Millaisia ensioireet on

  • Viestiketjun aloittaja Nainen 39v
  • Ensimmäinen viesti
Suruinen
Tuskailin minäkin alkavien vaihdevuosioireiden kanssa ja elämä tuntui usein tylsältä ja ärsyttävältä vaikka kaikki oli periaatteessa hyvin.
Sitten koin suuren todellisen surun, läheisen vakavan sairastumisen, ja huomasin että miten hyvin asiat olivat sittenkin ennen sitä.
Kadun etten osannut arvostaa elämääni vaan olin tyytymätön nyt mitättömältä tuntuviin vaihdevuosioiresiin. Elämän arvot menivät uusiksi.
Nyt syön masennuslääkkeitä enkä jaksa surra alkavia vaihdevuosia enää, se tulee mikä tulee.
 
Mimmi
Heissan,
yritin lueskella kommentteja tähän keskusteluun omia oireitani heijastellen, mutta kaikissa kommenteissa tuotiin esille ensisijaisesti kuumat aallot ja hikoilu. Minulla oli hikoiluoireita hieman yli nelikymppisenä, ne menivät ohi ja ajattelinkin silloin niiden esiintymisen johtuvan stressistä. Itse olen nyt 45-vuotta ja viimeisen vuoden ajan pari viikkoa ennen kuukautisia ovat todella kammottavia. Olen täysin saamaton, ajatus takkuilee ja paras paikka maailmassa on oma kotisohva. Mies valittaa, että olen jotenkin tavoittamattomissa, etäinen ja omissa maailmoissa. Seksi ei kiinnosta tippaakaan. Ja kun sitten kuukautiset alkavat, olo kohenee ja mieli virkistyy. Oireiluni tuottaa minulle suurta kärsimystä ja pelkään hyvän parisuhteeni puolesta. Kysyisinkin, onko kukaan kokeillut luontaistuotteita ja onko niistä löynyt helpotusta?

Minä olen 48- vuotias ja kärsin myös näistä unettomuudesta, ajoittain hikoilusta ja mielialan muutoksista. Menkat on alkaneet myös reistailemaan. Sen olen myös huomannut, että kun alkavat mieliala kohenee. Ostin jotakin 45+ lääkettä luontaistuotekaupasta. Minä sain siitä ainoastaan pahan närästyksen. Kerrottuani asiasta työkaverille, hänelle oli käynyt samoin. Estrogeeni hoito on ilmeisesti suositeltavin, mutta riskinsä siihenkin liittyy.
Kannattaa niitä riskejä laittaa ylös +/- . Minä ainakin alan olla jo ihan ympäristöäni saastuttava tapaus. Kurja vaan, että joku sanoo, ettei estrogeenikään auta mielialamuutoksiin, Eikö tosiaan miään!!!
 
Viimeksi muokattu:
Poikkeustapaus
Ikää 54v ja menkat loppui 3v sitten. Ei lääkityksiä eikä mitään oireita. Yöhikoilua en ole kokenut koskaan paitsi kovassa kuumeessa. Nukun kuin tukki ja menojalkakin vipastaa ja fiilikset on ennallaan kun mennään miehen kanssa. Kuumista aalloista olen vaan kuullut mutta muuta ei minulle tapahtunut vaihdevuosien iskiessä kuin, että menkat loppui kerralla. Innostun elämän asioista samalla tavalla kuin aina ennenkin ja tykkään aktiivisesta elämästä, menemisistä ja tulemisista, juhlista ja matkustamisesta.
 
Elämäkö ohi
Onpa helpottava lukea samanikäisten naisten samoista oireista. Täytän kesällä 42 ja viime kesästä asti olen voinut tosi huonosti. Henkeä ahdistaa, painon tunnetta palleassa. Oireet pahenee aina vähän ennen kuukautisia. Nukun tosi huonosti, uni ei tule millään ja heräilen vähän väliä. Varsinaista hikoilua ei ole mutta on niin kuuma että peittoa ei voi pitää.
Seksi ei kiinnosta ja limakalvot tosi kuivat välillä. Mies ärsyttää.
Eniten kuitenkin pelottaa tämä ilottomuus ja surumielisyys. Mikään ei tunnu kiinnostavan ja tuntuu kun elän jonkun vieraan ihmisen kropassa. Kuinka kauan tätä kestää ja onko ilo elämään palaamassa.
Lapsetkin vielä kaikki kotona ja mies odottaa huomiota. Alan kallistua hormonihoitoon.
 
Mimmukka
Onko kukaan kokeillut Himalajan Menosan -tuotetta, joka on käsittääkseni maailmalla hyvinkin tunnettu ja hyväksi todettu?

Tippoinakin sitä tai vastaavaa saa.

Tässäpä linkki asiaan:

Artikkeli

Itse kokeilin Menosan tabletteja hyvällä menestyksellä. Niiden kuori on tosi väkevän makuinen ja aiheutti minulle närästystä, joten pesin kuoriosan pois ja se auttoi - närästys poistui.

Ihan niin tehokas ei vaikutus ole kuin estrogeenissä, mutta todellakin mieliala parani ja hikoilut poistuivat muutamassa päivässä. Emättimen kuivuuteen ei siitä ollut niin tehokasta apua kuin estrogeenistä, eikä silmien kuivuuteen myöskään. Nuo tipat voisivat olla hyvä vaihtoehto, mutten tiedä, mistä niitä saa.

Ystäväni tilasi minulle Menosan tabletteja netissä, ebayn kautta ja tässä on yksi osoite, josta niitä voi tilata: Menosan items - Get great deals on Health Beauty items on eBay.com!

Hintakaan ei ole kovin kallis. Useimmille riittää yksi tabletti päivässä, minun on pitänyt ottaa kaksi.

Tuolta saa myös tietoa:

Menosan Himalaya Herbals | Menopause support | Alternative to Hormone Replacement Therapy (HRT)
 
nainen 45
Kun luen noita tekstejä niin tuntuupa tutulle oireet.
Itselle tulee vähän puuntakaa oireet vaikka olenkin jo valmistautunut odottamaan vaihdevuosia.
Ilottomuus todella on vaivannut, en vain tajunnut sen syytä.
Mikään ei oikein jaksa enää innostaa, vaikka olen aina ollut innokas askartelija, niin nyt en jaksa enää aloittaa mitään kun tuntuu kaikki niin turhalta.
Kauheita ahdistuksen tunteita on tullut pari kertaa, itken paljon ja tuntuu ahdistuksen puristaessa rintaa että tästä ei selviä.
Mietinkin että tekeeköhän sitä kohta murhia tai itsemurhan kun menee kontrolli kokonaan.
Pelottaa tietysti tällainen kontrollin puute.

Onkohan vaihdevuosi-ikä saanut monet ongelmiin?

Unettomuutta on todella paljon, nukun tunnin pari ja sitten valvon 6-8h. ja ehkä nukun vähän.
Kerran viikossa ehkä nukun 7h.
Ennen nukuin 9h yössä
Suuri muutos joka verottaa kroppaa ja mieltä kovasti.
Järki ei luista ja muutenkin on aina väsynyt.

Ei minullakaan enää menojalka vipata, ei huvita alkoholikaan enää.

Kuukautiset ovat vielä normaalit ja kuumia aaltoja ei ole.

Minulla ei ole ollut isoja kriisejä elämässä, olen selvinnyt erosta ja yksinhuoltajuudesta suht hyvin ja 30- tai 40-kriisejä ei näkynyt, mutta nyt on jokin hullusti.

Miesystävälle olen 8v. jälkeen ollut mustasukkainen, vaativa, riitelevä, syyttävä ja hän ärsyttää minua välillä niin että pyydän häntä lähtemään pois(ennen olin rauhallinen, sopeutuvainen, hiljainen, onnellinen, enkä omistushaluinen). Muuten kyllä haluan viettää aikaa hänen kanssaan ja seksikin luistaa vielä vaikka kyllä vähän niitä haluttomuusoireita alkaa tulla. Tuntuu että haluaisi enemmän silittelyä ja sitten vasta aktia.

Kyllä tämä alkaa kuulostaan menopaussilta, täytyy keskittyä siihen ja vaikka meditointiin että kestäisi pahimman aallokon yli tervejärkisenä ja tyhmyyksiä tekemättä.
Lapsenlapsikin on jo 2v, joten kyllä siitä iloa riittää ja toivoa:)

Olisikohan tosiaan luontaistuotteista apua?
 
missä mennään
Onko kellään ollut sellaisia oireita, että olisi ihan kuin raskaana? Tarkoitan väsymystä, hetkittäistä pahoinvointia ja syömisen suhteen erilaisia mielitekoja?
Jeps. Tiedän satavarmana ettei sterilaisaation jälkeen 49-vuotiaana raskaaksi tulla, mutta siltä tämä tuntuu. Rinnat kipeät ja laajentuneet, vatsan vihlailuja, hetkittäisiä pahoinvoinnin puuskia, väsymystä, huimausta ja hurja ruokahalu. Muuten kuin elämäni kunnossa: liikunnassa huomaan voiman lisääntyneen, ukko on tosi söpö ja mieliala väsähtänyt mutta myönteinen. Onkohan tämä joku muu tauti, kuin vaihdevuodet? Tuntuu kyllä typerältä mennä lääkäriin valittamaan, vaikka menkkoja ei ole tullut enää pariin kuukauteen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä