Millaisia ruokia annatte/valmistatte 9 kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja po
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

po

Vieras
Olen siis antanut huoletta myös purkkiruokia, mutta haluaisin monipuolistaa lapseni ruokavaliota. Millaisia ruokia tai ruoka-aineita annatte 9 kk ikäiselle pääruoaksi ja välipaloiksi?

Kaipaisin myös ihan konkreettisia "reseptejä", jos joku haluaisi jakaa. Tämänikäisellä kun saa olla jo pureskeltavaa, ihan sössösoseita osaan kyllä tehdä... Vai voi kai lautasella olla lisukkeena myös aivan sileätä sosetta..!?

Kiitos kaikille jotka jaksatte vastata?

Aika paljon jo kotiruokaa ilman suolaa ja suurempia mausteita. Jos ruokana esim perunaa ja jauhelihakastiketta otan ennen mausteiden lisäämistä vauvalle siitä pari ruokalusikallista ja muusin sitten vaan perunan kanssa. Samaten meillä usein kalaa tai muita lihakastikkeita joista saa vauvalle otettua kätevästi oman osuuden.

Ihan tuoreraasteita kannattaa alkaa antaa, että oppisi salaattia ja tuoretta syömään. Eli porkkanaa pienimmällä terällä, omenaa lusikalla kuoputtamalla tai raastaen, päärynää samalla tyylillä, kiiviä, ananasta, banaania, kurkkua, tomaatista esim. kalttaamalla kuoret pois ja tai sitten lusikalla kuopsuttaen sisukset kuorista, paprikaa voi antaa isoina paloina käteen imeskeltäväksi, kukkakaalia muruina, kesäkurpitsaa lusikalla kovertaen, viinirypäleitä pieninä paloina, salaatinlehteä voi antaa mutustaa... Lähes kaikkea! Ja leipää voi alkaa antaa imeskeltäväksi esim. puuron kaverina. Tuoreista marjoista saa vähän muussaamalla hyvää välipalaa. Oikeastaan aika lailla mitä vaan voi varovaisesti aloittaen antaa, kunhan suolaa ei ole liikaa ja ruoka on sopivan isoa tai sopivan pientä ettei voi henkeen vetästä. Ihan olen antanut jo suurinta osaa perheen ruuista vähän soveltaen ja ennen maustamista erilleen ottaen.

Mä katon että mitä kaapissa on ja laitan kaikkea sekaisin ja keitän...

Viimeksi olen aika usein kuullottanut esim. sipulia, porkkanaraastetta ja varhaiskaalia oliiviöljyssä, lisännyt jotain kalaa/jauhelihaa/kanaa ja vähän vettä ja ehkä pakasteherneitä tms. ja soseuttanut lopuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Ihan tuoreraasteita kannattaa alkaa antaa, että oppisi salaattia ja tuoretta syömään. Eli porkkanaa pienimmällä terällä, omenaa lusikalla kuoputtamalla tai raastaen, päärynää samalla tyylillä, kiiviä, ananasta, banaania, kurkkua, tomaatista esim. kalttaamalla kuoret pois ja tai sitten lusikalla kuopsuttaen sisukset kuorista, paprikaa voi antaa isoina paloina käteen imeskeltäväksi, kukkakaalia muruina, kesäkurpitsaa lusikalla kovertaen, viinirypäleitä pieninä paloina, salaatinlehteä voi antaa mutustaa... Lähes kaikkea! Ja leipää voi alkaa antaa imeskeltäväksi esim. puuron kaverina. Tuoreista marjoista saa vähän muussaamalla hyvää välipalaa. Oikeastaan aika lailla mitä vaan voi varovaisesti aloittaen antaa, kunhan suolaa ei ole liikaa ja ruoka on sopivan isoa tai sopivan pientä ettei voi henkeen vetästä. Ihan olen antanut jo suurinta osaa perheen ruuista vähän soveltaen ja ennen maustamista erilleen ottaen.
Kiitos vastauksestasi! Rohkaisee minua siis kokeilemaan melkeimpä mitä vaan!

Mutta voiko paistettua lihaa antaa? Teen esim. jauhelihakastikkeen niin, että ruskistan jauhelihan, sitten jauhot ja vesi perään? Voiko tälläistä antaa?

jos kirjastoon kerkeet niin lainaa "herkullista kotiruokaa lapselle", on ravitsemusterapeuttien kirjoittama kirja, jossa on hyviä reseptejä vauvasta taaperoon ja koko perheelle. Ja tietoa muutenkin ruuasta! Tota ei saa enää kirjakaupoista eli kirjasto siksi...

Yhteistyössä