Hae Anna.fi-sivustolta

Millainen on teidän joulu?

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä Vilma, 20.11.2006.

1. Vilma Vierailija

Minkälainen teillä on jouluaatto? Onko jouluperinteitä?
    Olisi ihan kiva kuulla miten toiset viettävät joulua.

Minulla joulun odotus alkaa jo lokakuussa. Silloin suunnittelen mitä ostan kenellekin joululahjoja. Tietysti saatan ostella pitkin vuotta joululahjoja, jos löytyy sopiva lahja jollekin.
    Marraskuussa sitten tohina jo päällä.
    Nyt on jo jouluvalot ripustettu, joulusiivous aloitettu (kaapit siivottu), jouluverhot on jo ikkunassa. Joulukortit on kirjoitettu, enää postimerkit uupuu.
    Meillä on joulua tapana viettää anoppilassa ja minun vanhempien luona.
    Äidin kanssa ollaan jo suunniteltu mitä ostetaan jouluksi syömistä.
    Sitten on tarkoitus tehdä vielä ostoslistaa, mitä herkkuja ostamme kotiin.

Joulukuussa sitten on tarkoitus leipoa piparkakkutalo. Viikkoa ennen joulua siivotaan. Jouluviikolla sitten leivotaan myös joululeivonnaiset.
    Joulukuun alussa on sitten tarkoitus koristella koti joulukuntoon. Meillä on muovikuusi, niin se on tarkoitus laittaa esille joulukuun alussa.
    Meillä ei sen ihmeemmin siivota, kun matot ja petivaatteet pihalle tuulettumaan. Imuroidaan ja pestään lattiat. Pyyhitään pölyt. Puhtaat lakanat sänkyyn.

Jouluaattona syödään aamulla puuro ihan kotona. Sitten aamupäivästä on tarkoitus lähteä käymään hautuumaalla viemässä kynttilät.
    Sitten anoppilaan kahvittelemaan ja samalla jaetaan joululahjat.
    Lahjat viemme kotiin kuusen alle ja sitten matka jatkuu minun vanhempieni luokse.
    Siellä sitten syömme jouluaterian ja vietämme iltaa.
    Illalla sitten lähdemme omaan kotiin viettämään rauhallista iltaa.
    Yleensä lahjat ollaan avattu 21.00-22.00 aikoihin.
    Sitten tuleekin valvottua yleensä myöhään ja joulupäivänä nukuttu pitkään.
    Joulupäivänä käydään sitten vuorostaan anoppilassa syömässä.

Siinäpä tuo pääpiirteittäin oli.

2. Jensku :) Vierailija

Noh joulunodotus on mulla alkanut jo marraskuun alusta,mutta valoja en kuitenkaan tänne kerrostaloyksiöön laita,en voi niitä yksin jättää tänne jouluksi palamaan...Vaan kotona vanhempien luona sitten laitetaan yleensä ekana adventtina...ja jouluverhot siinä samalla :) Joulusiivouksessa pyrin auttamaan äitiäni mahdollisimman paljon,ettei äidin tarvitse stressata siitä hirveästi...

Joulua vietetään koko perheen kanssa,minä,kaksi isoveljeä,vanhemmat ja kissa :) sekä veljen tyttöystävä saattaa tänä jouluna olla kanssamme...joulukuusi tuodaan tupaan aatonaattona ja koristellaan...
    Aattoaamu alkaa saunalla,n.kello 7-8,sitten katsotaan hieman telkkaria,jouluohjelmia,ym...sitten syödään jouluruoka,joskus 11 aikoihin ja sitten katsotaan kun suomen turku julistaa joulurauhan :) se pitää aina katsoa!
    Tämän jälkeen ollaan vaan rauhoituttu ja sulateltu ruokia :) sitten kun alkaa hieman hämärtää, lähdemme käymään hautuumaalla,2 eri paikkakunnalla(tosin veljeni ovat tässä vaiheessa kotona ja matkassa ovat vain minä ja vanhempani)
    Saa ihastella mahtavaa kynttilämerta :) samalla reissulla saatamme käydä muutamien sukulaisten luona...
    illan pimetessä matkaamme kotiin päin,radiossa soi ihanat joululaulut ja autossa on lämmin ja joka puolella on pimeää ja jouluvalot loistaa...Ihanaa ja se on parasta joulussa jos mikä :)

