Millainen on onnistunut joulupukin vierailu? ja aika + hinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tonttu"

Vieras
Niin, elikä tässä on nyt miehen kanssa muhinut sellainen ajatus, että mekin voitaisiin ensi jouluna lähteä kiertelemään pukkina ja muorina/tonttuna.

Joten koska täältä varmaan löytyy aiheen asiantuntijoita, niin kertokaapas nyt minulle, millainen on onnistunut joulupukin vierailu? Mikä aika on sopiva pukin tulla teille? (oletan, että siinä klo 17-19 on eniten halukkaita)

Kuinka kauan vierailun tulisi kestää, ja mitä olet valmis maksamaan hyvin puetusta ja näyttelevästä pukista JA muorista/tontusta?

Mistä yleensä tilaatte pukin (saatte hänen yhteystietonsa)? (Kauppojen ilmoitustaulujen mainokset, netti tms.)
Tilatessanne pukkia, kuinka kauan/tarkkaan yleensä juttelette hänen kanssaan puhelimessa? Itse nimittäin ajattelin, että onnistuneen vierailun varmistamiseksi puhelimessa olisi hyvä jutella hieman ajan sopimista enemmän (lasten nimet, iät, lahjatoiveita, mistä lahjat löytyy, vierailun toivottava eteneminen jne.), mutta pidetäänkö mua ihan tonttuna ( :D ) jos juttelen puhelimessa näin paljon?

keski-suomessa asustellaan, pukin vierailu eilen (vajaa 10 min) maksoi 50 e. puhelimessa käytiin läpi lasten iät ja nimet ja tosiaan mistä lahjat löytyy. soitto vielä juuri ennenkun oli tulossa että kaikki valmiina. kallista hubaahan tuo on mutta muuten kaikin puolin tyytyväiinen :)

Mun mielestä asioista etukäteen selvää ottaminen on vain hyvä asia. Jos pukki (tai pukin apulainen) ei yhteydenoton aikana kysele ja puhu paljoa mitään, niin tulee kyllä pikkasen epävarma olo heti onnistuuko keikka ollenkaan. Just ap noi mainistemsi asiat on hyvä ottaa selville etukäteen, joten ihan oikeilla jäljillä olet.

Sopiva pukin vierailuaika on 15-30 minuuttia riippuen mm. lahjojen määrästä. Kireinen pukki ei ole mukava vieras ja yleensä pukille halutaan myös laulaa tai esittää jotain, johon kannattaa varata aikaa. Jos teitä on vaan yksi porukka kietämässä, niin kovin montaa paikkaa ei illassa ehdi kiertää, koska paikan vaihtamiseen tarvitaan myös aikaa. Meillä sopiva pukin vierailuaija on yleensä siinä klo 18 maissa, mutta joillain jo klo 15 ja myöhäisimmille kelpaa ehkä klo 20 aika.

Meil oli eilen pukki, sain numeron kaveriltani - sana kiertää hyvästä pukista. Puhelimessa kyseli lasten nimet ja iät ja osotteen luonnollisesti. Kertoi myös, että maksu suoritetaan käteisellä niin, että sille annetaan lähtiessä kirjekuori, missä on se raha. 30euroa. Etelä-suomessa asutaan, muttei ihan helsingissä kuitenkaan. Vierailu kesti 10-15min. Pukki kun tuli ovesta, niin miehet ryntäs hakee lahjakassit makkarista, joka on tossa käytävällä matkan varrella.. Sit pukin kans otettiin kuvia ja laulettiin laulu, sen jälkee pukki jako avustuksen kera lahjat ja sit vielä laulettiin uus laulu. Oli tosi aidonoloinen :) Sama pukki otetaan ensivuonnakin!

Jos on muori mukana, hänen tulee laulattaa niitä lapsia ja meillä on pukki joka ottaa esim. teinitkin huomioon ja kyselee heiltäkin. Tuttu pukki, että teinit vähän yllättyi kun heillekin alettiin kyselemään.

Meiilä oli eilen aivan loistava pukki. Pukki soitti aamulla 6vuotiaalle ja muistutti miten jouluaattona käyttäydytään ja jututti muutakin. Oli tietenkin soittanut aiemmin vanhemmille ja kysynyt lapsista kaikkea mahdollista (iät, harrastukset, mitä tykkää tehdä jne). Eilen tuli seitsemän maissa, kolkutti oveen ja astui sisään. Miehet olivat olleet "sattumalta" samaan aikaan pihalla ja auttoivat pukin sisään lahjakassien kanssa. Pukki istui keinutuolissa ja jututti lapsia, kyseli harrastuksista ja päiväkotielämästä, hänellä oli mukana kansio missä oli muistiinpanot lapsista. Kertoi millaista porojen kanssa on matkustaa ja missä ne porot on nyt. Lapset lauloivat laulun, missä pukki vähän auttoi. Pukki jakoi lahjat pienten tonttujen avustuksella, viipyi n30min.
Hän oli joku tutun tutun tuttu ja maksoi 25€, oli suutahtunut kun hänelle oli tarjottu suurempaa summaa.
Asutaan Turussa ja ilomielin olisi tuosta maksettu 50€.

meidän pukki oli kova puhumaan, ensin lasten kanssa leikittiin, kyseltiin kuulumisia kaikilta, piirileikkiä, lahjojen jako, laulua ja pukki lähti
kun pukki tuli ja rupes laulattaan lapsia se sanoi että isä voi sillä aikaa nostella lahjat sisälle kun on niin paljon ettei pukki jaksa

hintaa en tiedä, vierailu kesti vajaa puoli tuntia

Kuultiin kaverilta hyvästä pukista, ja hyvä se olikin. Vierailu kesti 10-15 minuuttia, laulettiin alussa ja lopussa, pukki jutteli ja jakoi osan paketeista. Hinta oli vain 20 e, minkä lisäks olin ostanut 9 euron hintaisen punaviinin, koska olin kuullut, että se on pukista ok :) Asutaan Pohjois-Suomessa. Pukki soitti etukäteen ja kysyi osoitteen ja lahjasäkin paikan ulkona. Lasten nimet kysyi vasta sisällä.

Hämeenlinnan syrjässä..
30e, pukki kyseli etukäteen lasten iät ja kysyi haluisinko jotain mitä pukki sanoo tms. Sovittiin aika, vietiin lahjat pihalle vähän ennen ku pukki oli tulossa. Pukki tuli, kyseli kuulumisia, lahjatoiveista.. sitten laulettiin, aina ei laulut onnistu..pukki voi avustaa laulussa jos tuntuu ettei tuu mitään...kurjaa ehkä pelokasta lasta "pakottaakaan".. Sit jaetaan lahjat, jos paljon lahjoja niin autetaan pukkia että ehtii muidenkin lasten luo. Meillä oli n. 15min...ja se on tarpeeksi. Tietenkin riippuu lapsi määrästä ja paljonko lapset kyselee tms. Mutta varaat itse tietyn ajan/sovit vanhempien kanssa kauan olet niin vanhemmatkin osaa alkaa "ohjaamaan" pukkia ulos jos venyy..Mut luulen että jos sanoo jotain tyyliin -Kun pukki lähtenyt nii avaatte lahjat niin ajoissa pääsee pois.. Meillä isä saattaa pukin ulos ja antaa kuoren samalla :)

Tuo etukäteen vanhemman kanssa keskustelu on mun mielestä kaiken a ja o. Pukin on hyvä tietää lapsista jotain, jotta ei mene sitten ihan sormi suuhun, kun aattoiltana perheeseen tulee. Mä muistan ikuisesti yhden joulupukin 20 vuoden takaa. Siskoni poika ei olisi millään tykännyt pestä hampaitaan ja mummi oli ottanut pukkia tilatessaan asian puheeksi. Kun pukki sitten tuli, hän jossain vaiheessa halusi katsoa kummankin muksun suuhun ja ystävällisellä mutta määrätietoisella äänellä kehui lasten nättejä maitohampaita, mutta samalla kehotti pitämään hampaista huolta ja pesemään hampaat aamuin illoin. Ja sen koommin ei siskoni poika napissut hampaiden pesusta...olihan itse joulupukkikin sanonut, miten tärkeää hampaiden pesu on :laugh:

Erityisen tärkeänä pidän sitä, että joulupukki jo tullessaan tietää, jos perheessä on erityislapsia. Ja siis tietää, miten juuri tähän lapseen tulee suhtautua. On hyvä, jos sen paremmin lapsi, vanhemmat kuin joulupukkikaan ei joudu mihinkään häkellyttävään tilanteeseen sen vuoksi, että jokin asia tulee yllättäen. Esim jos lapsi on pyörätuolissa, niin etukäteen voi pukin kanssa sopia, onko ok, jos pukki nostaa lapsen tuolistaan syliinsä, nostavatko vanhemmat vai onko parempi, jos lapsi istuu koko pukin vierailun ajan pyörätuolissa. Riippuen vammasta, väärällä tavalla nostaminenhan voi olla lapselle jopa kivuliasta eikä ole tarkoitus, että joulupukki satuttaa lasta.

Kiitos kaikille kommentoineille! Tässä on jo tullut paljon hyviä vinkkejä esille :)

Vielä haluisin kuulla enemmän kommentteja tosta vierailun kestosta, hinnasta ja kellonajasta, ja että mistä löydätte pukin?

meillä pukki maksaa 0e, sama naapurinsetä käynyt jo reilu 10vuotta, hän tilaa itse itsensä meille jos tilausta ei ala kuulua=)
viipyy noin 30min, juttelee lapsille, kyselee vuoden kuulumiset( on vauvasta asti nähnyt heidän kasvavan) jakaa lahjat lasten kanssa. hän on aivan ihana! saa toki meiltä joka vuosi paketin mukaansa ( todellakin muutakin kuin suklaata, tänäkin vuonna nimikoidun kahvikupin, glögipullon (alkon), ison suklaarasian( arvo jotain 40e)
hänen vierailuaan odottaa aikuisetkin, koska on niin ihana. pitää tehdä taas dvd kopio hänelle vierailusta ja valokuvista samaten.

[QUOTE="vieras";25296176]meillä pukki maksaa 0e, sama naapurinsetä käynyt jo reilu 10vuotta, hän tilaa itse itsensä meille jos tilausta ei ala kuulua=)
viipyy noin 30min, juttelee lapsille, kyselee vuoden kuulumiset( on vauvasta asti nähnyt heidän kasvavan) jakaa lahjat lasten kanssa. hän on aivan ihana! saa toki meiltä joka vuosi paketin mukaansa ( todellakin muutakin kuin suklaata, tänäkin vuonna nimikoidun kahvikupin, glögipullon (alkon), ison suklaarasian( arvo jotain 40e)
hänen vierailuaan odottaa aikuisetkin, koska on niin ihana. pitää tehdä taas dvd kopio hänelle vierailusta ja valokuvista samaten.[/QUOTE]

niin ja meillä käynyt aina pukki noin 19.30, koska on navetta työt ja sen jälkeen viela sauna. sitten vasta pukki.

Meil tuli eilen pukki jo klo 14.30. Vähän sitä alkuun karsastelin mutta se oli aivan täydellinen aika ja jatkossakin meinataan tehdä niin. Annettiin lapsille vaan muutamat lahjat kun ei se pukki kauaa ehdi siinä istua. Sitte syötiin jouluruoka ja muksut pääs leikkimään niillä muutamilla lahjoilla niin me aikuiset saatiin syödä rauhassa. Sen jälkeen haettiin loppulahjat jotka pukki oli "unohtanut" jakaa. Näin lapset sai avata uusia lahjoja ja lahjatkin huomioitiin ihan eri tavalla kuin jos ne oltais annettu kerralla =)

Tosiaan aivan täydellinen aika. Aamu meni puurojen ja saunomisten kanssa eikä ollu turhaa odottelua. Ja sitte koko ilta meni lahjojen avaamisien kanssa =)

Pukki otti selville asioita lapsista jo etukäteen, viipyi meillä noin vartin ja maksoi 30 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja tykkäsin;25294617:
Kuultiin kaverilta hyvästä pukista, ja hyvä se olikin. Vierailu kesti 10-15 minuuttia, laulettiin alussa ja lopussa, pukki jutteli ja jakoi osan paketeista. Hinta oli vain 20 e, minkä lisäks olin ostanut 9 euron hintaisen punaviinin, koska olin kuullut, että se on pukista ok :) Asutaan Pohjois-Suomessa. Pukki soitti etukäteen ja kysyi osoitteen ja lahjasäkin paikan ulkona. Lasten nimet kysyi vasta sisällä.

Saman hintainen pukki oli meilläkin Keski-Suomessa. Kun asutaan keskustassa, jossa oli lähekkäin monta muutakin paikkaa, ei pukki ottanut kilometrikorvauksia. Kaverilta myös me kuulimme tästä pukista ja meille (lapset 2 ja 4) tuo 15 minuuttia oli ihan hyvä aika. Kun soitin pukille kerroin itse, missä lahjasäkki oli ja pyysin pukin huutamaan miehiä avuksi. Pukki sovitteli lähellä olevat paikat itse ja meille osui klo 16.15, mikä ei ollut ihan ideaali aika mutta mahdollinen kuitenkin.

Viime vuonna kaupan ilmotustaululta otin numeron ja olipa huono pukki. Puhelimessa kyseli tietoja ja kuulosti lupaavalta. Tuli sitten se vierailupäivä niin ei puhunut mitään!! Istui vaan paikallaan sellainen pahvinaamari päässä, ei mitään fyllinkiä takin alla ja oma musta lyhyt parta! Siinä sitten yritin juttua availla niin kaivoi taskustaan paperin josta luki kysymyksiä ja sanoi poikaa väärällä nimellä!
Sitten päästettiin pukki jo muihin tehtäviin. Annoin kirjekuoren ovella josta otin kakskymppiä pois pukkelin nähden.Olisi ollut 40e hänen taksa mutta ei tuolla esityksellä kyllä ansainnut koko summaa.
Tänä vuonna kävi veljen kaveri joka hyväksi havaittu muina vuosina mutta oli viime vuonna matkoilla.
Eli hyvä sana kiertää kauas mutta paha vielä kauemmas vai miten se meni...

Yhteistyössä