Millainen on täydellinen äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rakastavat vanhemmat ovat minusta seuraavanlaisia: He Rakastavat lasta omana itsenään, Huolehtivat perustarpeista Kuten sylistä, kehuista ja realistisesta palautteesta ruuasta, vaatteista,unesta,turvallisuudesta ja Rajoista Ja, että he antavat anteeksi ja pyytävät anteeksi. Ovat oikeasti läsnä kun lapsella on asiaa. Antavat lapselle mahdollisuuden olla lapsi, kokeilla, tutkia, itse hoksata ja ymmästää. Jokainen vanhempi huolestii nämä omalla tavallaan ja heidän perheelle /lapselle sopivalla "kaavalla".Tyytyväisellä mielellä, positiivisuutta takataskussa me jokainen ollemme juuri ne parhaat ja oikeat vanhemmat lapsillemme, jos me vain haluamme niin.

Palstan mukaan olen tullut seuraavaan johtopäätökseen täydellinen äiti -määritelmästä:

- hoitaa lapsensa kotona "armeijaikään" asti
- on 24/7 vain äiti eli alituisesti lastensa käytettävissä
- tekee kaikki ruuat itse alusta alkaen, einekset ovat ehdoton nou-nou
- kestovaipat ja perhepeti ovat pop, samoin imetys 2-vuotiaaksi asti
- karkkia yms. turhaa lapsi saa maistaa vasta kouluiässä
- ei koskaan korota ääntään lapsille puhuessaan

jne.

Sellainen joka ymmärtää että jokainen lapsi on yksilö eikä ajattele että liuta lapsia menee samalla liukuhihnalla "kun on ennenkin näin toimittu". Sellainen joka välittää lapsistaan, on aidosti läsnä ja tietää mitä lapsi tekee, ei siis anna viipottaa aamusta iltaan pihoilla tai naapurien "riesana". Semmoinen joka ansaitsee lapsensa luottamuksen eli lapsi uskaltaa ja voi kertoa vanhemmilleen aina kaiken, mitään siitä poisjättämättä tai mitään siihen lisäämättä.
Täydellinen vanhempi ei sorru muiden mustamaalaamiseen, varsinkaan lasten kuullen. Hän opettaa lapselleen aina oikean tavan toimia ja on muutenkin johdonmukainen. Täydellinen vanhempi asettaa lapselleen rajat koska ne ovat rakkautta, mutta ei myöskään holhoa liikaa jotta lapsesta kasvaisi omilla aivoillaan ajatteleva aikuinen. Siinä kai ne tärkeimmät...

Täydellinen äiti. Huh.

Varmaan sellainen joka rakastaa lastansa ehdoitta, kuuntelee lasta, on läsnä, lämmin, hellä ja turvallinen. Antaa lapselle tilaa oppia ja ymmärtää itse, tukee ja auttaa vastoinkäymisien ylitse. Opettaa lapselle oikean ja väärän ja pyrkii itsekkin toimimaan niin.
Vaikkakin tukka sekaisin ja pyykit pesemättä pitkin lattiaa. Sellainen lämmin ihana äiti jonka sylissä lapsen on maailman paras olla.

Palstan mukaan olen tullut seuraavaan johtopäätökseen täydellinen äiti -määritelmästä:

- hoitaa lapsensa kotona "armeijaikään" asti
- on 24/7 vain äiti eli alituisesti lastensa käytettävissä
- tekee kaikki ruuat itse alusta alkaen, einekset ovat ehdoton nou-nou
- kestovaipat ja perhepeti ovat pop, samoin imetys 2-vuotiaaksi asti
- karkkia yms. turhaa lapsi saa maistaa vasta kouluiässä
- ei koskaan korota ääntään lapsille puhuessaan

jne.
niin ja täydellinen äiti viskaa 18 vuotiaan lapsensa ulos kodista sinä päivänä kun täyttää tuon iän. mutta ei kehota lasta työntekoon, koska se on julmaa lasta kohtaan

Mitä tämä tarkoittaa?

*miettii että on joko samaa tai jyrkästi eri mieltä riippuen siitä millainen merkitys lauseelle annetaan*

No esim. isä/äiti jättää himoitsemansa hampurilaisaterian väliin, jos sillä rahalla on varaa ostaa lapselle uudet housut rikkoutuneiden tilalle. Aika pitkälti ajattelen taloudellisesti tätä asiaa, jos rahasta on tiukkaa, hoidetaan lapsi ensin.
Tietenkin on muistettava että itsestään huolehtiminen on myös lapsen etu, mutta joku äidin uusi hiusväri ei ole niin tärkeä kuin lapsen antibioottikuuri tai mahdollisuus syödä terveellistä ruokaa.
Ajankäytön kannalta myös tasapainottelua, saa ja pitääkin olla vapaata aikaa kummallakin osapuolella, mutta onko se enää lapsen parasta jos on päivät tarhassa, illat mummolassa ja vkloput tädeillä hoidossa.
En siis aja takaa mitään marttyyrimaista uhrautumista, mikä tahtoo toisinaan olla palstalle ominainen tapa tulkita näitä juttuja :)

Vaikea määritellä täydellisyyttä...mutta sellainen, joka pitää sanansa hyvässä ja huonossa, on tukena heikollakin hetkellä, neuvoo, ohjaa ja antaa lapsen olla oma itsensä, ja tietty rakastava :heart:

Mitä tämä tarkoittaa?

*miettii että on joko samaa tai jyrkästi eri mieltä riippuen siitä millainen merkitys lauseelle annetaan*

Minäkin mietin tätä. Sillä täydellisen äidin ei tarvitse laittaa lapsen etua itsensä edelle vaan pystyy ihan normaalisti hoitamaan asiat niin, että kummankaan ei tarvitse taipua. Minun mielestä ei voi olla täydellinen vain uhrautumalla lapsen eteen.

Minäkin mietin tätä. Sillä täydellisen äidin ei tarvitse laittaa lapsen etua itsensä edelle vaan pystyy ihan normaalisti hoitamaan asiat niin, että kummankaan ei tarvitse taipua. Minun mielestä ei voi olla täydellinen vain uhrautumalla lapsen eteen.

Uhrautuminen on yksi hyväksikäytön muoto.
Sellainen on lapsen vanhingoittamista, ei hänen rakastamistaan.

Yhteistyössä