Sitten illalla ollaan vain kotosalla,katsellaan telkkaria ja ihastellaan joulukuusta :) ja siinä illan kuluessa pukki käy tuomassa lahjat,jos ollaan oltu kilttejä ;)
    Ja siitä se ilta jatkuu lahjoja tutkiessa ja syömällä jouluruokia(jouluna saa siis syödä yölläkin ;) )
    Että tämmöistä minun perheessäni :) Ihanaa se vaan on,kun saa taas viettää joulua :)

3. ch star Vierailija

Meillä se kuluu varmaan viime vuoden tapaan kun vasta aloitellaan yhteisiä jouluja.Eli aamulla heräämme aikasin ja käymme talon saunassa.Ennen joulurauhan julistusta ajamme vanhemmilleni ja menemme naapuriin mummilaan ja siellä syömme riisipuuroa julistusta katsoessamme.Sen jälkeen n.13-14 aikaan ajamme saman kunnan hautausmaalle jonka jälkeen on aattohartaus klo 16.Sitten ajamme takasin vanhemmilleni ja vietämme hetken siellä mm.kuunnellen joululauluja.

Kotiin lähdemme siinä 18-19 aikaan ja alamme valmistella jouluruokaa pöytään.Syömme ja siinä jonkun ajan päästä tulee joulupukki eli minä :) Mies ei ainakaan viime vuonna suostunu oleen pukkina joten olen sitten itse koska ilman pukkia ei ole joulua :)

Jouluvalot on myös meillä jo ja kynttilöitä poltellaan myös joka ilta.Joululaulujakin olen alkanut jo kuuntelemaan.Muita koristeita alan varmaan laitella ensi viikolla.Kuusi tuodaan omasta metsästä sitten lähellä aattoa.Jouluruokia tykkään myös itse tehdä ja kinkku kuuluu myös asiaan vaikka kahden sitä syömmekin.Ja jonkinlainen siivous mattojen tamppauksineen suoritetaan kun jaksetaan...

4. Pääpiirteittäin Vierailija

Etpä näköjään tarvitse itse paljon ruokia laitella. Kotona syödään aamulla puuro IHAN KOTONA. Kiva joo, sit anopin luo ja äitin herkkupatojen ääreen ja sit taas anopin herkkupatojen ääreen. Ootko yhtään aatellu, että anoppi ja äiti saattaa olla jo rättiväsyneitä höösäämiseen, etenkin jos ovat itse vielä työelämässä! Ei millään pahalla, mutta aatteles sitä! Kyllä se äiti ja anoppi ne astiat ja ruoat jaksaa pöydästä korjata. Että siitä vaan sitten illan viilakassa viettämään rauhallista iltaa. Hyvää joulua!

5. ............. Vierailija

6. ........... Vierailija

7. Vilma Vierailija

Kummankaan vanhemmat ei itse tee laatikoita, vaan ostaavat kaupasta. Ainut, että karjalanpaistin tekeevät itse.
    Minun vanhemmat ovat jo eläkkeellä, mutta mieheni vanhemmat ovat työelämässä. Eikä kumpikaan heistä todellakaan ota mitään stressiä jouluruokien suhteen.
    Vanhempien luo mennessä, emme mene suoraan ruokapöytään todellakaan.
    Ja yleensä minä sen ruuan laitan siellä, korjaan pois pöydästä ja tiskaan. Käytiinpä me siellä muulloinkin sitten syömässä kun juuri jouluna.

Kummatkin meistä ollaan hieman yli kakskymppisiä, joten meille ei sitä omaa joulua ole vielä tullut. Niin miksi emme sitten saisi käydä kummankin vanhempien luona, kun kuitenkin toivoovat meidät jouluksi heille syömään?

Ja hyvää joulua sinullekin!

8. tomten Vierailija

Jouluvalmistelut aloitetaan 1. adventtina vaihtamalla liinat ja verhot sekä laittamalla joulukoristeita ikkunoihin ja muualle. Itsenäisyyspäivänä koristelemme oman kodin kuusen, jotta ehdimme nauttia siitä kotonakin. Lähdemme nimittäin joulunviettoon muualle. Glögit ja piparit/tortut tulevat myös itsenäisyyspäivän tienoilla mukaan kuvioihin. Lahjatkin ostellaan hyvissä ajoin.

Itse joulua lähdemme viettämään pohjoiseen vanhempiemme luo, jotka asuvat kohtalaisen matkan päästä toisistamme. Menemme kumpikin vanhempiemme luo, mies valamaan jäälyhtyjä tms. isänsä kanssa, minä auttamaan vanhempiani kuusen koristelussa. Aamupuuron ja kuusenkoristelun jälkeen on yleensä vuorossa joulupiirretyt ja erityisesti Lumiukko. Keskipäivän tienoilla mies hakee minut mukaan ja menemme joulukahveille hänen mummolaansa muun suvun kera. Iltapäivällä menemme syömään suvun kesken jouluateriaa minun pappani luo. Näiden sukulaisvierailujen jälkeen palaamme vuoroin kummankin kotitaloon aukaisemaan/jakamaan lahjat. Ja jälleen katsellaan joulupiirrettyjä :D ja napostellaan lahjamakeisia. Illalla joko saunotaan ja syödään kinkkua ym. tai mennään yökirkkoon.
    Joulupäivänä sukuni jouluateria syödään minun vanhempieni luona ja tapanina miehen suku kokoontuu hänen vanhempiensa luo syömään.

Ja kumpainenkin osallistuu jouluaskareisiin ihan kiitettävästi. Me olemme kolmekymppisiä ja silti vietämme joulua perheidemme/sukujemme luona. Pitäisivät pahana jos ilmoittaisimme ettemme tulekaan ja loukkaantuisivat, jos yrittäisimme osallistua jouluruokien kustannuksiin. Ja yritetty joskus on. Ainakin pohjoisessa pidetään kunnia-asiana nimenomaan TARjOTA ruokaa vieraille... Tekemiseen saa kyllä osallistua jos haluaa, mutta vain ns. talonväkenä, ei vieraana.

9. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Joulua aloitellaan marras-joulukuun vaihteessa. Pesen ikkunat ja vaihdan jouluverhot ja sen jälkeen sitten muita koristeita pikkuhiljaa.
    Joulukuun puolessa välissä teen laatikot ja pakasta ne sekä teen muutaman joulukakun ja rusinapullat. Piparkakkuja tehdään aina itsenäisyyspäivänä.
    Kuusen koristaa lapset varmaan aatonaattona ja aattona sitten syödään päivällä jo jouluruoka missä on laatikot, kinkku, kalaa ja ehkä jotain salaattia. Syöjiä voi olla 9 jos vanhin tulee miesystävänsä kanssa jouluna kotona käymään.
    Aamulla en puuroa laita kun kukaan ei aamuisin oikein mitään syö, puuron laitankin illalla vasta + rusina tai sekahedelmäsoppa.
    Viedään kynttilät muistokivelle ja käydään saunassa ja sen jälkeen lahjojen jako. Ilta menee ihan telkkua katsellen.
    Joulua vietämme siis ihan oman perheen kesken.
    Jouluaamuna ollaan mieheni kans käyty kirkossa jo ainakin viitenä vuona eikä tänä vuona tehdä poikkeusta.
    Mieheni äidin luona käydään varmaan jo aattona samoin kun vanhimman siskoni luona kun asuvat tosa lähellä.
    Joulupäivä ihan kotosalla ja tapanina voi taas jossain ajella.

Mukavaa joulun dodotusta kaikille.

10. äiti83 Vierailija

me ollaan oltu perhe vasta muutama joulu ja perinteet hiukan hakusessa vielä..

ekana vuotena oltiin miehen äidin luona syömässä aamulla joulupuuro mutta viime vuosina mies on saanut mennä pojan kanssa kahdestaan..

sitten päivällä katsellaan joulurauhan julistus ja sitten joulukirkkoon.. emme uskonnosta välitä mutta tunnelma on ihana..

sitten kotiin ja laitan jouluruoat ja syödään.. pukki tulee hiukan illemalla ja sitten lahjat avataan ja leikitään niillä..

koko päivän on myös televisio auki että saa piirrettyjä katsoa.. ja nauttia joulun tunnelmasta..

ihan illalla sitten nautitaan lahjoista ja joulurauhasta ja television tarjonnasta.. (jouluherkkujen kera)

kun vielä vietin joulun vanhempieni luona meilä syötiin aamulla joulupuuro ja sitten katsottiin piirrettyjä.. lapset lähti isän kanssa ja serkkujen kanssa viemään kynttilöitä haudoille..

sieltä palattiin ja katsottiin joulurauhan julistus ja sitten olikin lisää piirrettyjä jos äiti ja muut eivät vielä olleet jouluruokaa saaneet valmiiksi.. sitten ruuan jälkeen piirrettyjä ja joulukahvi.. sitten lapset yläkertaan "harjoittelemaan" joulupukille laulua ja kas kummaa sitten pukkikin jo tuli..

laulu pukille ja lahjojen jako.. sitten nautitaan lahjoista ja jouluruuista ja muista tarjottavista niin paljo kun mieli tekee..

itse lasken päiviä jouluun vieläkin vaikka olen reilusti parikymppinen ja äiti.. joulu on minulle se vuoden suurin juhla.. ei se saaminen vaan antaminen ja se tunnelma..
    joulusiivous ja raskaammat työt jäävät nyt muiden harteille tänä vuonna koska olen raskaana.. jännitän missä joulun vietän.. pari päivää joulun jälkeen pitäisi pienen syntyä mutta eihän sitä koskaan tiedä.. toivottavsti saan nauttia joulusta kotona!

Jouluun on enää 32 päivää.. Tunnelmallista joulun odotusta kaikille! toivottavasti saadaan valkea joulu..

11. ärtsy Vierailija

Mulla on kyllä joulumieli jo tulevan joulun osalta mennyttä:( Meidän perhe on viettänyt joulut vuorotellen omien vanhempieni luona ja anoppilassa.

Nyt olis ollut vuoro mennä minun vanhemmilleni jouluksi, mutta anoppi, jonka hänen oma vanha äitinsä olisi halunnut jouluksi luokseen päättikin jäädä jouluksi kotiin. Eli pitää itsestään selvyytenä ettemme jätä häntä yksin joulua viettämään..

Tuntuu siltä että tahallaan teki noin, vaikka eihän se välttämättä niinkään ole:(( Harmittaa vaan niin pirusti, en ole vieläkään pystynyt äidille kertomaan ettei me sitten taideta päästä lainkaan tänä jouluna. Välimatka on niin pitkä ettei mitenkään järkevästi pysty jakamaan joulun viettoa molempiin paikkoihin.

Eipä ole mukava odottaa joulua, kun jo pelkästään sen ajatteleminen saa minut todella huonolle tuulelle. Tekis mieli jättää anoppi yksin kykkimään kotiinsa jouluksi.

12. pöh Vierailija

Hei, menkää sinne sinun vanhemmillesi. Miehesi varmasti ymmärtää, jos kerran oli sovittu niin. Käykää ennen joulua tai joulun jälkeen miehesi äitiä katsomassa. Miksi jäi kotiin? Oliko oikeasti joku syy? Ikävä ja vaikea tilanne, mutta minä kyllä tekisin niin kuin oli sovittu.

