Millainen komposti teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tollanen peltiseinäinen, puutarhajätteille. Aika hitaasti toimii ja on itetehty. Pitäs hankkia Biolanin kotitalousjätteille tarkoitettu, toimii ympäri vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No tollanen peltiseinäinen, puutarhajätteille. Aika hitaasti toimii ja on itetehty. Pitäs hankkia Biolanin kotitalousjätteille tarkoitettu, toimii ympäri vuoden.

Siis niitä on erilaisiin tarkoituksiin? Selvä, hyvä tietää. Kun mä olin lapsi, mummulassa kompostoitíin metsän reunaan tyhjään kuoppaan, ett aika vähän on kokemusta näistä.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Siis niitä on erilaisiin tarkoituksiin? Selvä, hyvä tietää. Kun mä olin lapsi, mummulassa kompostoitíin metsän reunaan tyhjään kuoppaan, ett aika vähän on kokemusta näistä.. :whistle:

Kaupungissa ei saa laittaa tollaseen ite väsättyyn kotitalousjätettä, elukoitten takia. Mutta maalla laitetaan..ainakin mun sisko laittaa :)

Kaupungissa ei saa laittaa tollaseen ite väsättyyn kotitalousjätettä, elukoitten takia. Mutta maalla laitetaan..ainakin mun sisko laittaa :)

Hyvä pointti, ja en mä välitä kyll löytää mitään käärmeitä sieltä päältä makoilemasta kun vien perunan kuoria... :$

Osaatko sanoa, paljon esim se biolan maksaa?

Hyvä pointti, ja en mä välitä kyll löytää mitään käärmeitä sieltä päältä makoilemasta kun vien perunan kuoria... :$

Olikos rautakaupan mainoksessa 425?, kallis se on..mutta toimii sitten ympäri vuoden.

Miulla on biolanin komposti johon nuo kotitalousjätteet laitan ja sitten ite tehty pakkauslavoja soveltaen puutarha"jätteelle" omansa. Meillä ainakin tuo biolan toimii ympäri vuoden ja on hyvä. Hoitoa se vaatii mutta niin vaatii muutkin kompostit.

Miulla oli ennen tuota biolania vanhasta pakastinarkusta tehty. sekin kyllä toimi mut joku ongelma siinä oli kun tuohon biolaniin vaihdettiin. en vaan muista mikä

Olikos rautakaupan mainoksessa 425?, kallis se on..mutta toimii sitten ympäri vuoden.

Ai.. Mä oisin voinut olettaa, ett vähän kalliimpikin. Ja kerranhan se vaan hankitaan sitt. :D

Lehtikomposti ja biolan lämpökomposti. Lehtiversiossa kannattaa olla kaksi osiota, jotta kääntäminen on helpompaa. Biolan toimii ympäri vuotta, kunhan möyhentää välillä ja muistaa kuivikkeen. Biolan on helppo tyhjentää ja lämpömittari on kiva, sopii kooltaan kivasti roskiksen viereen

Alkuperäinen kirjoittaja Saimaanrannan äippä:
Miulla on biolanin komposti johon nuo kotitalousjätteet laitan ja sitten ite tehty pakkauslavoja soveltaen puutarha"jätteelle" omansa. Meillä ainakin tuo biolan toimii ympäri vuoden ja on hyvä. Hoitoa se vaatii mutta niin vaatii muutkin kompostit.

Miulla oli ennen tuota biolania vanhasta pakastinarkusta tehty. sekin kyllä toimi mut joku ongelma siinä oli kun tuohon biolaniin vaihdettiin. en vaan muista mikä

Kuin usein sitä pitää kääntää ja möyhiä? Mitä muuta?

Ai.. Mä oisin voinut olettaa, ett vähän kalliimpikin. Ja kerranhan se vaan hankitaan sitt. :D

No niinhän se on..ja puutarhajätteelle sit voi tosiaan pystyttää itse jonkunnäkösen häkkyrän. Vaikka saa niitäkin valmiina jos haluaa.
Me ollaan 3 vuotta asuttu tässä ja nyt ekan kerran saatiin kompostista multaa...et ei kauheen nopee tuo meidän vehje :whistle:

Tjaa kun tuo mies hoitaa tuon kompostin meillä... pöyhisikö kerran viikossa?!? eipä me paljon muuta sille tehdä lisätään tietty kuiviketta ja tyhjennetään kun tulee liian täyteen.
sen tyhjennys viedään lehtikompostiin siihen puoleen mikä on melkein maatunut niin vielä vähäksi aikaa tekeytymään ennen kuin käytän sen kukkapenkkeihin ja muihin. helppohoitoinen se on kunhan ei talveksikaan tyhjennä sitä liian tyhjäksi niin pysyy lämpimän puolella ja käynnissä

täyttyyhän se säiliö, jos mitään et tee ja silloin ei mahdu uutta tavaraa. Mä sekoitan myös kun tulee täyteen (ei heti tarvitse tyhjentää) tai lämpö alkaa laskea. Tyhjennys kerran pari vuodessa.

Onks teillä sitt itserakennettuja ne puutarhakompostorit: siis lehdille jne?´Miksi kaksiosiaa (työäiti)?? Auttakaa, mä olen aina ihan aina asunut kaupungissa kerrostalossa, joten ei mitään käsitystä, ja mummolassa tosiaan kompostoitiin sinne metsään..

Mitä mä katselin, niin ne lehdet näkyi olevan yhdessä kasassa vaan siellä tontin perällä.

Onks teillä sitt itserakennettuja ne puutarhakompostorit: siis lehdille jne?´Miksi kaksiosiaa (työäiti)?? Auttakaa, mä olen aina ihan aina asunut kaupungissa kerrostalossa, joten ei mitään käsitystä, ja mummolassa tosiaan kompostoitiin sinne metsään..

Mitä mä katselin, niin ne lehdet näkyi olevan yhdessä kasassa vaan siellä tontin perällä.

Meillä mies rakensi kertakäyttölavoista ottamalla niistä jalat pois kehikon niin että on kaksi vierekkäin. Näin siksi että kun toista täytät niin toisessa ne kompostoitavat "muhii" ja on helpompi sekoittaa. puutarhajätekin kun maatuu loppujen lopuksi aika pitkään ennen kuin on käyttökelpoista multaa

Ja sitt sille mullallekin pitäisi kehittää jotain käyttöä. :ashamed:

kesäkukat, puskan juurukset, kukkapenkit siinä nyt esimerkkejä.
meillä rinneremppa menossa joten sekin syö multaa aikalailla...

Joo... Mä oon kyll sellanen viherpeukalo, ettei toista. Mulla ei ole edes sisäkukkia. Ajattelin että nurtsiksi vaan tuollakin koko piha, ja hiekalle, mutt onks mun pakko sitt laittaa kukkapenkki?? :xmas:

Joo... Mä oon kyll sellanen viherpeukalo, ettei toista. Mulla ei ole edes sisäkukkia. Ajattelin että nurtsiksi vaan tuollakin koko piha, ja hiekalle, mutt onks mun pakko sitt laittaa kukkapenkki?? :xmas:

no jos varovasti yhdellä kukkapenkillä aloitat kokeilemaan :D niin tein miekii ja se vie mennessään... tee helppo kukkapenkki jota ei tartte aina olla kynimässä. ;)

no jos varovasti yhdellä kukkapenkillä aloitat kokeilemaan :D niin tein miekii ja se vie mennessään... tee helppo kukkapenkki jota ei tartte aina olla kynimässä. ;)

Millainen on helppo kukkapenkki? Saa antaa ohjeita nyt ihan alkutekijöistä asti. Kiitos. :saint:

Yhteistyössä