Millainen työrytmi noin suunnilleen on esim; vanhainkodissa? Siis missä järjestyksessä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tsemppiä vaan harjoitteluun, suosittelen kokeilemaan opiskeluaikana vuorotyötä, tietääpähän sitten mitä se on ja voi valita työpaikkansa sen mukaan kun tietää jaksaako itse tuota tahtia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sekin minua eniten jännittää tässä HOHU - työssäoppimisessa, että vaikka koulussa olemme erinäisiä hoitotaitoja harjoitelleet ja kerran olemme vanhainkodissakin päivän olleet tutustumassa töihin, niin koen silti, että en vielä ole kovin näppärä käsistäni ja vielä eivät hoitotyön systeemit päähän automatisoituneet, että näin ja näin ja näin tämä homma kulkee... Vaikka kyllä kovasti minua tämä hoitomaailmakin on alkanut puoleensa vetää, mutta en tiedä onnstunko siellä kovin hyvin.

En haluaisi olla kokeneitten hoitajien tiellä tai ettei käy niin, että käsketään tehdä jotain - en kuitenkaan uskaltaisi kysyä tai pyytää neuvoa että miten tämä tehtiinkään tai että näytätkö miten tämä homma tehtiinkään ja sitten menen sen kumminkin tekemään, teen sen jotenkin "vasemmalla kädellä" - suunnilleen oikein muttei kuintenkaan täysin oikein. Ymmärsikö kukaan??

Vaikka kyllä meitä koulussa ohjeistettiin, että teette vain niitä juttuja mitkä varmasti osaatte, vastuun kannatte itse.

Alkaa kyllä jännityskäyrä kasvamaan, kun on tutkinut työssäoppimisen papruja, että mitä kaikkea saamme tehdä työssäoppimisen aikana. Esim; perustoimenpiteistä verensokerin mittaus, insuliinin pistäminen, katetrointi.

No hei, kyllä jokapaikassa on totuttu jos jonkinlaiseen opiskelijaan;)
Nyt itsetunto kohdilleen ja mielenkiinnolla oppimaan, ei kukaan odota että osaisit jotain jo mennessäsi. Älä jännitä turhaan:)

No ehdottomasti pitää uskaltaa sanoa, jos ei jotain osaa! Oman osaamisen hahmottaminen on aika iso osa hoitotyötä ylipäätään. Opiskelija saa mun mielestä ihan rauhassa asioita ihmetellä ja olla "tyhmä".

Se on selvä ettei kukaan ole seppä syntyessään ja harjoittelemalla ja tekemällä tulee vasta se varmuus työhön. Rohkeasti vaan kokeilemaan. Toivottavasti sinulla on mukava ohjaaja, ota nuo epäilyksesi puheeksi hänen kanssaan jo harjoittelun alussa niin hän osaa ottaa sen huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaalassa töissä:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Varmaan melko pitkälle sun ohjaajan mukaan kannattaa katsoa vuorot. Meillä vaihtelee vuorot ihan sattumanvaraisesti. Esim. mun viime ja tää viikko on menneet näin:
VP, VP, ilta, aamu, ilta, aamu, aamu, VP, aamu, yö, yö, VP ja VP.

OT mut argh inhoan noita ilta-aamu-ilta-aamu pätkiä.

Sanos muuta :headwall: Mutta se on sitä hoidon jatkuvuutta, sanovat :whistle: Tulee mummuille ja paapoille turvallinen olo, kun samat eukot nostaa aamulla ylös, kun on laittanu illalla maate. Mene ja tiedä, mutta raskasta se on.

hoitaja, mutta jos ohjaaja ei ole kovin häävin tuntuinen tyyppi (olen taitava lukemaan ihmisestä millainen hän on), niin en voi pelkojani hänelle mennä sössöttämään. On vain näyteltävä reipas ja nasakkaa tyyppiä - oltava sanavalmis. Jos nöyristelee jyrälle, niin jyrän alle jää. Sen olen vuosia sitten jo huomannut. Ensin annoin toisen pomottaa, mutta kun aloin puolustamaan kunnolla itseäni, niin johan pärjäsin tuon hankalan pomottajan kanssa suht' kivasti.

hoitaja, mutta jos ohjaaja ei ole kovin häävin tuntuinen tyyppi (olen taitava lukemaan ihmisestä millainen hän on), niin en voi pelkojani hänelle mennä sössöttämään. On vain näyteltävä reipas ja nasakkaa tyyppiä - oltava sanavalmis. Jos nöyristelee jyrälle, niin jyrän alle jää. Sen olen vuosia sitten jo huomannut. Ensin annoin toisen pomottaa, mutta kun aloin puolustamaan kunnolla itseäni, niin johan pärjäsin tuon hankalan pomottajan kanssa suht' kivasti.

Miksi sulla on etukäteen tuollaiset odotukset ja asenne? Sitäpaitsi harva opiskelija on KOKO jaksoa vain ja ainoastaan sen oman ohjaajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaalassa töissä:
Varmaan melko pitkälle sun ohjaajan mukaan kannattaa katsoa vuorot. Meillä vaihtelee vuorot ihan sattumanvaraisesti. Esim. mun viime ja tää viikko on menneet näin:
VP, VP, ilta, aamu, ilta, aamu, aamu, VP, aamu, yö, yö, VP ja VP.

OT mut argh inhoan noita ilta-aamu-ilta-aamu pätkiä.

Sanos muuta :headwall: Mutta se on sitä hoidon jatkuvuutta, sanovat :whistle: Tulee mummuille ja paapoille turvallinen olo, kun samat eukot nostaa aamulla ylös, kun on laittanu illalla maate. Mene ja tiedä, mutta raskasta se on.

Juuh ja meillä oli kokeilut että vapaalle jäädään illasta ja vapailta tullaan aamuun..oli joku työterveyden ehdottama juttu. Kiva jäädä yhden päivän vapaalle illasta!

Sori, mutta jos sä menet sinne asenteella, että kaikki on kurjaa, niin aika varmasti niin myös on.
Kokenut hoitaja kyllä myös näkee, osaatko sä jotain, vai esitätkö vaan osaavasi.
Ootko arviointikriteerejä jo kattonu? Useimmilla mun opiskelijoilla on pitänyt antaa palautetta opiskelijan kyvystä arvioida omaa osaamistaan realistisesti.

Sinuna kuitenkin olisin rehellinen osaamisesi suhteen, siten voit olla ainakin itse itseesi tyytyväinen. Jos et ohjausta saa mielestäsi tarpeeksi, muista pyytää sitä lisää!

Ei kai opiskelijalta mitään ihmeitä odoteta. Mun mielestä kannattaa mennä reippain ja avoimin mielin, silloin oppii paremmin kuin pelokkaana, että oma huonous (mikä usein on ihan vain omassa päässä) paljastuu. Minustakin tuntui oman työuran alussa, etten osaa juuri mitään, mutta työ tekijäänsä opettaa. Vieläkin tulee vastaan tilanteita, joissa tuntuu, ettei oma osaaminen riitä. Silloin kysyn neuvoa kollegalta. Jokainen päivä on yksi päivä lisää työkokemusta.

Kerro reippaasti mitä osaat ja mihin tarvitset jonkun varmistamaan että homma onnistuu. Meitä hoitajia löytyy monen luonteista, itse olen tämmöinen peruskiltti ja alussa kun uraani aloittelin, tuntui että jää jalkoihin mutta avoimesti kun on asiansa aina sanonut niin melko hyvin on pärjännyt. Jos et saa ohjaajalta apua, käänny jonkun muun puoleen, luultavasti ohjaajakin terästäytyy tässä vaiheessa. Sopikaa vaikka aluksi että yhdessä käytte kaikki perustehtävät läpi että tiedät mitä tehdään ja miten, siis selvät tavoitteet!

aamu
aamu
aamu

aamu
vapaa
aamu
aamu
vapaa
vapaa
vapaa

ilta
ilta