Millainen on eka-tokaluokkaiselle sopiva koulumatka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Hei!
Olemme ehkä muuttamassa maaseudulle, jossa koulumatka on hieman vaarallisempi kuin nykyisestä kodista (taajamassa), mutta lyhyempi. Eli olisi tasan 2 kilometriä, kun nyt on vajaa kolme. Uudessa paikassa olisi yksi ison tien ylitys (ei suojatietä), mutta muuten kävelevät pikkuteitä asutusalueen läpi (ei jalkakäytävää).

Lapsi menee kouluun vasta parin vuoden päästä, mutta nyt jo pohdin, että kannataako edes harkita muuttoa. Millaisia koulumatkoja teidän lapsilla on? Miten ovat oppineet kulkemaan?

Hyvin menee, asumme koulun vieressä. Muut luokkatoverit tulee kauempaa, joten osan tuo vanhemmat ja osa tulee kävelyteitä pitkin kävellen. Osa ylittää yhden tien osa pääsee tunneleita pitkin. En suosittele muuttoa!

Pari kilsaa on ihan hyvä matka. Itsehän tunnet lapsesi, että osaavatko yhtään kuunnella ohjeita/sääntöjä, vai ovatko säännöistä piittaamattomia hulivilejä.

Täällä ei 1-2-luokkalaiset saa mennä pyörällä kouluun, mikä on hyvä. Ympäristö täynnä risteyksiä ja vilkasta liikennettä.

Kun esikoinen oli pienempi, arvelin että ehtiihän se kasvaa ja kypsyä vielä. Nyt kun kouluun meno on edessä, tajuan, että sen ikäinen ei mikään kauhean pärjäävä ole liikenteessä vaikka kuinka olisi harkitseva ja fiksu. Saattaa toimia hyvin sääntöjen mukaan, mutta yllättävissä tilanteissa ei osaa toimia ja liikenteen 'lukukykyä' ei ole.

Me onneksi muutettiin muutaman sadan metrin päähän koulusta ja on tosi helpottunut olo koulumatkasta.

no kyllä tuollainen pari kilsaa menee ekaluokkalaisella ihan keveästi. ja koulutakseja voi hyödyntää, kun maksaa taksille itse. kuntahan ei tuossa tapauksessa kuljetusta anna. meillä on kolme kilsaa matkaa ja itse maksoin ekalla ja tokalla ja eskarissa taksille 3 euroa päivässä, että lapsi, lapset pääsi kyydissä

No vaikea sanoa millainen tuo on parin vuoden päästä :). Nyt kyllä rauhallinen ja ikäisekseen "kypsä"...pikkuveljestään en voi sanoa samaa. Muutossa painaa toki muutkin asiat kuin tuo koulumatka, mutta ehkä se nyt eniten tällä hetkellä mietityttää.

Olis siis yks ihana tontti...ja sinne sais ihanan talon ...

Kuinka iso tie on kyseessä, valtatie ja satasen rajoitus?

Onko paikkakunnalla koululla aamu/iltapäiväkerhoa eka ja tokaluokkalaisille. minä veisin lapsen aamulla apkerhoon ja hakisin kotimatkalla ipkerhosta ja kolmannella antaisin kulkea itse.

meillä 4,8 km ja kunta ei korvaa kuljetuksia. Heidän mielestään matka OK. Vaikka ei kokonaan edes kävelytietä.

Minkä ikäinen?

Me ollaan kanssa muutamassa kunhan sopiva kohde löytyy.
Yhtenä kriteerinä kohdetta etsiessä on ollut juuri tuo koulumatka.
Nyt on matkaa koululle n.400m eikä yhtää autotien ylitystä.

Olen tutustunut usemmankin kunnan koulumatka järjestelyihin ja aika monessa paikassa kunta järjestää 1- ja 2 luokkalaisille kuljetuksen jos koulu matka on yli 3km ja isommille jos yli 5km.

[QUOTE="iipa";22929546]Minkä ikäinen?

Me ollaan kanssa muutamassa kunhan sopiva kohde löytyy.
Yhtenä kriteerinä kohdetta etsiessä on ollut juuri tuo koulumatka.
Nyt on matkaa koululle n.400m eikä yhtää autotien ylitystä.

Olen tutustunut usemmankin kunnan koulumatka järjestelyihin ja aika monessa paikassa kunta järjestää 1- ja 2 luokkalaisille kuljetuksen jos koulu matka on yli 3km ja isommille jos yli 5km.[/QUOTE]

ei ollenkaan, kenellekään!!

[QUOTE="nuuh";22929524]Kuinka iso tie on kyseessä, valtatie ja satasen rajoitus?

Onko paikkakunnalla koululla aamu/iltapäiväkerhoa eka ja tokaluokkalaisille. minä veisin lapsen aamulla apkerhoon ja hakisin kotimatkalla ipkerhosta ja kolmannella antaisin kulkea itse.[/QUOTE]

Sellanen maantie, joss 60 rajoitus, eli ei nyt ihan valtatie...mut rekkapenat taitaa mennä siinä omia rajoituksiaan. Toistaseksi on ap ja ip-kerhot luulisin. Ollaan kyllä miehen kans vuorotöissä, että paljon pystytään kuskaamaankin. Mut kuitenkin ajattelen että koulumatkat ois hyvä kulkea pääsääntöisesti itse.

[QUOTE="aapee";22929642]Sellanen maantie, joss 60 rajoitus, eli ei nyt ihan valtatie...mut rekkapenat taitaa mennä siinä omia rajoituksiaan. Toistaseksi on ap ja ip-kerhot luulisin. Ollaan kyllä miehen kans vuorotöissä, että paljon pystytään kuskaamaankin. Mut kuitenkin ajattelen että koulumatkat ois hyvä kulkea pääsääntöisesti itse.[/QUOTE]

vai oisko siinä 80 rajotus...

3,1 km on meidän ekaluokkalaisen koulumatka tarkalleen (ainakin reittipalvelun mukaan), ja bussilla kulkee.

Pyörällä ei 1-2 lk lapset saa täällä kouluun mennä, enkä kyllä antaisikaan tyttöni mennä tuota matkaa pyörällä. Reitti kun ei ole helpoin mahdollinen lapselle. Samasta syystä ei kävele, vaan menee bussilla.

Meidän nykyinen ekaluokkalainen kulkee taksilla, haetaan pihalta ja tuodaan pihalle.

Isommilla oli matkaa n. 500 m ja yksi kadun ylitys, missä on keskikoroke. Vaarallisin paikka matkalla oli koulun piha, missä sai varoa autolla tuovia vanhempia ihan tosissaan. En tajua, miksi eivät voineet jättää lapsiaan autosta pois kadunvarressa, ei tarvitsisi peruutella koulun parkkipaikalla, missä koululaiset kuitenkin joutuvat kulkemaan päästäkseen kouluun :headwall:

Yhteistyössä