Millainen on hyvä taulutelevisio? Pyytäkääpä miehiltänne kommentteja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käyt katsomassa kuvaa liikkeessä ja tarkistat saako siihen liitettyä tarvittavat laitteet (liitännät). Halvimmat maksavat noin kolmesataa, siihen hintaan television ei tarvitse kestää montaa vuotta. 32 tuumaisissa HD Ready on riittävä tarkkuus.

Paljon kiitoksia neuvoista!

Ymmärsinkö siis oikein, että lcd olisi tähän tarkoitukseen paras (etsin siis mahd halpaa perusmallia)? Ja HD ready siis riittää? Scartteja tarvitsisin 2 kpl: digiboxille ja wiille.

Nykyinen ikivanha tv on 32-tuumainen. Joku täällä jo sanoikin, että taulutelevisio saisi olla vähän isompi. Olohuone ei ole kovin iso, joten paljon isompaa ruutua en halua, koska liian ison katsominen tuntuu rasittavalta.

Luulen, että näillä eväillä löydänkin jo jonkun riittävän hyvän. Katsoin gigantin sivuilta ja siellä oli monia hyviä, mutta scart-liittimiä oli yleensä vain 1 kpl.

Samsugin käyttöliittymä on omien kokemusten mukaan huono niin TV:ssä kuin home cinemassakin (pelkkä kanavien paikalleenlaitto saa melkein hermoromahduksen partaalle) ja LG puolestaan on toiminut moitteettomasti. LG:ssä myös elokuvan toisto suoraan USB-kovalevyltä toimii erinomaisesti (toisin kuin Samsungin TV:ssä jossa ei ole ensinnäkään stand-alone playeriä ja itse kovalevyn lukukin pätkii pahasti). Eli itse valitsisin noista kahdesta ehdottomasti LG:n. Töissä Sonyn Braviat on tupanneet hajoilemaan parissa vuodessa, eli sen perusteella en itse valitsisi Sonyä. Kuva niissä tosin on varsin hyvä ja käytettävyyskin huomattavasti parempi kuin Samsungissa.

Ja unohdin tietty vastata siihen itse kysymykseenkin eli LCD ja full-HD kannattaa valita. Itseasiassa myös LED on LCD, ja ainakin omien kokemusten pohjalta toimii oikein hyvin. Enpä ole huomannut ikinä mitään haamukuvia tms.

Aika harvassa telkkarissa on enää scart-liittimiä useampia. Kannattaa katsoa, olisko siinä digiboksissa mahdollisesti HDMI-liitin. WiiN muuten saa yleensä scartin sijasta kytkettyä myös RCA-liittimillä.

[QUOTE="Vieras";27794443]Itse laitteessa monipuoliset liitännät tarpeen mukaan, kaksi scarttia nyt ainakin. [/QUOTE]
Scarteista tietää, että myytävä laite on valmiiksi antiikkinen malli jo. Nykyään pitää olla hdmi-liitännät.

Miksi siihen pitää saada digiboksi kiinni? No, meillä on vanha tallentava kiinni, menee kyllä hdmi-liittimeen, mutta itse televisioissa on viritin, ainakin osassa on virittimet, jotka toimivat niin antenni kuin kaapeliverkoissakin, joissain halvemmissa malleissa kai on vain toisen käyttö mahdollista. Wiikin on kiinni muulla kuin scartilla, pika hankki jonkin johdon, millä saa liitettyä tarvittaessa minkä vaan noista pelikoneista kiinni, lähinnä joskus tulee PS2 kanssa vaihdettua. Tuo johto ei hirveitä maksanut ja osti sen aikoinaan siksi, että sai käytettyä pelikoneita tietskanäytöllään.

[QUOTE="Vieras";27794443]Kelpaisiko naisen mielipide? Meillä mies ei tajuu tekniikasta mitään. Plasma ei: kallis, sähkösyöppö ja katselietäisyys monikertainen lcd- näyttöön verrattuna. Sopii erinomaisesti kotiteatterikäyttöön. Led ei: kehittyvä tekniikka ja paljon myudään ns ledruutuja, jotka totetutettu omituisesti. Esin liikkuvaa kuvaa katsottaessa kuten jalkapallomatsi kuvassa mukana haamuja. Hyvä hinta-laatusuhde: lcd-näyttö. Aina Full-hd, älä osta skaalautuvaa näyttöä ( hd ready), koska kuva pykii. Itse laitteessa monipuoliset liitännät tarpeen mukaan, kaksi scarttia nyt ainakin. Lisäkis lan-ominsisuus, jos meinaat kytkeä töllön nettiin kiinni pelikäyttöön ja ehkä usb-porttikin olisi hyväksi valokuvien katselua varten. Näillä spekseillä olen hakemassa uutta töllöä tänä vuonna.[/QUOTE]

Nuo tiedot on aika vanhentuneita. Esimerkiksi yksikin scart on liikaa jos et omista mitään vanhaa laitetta joka kyseistä liitäntää voisi hyödyntää. Scartin on korvannut hdmi, joka välittää digitaalista tietoa.
Samaten nuo kommentit plasmasta on aika outoja, kun sähkösyöppöys ainakaan ei ole enää mikään ongelma.
Full HD ei ole paras mahdollinen, välttämättä, koska meillä ei ole vielä tv-lähetyksiä täysteräväpiirrolla. Eli käytännössä tämä supertelkkari saa lähetyksistä liian vähän tietoa, ei pysty 'täyttämään' kaikkia pikseleitä ja joutuu sitten keksimään loput. Näin karkeasti ilmaistuna. Siksi Full HD kuva ei näytä yhtä hyvältä kuin joku huonompi resoluutioinen. Asia erikseen, jos pelaa paljon yms. Ja "HD ready" tv-lähetykset mitä nuo nykyiset teräväpiirtolähetykset käsittääkseni on, näyttää kai ihan hyvältä myös Full HD:lla. No, ei ole kyllä kokemusta.

Yhteistyössä