee myös niin siitä tosiaan tulee kaks kappaletta.saa ainakin sen värisen kun haluaa.välillä tuntuu että varsinkin vanhemmat ihmiset näyttävät karsastavan liinassa kantamista,mutta viis siitä.reppuun verrattuna ainakin itsestäni helppokäyttöisempi koska lasta ei tarvitse nostaa niin korkealle kun ottaa pois..sidontatapoja on paljon,ohjeita kannattaa etsiä netistä niin löytää itselleen sen sopivan..

Tein ekan liinan ohuesta puuvillakankaasta - taisi olla meidän vanha verho...Toimi oikein hyvin sekin. Myöhemmin ostin trikoisen ja pidän sitä mukavampana. Lapsi on tukevasti mukana ja pystyy vähän venyttelemäänkin paketissa. Suosittelen kokeilemaan!

Yhteistyössä