Hae Anna.fi-sivustolta

Millainen on teidän joulu?

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä Vilma, 20.11.2006.

1. Anahita Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jouluvalmistelut aloitin jo marraskuussa kun postissa tuli punainen kirjekuori joulukorteille. Kirjoitin joulukortit samointein ja laitoin kuoressa postiin odottamaan. Joulukoristeet ja -valot laitoin esille ensimmäinen päivä joulukuutta. Pitkin joulukuuta syöpöttelin kaikenmoisia jouluherkkuja ja kuuntelin joululauluja. Aatonaattona isi tuli hakemaan autolla ja menimme yhdessä jouluruokaostoksille ja sitten isin ja broidin luo yöksi odottamaan aattoa. Aattoaamuna kahteltiin tuttuun tapaan Joulupukin kuumaa linjaa, Lumiukko ja Joulurauhan julistus. Sitten vietiin kynttilät äidin, mummon ja isomummon haudoille. Samalla matkalla vietiin perinteiseen tapaan joululahja parhaalle ystävälleni. Takaisin päästyämme laitoin joulupöydän koreaksi isin ja broidin auttaessa. Jossain vaiheessa setäni saapui paikalle ja sitten kävimmekin joulupöytään, jossa oli tarjolla kinkkua, kalkkunaa, kylmä- ja lämminsavulohta, laatikoita, sienisalaattia, rosollia kera kermavaahdon, punajuurisalaattia, silliä, munia, perunoita, vihersalaattia sekä kastikkeita. Juomaksi limpsaa, viiniä tai olutta kunkin maun mukaan. Isi ja setä joivat perinteiset viinasnapsit, mutta broidi ja minä spritesnapsit vaikka aikuisia olemmekin jo. Sitten avattiinn joululahjat ja kahteltiin loppuilta telkkua yhessä. Viivyin isillä Joulupäivään asti.

2. Anahitalle Vierailija

Kirjoitit Anahita oikein ihanan ja lämpimän viestin perheesi joulusta.

Olen kahden aikuisen tyttären äiti. Minunkin äiti kuoli jo kauan aikaa sitten.
    Kuuntelen www.jouluradio.fi netissä joululauluja. Nyt siellä soi Sylvian joululaulu.

Olin äsken muistoissani lapsuudenkodin joulussa. Elämä menee eteenpäin.
    Olet selvinnyt hienosti surustasi.

3. ap:lle Vierailija

Joulupukin kuuma linja oli ihan tylsä. Miten jaksoit katsella sitä? Tuntemattomat ihmiset lähettelevät jouluonnitteluja toisille tuntemattomille. Minusta ohjelma kuuluu sarjaan "turhat ohjelmat". Sitä paitsi se aito pukki, joka kävi jouluaattona oli aivan eri näköinen kuin ohjelman pukki. Valepukkeja on kaikki paikat täynnä. Enemmän tonttuja esille ja pukit kotiin aattona, jos sellaisia haluaa. Valepukit suksikoot suolle!

4. suvi-joanna Vierailija

meidän joulu on sellainen,että siskoni luokse mennää,sillä joulupukki tulee sinne

5. Hematiitti Vierailija

Olen yleensä jättänyt jouluvalmistelut aika myöhään; joulusiivous tehdään ensi viikolla, samoin kuin jouluruokien ostaminen ja valmistaminen. Aatonaattona on mieheni ja minun hääpäivä, sitä olemme yleensä juhlistaneet käymällä syömässä samassa ravintolassa jossa söimme vihkiäispäivänämme. Syömisen jälkeen olemme käyneet hakemassa kauppahallista joulukalat ja leivän. Itse haluan aina myös lahjoittaa rahaa kissojen katastrofiyhdistyksen kerääjälle, joka päivystää joulun aikaan Sokoksen edessä. Se on minun oma jouluperinteeni.
    Joulukuusi koristellaan aatonaattona illalla tai aattoaamuna. Mieheni paistaa joulukinkun aatonaaton ja aaton välisenä yönä, joten jouluaaton aamiaseksi on tarjolla kinkkuvoileipää. Jouluaaton aamupäivällä viimeistelen sallatin ja vatkaan siihen kermavaahdon ja viimeistelen myös muita ruokia, jos tarvis vaatii. Iltapäivällä soitan vanhemmilleni ja toivottelen heille hyvää joulua. Vanhempani eivät erityisemmin välitä joulusta ja äitini on joulun töissäkin, joten emme lähde ajamaan 300 kilometriä heidän luokseen, vaan käymme kylässä myöhemmin. Alkuillasta käymme saunassa ja sen jälkeen mieheni menee yleensä torkuille tai räplää tietokonetta ja minä katan pöydän. Pöydän kattaminen on kuusen koristelun lisäksi lempipuuhaani, yritän saada aikaiseksi mahdollisimman kaunista jälkeä. Illan pimettyä sytytän pihaamme kynttilöitä ja lyhtyjä. Miehen herättyä torkuiltaan käymme syömään ja ruoan jälkeen avaamme lahjat. Loppuilta meneekin lahjakirjoja lueskellessa ja suklaata syödessä.
    Joulupäivänä ajamme mieheni tädille, jonne kokoontuu koko suku kahville. Porukkaa on varmaan lähemmäs kolmisenkymmentä. Kahvittelemme ja seurustelemme ja sen jälkeen siirrymme mieheni vanhemmille, jossa ovat myös mieheni sisko, hänen miehensä ja kaksi lastaan.
    Tämä taitaa olla seitsemäs yhteinen joulu miehelleni ja minulle. Olemme yhdessä kehitelleet omanlaisemme joulun ja omat jouluperinteemme. Ilmankos joulu onkin molemmille tärkeä ja rakas juhla.

6. jouluenkeli <:) Vierailija

Kirjoitan nyt meidän aatosta.. :D

Eli aamulla herään aikaisin katsomaan jouluohjelmia. Joulupukin kuumalinja, perinne, joka vuosi. En ikinä uskaltanut soittaa ;) Sekä lumiukko. <3 Ja onhan niitä muitakin. Sitten menemme hautausmaalle ja ennen sitä ehkä syömme puuroa tms. sitten menemme mummolaan ja syömme jouluruuan. Sitten kummitätini + hänen miehensä ja kaksi serkkua tulee sinne. Jaamme lahjat. Katsotaan lahjoja siinä ja telkkariakin sekä kahvitellaan. Sitten lähdemme toiseen mummolaan jossa on 3 setääni, heidän vaimonsa ja serkku. Ja tietysti mummo ja pappa <:) Syömme sieläkin.. heh. Sitten katsomme telkkaria ja sitten ehkäpä pukki tulee.. tai sitten jaamme serkkuni kanssa lahjat. Ja katsotaan lahjoja ja telkkaria ja sellaista :) Tuolla mummolassa on sellainen tunnelma että.. Sitten lähdemme kotiin ja avataan sielläkin vielä lahjat ;D

7. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä on jouluaatto jo aloitettu ja meis lähti töihin neljän jälkeen aamuyöllä, kanalat pitää saada pestyä ennen joulua koska uudet untuvikot tulevat uudenvuodenpäivänä ja 3.1
    Käytiin jo kaupassa ja kukkakaupassa.
    Perunalaatikot pistin uuniin äsken, muut laatikot ostettiin valmiina. Puolenpäivän jälkeen tulee tyttäreni tyttärensä kans syömään, avomies menee äitinsä luo. Käydään hautausmaalla viemässä kynttilät muistokivelle ja kaunis valkoinen amaryllys lauantaina haudatun ystävämme haudalle, olin siunaus- ja muistotilaisuudessa, joulu alkoi tosi ikävissä merkeissä.
    Kuuden jälkeen mennään joulusaunaan tyttäremme luo ja omat lahjat avataan täällä kotona.
    Iltapäivällä katon "ihmeellinen on elämä", ainakin yritän kattoa. Tyttär kattoo joulupukin kuumaa linjaa.
    Huomenaamulla kirkkoon seitsemäksi miehen kans.

8. ihmettelen vaan.. Vierailija

Edellisellä näyttää olevan säpinää, mikäli oikein soaan tulkita. On "meis" ja sitten vielä avomies! Joo... 2 miestä, varmaan riitojen välttämiseksi avomies häippää äitinsä luo!

9. ihmettelen vaan.. Vierailija

Edellisellä näyttää olevan säpinää, mikäli oikein soaan tulkita. On "meis" ja sitten vielä avomies! Joo... 2 miestä, varmaan riitojen välttämiseksi avomies häippää äitinsä luo!

10. sorry vaan Vierailija

Korjaus:
    ...mikäli oikein osaan...

11. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meni pahasti vikatikkiin.
    Hän oli meidän molempien ystävä ja minä mieheni kans vietän täysin normaalia perheelämää ja ensi kesänä 25-vuotis hääpäivää.
    Minulla on vain yksi mies ja tulee kyllä olemaankin aina.

12. sorry vaan:lle Vierailija

Älä viitsi pilata tätä keskustelua. please. Anni kyllä tarkoitti tyttärensä avomiestä. Et varmaan vaan osaa lukea...?

13. punakuono Vierailija

Meillä(kin) joulu on joka ikinen vuosi samanlainen. En siitä suostuisi luopumaan, joulun aika vaan on parasta koko vuodessa. Joulun odotus alkaa siinä elokuussa, silläpä tännekkin eksyin. Jouluaatto on kellotettu, joka vuosi kaikki asiat tehdään tasan samaan aikaan. Aamulla herätään n. 7, katsotaan perinteiset Joulupukin kuumat linjat ja muut lastenohjelmat (jouluna kun saa luvan kanssa olla taas se pikkutyttö!) Kymmeneltä syömme riisipuuroa ja sekametelisoppaa. Mantelin saaja saa päättää kuka avaa ensimmäisenä lahjan illalla. Riisipuuron jälkeen koristelemme yhdessä kuusen. Sen jälkeen oleskelemme vaan, äiti laittaa ruokaa hiki hatussa, mutta apua hän ei tietenkään huoli. Katsomme jouluelokuvia tai mitä sieltä tv:stä nyt sattuu tulemaankaan. Ja Turun joulurauhan julistus kuuluu olennaisesti jouluaattoon. Kolmelta menemme joulusaunaan, käymme oikein hitaasti ja rauhassa, kukaan ei puhu vaan kaikki nauttivat siitä mahtavasta tunnelmasta. Saunan jälkeen laittaudumme valmiiksi, puemme juhlavaatteet ja laitamme hiukset nätisti. Viideltä syödään jouluruoka. Sekin pyritään syömään rauhassa nautiskellen, mutta etenkin perheen pienimmille se on jo aika vaikeaa, kun joulupukkia ei millään malttaisi odottaa. Syötyämme noin kuudelta menemme olohuoneeseen odottamaan pukkia ja kuuntelemaan joululauluja. Sitten kuuluukin kolme koputusta ovelta ja joulupukki saapuu lahjoineen. Joulupukki jakaa ensimmäisen lahjasäkin, muut saamme me jakaa. Lahjat avataan nuorimmasta vanhimpaan yksi kerrallaan, jotta kaikki näkevät mitä muut saavat. Siinä meneekin sitten loppuilta, lahjoja ihmetellessä ja kenties jotain uutta lautapeliä pelatessa. Kinkkukin maistuu aikas hyvälle sieltä jääkaapista napsittuna ;) Myöhään yöllä lähdemme sitten nukkumaan, ja aamulla nukumme pitkään. Oi voi, olisipa jo joulu!

14. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meilläkin se joulu on suurinpiirtein samanlainen joka vuosi. Nyt kuitenkin tyttärellä laskettuaika joulukuun viimeinen päivä eli eletään jänniä aikoja joulunaikaan, jos vaikka syntyykin just jouluna.
    Jouluaamuna miehen kans kirkkoon seitsemältä, siitä ei varmaan luovuta ja kun sieltä tulee kotiin keitetään kahvit ja sitten voikin mennä vaikka huilaamaan.
    Vielä ei tiedä tuleeko tytär perheineen tukholmasta tänne jouluksi tai käymään joulun aikoihin. Olisi mukava saada joulunakin kaikki lapset koolle.

15. joulun sanoma Vierailija

Minä olen myös jouluihminen. Lapsuudesta asti aattoomme on kuulunut jouluaterian yhteydessä jouluevankeliumi ja "Enkeli taivaan lausui näin.." virsi. Aattokirkossa myös käymme, samalla viemme läheisten haudoille kynttilälyhdyt. Näin ollen aattona emme yleensä käy saunassa vaan jo edellisenä iltana tai joskus aattoaamuna. En ole mitenkään ns. uskovainen ihminen muuta ilman ed. olevia joulumme ei ole aito.

16. tontut kurkkii jo Vierailija

Jouluihminen minäkin. Odotan jo innolla kun saan alkaa laittamaan koristeita ympäri taloa.Me käymme haudoilla aatonaattona, että aatto aamuna voi sitten saunata aikaisin ja aloittaa jouluaterian valmistelun. Illalla saa olla aivan rauhassa ja nauttia ihanasta jouluntunnelmasta.Joulun tunnelmaa ei voita mikään.

17. Seregi Vierailija

Myö mennään jouluksi Barcelonaan. Olen aina vihannut jouluhössötystä. Lempijouluni olikin Balilla. Pakoon turhasta hössötyksestä. Sitä paitsi joulukortin voi lähettää kohteesta ja lahjaksi antaa kohteesta tuotuja halpoja tuliaisia

18. Annima1 Vierailija

Jouluaattona minä herään jo kello 6. Käyn suihkussa, jonka jälkeen alan valmistaa jouluista aamupalaa, johon kuuluu: Riisipuuro, maito sekä kahvi kera piparien.
    Toiset heräilevät sitten tuossa 8,30 aikoihin puuron ja kahvin tuoksuun. Aamupalan jälkeen katselemme jouluohjelmia. Joulupukin kuumalinja, Lumiukko ja tietysti joulurauhan julistus. Joulurauhan julistuksen jälkeen lähdemme käymään isäni luona, viemään hänelle lahjan ja joulukahveille. Siellä viivymme tunnin, jonka jälkeen Isäni lähtee käymään haudoilla. Lähdemme myös mukaan jouluajelulle. Viemme kynttilän äitini haudalle, mummoni haudalle, pappani haudalle sekä sisareni haudalle. Haudoilla käynnin jälkeen isäni tuo meidät kotiin. Alan valmistella jouluateriaa, johon kuuluvat: perinteiset laatikot. Lanttu, porkkana, maksa sekä imelletty perunalaatikko. Lisäksi Joululimppu, kinkku, rosolli. Konvehdit ja kahvi. Jouluaterian jälkeen otamme pienet päikkärit. Päikkäreitten jälkeen Alamme katseleen Ruotsin tv;stä Akuankan joulutervehdystä. Kello onkin sitten Akun loputtua 17.00. Alamme jakaan lahjat, joita ei tosin paljoa ole 1 per/henkilö. Lahjat kun on jaettu, niin onkin jouluisten iltakahvien aika. Joihin kuuluu: isot mukilliset kahvia sekä joulutorttua, pipareita, suklaakonvehtia. Kahvien jälkeen alkaa jokaisella omat iltatoimet, joihin kuuluu kellä nyt mitäkin. Itse menen tässä vaiheessa iltasuihkuun, jossa viihdyn 10 minuuttia. Sitten luultavammin netti kutsuukin jo kaikkine tekemisineen. :) Tässäpä meidän joulumme "pähkinänkuoressa".

19. Mametska Vierailija

Itse tunnelma tärkeää, yhdessäolo ja valmistautuminen jouluun yhdessä, perheenä. Nyt on hieman "pihalla olo" kun vanhemmat lapset jo omillaan ja toimitetaan kuopuksen kanssa joulua. Toki tulevat syömään ja lahjojansa noutamaan, mutta äitinä tämä on vaikeaa.. olen ihan liikuttunut joululauluista ja itku herkässä aina niiden soidessa.. meillä jo vakikamaa se, että äiti nyyhkii pitkin joulua, ja lapset pyörittävät päätään..

Rutiineina aamun joulukahvi minulla kuudelta aamulla, kinkkuvoileipä tai karjalanpiirakka.. Käyn koirankanssa aamukävelyllä.. Muksu heräilee lastenohjelmia katsomaan, syödään riisipuuro 9 10 tienoilla.. Minä häärään ja käydään saunassa päivällä ennen ruokaa, sen aika on 15-17 välillä , riippuu miten nuoriso pääsee tulemaan.. sitten avataan lahjat ja nautitaan yhdessäolosta, pelataan, jutellaan, ja syödään vielä illalla joulupöydästä tai iltapalaksi jotain..
    Tärkeintä on se yhdessäolo ja läheisyys sekä rauhallisuus,(paitsi kun pojat innostuvat riekkumaan ja painimaan keskenään)

20. hih ´ja hohhoh Vierailija

Aion kännätä ja naida koko joulun,tai melkein.Käynpä siinä sivussa aatona töissäkin.Onhan se jonkun tehtävä jouluna töitäkin,kun koko suomi löhää joulun tienoon.Oletteko ikinä olleet koko joulua töissä,minäpä olen ja melkein 30v.On siinä muilla ihmettelemistä.Joulusta on tullut pakana juhla,varsinainen merkitys on unohtunut.

21. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mun siskoni on mielellään joulun töissä ja on nytkin jouluaatosta joulupäivään, olikohan vieläpä yövuoro.
    On kehitysvammaisten asuntolan hoitajana.

22. ;D Vierailija

Tutustupas tarkemmin joulun historiaan.
    Joulu on alunperin ollut pakanajuhla.

23. mamiska Vierailija

Monella on tietyt odotukset joulusta ja jos ne menee jotenkin pieleen, pettymys on sanoin kuvaamaton. En näe joulua niinkään uskonnollisena juhlana, enää, se oli sitä ennen.
    Näen joulun keskitalven juhlana, kuten juhannus on kesän juhla.

Lapsille joulu toivottavasti on ikimuistoinen, vuodesta vuoteen.
    Mulle joulu on monta vapaapäivää.
    Lahjoja ole kieltänyt tuomasta meille, kun tulevat joululounaalle.
    Meillä on jo kaikkea, emme tarvitse mitään paniikissa mietittyjä kynttilän jalkoja.
    Käyttäkööt niistä säästyneet rahat ihan omien perheidensä tarpeeseen.
    Lapsille ostamme joululahjat.

Vanha äitini tulee meille jouluksi, se on uutta.
    Hän asuu 500 kilsan päässä ja on viettänyt joulunsa sisarensa kanssa, mutta kun tätini on nyt halvaantunut ja sairaalassa, olen kutsunut äitini meille.
    Ei tarvitse hänen olla ihan yksinään.

Muuten olemme joulun ihan kolmistaan, äiti, mieheni ja minä.
    Joulupäivänä meitä on sitten kaikkin lasten perheet koolla ja meitä on 13.
    Tunnenkin itseni ihan pitokokiksi kattaessani joulupöytää tai kahta, koska yksi pöytä ei riitä koko sakille. Nostamme varastosta toisen pöydän jatkoksi.
    On ihana saada koko katras edes pari kertaa vuodessa YHTÄ AIKAA saman pöydän ääreen.
    Se toinen kerta on sitten kesällä. Vietämme perinteisen mökkiviikonlopun, johon kaikki tulevat.

Jouluaattoon kuuluu myös käynti mieheni vanhempien haudalla 70-kilsan päässä kotoa.
    Mutta aatto alkaa perinteisesti klo.7.00 alkavalla kauppahallin jouluvesperillä.
    Käymme aamusta ostamassa joulukalat ja samalla osallistumme vesperiin.
    Varmaan käymme myös joulukirkossa, nyt kun äitini on meillä, näin arvelen.

Vaikka en olekaan kovin uskonnollinen, en pidä muiden hengellisyyttä pahana.

Hyvää joulun odotusta.
    Toivottavasti jokainen löytää sen itselleen oikean tavan viettää joulua.
    Joulu on lasten juhla, ei pilata sitä viinalla.

24. *nautiskelija* Vierailija

En tajua, suuri osa ihmisistä näyttää jostakin ihme syystä nousevan aattonakin kuuden-seitsemän aikaan aamulla... mikä ihme siinä on, että pitää kiskoutua ylös sängystä keskellä yötä..? Ja vapaalla vielä?! Ja sen jälkeen hirveät aikataulut ja jatkuvaa järjestelyä ja menoa ja kotitöitä tms... eivätkö ihmiset osaa rentoutua?

Meillä nukutaan aattona niin kauan kuin nukuttaa (itse herään yleensä ennen yhdeksää, mieheni nukkuu joskus vaikka iltapäivään, vaihtelee). Sitten vetelehditään sohvalla pyjamissa, katsotaan piirrettyjä ja muita ohjelmia ja pelataan pleikkaa, syödään kun tulee nälkä sitä mitä tekee mieli (uuniriisipuuro on namia, tai ehkäpä kinkkuleipiä..? Tai vaikka suklaata jos mieli tekee, hehe ;) ), ja sitten ehkä jos sataa lunta tai on muuten kiva ilma voisi käydä ulkonakin tuulia haistelemassa... illalla jossain vaiheessa hyvät sapuskat ja lahjat, loppuilta lahjojen kanssa näpräilyä, suklaansyöntiä, lahjakirjoihin tutustumista, musiikin kuuntelua, lisää töllöttämistä... ja kun rupeaa tarpeeksi väsyttämään, kömmitään tyytyväisinä petiin. Ah LOMA!! :D

25. ihmetonttu Vierailija

Me mieheni kanssa valvomme aatonaaton ja aaton välisen yön kinkun kanssa - nukutaan ja tsekataan välillä. Totta puhuen jänskättää se pukki sen verran, ettei se uni silmään juuri tule;)

Aamu alkaa lasten kanssa riisipuurolla, jonka teen uunissa siinä välissä kun kinkku huilaa ennen pinnan grillausta. Puuro jää uunissakin sopivan kosteaksi, kun peittää foliolla.

Puuron jälkeen siivoilemme, lapset seuraavat telkkarista ohjelmiaan. Laitetaan joulupöytä lounasaikaan: kinkku ja kaikki perinteiset höysteet, laatikot ja salaatit. Tämän jälkeen taas järkätään keittiö kuntoon.

Pikku hiljaa alkaa vieraita tulla: isovanhemmat seuraamaan jouluiloa. Paketteja alkaa kasautua lisää autotalliin.

Iltapäivällä ennen hämärää pukki jo käy. Näin on sovittu, jotta talo ehtii tyhjentyä vieraista iltaa kohden ja perheelle jää omaakin aikaa. Siinä vaiheessa availlaan niitä hersyviä paketteja, joissa konvehteja piilee. Syödään vuoroin suolaista ja makeaa. Ollaan lähekkäin, rupatellaan. Kynttilät lepattaa. Kukaan ei mene tietokoneelle, mikä näin arkena välillä keskeyttää yhdessäolon (työt kotiin ja harrastukset sieltä myös).

Iltasella mennään saunaan, kuka jaksaakin. On raukea ja kiva olo. Laitetaan kiitosviestejä kännykällä. Ehkä netissäkin, jos digikuvia laitetaan. Kummeja ainakin täytyy pikimmiten muistaa, he niin suuren työn tekevät "tonttuina" kun kyselevät lahjatoiveet ja vielä oivasti ajatuksia yhdistellen niitä toteuttavat.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri