millaisia kondyloomia teillä ollut ja miten hoidettu?

  • Viestiketjun aloittaja paukku
  • Ensimmäinen viesti
Tarja
Ainoastaan ne joille on tehty kolposkopia eli otettu koepaloja limakalvolta ulkosynnyttimistä ja emättimestä, voivat olla varmoja onko kondylooma vaiko ei. Sitä ei näe välttämättä silmin, siitä ei tule välttämättä mitään oireita. Monet naiset kuvittelevat sairastavansa sitkeää hiivaa kun alapää kutisee ja todellisuudessa voi olla kondyloomasta kyse.

Kondyloomalle ei välttämättä tehdä mitään, ellei se ala aiheuttaa solumuutoksia mikä ei ole kovin yleistä. Kondylooma voidaan myös tyypittää. Jos se ei ole kovin ärhäkkä tyyppi ts ei aiheuta syöpää, ei sen kummempaa seurantaa tarvita kuin normaalit papakokeet. Itselläni fiksu gynekologi teki sattumalta kondy -diagnoosin 12 vuotta sitten kun epäilin itse hiivaa. Läheskään kaikki gynekologit eivät edes tutki asiaa, määräävät vaan hiivalääkettä tai jotain tulehduslääkettä.

Käyn papa kokeessa kerran vuodessa, se on aina ollut luokkaa I eli normaali.

 
---
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Sinulla näkyy olevan hävytön ja likainen mielikuvitus kun röyhkeästi väität toisilla olevan sellaisia seksikokemuksia joita oma mielikuvituksesi kehittelee. Sitä sinä vaan et kuitenkaan tiedä. Omituista on, että tuntemattomien on väkisin tyrkytettävä tauteja muille ja etsittävä naurettavilla argumenteilla oletettuja tilanteita joissa joku varmuudella on sen napannut. Tämähän on sairasta.

Sinun elämäntapasi ei ole kaikkien tapa. Se on ainoa fakta. Toinen on, että et tiedä muiden elämästä yhtään mitään. Asioiden vänkääminen haluamaasi suuntaan vaan kertoo paljon sinusta.

Se olenko epäpyhä tai siveyden sipuli on oma tulkintasi. Ajatuksesi ei hetkauta sinne ei tänne. Tuskin ihmiset jotka pitää huolta omasta ja muiden kropasta on kovin ajattelemattomia! Tautien estäminen tai levittäminen tuskin on lajiltaan "kuolemansynti"....Kaikki ei myöskään pidä meriittinä, erikoisena arvona olla jaettuna sataan osaan!!;)
(!)OI ÄLÄ JAKSA siinä!! "Jaettuna sataan osaan". Jos ihminen on 50 ja tavannut kumppaninsa vasta muutamien vuosien sisään on SELVÄÄ, että historiaa on!!!!
En koe olevani jaettu!! Minä olen rakkaani oma. On vain yksi HÄN ja häntä rakastan! Rakastan häntä..tiedän, että olen kolmas vaimo. Mitä sillä on väliä??!! Hän rakastaa minua!

En sanonut, että sinullöa on tautia. ITSEASIASSA OLEN VARMA, ETTÄ KALTAISELLASI NAISELLA EI VARMASTI OLE TAUTIA!!!
EN OLE TYRKYTTÄNYT SINULLE TAUTIA..ÄLÄ EDES LUULE!!

Sanoin vain, että silloin joskus on rakkaasi myös toisiakin porkkinut. Et ole hänen ensimmäisensä, jos miehesi on ollut terve nuori seksuaalisesti aktiivinen mies!
Hän on siis pitänyt huoplta jostain toisestakin naisesta, ainakin hetkellisesti..mitä nyt akti kestää.

TÄSSÄ EI OLE MITÄÄN OUTOA SEKSUAALISTA TAPAA, VAAN KAIKKI TERVEET IHMISET KÄYTTÄYTYVÄT NÄIN!!

Paitsi romanttisissa saagoissa, missä miehet ja naiset pidättäytyvät oikeaa odottaen tai siksi, että ovat antaneet papin siveyslupauksen!!
 
sini-73
senior: itselläni on kondyloma ja tiedän että sain sen edelliseltä mieheltäni, jonka kanssa olimme n.7 v yhdessä, joista ensimmäiset 5 kk käytimme kondomia. Molemmilla sitä ennen muutama pidempi suhde, eikä merkkejä tai tietoa mistään taudeista. Ei kumpikaan olisi uskonut että olisi. Vaikka suomessa kortsuja käytetäänkin "väärin" , niin monesti niiden käyttö lopetetaan pitkässä suhteessa,mutta kuitenkin käymättä testeissä.

Itse en hae hyväksyntää kondyloomalleni muilta, olenhan sen saanut vain exältä, mutta nim.!mielestäni taas haukkuu turhaan muita, koska todellakaan kaikki eivät harrasta seksiä tuntemattomien kanssa kaduilla. Ja olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, joka mainitsi että jos ymmärtää kysyjää väärin, ei ehkä kannata vastata jokaiseen avaukseen, jos vastaa muita haukkuen, eikö?
 
!
Miten rohkeasti ja häpeämättä tuot oman tyhmyytesi esille " -". Moni muu tuntisi estoja näyttää avoimesti alhaisen älynsä. Olet tarpeeksi typerä moukka työntämään nenäsi henkilökohtaisesti toisten kommentoijien yksityiselämään vaikka minä olen kommentoinut ainoastaan YLEISELLÄ tasolla. Odotin sinun huomaavan sen jossakin vaiheessa mutta näin ei näytä käyvän joten on pakko todeta miten suuri typerys olet kun et tajua, että et pysty tietämään mitä minä tai mieheni on tehnyt. Terveyttä ei mitata sillä monestiko on mäiskinyt tarjolla olevia naisia/miehiä. Pikemminkin terveen merkki on kun osaa katsoa milloin ja kenen kanssa niinkin nuori kun 2-kymppinen seksikokeilut aloittaa. Tämä vielä yli 30v sitten muualla Euroopassa jossa nuoret ei silloin paljon iltaisin keskenään liikkuneet ja kontrolllit menoista ja seurasta kotona oli kovat. "Käytetyt" tytöt niihin aikoihin oli ongelma tytölle itselleen ja pojat ei huolineet siinä pelossa, että joutuisivat ehkä korjaamaan joko omat tai toisen jäljet. Niihin aikoihin ei edes apteekit myyneet kondomeja kuin naimisissa oleville eikä nuoret olisi iljenneet mennä kysymäänkään.Tytöt ei halunneet huonoa mainetta ja pojilla olisi pitänyt olla tietynlainen luonne mennä yleisten naisten luokse. Tässä kulttuurissa ei vapaa seksi ollut kuvioissa siihen aikaan. Silti olemme hyvillään, että elämä oli sellaista. Opittiin arvostamaan seksiä ja omaa suhdetta paremmin kun ei ole ollut muita jakamassa sitä.

Huolehdi siis vain ketä se oma miehesi on "?porkkinut"? Nyt myös puhuttiin oikeastaan nuorisosta eikä keski-ikäisistä ja heidän löydöistä.

Tämä keskustelu saakin jo päättyä tähän koska huudat liian hillittömästi ja tunkeudut yksityisalueelle metelöimään.
 
Riitta
Ei kukaan ole mennyt yksityisille alueille..Kunhan on puhuttu siitä, että ihmisillä on menneisyys ja siitä, että kaikilla on mahdollisuus saada papillooma, oli sitten ollut vain yhden kanssa tai sadan.

Ja sivusta seuranneena..yksityisalueelle menemistä on nimimerkin "!" ilmaus, miten joku on jaettu sataan. Törkeää!!

No jos on nunna, silloin ei tautia voi saada ja sitäpaitsi emme puhu vain nuorista. Monilla keski-ikäisillä on tauti, jota papilloomaksi kutsutaan...
 
:D
Matkailusta onkin siirrytty klinikalle. Mielenterveys sitä vaatiikin. Lukijat ja Riitat ja Pirkot+ Meredithit painaa täysillä....palstakierros alkanut...

On vähän kuin olisi kiikari käsissä...:D : D

Mitähän jos pistäytyisi kyökissä.;)
 
espoo
! on selkeästi provo, sopii unohtaa tuollainen tyyppi ärsyttävine kommenteineen. tuollaisia sanoja nyt sopii kenen tahansa vierailijan heitellä täällä palstoilla.

kondylooman voi saada vaikka kuuliaisesti käyttäisi kondomia, sen voi saada kumppanin sormistakin. kondyloomia on hyvin erilaisia. toisin sanoen tämä tartunta ei vaadi yhtään seksikumppania.

ystäväni sai omansa kumppaniltaan, joka kävi ennen yhdyntää sukupuolitesteissä! vaan miten todistat taudin, jota lääkäri ei pysty mistään näkemään, kaikilla kondylooma ei vaan aiheuta mitään oireita.

! saattaa itsekin olla kondylooman kantaja, vaan eipä sitä vielä itse tiedä. LYCKA TILL, joko kutittaa?
 
N47
"espoo" on ihan oikeassa. Jos menisin lääkärille ja pyytäisin (vaikkapa kuvitteellista uutta kumppaniani varten) ottamaan itsestäni kaikki sukupuolitautitestit, saisin puhtaan paperit mukaani. Kondylomaa kun niissä ei testata.
 
N47
Tarkoitin vain, että kuinkahan moni on saanut puhtaan paperit ja luulee olevansa tautivapaa ja silti on kondylooma ja "juoksee ristiin rastiin tartuttamassa toisia".

Itse olen/olemme vakisuhteessa, en/emme siis juokse tartuttamassa toisia.

 
Virologist
Alkuperäinen kirjoittaja !:
No sittenhän jo pitäisi olla niin, että sitä kantaa joka ikinen ihminen, että
sattumalta sen olisi saanut 30v sitten yhdeltä ihmiseltä!
Itseasiassa 70% ihmisistä kantaa papilloomavirusta ja kaikkia kantoja ei ole edes tunnistettu! Eli melkein jokainen on saanut sen, mutta kaikki kannat eivät tee näkyviä muutoksia vaan henkilö säilyy kantajana koko ikänsä (ilman että aiheutuu solumuutoksia). Ja virus ei tartu ainoastaan seksillä, vaikka suurin leviämistie onkin.

Virusten merkitystä eri taudeissa aletaan vasta pikku hiljaa ymmärtämään. Myös diabeteksessa ja erilaisissa syövissä viruksilla on löydetty rooli taudin kehittymiseen.
 
oili
eihän kondyyn ja muihinkaan tarvita kuin yksi ihminen,joka tietämättään kantaa virusta. KOndy on siitä yleinen, koska vain 15 % on näkyviä ja lopuista ei kantaja itsekään tiedä.Eli kondy ei sinäänsä ole näitä ns. huorien tauteja. Tai siis onhan prostituoiduilla tod.näköisesti myös kondy, mutta lähinnä nämä bakteerinaiheuttamat ovat niitä jotka määrällisesti seksiä harrastaneilla ilmenee esim.klamydia.

Ja kondy on tauti jota ei voi eikä pidäkään rinnastaa seksipartnerien määrään, koska jopa "kilteistä" kotiäideistä joka 5 :llä se on , tai ainakin jossain vaiheessa ollut. Kondyhan pysyy elimistössä, mutta yleensä se on "aktiivinen"vain pari vuotta. Tartuttaa toki tuon jälkeenkin.
 
taina
!
Miten mielestäsi kysyjän sitten olisi pitänyt kysyä?
Jos ei osaa suoraan jollekin nimimerkille kysymystä osoittaa, niin eikö ainut vaihtoehto ole tälläinen yleinen" kuinka ilmennyt, kuinka hoidettu".
 
!, älä siis vastaa kysymyksiini tai kommentoi
Hei, kukaan ei ole tainut vastata itse kysymykseen!!!
Itselläni etikkatestillä todettu kondy, saanut sen 6. seksikumppaniltani eli nykyiseltä aviomieheltäni ja hän tod.näköisesti ex-vaimoltaan. Ikää minulla 35 v. eli eipä nyt kovin montaa partneria ole ollut. Tiesin mieheni kantavan kondya, mutta eipä kortsun kanssa viitsi avioliitossa vuosi vuodelta "leikkiä", joten harkittu päätös.

Minäkin toivoisin kuitenkin erilaisia kokemuksia kondysta ja hoidosta!!! *Teiltä kaikilta, joilla se on* (en muilta kommentteja elämästäni)
 
kaikki sairastaa
80% suomalaisista "sairastaa" kondylooman oireettoman tai oireellisen muodon jossain vaiheessa elämää. uskomatonta mutta totta. Gyne sanoi, että hänen mielestää ei pitäisi edes kutsua ns. seksitaudiksi. on todella yleinen.
 
vastaus
todettu testillä (katsoi gynen tarkastuksella). oli häpyhuulissa ja peräaukon ympärillä. näyttivät hieman ontelosyylien kaltaisilta jutuilta mielestäni. Hoidettiin penslaamalla nesteellä muutamia kertoja päivässä tietyn kuurin mukaan (wartec). Hirvittävän kipeä hoito. uusii useimmilla, ja niinminullakin... nyt ollut noin vuoden uusimatta mutta tuli muutaman kerran aikanaan uudestaan.
 
Anna-Maija
Minulla on kondylooma. Sen sain tietää noin neljä vuotta sitten gynellä käydessäni. Papa oli luokkaa 3 ja sainlähetteen kolposkopiaan. Siellä kävin yhteensä muistaakseni kolme kertaa puolentoistavuoden aikana ja sen jälkeen papa on ollut luokkaa 1! Sitä se on edelleen vaikka nyt viimeisen muutaman kuukauden aikana on ilmestynyt 2 pientä näppyä. Aldara toimi minulla tosi tehokkaasti, ja kolposkopia joka ei poistanut ulkoisia näppyjä, ne poisti Aldara hyvin. Voisin sanoa jopa räjäyttämällä, siltä näytti alakerta hoidon aikana.

Olen keskustellut asiasta poikaystäväni, nykyisen ja myös sen edellisen, jonka kanssa olin 5 vuotta olematta muiden kanssa. Mielestäni on oikein että mies tietää että minulla se on , koska vaikka ei oireita ei ole niin niitä voi tulla. Ja toisaalta kun miettii, haluaisinko itse tietää? Ehkäisynä meillä oli kondomi, mutta olemme nyt vaihtaneet pillereihin ja syyliä ei ole poikaystävälleni tullut. Ja toisaalta olemme sitoutuneet toisiimme, niin olemme ihan rauhassa näppyinemme...

Kaikki on siis kunnossa, kaiken suhteen, alkuun olin tietysti hyvinkin katkera mutta tämä tauti on niin yleinen että syyllistä on vaikeaa osoittaa... Ja tuskin syyttelyä ja haukuntaa tarvitsee kukaan jolla ko viruksesta on kokemuksia, en ollut ylpeä kuullessani että minulla se on, itku tuli. Omasta mielestäni en olltu käyttäytynyt niin että olisin sen ansainnut. Ikää on 27, seksikumppaneita on ollut 5, nykyinen mukaan luettuna. En pidä itseäni lumppuna, enkä tarvitse toisten tuomintaa tai hyväksyntää.
 
Anna-Maija
Tiedän että se on kohdunkaulan tähystys, samalla se on ollut myös minulta koepalojen otto ja käsittääkseni niitä kimpaleita ei kiskota mistä tahansa kohtaa, vaan etikkavärjäyksessä näkyviin tulleista kondylooma kohdista. Joten tavallaan kai se on hoitokin, kun näppyjä ärsytetään niin saattaa käynnistää kehon oman puolustuksen ja hävittää näin näppylät. Ei minulla ainakaan muuta ole tehty kohdunkaulaan ja niin vain ovat solumuutokset häipyneet.

 
Ei-kondy
MINULLA OLI VALKOISIA TÄPLIÄ häpyhuulissa, hieman eri kokoisia tiheässä. Gynen mukaan ne ovat vain laajentuneita ihohuokosia. Eli näkyvät selkeinä "pikkupatteina" kun huulia venyttää vähän. Välillä niitä on enemmän, välillä vähemmän. Niitä oli itseasiassa jo jonkin verran ennen kuin aloitin seksielämän.
 

Yhteistyössä