Millainen on sektio?

  • Viestiketjun aloittaja TJR
  • Ensimmäinen viesti
TJR
Haluaisin tietää sektiosta lisää sen läpi käynneiltä:

Ilmeisesti sektiossa laitetaan katetri.? Saako sen vasta puudutuksen jälkeen?
Olen kuullut, että joillekin se on laitettu ennen puudutusta!

Sattuuko vatsan paineleminen yhtä paljon kuin alatie synnytyksen jälkeen?
Jos on molempien synnytystapojen kokeineita..

Tunteeko sektio haavan ja masun "levittämisen, kun vauva otetaan masusta?
Sattuuko se?

Mitä muuta sektiossa tapahtuu, ja ennen kaikkea asteikolla 1-5, kuinka kivuliasta se on?

Itse olen kokenut yhden, kauhean, alatie synnytyksen.. ja nyt keräilen tietoa sektiosta.. Olen erittäin huono kestämään kipua, vaikka toisin luulin..
ja synnytyskivut eivät unohtuneet, vaikka tarkoitus ja lopputulos oli mitä ihanin.

Onko kenelläkään hyviä sektio kokemuksia?

 
Tuleva pallomaha
Oma, ainoa kokemukseni lapsen saannista on hätäsektio viikoilla 35+4. Vauva oli ollut koko loppuraskauden perätilassa pepputarjonnassa, joten sektio oli suunnitteilla joka tapauksessa. Hätäsektioon jouduttiin kuitenkin jo reilusti suunniteltua sektiota ennen, koska lapsivesi meni, ja vaikka menin sairaalaan ambulanssissa makuuasennossa (niin kuin on perätilan kanssa ohjeet), ehti lapsi laskeutua synnytyskanavassa liian alas ja mikä pahinta, napanuora edellä. Aluksi luultiin että kiireellinen sektio riittää, eli silloin olisin saanut puudutuksen mutta en ilmeisesti muita perusjuttuja (kuten suolihuuhtelua), mutta tällä kertaa olin tutkimuspöydältä leikkaussalissa kymmenien ihmisten ympäröimänä alta 3min, ja taju vietiin samantien. Alkuvalmisteluista en siis osaa sanoa mitään, mutta toipumisesta kyllä.

Omalla kohdallani sektio osoittautui lähes kivuttomaksi. Haavakipua ei ollut juuri nimeksikään ihan ensimmäistä kahta päivää lukuunottamatta, jolloin käytössä oli kiputippa josta sai itse säädellä kipulääkettä. Ekana päivänä en saanut nousta (sektio tehtiin aamulla) mutta toisena päivänä katetri otettiin pois (en muista tunteneeni käytännössä mitään) ja sain nousta ylös vessaan.

Melkein pahin juttu oli ummetus (sen takia kai suolihuuhtelu yleensä tehdään), kunnes kolmantena päivänä mieheni hoksasi tuoda kofeiinitonta kahvia sairaalaan, ja ekan kupin jälkeen pääsinkin taas "asiaan". Pelkäsin että ponnistaminen sattuu haavaan, mutta eipä se juuri siihen vaikuttanut. Ehkä pahinta alussa haavan kannalta oli makuulta ylös nousu, mutta parin päivän päästä se ei sattunut yhtään, joten en meinannut malttaa ottaa tarpeeksi rauhallisesti! Haavan kanssa kun pitää muistaa kierähtää hiljaa kyljeltään ylös ettei jännitä vatsalihaksia jotka on vasta tikattu umpeen, mutta en tiedä koskeeko tämä normisektiota myös, oma haavani kun on pystysuorassa navasta ihan alas häpykumpuun asti. Ehkä liiallisen liikkumisen vuoksi haavani vielä tulehtui hieman, joka ei sekään ihme kyllä silloin tuntunut kipeältä, yhden antibioottikuurin siihen söin. Liiallisesta liikkumisesta kohtuen haavassa on todennäköisesti kuitenkin kiinnikkeitä joihin silloin tällöin jotain äkkinäistä tehdässä vihlaisee vieläkin ja jos rakko on todella täynnä, alkaa kyljessä tuntumaan paineen oloista kipua jota ei ennen ollut. Hätäsektiossa kun ainakin omalla kohdallani rakkoki siirrettiin hetkeksi paikaltaan että vauva saatiin ulos (näin lääkäri siellä selitti), joten tuntemukset sillä alueella ovat edelleen hieman erilaiset kuin ennen. Mutta muuten sektiosta ei nyt kahden vuoden jälkeen ole mitään muita merkkejä kuin ruma arpi poikki vatsan.

Itse ainakin lasken nopean toipumisen ja kivuttoman olon raskaushormonien piikkiin. Yleensähän äidin keho erittää hormoneja synnytyksen aikana, jotta jaksaa sen läpi. Omani tulivat jälkijunassa ja auttoivat toipumisessa. Olin sairaalassa tasan viikon, mutta oman vointini puolesta oltaisiin päästy pois jo aiemmin, vauva joutui olemaan tarkkailussa ennenaikaisuuden vuoksi. Itse vaeltelin onnesta soikeana pitkin käytäviä yömyöhään kun untakaan ei tuntunut tarvitsevan ja virtaa riitti! Kaiken kaikkiaan olin ihan yllättynyt kuinka kivuton sektio omalla kohdallani oli. Vatsan painelu hoidettiin todella hellästi ja yleensä käytiin sanomassa että kohta tullaan, ota lääkettä pumpusta, mutta muistaakseni en niin joutunut montaakaan kertaa edes tekemään.

Se on sitten taas toinen juttu että haluaisinko toisen lapseni syntyvän sektiolla. Meillä vaikutti tietenkin ennenaikaisuus sektiota enemmän, mutta kyllä kokemus jäi jotenkin vajaaksi, kun sain vauvan viereen vasta parin päivän päästä, eikä esim. imetystä kannustettu kokeilemaan ennen kuin muistaakseni toisena tai kolmantena päivänä. Suunnitellussa sektiossa ollaan tietenkin hereillä vauvan syntyessä, mutta itse näin omani vasta nukutuksesta herättyäni, eli muutaman tunnin kuluttua. Isä sentään sai meilläkin olla läsnä ja pestä pienen heti kun oltiin tarkistettu että kaikki on vauvalla kunnossa.

Mutta näin meillä, toivottavasti tarina vastasi edes joihinkin kysymyksiin!
 
tpev
Itse sain "synnytyspelon" takia sektion (Naistenklinikka). Päätöksen saaminen kesti ja kesti, mutta pidin pääni.
Lapseni täyttää kesällä 2 v.

Ilmeisesti sektiossa laitetaan katetri.? Saako sen vasta puudutuksen jälkeen?
Olen kuullut, että joillekin se on laitettu ennen puudutusta!
Ilmeisesti laitettiin puudutuksen jälkeen, kun ei mitään mielikuvaa.

Sattuuko vatsan paineleminen yhtä paljon kuin alatie synnytyksen jälkeen?
Jos on molempien synnytystapojen kokeineita..
Alatiesynnytyksestä en tiedä mitään. Huomasin, että minua painellaan, kun heilahtelin pöydälle eli ei saatunut.

Tunteeko sektio haavan ja masun "levittämisen, kun vauva otetaan masusta?
Sattuuko se? Tiesin, että jotain tehdään ja kuulin, kun hoitohenkilökunta sanoi, että iso vauva jne. ennen kuin näin vaavini. Missään vaiheessa ei sattunut.

Mitä muuta sektiossa tapahtuu, ja ennen kaikkea asteikolla 1-5, kuinka kivuliasta se on?
Sektio itsessään ei satu tippaakaan. Noin tunnin odottelin heräämössä tms. että puudutusaineen vaikutus loppuu. Isä kävi välillä katsomassa ja kertomassa vauvan strategiset mitat. Iho alkoi jossain vaiheessa kutista - puudutusaineen/rauhoittavan aineen (?) sivuvaikutus, mutta se meni nopeasti ohi. Leikkaushaavaani ei särkenyt, mutta liikkuminen, nouseminen pari ekaa päivää hankalaa ja välillä kivuliastakin, kun haavaa kiristi. Viikon päästä leikkauksesta olin metsässä vattuja poimimassa =). Jalkoihin kyllä piti katsoa, ettei kompuroi eikä tehnyt mieli hyppiä risujen/ojien yli. Alatiesynnytyksen jälkikivuista, tikeistä minulla ei siis ole kokemusta.


Onko kenelläkään hyviä sektio kokemuksia?

Kokemus kaikin puolin positiivinen ja lopputulos ihana!

[/quote]

 
Sorelliina
Ilmeisesti sektiossa laitetaan katetri.? Saako sen vasta puudutuksen jälkeen?
Olen kuullut, että joillekin se on laitettu ennen puudutusta!

Minulle katetri laitettiin ennen puudutusta ja sattu ihan pirusti!

Sattuuko vatsan paineleminen yhtä paljon kuin alatie synnytyksen jälkeen?
Jos on molempien synnytystapojen kokeineita..

Mahan painelu leikkauksen jälkeen sattui vielä ennemmän. Ikinä en ole vastaavaa kipua tuntenut! Ja kun minulla ei vuoto alkanut heti, kävivät tätit sitä vähän väliä painelemassa ja minä huusin ja haukuin heitä kun kävi nin kipeää:/

Tunteeko sektio haavan ja masun "levittämisen, kun vauva otetaan masusta?
Sattuuko se?

Juuri kun vauva nostettiin mahasta ja minua alettiin ompelemaan niin loppui puudutuksen vaikutus. Kai mulle jotain lääkkeitä annettiin kun huusin kuin hinaaja ja sit lähti taju. Heräsin kun minua vietiin toiseen huoneeseen.

Mitä muuta sektiossa tapahtuu, ja ennen kaikkea asteikolla 1-5, kuinka kivuliasta se on?

Sanoisin 5! Ja oli senverta järkyttävä kokemus että tämä lapsi jää ainoaksi:( En edes uskalla harkita uutta raskautta koska tiedän että sektio olisi edessä. Koko raskaus menisi pelätessä leikkausta.. niin ja ihan hirveetä oli kun en päässyt 2 päivään sängystä ylös hoitamaan omaa pikku nyyttiä. Vielä kotonakin haava oli aivan järkyttävän kipeä ja sängystä nouseminen yhtä tuskaa n.2 vkoa! Ihanan palkinnon tosta kärsimyksestä sain kuitenkin:) Ihana Poika nyt 4,5kk ja luulen myös että tuo kokemus ei unohdu ikinä!

Hyvää sen verran että ei tarvinnu jännätä milloin lapsi tulee kun tiesi tarkan kellonajan;) Niin ja minulle tehtiin sektio ahtaan lantion vuoksi.

 
Maaruska
Mä olen synnyttänyt sekä normaalisti alakautta että suunnitellulla sektiolla. Kakkonen syntyi suunnitellusti keisarileikkauksella, koska ensimmäisessä synnytyksessä repesin niin pahasti, ettei lääkäri suositellut jatkossa alatiesynnytyksiä.

Sektiosta mulla on hyvät kokemukset. Normaalia käytäntöä en tiennyt, mutta ainakin mulle katetri laitettiin vasta puudutuksen jälkeen. Tiesin, milloin vauva syntyi, koska lääkäri ja kätilö selostivat tilannetta jatkuvasti. Mitään en kuitenkaan varsinaisesti tuntenut, mutta kuten edellisistä viesteistä voi päätellä, puudutus vaikuttaa eri ihmisillä eri tavoin eikä sen kestoa voi sataprosenttisesti etukäteen tietää.

