Millaiset ovat normaalit kuukautiset? Vaikuttaako vestibuliitti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Olen alkanut miettiä ovatko kuukautiseni täysin normaalit... ne alkavat niukalla ruskealla tiputtelulla 1-2 päivää, jonka jälkeen tulee n. 2 päivää runsasta vuotoa, jonka jälkeen ruskeaa tiputtelua n. 3-5 päivää.
Minulla on myös diagnosoitu vestibuliitti, joka tuntuu olevan pahimmillaan aina kuukautisten jälkeen.

En ole syönyt pillereitä n. puoleentoista vuoteen vestibuliitin diagnosoimisen jälkeen ja tuntuu siltä, että mieliala heittelee kuukautieskierron mukaan koko ajan vaan pahemmin.

Kenellekään mitään samanlaista? Normaaliako? Olen 24-vuotias.

Kuulostaa aika normaalilta. Kuinka pitkä kierto sulla on? Mulla oli nuorena ennen pillerien aloittamista kierto alle 3 vkoa ja vuoto yhteensä aina viikon. Söin pillereitä 12v ja lopetin vestibuliitin takia. Menkat on aika normaalit, eli kierto yli 3 vkoa ja vuoto (ei hirveen runsas) 6 pv tai jotain. En ole huomannut koskaan pillerien tai pillerittömyyden vaikuttavan mielialaani mitenkään. Mitään muitakaan haittoja niistä ei ollut. Söin Trikvilaria ja Microgynonia.

Jos vuodot haittaa, niin kannattaa kysyä lääkärin mielipidettä hormonikierukan laittoon. Sillä ei oo samoja haittavaikutuksia kuin pillereillä koska se vaikuttaa kohdussa paikallisesti ja sen kanssa monilla jää vuodot kokonaan pois.

Onko sun vestibuliitin hoito ollut onnistunutta? Kunhan pidät mielessä, että siitäkin voi parantua ja todennäköisesti parantuukin, niin mielialakin pysyy korkeammalla.

Mun kierto on yli 3 vkoa ja vuoto ei todellakaan ole runsasta. Pillereitä söin n. 3 vuotta ja ne sai kyllä pään sekaisin ihan kunnolla. Vaihdoin merkkiä 4 kertaa ja kokeilin rengastakin, mutta se ei vaan toiminut.

Ensimmäiset 4 vuotta mun seksielämästä gyne selitti että kivut johtuu mun jännittämisestä ja on mun pään sisällä, kunnes lopulta vaihdoin toiseen joka antoi suoraan lähetteen Paavoselle. Paavonen teki kaikki testit ja totesi vestibuliitin. Hoitoina teki kivuliaan penslauksen ja antoi lähetteen fysioterapiaan, mutta mistään ei ole ollut apua. Paavoselle ei enää tee mieli edes mennä koska joutuu aina opetuskohteeksi ja oppilaiden tuijotettavaksi ja tuntuu turhauttavalta koska siitä ei ole ollut mitään apua.

Haluaisin normaalin seksielämän ja ehkä käydä joskus spinningissä, mutta joka kerta kun jotain yrittää joutuu pettymään. En oikeasti tiedä mitä uskoa ja alan ajatella että ehkä se on sittenkin mun pään sisällä ja mä voisin tehdä jotain paremmin että se menis pois.
Elän jo niin terveellisesti kuin ihminen vaan voi, että en vaan enää ymmärrä.

Miten on mahdollista pitää mieliala korkealla kun joutuu koko ajan pettymään?
Olen myös seurustellut lähemmäs neljää vuotta ja poikaystävä ei oikeasti tunnu ymmärtävän... jatkaa seurustelua mun kanssa, mutta odottaa koko ajan muutosta parempaan. Toisaalta miksi kukaan näin nuori haluaisikaan elää ihmisen kanssa joka ei pysty normaaliin seksielämään.

Rohkeasti vaan Paavoselle uudelleen. Kyllä sen naistenklinikalla käymisen kestää kun ajattelee hintaa. Paavosen yksityisvastaanotolla menee sellaiset 150 € kerralla kevyesti. Se penslaus oli kyllä aika kamalaa. Mulle auttoi ne kortisonipiikit. Ne ei oo enää kovin suosittuja, mutta suosittelen, että pyydät saada kokeilla niitä. Ne ei satu oikeestaan yhtään (laitetaan puudutteen kanssa), ainakaan kun vertaa penslaukseen. Lisäks jää siksi päiväksi mukavan turtunut olo alapäähän. Mulle laitettiin piikit 4x 3kk välein ja samalla kävin fysioterapiassa. Vuoden hoidon jälkeen olin terve ja sen jälkeen ei oo enää mennyt niin huonoksi tilanne kertaakaan. Uskalsin jopa ihan itse laittaa miehen vaihtoon. :-) Tsemppiä sulle!

En usko että käynti Paavosella auttaa. Fysioterapia auttoi rentoutumaan mutta sähköhoito lopulta pahensi vaivaa, samoin penslaus. En enää uskalla mennä mihinkään hoitoihin koska en kestäisi enää vaivan pahenemista.
Vestibuliitti on sitäpaitsi ollut mulla "aina" tai ainakin niin kauan kuin seksielämääkin on ollut.

Kestäisin Paavosen käynnit jos niistä olisi hyötyä, mutta kun ne ovat lähinnä pahentaneet ongelmaa niin rohkeutta mennä sinne takaisin ei vaan enää ole.

Heips surullinen. Mä oon samanikäinen kun sä. Oon kans vestibuliitista kärsinyt kauan. Huomasin noista sun kirjoituksistas aikapaljon yhtäläisyyksiä omiin ongelmiini. Mun kuukautiset on suht.niukat, eli hieman runsaampaa vuotoa tulee vaan sellaset pari päivää. Mut eiköhän se oo kuitenkin aika normaalia. Hyvä vaan mielestäni, että on niukat.

Itse pidin pillereistä reilun vuoden taukoa, mutta aloitin uudestaan kaikennäkösten ongelmien vuoksi. esimerkiks iho meni huonoksi, menkat tuli kerran kolmessa kuussa ja kivut paheni. Tärkein syy oli että pilleritauko ei ollut auttanut ollenkaan vestibuliittiin. Lääkärin mukaan kuulemma tuossa ajassa olisi pitänyt helpottaa.

Muhun ei myöskään auttanut mikään hoitokeino, ei fysioterapia, penslaus eikä piikitys. Vestibuliittini meni vain huonompaan suuntaan tänä aikana. Koin monet pettymykset. Täysin ilman yhdyntää olen ollut pian vuoden.En ole todellakaan pystynyt. Nyt mut sitten kuukausi sitten leikattiin, tehtiin vestibulektomia. Paikat vielä arat ja toipuminen vie aikansa, mutta toivon siitä olevan apua. Vähän pakko olisi!

Suosittelisin sua yhä käymään naistenklinikalla, vaikka siellä käynti epämiellyttävää onkin. Suurempi mahdollisuus siellä on apua saada kuin muualla. ja halvalla pääsee. Ja onhan tuo leikkauksen mahdollisuus sitten viimeisenä, jos mikään muu ei auta. Ja jos siihen on itse valmis menemään. Siinä suht.hyvä paranemisprosentti.
Voimia sinulle :)

Kiitos kaikille jotka vastasivat :) tavallaan helpottavaa huomata ettei ole yksin.

Tällä hetkellä kipu ei ole niin ylitsepääsemätöntä että harkitsisin leikkausta, mutta ehkä sinne Paavoselle menen jos sellainen tilanne joskus eteen tulee.

Ajattelin vielä sanoa pari juttua mitkä on edesauttanut mua tän ongelman kanssa, koska tilanne on ollut vielä paljon pahempikin:

Ensiksikin pillerien lopetus ehdottomasti helpotti tilannetta ja fysioterapian rentoutumisharjoitukset olivat todella hyödyllisiä. Sitten tällainen outo juttu, kun mulle heti aluksi sanottiin että karvoja ei saa ajella sieltä alueelta, joten kasvattelin sitten siinä... kuitenkin kivut pahenivat kun tein näin, joten vaihdoin ajelun vahaamiseen ja kivut hellittivät taas hiukan (tuntuu todella oudolta että siitä oli hyötyä, mutta oli). Myös liukasteen käyttö tuntuu auttavan vaikka vähän limakalvoja ärsyttääkin.

Pohdin tällä hetkellä voisiko jollain antioksidanttiklinikalla käynnistä olla hyötyä... leikkaus tuntuu tässä vaiheessa niin radikaalilta ratkaisulta että haluaisin ensin kokeilla kaikkea muuta mahdollista.

Oon lukenut jonkin verran netistä englanninkielisistä tutkimuksista vestibuliitista (kun suomenkielellä ei oikein löydy muuta kuin ne Paavosen julkaisut). Suoraa vastausta en ole löytänyt, mut jossain sanottiin, et jos e-pillereillä on vaikutusta asiaan, niin silloin homma pitäis hoituakin hormoneilla. Siis jos jotkut hormonit pitää tilannetta yllä, niin jonkun muun pitäis hoitaa sitä.

Oon Nella sun kanssa oikeastaan samaa mieltä ja sen takia aion tuota antioksidanttihoitoa kokeillakin. Varaan ajan heti maanantaina vaikka siihen rahaa meneekin.

17-vuotiaana söin myös monta pitkää antibioottikuuria ja roaccutan kuurin akneen, jonka jälkeen minulle tuli pahoja vatsavaivoja joiden sanottiin johtuvan laktoosi-intoleranssista. Mielestäni laktoosi-intoleranssi ei selitä ongelmaa kokonaan koska vaivoja on laktoosittomalla ruokavaliollakin.

Olenkin siis miettinyt näiden vatsavaivojan, omasta mielestäni outojen kuukautisteni ja limakalvojen kuivuuden takia että joku yhteinen tekijä voisi olla ja se voisi löytyä jostain elimistön puutostiloistakin. Katsotaan nyt, ei siitä ainakaan haittaa ole (paitsi lompakolle).

Itselläni oli vestibuliitti, mutta nyt olen onneksi terve (koputtaa puuta). Vaiva diagnosoitiin Briteissä ja hoidoksi sain antibioottikuurin ja vahvaa kortisonivoidetta. Muutaman viikon rasvauksen jälkeen alkoi jo helpottaa, mutta täydelliseen paranemiseen taisi mennä yli vuosi. Koko sen ajan söin pillereitä (mutten enää), mutta olisi ehkä kannattanut lopettaa koska pillerit lopettamalla pääsin eroon toistuvista hiivatulehduksista.

Suomeen palattuani kävin myös Paavosella kerran, mutta silloin vain päätettiin jatkaa toimivaa hoitoa.

Määrätäänkö vestibuliittiin kortisonivoidetta Suomessa? Käsittääkseni Paavonen ei tee niin, mutta minulle se Briteissä määrätty rasva kuitenkin toimi. Kyselkää lääkäreiltänne.