13. ärtsy Vierailija

Eipä ole anopilla mitään syytä miksi jää kotiin, aina ennen on halunnut oman äitinsä luona viettää ne joulut kun me ollaan minun vanhemmillani. Tulee vaan sellainen ikävä tunne että se testaa olemmeko niin "julmia" että jätämme hänet yksin jouluksi. Anopin äitikin on tosi pahoillaan siitä ettei se halua sinne mennä.

No ompahan arvon rouva nyt sitten saanut pilattua joulumielen sekä meiltä (tai eniten minulta) että omalta äidiltään:(

Onhan se niin ettei se kyllä meidän vika ole että anoppi jäis yksin, kun on tiennyt meidän suunnitelmat jo vuosia! Pahasti vaan epäilen että se saa tahtonsa läpi sitten tässäkin asiassa...kyllä risoo ja pahasti! Toisaalta suottahan minä meidän perheen joulun pilaan anopin takia, ei pitäis sille sitä iloa antaa.

14. kysymys edelliselle Vierailija

Eikö anoppisi mahtuisi kyytiin mukaan, kun lähdette sun vanhemmille joulunviettoon? Vai eikö ole tervetullut..?

15. Hanna82-- Vierailija

Meidän (minä, mies ja maha-asukas) aatto menee tod.näk. tällä kaavalla:

Heräillään 9-10 maissa ja syödään aamupalaksi riisipuuroa, sekä kuunnellaan joululauluja ja poltetaan kynttilöitä.
    Klo 12 katotaan telkkarista joulurauhan julistusta, samalla koristellen kuusta mikä on kannettu edellisenä iltana partsilta sisään. Maistellaan kinkkua :)
    Iltapäivällä siirrytään mun vanhemmille, missä osallistun ruuanlaittoon. Syödään jouluateria n. klo 17-18. Sitten tulee pukki (veljeni lapsille) ja saadan jokainen pari pakettia, lapset tietysti eniten.
    Loppuilta istutaan, rupatellaan, juodaan glögiä, katellaan kuusta ja kynttilöitä, syödään lisää ja ollaan rauhassa. TV tuskin on päällä. Lapset leikkivät lahjoillaan ja saattavat valvoa myöhään.

Yöllä tullaan taksilla kotiin, ellei jäädä yöksi. Tänä jouluna kyllä varmaan tullaan omalla autolla kotiin, kun olen raskaana ja siis kuskina. Joulupäivänä sitten ollaan kotona, saunotaan ja syödään "omia" jouluruokia.

Jouluvalmistelut aloitan tuossa ekana adventtina, mutta kaapit saa olla kyllä ihan rauhassa, niihin en koske ;) Joulusiivous (ihan ns. tavallinen viikkosiivous) tehdään muutama päivä ennen aattoa. Uunin ajattelin kyllä pestä ennen jouluruokien ja leivonnaisten duunaamista, että siinäpä uurastusta ;)

16. Meidän joulu: tähän mennessä ollaan laitettu jouluvalot, ja tuotu ulos kuusi johon valot. ennen joulua vielä on siivous (johon kuuluu varastoa myöten kaikki nurkat ja purnukat), piparit, pullat, Lintujen ruokinta (aina koko joulu kuun ja jouluna viedään se lyhde sitten ulos, mun mielestä punatulkku on joulu lintu), verhojen vaihto, joulu ostokset (johon kuuluu leivonta ostokset, lahjat, mahd kuusen koristeita lissää glögi ostetaan jo tässä vaihteessa) joulukortit on lähettämättä.

Joulu meillä vietetään aina niin että ensin syödään aamupala( ennen oltu mun vanhemmilla yötä, mutta nyt asumme siinä talossa itse, ja vanhempani kaksiossa että en tiedä kummin päin tänä vuonna tehdään , mutta kuvittelisin näin) aamupalaan kuuluu riisipuuro, klimppisoppa (jos en kyl kauheasti pidä, mutta seon silti tehtävä...hiih), sämpylät, leikkeleet, kotikaljaa ja maitoo. sitten kahvit jälkiruuaksi, sen jälkeen saunotaan ja muksut hetken katsoo lasten ohjelmia. sitten varmaan käydään hautuu maalla. 2 tai 3 paikkakunnalla, jotka kyl on ihan lähellä. sitten käydään anoppilassa mutka kahvilla ja vaihdetaan lahjat. sitten käydään meidän vanhemmilla jos vietämme siellä joulun, niin jäämme tässä vaiheessa jo sinne. ehkä saunomme myös siellä, ja syömme pääruuan.jaamme lahjat pojat leikkivät hetken ja me juomme joulusnapsin (minä olen yleensä kuskin joten en juo snapsia, sitten pistelemme suklaata, kahvin kera, ja kuunnellaan joululauluja.katsotaan telkkaria, toiset joulupäivät menevät myös herkutellessa, meille se on enemmän syömiseen liittyvä juhlapäivä. =D joskus ollaan joulu päiviksi saatu yövieraita, mutta ei aina.
    Tänä jouluna toivon saavani kerrankin ite kestitä äitiäni ja isääni, jotka on tähän vuoteen asti nähneet niin paljo vaivaa siihen et me ollaan käyty siellä.

Jouluna meillä ei karsastella ruokien hinnoissa tai laaduissa. vaan kaikki laitetaan hienoksi, ja ruokaa on paljon esillä, kastikkeita, salaattia, pottuja, makkaraa, lihamureke, piiraita, torttuja pullia yms. ja leipiä (nekin yleensä omatekemiä), tänä vuonna aijon laatikot tehdä itse.=)

17. Maija-mamma Vierailija

Jos anoppisi on päättänyt jäädä kotiin ja tietää että te olette menossa toiseen mummolaan, on ihan hänen oma valintansa olla yksin kotona. Sinuna en edes mainitsisi hänelle joulusta sen enempää. Teidän suunnitelmat on hänen tiedossaan, tehköön mitä huvittaa oman joulunsa kanssa.

Hyvää joulumieltä sinulle ärtsy, älä anna toisten sitä pilata. :)

18. kilinen Vierailija

Herätys klo:7 töihin klo:9.töissä klo 17 saakka.töidenjälkeen kotimatkalla käyn hautausmaalla viemässä kynttilät.Ruuat lämpenee,välillä käyn suihkussa.Katselen tv:tä,käyn ehkä pienellä kävelylenkillä.Juon joulukahvit,nukkumaan klo:22,aikainen herätys jouluaamuna klo:5,töihin klo:7 Onko muilla samanlaisia kokemuksia jatkuvasta työjoulusta? Siinä se joulu menee huomaamatta ohi väsyneenä jouluna töissä raataen.

19. Marcie Vierailija

Jahuu, tana vuonna ensimmaista kertaa 28 vuoteen paasen aattoiltana joulusaunaan! Taalla kaukana kun ei saunoja pahemmin kodeissa ole, mutta nyt meillakin on vihdoin ikioma sauna. Luultavasti minulle joulun kohokohta tana vuonna. Siita innostuneena taidan mieheni kauhuksi pyorayttaa jopa lanttulaatikon.... : )))

20. pulmu Vierailija

Kerro edellinen lisää, missä kaukana?

21. karin Vierailija

Joululahjat ostan marraskuussa, en voi sietää joulu-ryysistä kaupoissa. Jouluvaloja laitan joulukuun alussa, koristeet jouluviikolla. Leipomiset silloin, kun töiltä kerkeää. Aaton aattona viemme kynttilöitä haudoille ja ehkä vierailemme sukulaisilla. Aattona käymme molempien vanhempien luona.

22. Joulu-ihminen Vierailija

Rakastan joulua ja joulun aikaa! Nyt on vaan todella masentavaa, kun lunta ei ole missään! Toivottavasti sitäkin vielä saadaan.

Meillä joulun odotus alkaa marraskuun alussa. Kuun aikana joululaulut jo soi ja pikkuhiljaa jouluvaloja laitellaan. Loput jouluvalot kuitenkin 1.12.
    Itsenäisyyspäivänä leivon vanhempieni luona äidin kanssa piparit, joulupullat, kuivakakut, äiti tekee laatikot ym. pakkaseen tai on tehnyt jo aikaisemmin.
    Joululahjoja toki on osteltu loka-marras-joulukuussa. Vanhempieni luokse mennään joulua viettämään heti kun vaan töiltä päästään (tänä jouluna 22.12), sinne tulee myös siskot perheineen. Aatonaaton iltana tuodaan kuusi sisälle ja koristellaan se. Aattoaamuna katsotaan mitä tonttu on tuonut joulusukkiin, mitkä roikkuu takan edessä. Syödään riisipuuroa ja sekametelisoppaa. Katsellaan tv:tä ja seurustellaan keskenään. Iltapäivällä kyläilyä mummun luona ja kynttilät haudalle. Sitten jouluruokien valmistukseen! Nälissään odotellaan millon päästään syömään! :)
    Ai niin ja edellisenä iltana on ollut kinkun valvojaiset ja valvottu myöhään ja pelattu.
    Syömme jouluruuan illalla klo 17-19 aikoihin. Sitten jaetaan ja avataan lahjat.
    Ihastellaan lahjoja, valvotaan ja pidetään hauskaa!

23. Joulu-ihminen Vierailija

Ai niin ja joulusaunassa toki käydään, ennen syöntiä!

24. Kotona mukavaa.. Vierailija

Koetetaan me vanhemmat olla asettamatta nuoriemme perheille paineita joulunvietosta.
    Nuoret haluavat tehdä omat perinteensä joulunviettoon ja meidän on se vaan hyväksyttävä.
    Ei kaikki ihmiset asu synnyinseudullaan ja kauas on pitkä matka.
    Lapset ovat vain lainassa ja kun he ovat kotoaan lähteneet, he elävät omaa elämäänsä: Hyvä niin.
    Onkohan se vaan mustasukkaisuutta, jos lapsen perhe ilmoittaa menevänsä anoppilaan jouluksi ja se ei meistä tunnu yhtään mukavalta?
    Minä olisin nuorena perheen äitinä halunnut olla oman perheen kesken kotona, mutta mieheni halusi ehdottomasti omaan lapsuuden kotiinsa, joten oli se melko rehaamista tavaroiden ja lasten kanssa.
    Muutenkin kaikki viikonloput piti viettää anoppilassa.
    Anoppi oli ihan ihana ihminen, ei siinä mitään.
    Mutta olisin nuorena vaimona ja äitinä halunut luoda omia perinteitä omalle perheelleni, mutta mieheni napanuora ei ollut katkennut vielä.
    Se katkesi vasta anopin kuolemaan.
    Olin nuori ja en osannut sanoa vastaan.
    En todellakaan tarkoita, että anoppilassa olisi ollut paha olla, mutta pakko mikä pakko.
    Jos olisin saanut valita, olisi vierailut tuntuneet varmaankin mukavemmilta.
    Nyttemmin olen tässä uudessa elämässäni saanut itse valita paljon muitakin asioita.
    Ei ole pakko lähteä minnekään, jos en itse tahdo.

25. Istuttiin taas miehen kanssa molemmat netissä koneillamme. Valmiskinkku löytyi jääkaapista + porkkanalootaa + monta laatikollista Ruotsista haettua tölkki-PepsiMaxia. Imuttelin mangakäännöksiä (yaoita) ja hentai-animea, ja katselimme joutessamme pari vuokraleffaa ja silmäilimme telkkarin tarjonnat siinä sivussa. Löpistiin irkissä pehmoisia. Sekstailtiin. Kinkku kyllä alkoi kyllästyttää nopeasti, taidamme ensi vuonna jättää se väliin ja kokkailla vaikkapa erilaisia wokkeja iltojen iloksi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri