Hae Anna.fi-sivustolta

Millainen rangaistus tupakanpoltosta

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä Raivostunut äiti, 19.01.2016.

1. Raivostunut äiti Vierailija

Olen tehnyt jo vuosia sitten kolmelle tyttärelleni selväksi, etten tule hyväksymään sitä että he alkaisivat tupakoimaan tai edes muistaisivat sitä. Eilen keskimmäiseni, 12-v tuli kotiin ja haistoin heti tupakan. Väitti olleensa kaverillaan, jossa aikuiset oli poltelleet. En uskonut ja jatkoin kuulusteluja, jolloin myönsi saaneensa kaverin isosiskolta (alaikäinen hänkin) muutaman tupakan, joista pari oli ehtinyt polttamaan. Raivostuin ja huusin kuin hullu. Ensin olin varma, että annan sellaisen remmiselkäsaunan, ettei tyttö istu sillä perseellä viikkoon ilman kirvelyä. Sitten päätin kuitenkin rauhoittua ja lupasin palata rangaistukseen tänään koulun jälkeen. Edelleenkin olen sitä mieltä, että kunnon piiskat on kyllä ansainnut, mutta mitä rangaistuksiA te muut olette saaneet/antaneet teinisauhuttelusta?

2. vierailija8 Vierailija

Ensinnäkin lain mukaan et voi piiskata, se on yksiselitteisesti kiellettyä. On löydettävä muut keinot, viikkorahat pois.. yms. Itse en koskaan ole polttanut, tiedän että jotkut kaveristani 70-80 luvulla sai piiskaa, kun oli polttanut. Osalla vanhemmat silloin hyväksyi sen, eikä reagoinut siihen mitenkään. Mutta silloin tupakointi oli yleisempää eikä sen vaaroista tiedetty / haluttu uskoa vaarallisuuteen.

3. Raivostunut äiti Vierailija

Asia on nyt käsitelty ja seuraamukset langetettu. Keskustelimme ensin asiasta vanhempina ja vaikka molempien ensireaktio oli se, että pidimme selkäsaunaa välttämättömänä, päätimme kuitenkin olla käyttämättä ruumiillista kuritusta, tällä kertaa. Pidimme ankaran puhuttelun ( jonka aikana tyttö varmaan luuli saavansa lopulta remmiä). Hän itki, katui, pyysi anteeksi ja lupasi, ettei vastaavaa tapahdu. Rangaistuksena takavarikoimme tabletin, kielsimme puhelimen viihdekäytön ( eli nettiyhteys on toistaiseksi poistettu käytöstä. Hän on nyt kotiarestissa kuukauden, lukuunottamatta harrastuksia ja myöskään viikkorahaa ei tuolta ajalta makseta. Toivottavasti näillä keinoin oppii läksynsä.

4. onnea vaan teille Vierailija

Vaikutat aika kamalata äidiltä! Ei se raivoaminen ja huutaminen mitään auta, jos lapsi/nuori ei itse ymmärrä, miksi tupakointi ei ole hyväksi. Pelottelu saa vain aikaan sen, ettei teille ikinä vapaaehtoisesti tulla kertomaan yhtään mitään, koska aina tule hirveät huudot.
    Nyt sitten olette vain saaneet aikaan sen, että lapsenne osaa jatkossa paremmin peitellä tupakointinsa ja tod. näk. myös juomisensa.
    Lapsi myös pitää teitä, syystäkin, ihan hulluina. Ainoa, mikä toimii, on rauhallinen, asiallinen keskustelu. Kyllä terve aikuinen kykenee perustelmaan, miksi ei kannata polttaa. Kaikki kännykkä yms. kiellot eivät ole nykyaikaa.
    KOhtelitko lastasi, kuten olisit halunnut itseäsi vastaavassa tilanteessa kohdellun.

5. vierailija8 Vierailija

Niin tottakai on keskusteltava huutamatta ja perusteltava miksi ei kannata polttaa. Mutta on selvä että teosta on tultava jokin rangaistus. Ja tehokas on kännykkäkielto tabletti yms. viikkoraha. Jos mitään seurausta ei tule niin nuori tekee sen uudelleen, jos seurauksena on vain puhuttelu. Jos ajat esim. autolla liikennekameraan ylinopeutta maksat sakot. Nuorelle pitää opettaa että väärin teoista seuraa rangaistus, opetettava että vastaa itse tekemistään, ja tarvittaessa" kärsiä " rangaistus. Vai miten itse opetat oikean ja väärän? Yhteiskunnasamme on lait mitä noudatetaan, jos niitä rikkoo niin siitä on seuraus sakoista vankeuteen. Tähän asiaan on lapset/ nuoret opetettava.

6. onnea... Vierailija

Jos nuori ei keskustelun jälkeen ymmärrä tekevänsä tupakalla pahaa itselleen, ei se vanhempien asettama kännykkäkielto asiaa selvennä. Nuori vaan oppii piilottamaan ja salaamaan ei-toivotut tekemisensä. Juuri siksi, koska nuoren on opittava vastaamaan itse tekemisistään, on tärkeää, että se valinta on hänen itsensä tekemä. Se, että motiivina on rangaistuksen pelko, auttaa ehkä 12-v:n kohdalla, mutta 16v tekee takuulla mitä haluaa. Ei kai kukaan vanhempi halua , etä lapsi toimii oikein rangaistuksen pelossa, vaan siksi koska tajuaa, mikä hänelle on parasta.
    Koti ja vanhemmat eivät ole tuomioistuin/syyttäjä/poliisi, joiden tehtävänä on valvoa lakien noudattamista ja langettaa sakkoja ja rangaistuksia "lakien" rikkomisesta. Yhteiskunnan asettamat lait ovat asia erikseen.
    Itse olen opettanut juuri tuolla keskustelulla ja kertomalla, miksi ei kannata polttaa. Meillä on myös keskusteltu alkoholista ja kerrottu miksi emme halua nuortemme juovan. Ja, kas kummaa, kyllä ymmärsivät, kun kerrottiin, että voi joutua ryöstetyksi, raiskatuksi, paleltua hankeen..

7. vierailija8 Vierailija

Niin luulen kyllä että nuoresi juovat alkoholia ja polttavatkin, 16v kun on niin jossakin vaiheessa aivan varmasti vetävät kaatokännit. Ja harrastavat myös todennäköisesti seksiäkin. Vaikka kuinka kuuntelevat ja sanovat että joo joo . He kokeilevat kuitenkin, kun kuitenkin siinä "kielletty hedelmä" se on luonnollista eikä sitä voi mitenkään estää, niin on nuoret aina kokeilleet, myös 70-80 luvulla jolloin saatettiin jopa piiskata. Mutta niin kauan kun ovat alle 18v niin vanhemmilla heistä vastuu. En tarkoita että vaikka rangaistaisiinkin niin se ei silti estä kokeilua. Nuoret kokeilevat kuitenkin, mutta tärkeintä on opettaa vastuuta. ja puhuttava asioista niiden oikeilla nimillä. Mutta se että väärinteosta pitää olla seuraus , vaikka sitten ne viikkorahat pois. Kyllä vanhemmilla pitää myös olla auktoriteettia, he myös että miksi viikkorahat otettiin pois.

8. onnea... Vierailija

Nimenomaan vanhemmilla täytyy olla auktoriteettia, jonka perusteella nuori uskoo myös mitä vanhemmat sanovat. Auktoriteetti ja kunnioitus ei kuitenkaan synny rangaistuksen pelosta.
    Noilla konsteilla on minut kasvatettu, samoin lapseni, ei rähjäämällä ja sääntösulkeisilla. Ja juu, alkoholia on juotu, mutta kaatokännissä ei olla oltu.

9. suurtaikäluokkaa Vierailija

Silloin, kun olin tuossa iässä, saattoi joku saada remmistä, mutta itse en antaisi mitään rangaistusta. Sanoisin vaan, että että en pidä siitä että kukaan polttaa tupakkaa tai haisee tupakalle.Itse aloitin tupakan polttamisen 13 ikäisenä ja lopetin 26 vuotiaana. Ei se mitään olisi vaikuttanut, vaikka joku olisi hakannut remmeillä. Piiskaa sain kyllä aika isona paljaalle takapuolelle, mutta eri asiasta. Se oli kyllä ihan hyvä muistutus, silloin se tuntu kyllä ja juovat oli pari päivää, mutta sitä kolttosta en enää sen jälkeen tehnyt.
    En kannata piiskausta kasvatusmielessä.

10. Meillä oli tarkkaan kerrottu, että selkäsauna tulee jos alkaa tupakoida alaikäisenä. Ja kerran kokeilin, en jäänyt kiinni. Sen kerran olin kyllä varautunut selkäsaunan ottamaan, jos jään kiinni. Kokeiltava oli, pari henkosta. Ei tarvinnut jatkaa, kokeilu riiitti. Kavereiden tarjotessa tupakaa, oli se selkäsaunan pelko se joka esti tarjouksen vastaanottamisen.
    Koskaan ei väkivaltaisesti hakattu. Selkäsauna tiedossa olevasta asiasta on ihan oikeutettua. Tahlallinen uhma oli useimmiten se syy, jolloin vähän napsaistiin. Mittaa kun piti joskus ottaa. Aika nopesti kyllä sitten lopetun kun persuksille lävähti. Varastaminen kaupasta olisi myös aiheuttanut kipinää persuksiin. En nyt äkkiseltään muista muuta. Ai niin, kotimuikkari myös lävähti, mutta lievemmin.

Ei se kuritus mikään paha juttu ole. Oikein toteutettuna ja harkitusti annettuna.
    Kyllä sitä pitäisi vieläkin käyttää. Laki on huono.

11. Raivostunut äiti Vierailija

No niin. Tytön kotiaresti on noin puolivälissä ja uskon että oppi on mennyt perille ja hyvässä muistissa pitkän aikaa. Samoin siskoksille on tehty selväksi, että kuka tahansa ryhtyy moiseen tupakkaleikkiin, niin nyt annetut rangaistukset tulevat sitten vähintään tuplana. On ollut mielenkiintoista lukea kommenttejanne. Osa pitää minua hirviöäitinä ja osa ymmärtää. Myönnän pitäväni tytöille tosi tiukka kuria ja uskon rankaisevan kasvatuksen malliin, koska ole huomannutkin sen toimivan. Omassa lapsuudessa ja nuoruudessa isäpapan nahkavyö oli se yleisin rangaistus, jota useimmiten saatiin ja totta vie sitä oppi olemaan kun siitä muutaman kerran sai. Ja jo pelkkä tieto mahdollisesti tulevasta rangaistuksesta esti tekemästä typeryyksiä. Pyrin nyt toki välttämään selkäsaunan antamista mahdollisimman paljon, mutta muita sanktioita annan kyllä tarpeen mukaan.

12. Hei raivostunut äiti,

pidä vain tiukka kuri ja toimikaa vanhempina yhdessä. Lapset itse ovat kertoneet, että rajoja pitää olla. Näinhän olemme lehdistä saaneet lukea.
    Selkäsauna on äärimmäinen keino, ei sitä ajatusta pidä hylätä. Uhkailu voi olla hyvinkin tehokas, kuten itselläni toimi. Kokeiltava toki kasvuiässä on kaikenlaista.
    Eikä sen remmin tarvitse liikaa laulaa, jo kevyempikin riittää jos on tyhmyyttä tehdessä jo tiennyt uhan. Laitontahan se on, mutta mutta.
    Itse sain aseman vaihdemieheltä selkääni 70-luvulla, menin käpälöomään käsinohjattavaa vaihdetta. Näki ja sai kiinni. En minun voimani olisi siihen vaihdekäsittelyyn riittänyt, mutta näin 50-vuotiaana olen kyllä itsekin sitä mieltä, että kunnon selkäsauna oli paikallaan. Pajupuskasta repäisi paksun karahkan ja sitä tuli parikin sarjaa kun en ensimmäisen jälkeen suostunut kertoman kuka olen ja missä asun. Ihan typerää temppua olin tekemässä. Kotiin ei sitten enää tullut valittamaan, katsoi kai antaneen kunnon opetuksen, selkäsauna oli kyllä kova kokonaisuudessan.
    Omat kakarat sinun tyttösi ikäsiä, selkään ei olla annettu, mutta pidetään yksissä tuumin tämäkin keino miehen kanssa mielessä. Ihan holtittomissa jutuissa. Ja ainakin jos on toistuvasti varoitettu. Vielä ei ole tarvinnut onneksi edes uhata.

13. ääliö Vierailija

Sinähän kirjoittelet ihan mitä sattuu: yleisin rangaistus oli selkäsauna, jota pelättiin ja opittiin karttamaan, mutta kuitenkin siis hakattiin, jos se kerran oli se yleisin rangaistus. Ja jos pelkkä selkäsaunan pelko opetti olemaan tekemättä typeryyksiä, niin miten sitten sait useammin kuin kerran selkääsi?
    Summa summarun, selkäsaunan pelko tai edes toteutunut selkäsauna ei estänyt tekemästä tyhmyyksiä...eli mitä hyötyä lyömisestä sitten oli?

14. Raivostunut äiti Vierailija

Se hyöty siitä kovasta kurista oli että vaikka useamman selkäsaunan sainkin aina tuonne 15-16 vuotiaaksi asti, ei useinkaan tarvinnut rangaista samasta asiasta toistamiseen eli oppi meni perille.

15. vierailija8 Vierailija

Monessa muussa maassa piiskaus on sallittua, erityisesti niissä maissa mistä tulevat maahanmuuttajat, nyt sitten on viranomaisille työ selittää että täällä piiskaus laitonta. Kyllä vielä 70-80 luvulla käytettiin yleisesti, ja vielä sen jälkeenkin ainakin joidenkin uskonlahkojen sisällä. Kuinka kovia selkäsaunoja sait?

16. Ei ei ja ei! Vierailija

Idiootit! Selkäsauna = pahoinpitely = rangaistava teko. Toiminnallanne opetatte vain, että toisen hakkaaminen on ihan ok, lyöhän oma äiti/isäkin... Toivottavasti alistetut reppanat lapsenne tekevät teistä jonain päivänä rikosilmoituksen, jos vitsa on viuhunut tai kämmen lipsahtanut.

Itse olen omille lapsilleni opettanut, että toiseen ihmiseen kosketaan VAIN hyvällä! Ikinä ei ole tarvinnut turvautua niin ala-arvoiseen keinoon, kuin lyöminen, sillä ei ole edes uhattu. Aikuisiksi, kunnon ihmisiksi olen heidät kasvattanut rakkaudella ja järkipuheen voimalla.

17. Raitis mies Vierailija

16-vuotiaana kärähdin 8 vuotta vanhemmalle veljele tupakasta, olin ollut kyllä muutenkin kovakalloinen räkättäjä, enkä totellut mitään. Veli päätti käyttää tilaisuutta hyväkseen, ei mitään pahoinpitelyä vaan asiallisesti koivupiiskaa paljaalle persustalle ja vielä melko lujasti. Siitä opin tottelemaan veljeä, joka oli minulle isänkorvike oikean isän kuoleman jälkeen. Oli ihan kuin murkku olisi loppunut siihen päivään.

Pääsin tupakasta eroon, joten kyllä kannatti selkäänsä saada.

18. savuton Vierailija

Omasta kokemuksesta tiedän, ettei se toruminen tai piiskan antaminen mitään vaikuta. Itse sain piiskaa milloin mistäkin syystä tai ihan muuten vain. Tupakan poltosta siinä ohessa. Omat lapset polttavat, jos heitä huvittaa, ja lopettavat jos ovat sitä mieltä. Niin tein minäkin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri