Millaisella vaatearsenaalilla olette varautuneet vauvan tuloon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purjosipuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

purjosipuli

Aktiivinen jäsen
21.04.2013
3 517
4
38
Jyväskylä
Hermo tässä menee, 2kk aikaa keräillä edes etäisesti tarvittava määrä kampetta vauvan tuloon. Eniten aiheuttaa päänvaivaa se ettei ole minkäänlaista haisua minkä kokoista vaatetta kannattaa olla ja miten paljon.

Elikkäs siis, miten te olette varautuneet ja millaiset vaatteet on osoittautuneet kullanarvoisiksi? Äitiyspakkaus toki jo löytyy ja satunnaisia kokoja ja malleja muitakin vaatteita mutta huh!

No jumalauta, ei se nyt mitään rakettitiedettä ole eikä niitä vaatteita ole aivan PAKKO ostaa läjäpäin vaikka ne miten "ihania" olisivatkin. Joillakin naisilla on sairaalloinen tarve kerätä sitä kamaa ihan julmettu määrä ikäänkuin se vauva vaatisi tonnikaupalla rättejä ja kaiken maailman krääsää ympärilleen selviytyäkseen ja kauppiaat hierovat käsiään, mikään ei ole parempi asiakas kuin raskaana oleva hormonihuuruinen pöljä nainen joka ostaa hyllyt tyhjiksi vauvaosastolta.

Mulla oli ihan liikaa 56 cm vaatteita, olis varmaan riittänyt esim. 10 tuota kokoa olevaa bodya. Nyt vauva 6 kk ja käyttää 68 cm vaatteita ja niitä saa olla paljon kun sotkeentuu syödessä ruokalapusta huolimatta helposti :) 50 cm vaatteita onneksi saatiin ja ostin vaikka kaikki sanoivat ettei niitä kannata hankkia. Mutta oli ihanaa pukea ekat kuukaudet (vai kuukausi kun ei enää muista :) ) sopivan kokoisia vaatteita päälle ja 50 cm housut meni tosi pitkään tytölle joka syntyessään oli 51 cm. Kaupastahan saa sitten lisää kun huomaa mitä puuttuu. Minusta oli ainakin ihana lähteä vauvan kanssa vaateostoksille kun niitä 50 cm housuja ei moniakaan ollut.

Alussa tykkäsin sellaisista kietaisubodeista missä oli lapaset valmiina.

No jumalauta, ei se nyt mitään rakettitiedettä ole eikä niitä vaatteita ole aivan PAKKO ostaa läjäpäin vaikka ne miten "ihania" olisivatkin. Joillakin naisilla on sairaalloinen tarve kerätä sitä kamaa ihan julmettu määrä ikäänkuin se vauva vaatisi tonnikaupalla rättejä ja kaiken maailman krääsää ympärilleen selviytyäkseen ja kauppiaat hierovat käsiään, mikään ei ole parempi asiakas kuin raskaana oleva hormonihuuruinen pöljä nainen joka ostaa hyllyt tyhjiksi vauvaosastolta.

Joo tässä on se syy miks en todellakaan kulje kaupoissa imuroimassa kaikkea :oD Yritän vetää aika tarkalleen sen kaappeihin mitä sit tulee käytettyäkin.

[QUOTE="Miisu";28987296]Mulla oli ihan liikaa 56 cm vaatteita, olis varmaan riittänyt esim. 10 tuota kokoa olevaa bodya. Nyt vauva 6 kk ja käyttää 68 cm vaatteita ja niitä saa olla paljon kun sotkeentuu syödessä ruokalapusta huolimatta helposti :) 50 cm vaatteita onneksi saatiin ja ostin vaikka kaikki sanoivat ettei niitä kannata hankkia. Mutta oli ihanaa pukea ekat kuukaudet (vai kuukausi kun ei enää muista :) ) sopivan kokoisia vaatteita päälle ja 50 cm housut meni tosi pitkään tytölle joka syntyessään oli 51 cm. Kaupastahan saa sitten lisää kun huomaa mitä puuttuu. Minusta oli ainakin ihana lähteä vauvan kanssa vaateostoksille kun niitä 50 cm housuja ei moniakaan ollut.

Alussa tykkäsin sellaisista kietaisubodeista missä oli lapaset valmiina.[/QUOTE]

Njoo, tota viiskymppistä ei taida olla ku yks body/potkupuku, äitiyspakkauksesta suoraan. Vähän pöhköä. Hurjasti oli reipasta 60cm kokoa, en osaa yhtään arvioida miten pieni vauva mahtuu noihin sinne hukkumatta.

Niin ja tyhmää mitä huomaan nyt on se, että on paljon värikkäitä ja kuvallisia housuja ja bodeja mitkä eivät sovi yhteen :D olisi ollut fiksumpaa ostaa (tosin saatiin paljon vaatteita) esim. Hoisut suht neutraaleja/ yhden värisiä mitkä sopis värikkäitten bodejen kanssa. Kumminkin esim. Body saattaa sotkeentua kesken päivän ja sitten ei olekkaan housuihin sointuvaa toista bodya ja näin kadvaa puolikäyttöisten vaatteiden pino minkä sitten lopulta kuitenkin pesen :D

Äää, tää ois niin kauhean helppoa jos joku olis tehny jonkun newborn-paketin missä olis kaikkea :oD Ny äkkiä joku bisnes pystyyn jollain pienellä generaattorilla jossa sais valita tietyn määrän erivärisistä vaatteista paketiksi!

Mulla ainakin oli noi äpakkauksen 50 cm ja 60 cm puolipotkuhousut tismalleen samankokoiset vaikka lapput housuissa väitti toista. Lisäksi housut edelleen vähän isoja vaikka vauva muista merkeistä käyttää 62 cm housuja niin äpakkauksen mukamas 50 cm housut on vähän isot :)

[QUOTE="Miisu";28987330]Mulla ainakin oli noi äpakkauksen 50 cm ja 60 cm puolipotkuhousut tismalleen samankokoiset vaikka lapput housuissa väitti toista. Lisäksi housut edelleen vähän isoja vaikka vauva muista merkeistä käyttää 62 cm housuja niin äpakkauksen mukamas 50 cm housut on vähän isot :)[/QUOTE]

Är joo, tuo mua ärsytti kans! Googlailin listoja mitä tarvitsee ja monessa mainittiin että noi kokolaput ei pidä ollenkaan paikkaansa. Kiva niitäki yrittää laskeskella et montako on mitäkin.

Meillä oli äitiyspakkaus ja pari neutraalia vaatekertaa koossa 60 kun kaikki sanoi että ei kannata ostaa pienempää. En tiennyt kumpi sieltä tulee. Tuli sit tyttö, 46cm ja heti piti lähtee ostamaan 50-56 vaatteita kun ei ollut sopivaa jemmassa.

Meillä ei 50cm vaatteet sopineet koskaan, ja 58 cm meni tosi nopeasti pieneksi.

Ostaisin niitä vaatteita sitten enemmän kun vauva on syntynyt. Silloin tietää paremmin mitä kokoa tarvitsee, ja minkälaisia vaatteita tykkää vauvalleen pukea.

Meillä ei 50cm vaatteet sopineet koskaan, ja 58 cm meni tosi nopeasti pieneksi.

Ostaisin niitä vaatteita sitten enemmän kun vauva on syntynyt. Silloin tietää paremmin mitä kokoa tarvitsee, ja minkälaisia vaatteita tykkää vauvalleen pukea.

Joo alkaa tuntua kyl tuolta. Kaippa se riittää kun on joka kokoa se pari vaatekertaa, niillä pärjää sen aikaa että ehtii kaupoille.

Kyllä äitiyspaketissa oleva vaatteet ja muutama itse hankittu vaatetus riittää ensi alkuun. Pikkuhiljaa sitten äiti tai iskä voi kipaista siellä kaupasta yhdet tai kahdet asut tarpeen mukaan.
Aika yllättävää, että joku voi stressaantua tämmöisestäkin asiasta. Tai ehkä se vaan johtuu, että itselläni oli hyvä valmis verkosto valmiina, kun esikoista synnytettiin.

Olen ostanut jonkin verran kokoa 50/56. Muutamat potkarit pitäisi vielä käydä hakemassa ja ehkä pari paitaa, mutta se olis sitten siinä. Kokoa 62+ en ole ostanut ollenkaan, muutamia juttuja on vielä esikoiselta jäljellä. Sitten synnytyksen jälkeenkin kyllä kerkiää, kun näkee, osuiko lääkärin sukupuoliveikkaus oikeaan.

Unipussi minulla on kokoa 62/68 (esikoisen peruja). On sellainen kaksiosainen ja niistä en raaski pienempää ostaa, kun ovat aika turhan kalliita parin kuukauden käyttöä varten. Tuo 62/68 menee ainakin puoli vuotta.

Joo alkaa tuntua kyl tuolta. Kaippa se riittää kun on joka kokoa se pari vaatekertaa, niillä pärjää sen aikaa että ehtii kaupoille.

Mun mielestä näin. Ihan perus vaatteita ostaisin (bodyja ja puolipotkareita) 56 ja 58cm koossa muutamia.

Mulla jäi kauheasti vaatteita käyttämättä kun olin hankkinut liikaa pientä kokoa. Jos vauva esim. on 52cm syntyessään, niin eipä ne 52cm vaatteet sitten oikein koskaan sovi. Eikä vauvaa mun mielestä ole kiva pukea kireisiin, just ja just sopiviin, vaan vähän ehkä väljiinkin vaatteisiin.

Mutta kohta joku toinen tulee sanomaan jotain toista. Eli näissä on kaikilla niin eri tapa toimia.

Kyllä äitiyspaketissa oleva vaatteet ja muutama itse hankittu vaatetus riittää ensi alkuun. Pikkuhiljaa sitten äiti tai iskä voi kipaista siellä kaupasta yhdet tai kahdet asut tarpeen mukaan.
Aika yllättävää, että joku voi stressaantua tämmöisestäkin asiasta. Tai ehkä se vaan johtuu, että itselläni oli hyvä valmis verkosto valmiina, kun esikoista synnytettiin.

Ei tää sen suuremmin stressaa mut ku eka lapsi tulossa ni saa olla aika huuli pyöreänä et mitä kaikkea tarvitaan ku kamppeiden tarjonta on ihan älytön.

Mulla on n. 10 kappaletta 50-56, 62 ja 68 kutakin kokoa niin bodeja/paitoja kuin housuja. Yöpukuja on 2-5 per koko. Tuosta isompia vaatteita ei ole kuin pari saatua vaatekappaletta, päätin että ostan sitten kun 68 on käytössä, sen kerkiää sittenkin :) olisi muuten säilytystila loppunut kesken. Kohta muutamme uuteen asuntoon jossa kaappitilaakin on vähän enemmän, vauva nyt 2vk joten mikään kiire ei kauppoihin vielä ole kuitenkaan :)

Meillä oli äitiyspakkaus ja pari neutraalia vaatekertaa koossa 60 kun kaikki sanoi että ei kannata ostaa pienempää. En tiennyt kumpi sieltä tulee. Tuli sit tyttö, 46cm ja heti piti lähtee ostamaan 50-56 vaatteita kun ei ollut sopivaa jemmassa.

Meillä oli kans näin esikoisen kanssa ja syntyikin 48 cm pitkä vauva joka hukkui kaikkiin vaatteisiinsa eikä ne pysyneet päällä vauvaa liikuteltaessa. Vauva vielä syntyi sektiossa, joten minusta ei ollut kauppoihin pariin viikkoon. Mies toi muutamia vaatteita kaupoista kasvaimen lahjaksi muutamia 50 sentisiä, niin pärjättiin alkuun.

Tuo oli syntyessä 50cm ja 3700g ja nyt menee vaatteita koissa 50-62, merkistä riippuu tosiaan vähän nuo koot mutta ei vielä ole tullut sellaista oloa että joku olisi jäämässä pieneksi vaikka esim nuo hm:n vaatteet on aika nafteja mitoitukseltaan.

Oisko mulla ollu 10vaatekertaa 56cm vaatteita ja oisko ne 3-4 kertaa ehtiny pyykkikoneen läpi ennenkö jäivät pieneksi. Yks 50cm on millä on lapset tuota sairaalasta kotio, se ei oo sit mahtunu enää sen jälkeen. Lapset on ollu 54cm syntyessään.

Jos on odotettavissa pieni lapsi niin kai niitä 50cm vaatteita voi jokusen hamstrata kaappiin kirppareita kierrellessä. Jos synnytyksen jälkeen käy ilmi että niitä vaatteita on selvästi liian vähän niin toki niitä saa kaupasta. Kaupassa vaan yks body maksaa 8e, kirpparilla saa sillä hintaa vähintään 8 bodya.

Meillä on lapset ollu 74cm vaatteissa kun ovat alkaneet syömään suurempia määriä kiinteitä. 74 cm ja 80cm vaatteita on ollu paljo kun niitä saattaa mennä neljäkin vodya päivän aikana. Vaikka en tosiaan joka tahrasta vaihda. Mutta noita ehkä 15 bodya ja 10housut tmv.

Ihana oletus että kaikilla on vaatekaupat niin lähellä että voisi vain äkkiä kipaista hakemassa jotain, saati että äiti on siinä kunnossa että kykenee mihinkään lähtemään. Toki nykyään on nettikauppoja jotka toimittavat parissa päivässä kotiovelle, mutta kyllä minä varautuisin etukäteen pienemmilläkin vaatteilla.

Yhteistyössä