Millaisia auraoireita sinulla on ennen migreeniä? Kuulostaako tutulta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pipipää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pipipää"

Vieras
Minulla on ollut migreenejä teinivuosista asti. Joitain esioireita on ollut kuten väsymystä, ajatus jumittaa ja yleinen "pönttöolo". Päänsärkyjä on ajoittain tosi useinkin, mutta e-pillereiden lopetus vähensi päänsärkyjä ja migreenejä joitain vuosia sitten paljonkin. Nyt on ilmestynyt useamman päivän migreenejä jotka ovat tosi rajuja.

Joitain päiviä sitten istuskelin kotona ja aloin katselemaan kun outoja valoilmiöitä viuhuu silmissä. Aluksi ajattelin katselleeni johonkin kirkkaaseen valoon (lamppuun), mutta valomerkit ei vaan hävinneet. Näytti samalta kuin joskus on nähnyt ihmisten tehneen videoita joissa heiluttelevat kovaa tähtisadetikkuja ja ilmaan piirtyy valojuovia. Mietin vielä, että pitäiskö sanoa miehelle, että jos tipun maahan ja alan kouristelemaan niin tällaisia esioireita oli. Pimeässä käytävässä naureskelin kellariin mennessä, että eihän tässä tarvii edes valoja sytyttää kun valot viuhuu näkökentässä muutenkin :)

No, illemmalla alkoi sitten toispuoleinen päänsärky. Ei mikään mahdoton ja siitä selvittiin Panacodilla, buranalla ja yöunilla. Oma kipukynnys on kyllä tosi korkealla kun niin monta vuotta kovia päänsärkyjä ollut, että kyllähän tuo saattoi migreenikin olla.

Kuulostaako valoilmiöni kenenkään mielestä auraoireilta? Voiko yhtäkkiä auraton migreeni muuttua auralliseksi, onko kokemusta?

Minulla on kyllä ajoittain myös muun laisia näköhäiriöitä joita olen ajatellut ihan normaaleiksi. Esim. mustia pilkkuja ja viivoja lentelee ilmassa ja asioiden "varjot" jäävät silmiin kun kääntää katsetta (vaikea selittää). Voikohan nämäkin jotenkin liittyä migreeniin.

Nuo mustat pilkut ja viirut ei ole migreeniä. Sille oli selitys silmässä. Mulla on niitä. Varjoista pitää kysyä lääkäriltä.
Mulla on migreenissä välkehtivää valoilmiötä ja näkökentän pienenemistä, jää alueita joita en näe. Ajoittaista pönttöoloa ja päänsärkyä. Oireet vaihtelee.

Raskausajan migreenin aikaan saatoin tavallaan menettää osan näöstä, tuntui kuin kameran linssi olisi ollut osittain edessä. Se oli kammottava tunne kun ei minulla ole koskaan migreeniä muulloin ollut kuin tuossa toisessa raskaudessa.

[QUOTE="vieras";29104736]Nuo mustat pilkut ja viirut ei ole migreeniä. Sille oli selitys silmässä. Mulla on niitä. Varjoista pitää kysyä lääkäriltä.
Mulla on migreenissä välkehtivää valoilmiötä ja näkökentän pienenemistä, jää alueita joita en näe. Ajoittaista pönttöoloa ja päänsärkyä. Oireet vaihtelee.[/QUOTE]

Ovatko nuo näkemäsi välkehtivät valoilmiöt semmoisia viirumaisia?
Minulla viirut oli niin kirkkaita ja selkeitä, että tosiaan ihan istuin ja ihailin niitä. Varsinkin pimeässä näyttivät hienoilta. Kuin joku piirtelisi valokynällä ilmaan, mutta jälki häviää nopeasti perässä.
Saatan toki olla tulossa hulluksikin..:)

Mulla on aurallinen migreeni. En näe tuollaisia viiruja, vaan toisen puolen (kipu tuntuu päinvastaisella puolella) näkökentän reunalle ilmaantuu sellainen valo-sahalaitakuvio... alkaa yleensä juuri niin, että tuntuu kuin olisi tuijottanut suoraan aurinkoon. Sahalaita-kohdalta katoa näkö, eli esim. autoa en uskalla ajaa kun kohtaus on päällä. Ja aura ilmestyy aina ensin, kipu n. 15 minuutin kuluttua siitä.

Mulla on kahdenlaisia auraoireita: Juuri kuvailemiasi "valot tarttuu silmiin" oireita ja sitten perinteisiä sahalaitakuvioita. Viime aikoina sahalaitakuvioita on ollut harvemmin, mutta enemmän taas noita valoja. Silloin tuntuu juurikin siltä, että olisi katsonut aurinkoon tai joku piirtäisi jollain valokynällä näkökentässä. Mitään tarkkoja viivoja en näe, vaan enemmän sellaista epämääräisiä kirkkaita kuvioita. Samoin voi tuntua, että jotkun eriväriset, ei-valaisevat esineetkin heijastaisi valoa: esim lehtiö pöydällä voi yhtäkkiä jäädä silmiin kuviona kun käännän pään pois, ihan kuin se olisi ollut tosi kirkas. Mun on myös sammuteltava ympäristöstä valoja kun on tuo on päällä.

En usko että olet tulossa hulluksi :)

Yhteistyössä