Synnytyksen jälkeen vatsaan painelu koski mielestäni saman verran kuin alatiesynnytyksenkin jälkeen. Toivuin nopeasti, liikkeelle lähdin jo sektiontekoiltana (leikkaus tehtiin iltapäivällä).

Miinuspuoliakin sektiossa mielestäni oli. Lasta ei synnytyksen jälkeen saanut rinnalle, kyllä sen naama mulle toki heti näytettiin.

Toiseksi se, että ei voinut lainkaan liikkua, tuntui pahalta. Mulle tulee helposti huono olo selälläni ollessani, ja samoin oli käydä leikkauksessa.

Kolmanneksi odottaminen oli mielestäni raastavampaa kuin ekassa synnytyksessä. Sektioon toki saa tarkan kellonajan, jolloin leikkaus pitäisi tehdä, mutta kiireelliset yms. leikkaukset ajavat tietysti suunnitellun sektion ohi. Mun tapauksessa kävi juuri näin: kiirellisiä ja hätätapauksia osui sille päivälle useita, joten jouduin odottelemaan salin vapautumista tuntitolkulla. Se oli tosi turhauttavaa, koska vauva oli jo tarkkailussa ja leikkauksen alkuvalmistelut tehty, en voinut liikkua kuin noin metrin säteellä vuoteesta.

 
heinis07
Mulle tehtiin kiireellinen sektio 03/05 pysähtyneen synnytyksen takia. Leikattaessa mitattiin lantion joku mitta ja nyt ens viikolla oon menossa synnytystapa-arvioon edellisen sektion takia. Papereissa lukee ylä-aukeaman ahtauma epäily.
Eli siis tässä vastauksia mun näkökulmasta.

Katetri: Mulle kerettiin antaa kaikki kolme annosta epiduraalia ja lopulta alko supistuksetki tuntumaan taas tosi kivuliaina. Katetrin laitto ei tuntunu, mutta se poisotto... auts! Onneks ei poisvetäminenkään kauaa kestä.

Kohdun supistumisen seuranta painelemalla tuntuu ikävältä. Kokemusta ei oo ku sektion jälkeen.

Haavan teosta ja vauvan mahasta ottamisesta ei oo mitään havaintoa. Mulla leikkurissa vaihettiin epiduraali spinaaliin, eli tuikattiin piikki selässä toiseen nikamaväliin. Jostain syystä mulla meni puudutus liian pitkälle ja ainoo kohta, missä aloin tuntee kosketuksen oli otsa. Leikkauksen ajan tuntu, että keuhkot litistyy kasaan, enkä saa henkeä. Ite leikkauspäätös oli mulle niin shokki, etten varmaan muutenkaan olis mitään tuntenu. Itkee vollotin leikkauspöydällä.

Itse sektio ei kivuliasta ollu. Eli siis siihen vastaus on 0. Mut leikattiin 13.56 ja samana iltana kaheksalta tultiin ottamaan katetri pois. Sitte pitiki ekan kerran nousta ite (tietysti hoitajan avustamana ja tukemana) jaloille ja käydä vessassa. Kaikkein vaikeinta oli nousta sängystä ja mennä sinne takas. Sitä ei ymmärrä kuinka moneen asiaan ihminen vatsalihaksia käyttää. Särkylääkkeitä söin ja pyysin kaks päivää. Sairaalassa olin omasta tahdosta viis päivää (ma-la), odotin tikkienpoistoon ja lähdin kotiin. Hoitajat ihmetteli, etten enempää särkylääkkeitä tarvinnu. Kotiin tultua imuroin, koska mies ei muka ollu kunnolla sitä tehny... Eli kertoo varmaan kunnosta ja voinnista :)

Ei mikään kamala kokemus. Vauvan olisin tahtonu heti syliin. Mulle vaan vilautettiin vaavi kapalossa ja sitte jo iskä ja vauva häippäs kätilön kanssa. Mut ommeltiin kasaan ja heräämössä meni noin kaks tuntia. Sitte pääsinki pitelemään pikkusta =)

Sektio mulla on luultavimmin siis nytkin edessä, ellei tää oo arviolta alle kolmikilonen (esikoinen 41+4 54cm 4185g). Vaikka tiedän mikä on ehkä edessä, jännittää se silti! Ja varsinki nyt kun se olis sitte täysin sunnitellusti...
 
mami5
Alkuperäinen kirjoittaja TJR:
Haluaisin tietää sektiosta lisää sen läpi käynneiltä:

Ilmeisesti sektiossa laitetaan katetri.? Saako sen vasta puudutuksen jälkeen?
Olen kuullut, että joillekin se on laitettu ennen puudutusta!

Neljässä ensimmäisessä sectiossani katetri laitettiin ennen puudutusta, eikä se tuntunut pahalta, kunhan muistaa olla rentona. Viidennessä sectiossani kattetri laitettiin leikkaussalissa puudutuksen jälkeen, eikä sitä tuntenut ollenkaan. Itselläni ei ole myöskään katetrin poisottaminen sattunut.

Sattuuko vatsan paineleminen yhtä paljon kuin alatie synnytyksen jälkeen?
Jos on molempien synnytystapojen kokeineita..

Minulla ei ole kokemusta norm.synnytyksestä, mutta vatsan paineleminen ei sattunut sietämättömästi leikkauksen jälkeen:)

Tunteeko sektio haavan ja masun "levittämisen, kun vauva otetaan masusta?
Sattuuko se?

Tunnet, kun vauva otetaan pois mahasta, mutta se ei satu, eikä ole epämielyttävän tuntuista:)

Mitä muuta sektiossa tapahtuu, ja ennen kaikkea asteikolla 1-5, kuinka kivuliasta se on?

Sectio ei ole kivulias ja itse sain viimeisessä sectiossa kipulääkkeeksi morfiinia, eikä puudutuksen hävittyä kipuja tullut lainkaan. Neljässä ensimmäisessä tuli, mutta kipulääkettä saa niin paljon kuin tarvitset kunhan vain muistat häpeämättä pyytää:)
Tuota kipua neljässä sectiossani voisin kuvailla asteikollasi nro:lla 2.
Sectio on ihana kokemus ja siihen kannattaa lähteä positiivisella ja iloisella asenteella, muistot ovat itselläni kaikista viidestä aivan ihanat ja leikkaushenkilökuntakin on ollut joka kerralla aivan ihana:)
Tuskin olisin tehnyt viittä lasta tietäen "joutuvan" synnyttämään jokaisen sectiolla, mikäli kipu tai kokemus itse leikkauksesta olisivat minulla huonot:)

Itse olen kokenut yhden, kauhean, alatie synnytyksen.. ja nyt keräilen tietoa sektiosta.. Olen erittäin huono kestämään kipua, vaikka toisin luulin..
ja synnytyskivut eivät unohtuneet, vaikka tarkoitus ja lopputulos oli mitä ihanin.

Onko kenelläkään hyviä sektio kokemuksia?
 
...
Useimmissa katetreissa itsessään on puudutus ainetta. Ja lisäksi niihin laitetaan myös ylimääräistä. Tai ainakin näin olen itse oppinut ja laittanut. Tapoja voi olla monenlaisia.
 
yksi katetroitu
Synnytin normaalisti alakautta, mutta katetri jouduttiin laittamaan kun en saanut nousta vauvan sydänäänien heikkenemisen takia. En muista että olis sattunut sen enempää laittaminen kuin pois ottaminen. Mulla ei tikkejä eikä muuta joten toipuminen oli nopeaa.
 
Nessu.
Takana on 2 suunniteltua sektiota.

Ilmeisesti sektiossa laitetaan katetri.? Saako sen vasta puudutuksen jälkeen?
Olen kuullut, että joillekin se on laitettu ennen puudutusta!
- kyllä se puudutuksessa laitettiin

Sattuuko vatsan paineleminen yhtä paljon kuin alatie synnytyksen jälkeen?
Jos on molempien synnytystapojen kokeineita..
- sattu vähäsen

Tunteeko sektio haavan ja masun "levittämisen, kun vauva otetaan masusta?
Sattuuko se?
-ei ollu mitään tuntoa

Mitä muuta sektiossa tapahtuu, ja ennen kaikkea asteikolla 1-5, kuinka kivuliasta se on?
- eka kerralla olin heräämössä 4h, tokalla 1h. Molemmilla kerroilla katetri poistettiin vielä samana päivänä. Eka sektiossa hoitsu autto mut sängystä ylös illalla (sektio tehtiin aamulla). Toka kerralla nousin ite sängystä ja kävelin vessaan 5h leikkauksen jälkeen. Särkylääkkeitä söin vajaan viikon, sairaalassa olin ekasta 5pv, tokasta 3pv.

Kaikista kivuliainta koko hommassa oli ne jälkisupistukset!! (mitä on ymmärtääkseni alatiesynnytyksessäkin)
 
kiireellinen sektio
Alkuperäinen kirjoittaja TJR:
Haluaisin tietää sektiosta lisää sen läpi käynneiltä:

Ilmeisesti sektiossa laitetaan katetri.? Saako sen vasta puudutuksen jälkeen?
Olen kuullut, että joillekin se on laitettu ennen puudutusta!
Joo,kyllä laitetaan katetri ja puudutuksessa.

Sattuuko vatsan paineleminen yhtä paljon kuin alatie synnytyksen jälkeen?
Jos on molempien synnytystapojen kokeineita..
Olen kokenut vain yhden kiireellisen sektio pysähtyneen alatiesynnytyksen jälkeen.Mahan painelu sattui vähäsen.

Tunteeko sektio haavan ja masun "levittämisen, kun vauva otetaan masusta?
Sattuuko se?
Sen tuntee jos sektio tehdään puudutuksessa mutta ei satu olenkaan.

Mitä muuta sektiossa tapahtuu, ja ennen kaikkea asteikolla 1-5, kuinka kivuliasta se on?
Asteikolla 1-5 kivunaste 0.Suoranainen helpotus minun tapauksessani oli saada puudutus ennen sektiota sillä siihen päättyivät 16 tuntia kestäneet kivuliaat supistukset.

Itse olen kokenut yhden, kauhean, alatie synnytyksen.. ja nyt keräilen tietoa sektiosta.. Olen erittäin huono kestämään kipua, vaikka toisin luulin..
ja synnytyskivut eivät unohtuneet, vaikka tarkoitus ja lopputulos oli mitä ihanin.

Onko kenelläkään hyviä sektio kokemuksia?Tämä sektio oli siis hyvä kokemus sillä se toi helpotuksen kipuihin.
 
Aurora Vee
Minulla on takana kaksi sectiota, yksi hätäsectio nukutuksessa sekä yksi kiireellinen epiduraalipuudutuksessa.

*Ilmeisesti sektiossa laitetaan katetri.? Saako sen vasta puudutuksen jälkeen?
Olen kuullut, että joillekin se on laitettu ennen puudutusta!

- En muista katetrin laittoa kummassakaan sectiossa, eli ilmeisesti se laitettiin vasta kun olin nukutettu/puudutettu tai sitten se ei tuntunut lainkaan. Katetrin poisotto kirveli hieman koska se oli turhan kauan paikallaan, varsinkin toisen section jälkeen jolloin olisin pystynyt käymään itsekin vessassa.

*Sattuuko vatsan paineleminen yhtä paljon kuin alatie synnytyksen jälkeen?
Jos on molempien synnytystapojen kokeineita..

- en ole kokenut alatiesynnytystä, mutta ekan section jälkeen kohtuni supistui huonosti ja vatsan painelu oli kovin kipu mitä olen koskaan tuntenut! Toisen jälkeen painelua ei tarvittu lainkaan kun kohtu supistui hyvin itsestään. Moni ei pidä painelua kovin kivuliaana, taitaa olla ihan yksilöllistä. Jälkisupistukset ovat toissynnyttäjillä voimakkaampia jolloin painelua yleensä tarvitaan vähemmän.

*Tunteeko sektio haavan ja masun "levittämisen, kun vauva otetaan masusta?
Sattuuko se?

- No ekastahan en muista mitään, toisen kohdalla tunsin kun vatsaa "ronkittiin" mutta ei se sattunut, tuntui epämiellyttävältä. Tilanne oli kuitenkin muutenkin niin jännittävä ja erikoinen etten kokenut sitä mitenkään erikoisena asiana.

*Mitä muuta sektiossa tapahtuu, ja ennen kaikkea asteikolla 1-5, kuinka kivuliasta se on?

Itse sectiot eivät olleet lainkaan kivuliaita eli asteikolla 1-5 sanoisin myös 0. =)

Ekan hätäsection jälkeen olin todennäköisesti nukutuksen ja jännityksen takia melko tokkurainen ja kipeä. Myös baby blues oli voimakasta! Sitä kesti päivän, pari, mutta sen jälkeen paranin melko nopeasti. Toisen section jälkeen olisin voinut lähteä kotiin vaikka seuraavana päivänä, oli niin hyvä olo! Haavakaan ei ollut lainkaan yhtä kipeä.

Itse sectiossa pidin epämiellyttävänä ainoastaan sitä että puudutuksen takia tuntui raskaammalta hengittää, kuin keuhkot olisivat normaalia pienempiä. Ei kuitenkaan varsinaisia hengitysvaikeuksia. Tylsintä oli kun ei saanut vauvaa heti viereen, mutta helpotus oli erittäin suuri kuullessani hänen olevan kunnossa (toisin kuin esikoisen kohdalla). Heräämössä aika kului hitaasti puudutuksen vaikutuksen loppumista odotellessa. Nämä kokemukset siis toisesta sectiosta.

*Itse olen kokenut yhden, kauhean, alatie synnytyksen.. ja nyt keräilen tietoa sektiosta.. Olen erittäin huono kestämään kipua, vaikka toisin luulin..
ja synnytyskivut eivät unohtuneet, vaikka tarkoitus ja lopputulos oli mitä ihanin. Onko kenelläkään hyviä sektio kokemuksia?

- Minulle jäi aikanaan ensimmäisestä sectiosta kova pelko ja jännitys, kun synnytys ei mennyt suunnitellusti ja vauvalla ei ollut ensi alkuun kaikki hyvin. Joku toinen olisi ehkä vaatinut suunniteltua sectiota samassa tilanteessa, mutta halusin lähteä kokeilemaan alatiesynnytystä. Niin ei lopulta käynyt, mutta kokemukseni synnytyksestä ja sectiosta tulivat paljon myönteisemmäksi toisen kerran jälkeen. Synnytyksissä oli sama loppu mutta kulultaan ja tunnelmaltaan ne olivat täysin erilaisia.

Kannustan siis sinuakin, alkuperäinen, harkitsemaan tarkkaan valintaasi, sillä section valitessasi sinulle jää loppuelämäksi ajatus alatiesynnytyksestä hirvittävänä tapahtumana - vaikka toinen synnytys voisi olla myönteinen kokemus. Jos meille joskus tulee kolmas lapsi, toivon voivani vielä yrittää alatiesynnytystä, mutta sectiokin kelpaa, vaikka se onkin "luonnoton" tapahtuma. =)
 

Yhteistyössä