millainen olis sinun tai tuttusi melanoomaluomi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1234!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1234!

Vieras
Omasta mielestäni netissä on vain yhdenlaisia kuvia melanoomasta ja siis kuitenkin melanoomaluomiakin on varmasti erilaisia. lähinnä siis tietoa millainen melanoomaluomi oli alussa, ennen sitä vaihetta ennen poistoa. tiedän kyllä VARO-säännön, ja muutamassa luomessa osa VARO-merkeistä täyyttyykin. Minulle on ilmestynyt hirveästi luomia viime vuoden aikaan ja aloin niitä tutkia. ennen kaikki olivat ihan tavallisia, nyt on tummaa, epätasaista ja rosoista. En kuitenkaan ymmärrä miksi minulla outoja luomia on muutamakin. Yksi selvästi erilainen olisi jotenkin huolestuttavampi, vaikka nämä erilaiset luomeni ovat erilaisia kyllä keskenäänkin..

Mitä myös tarkoittaa luomen nopea kasvu, 6-12kk sisällä ilmestyminen luki jossain mutta tarkoittaako tämä sitä että luomi kasvaa ns täyteen kokoonsa tässä ajassa ja sitten "rauhoittuu"?? Eihän syöpäsolujen pitäisi lopettaa kasvuaan yhtäkkiä, mutta mikä siis on nopeaa kasvua, loputon kasvuko? Omat luomeni ovat epämääräisiä, alle 6mm kuitenkin-toistaiseksi. Tiedän, lääkäriin pitäisi mennä mutta odotan että pääsen jonkun "oikean" syyn varjolla vastaanotolle. Olen sellainen koheli jolla ei kauaa mene että jotain tarvetta tulee.

Tää menee vähän OT, mutta kerran bussissa mielestäni bongasin nuorehkolla miehellä melanooman kasvoista. Hänellä oli muutenkin todella paljon luomia jo pelkästään niillä pienille ihoalueilla, jotka eivät olleet vaatteiden peitossa, mutta varsinkin tämä yksi kasvojen luomi näytti pahalta. Yli 2cm, musta, mutta väri vaihteli luomen eri osissa, reuna epätasainen, luomi kokonaisuudessaan epäsymmetrinen. Mietin tosi pitkään, että sanonko jotain hänelle asiasta, mutta en sitten kumminkaan sanonut ennen kuin jompi kumpi (en muista kumpi) jäi pois kyydistä. Asia jäi vaivaamaan, mutta siis eihän hän voinut olla tietämättä millainen luomi hänellä kasvoissa oli ja kaikki hänen tuttunsakin sen varmasti olivat huomanneet. Olisitko SINÄ sanonut jotakin asiasta hänelle?

Minulla on ollut ihan samanlainen tilanne! Juuri oli bussissa miehellä kasvoissa musta 2cm luomi ja epätasainen, en tarkemmin nähnyt kyllä. Meinasin sanoa mutten sitten viitsinyt täydessä bussissa, kasvojen alueen melanoomat ovat vielä tavallista vaarallisempia mutta tosiaan ainakin helpommin huomattavia. Luotin että mies itse ymmärtää mennä lääkäriin/lääkärit huomaavat luomen joskus. Jos ne nyt nopeasti on tuollaiseksi kasvanut niin varmasti häiritsee ja mies menee itsekin lk mutta jos on pikkuhiljaa kasvanut niin ei täytä edes sitten melanooman kriteereitä joten samapa se.

onko ap synnyttänyt/ollu raskaana lähiaikoina? Hormonaalisia luomia saattaa ilmestyä raskauden aikana ja niitä voi tulla paljon. Näytin kerran luomiani lääkärillä ja sanoi, että on hormoonitoiminnan aiheuttamia, ei mitään vaaraa niistä. Mulla on raskauksien aikana tullut paljon luomia, ovat osa epämääräisenkin mallisia, mutta kaikki ovat pieniä.

Niin, ja yleensähän melanooma ilmestyy paikkaan, jossa ei ole ollut luomea aikaisemmin...

tuttavallani, jolla oli melanoomaluomi, luomi oli kooltaan pari sentttiä halk. Tosi epämääräisen mallinen, värivaihteluja, joskus valui nestessä sieltä sisältä. Ja oli selässä monta monta vuotta, ennen kuin meni lääkääriin lopulta.