Millaisilla tuloilla sais 150 000 euron lainan ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TIETÄMÄTÖN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TIETÄMÄTÖN

Vieras
Talo siis haaveissa.
Miehen tulot 2000e kuussa ja mulla 1200e.

Mitä kaikkea meidän pitää ottaa huomioon, nyt katselemme 150 000 euron hintaisia taloja - mutta mitä ovat ne vastikkeet sun muut kulut omakotitaloissa?

Eli paljonkohan meidän kk-tulot pitäisi olla yhteensä, että voisimme suurin piirtein tuon hintaisesta talosta edes haaveilla...? (Okei, haaveilla tosiaan voi aina, mutta että olisi realistista.)

Varmaan kannattaa kysyä pankista, teidän perheen koosta, muista veloista, säännöllisistä menoista ja kulutustottumuksista.

Ok-talon asumiskulut voivat olla suuretkin lämmitys vie yleensä isoimman potin, ja remontit.
Lämmitys, vesi ym. kulut voivat nousta kuukaudessa jopa 500 euroon.

Omakotitaloissa kuluja tulee lämmityksestä, kiinteistövero, vuokratontilla tontin vuokrasta, jäte- ja vesimaksut... Lisäksi mahdolliset korjauskulut jne. Ihan noilla tuloilla en uskaltaisi tuon hintaista omakotitaloa ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan koko summanko meinasitte rahoittaa lainalla?? Ei mitään pesämunaa tms? Näinköhän on järkevää...

No sitähän minä juuri teiltä kysyn, että onko järkevää saati mahdollista, ja varmaan olen tehnyt selväksi, etten tiedä laina-asioista mitään. Ei viitsisi suorilta pankkiin rynnätä, jos onkin ihan epätodennäköistä.

Lisäksi haluaisin tietää, että millaiset tulot ihmisillä sitten oikein on, kun ainakin minun tuttavapiiristäni suurimmalla osalla on oma talo (laina), eivätkä sen kummemmissa hommissa ole kuin mekään.

meillä nettotulot 3500e (toinen vaan töissä tällä hetkellä) ja lainaa saimme/otimme 140 000e. Aika tiukille aiotte vetää taloutenne mielestäni. Lisäksi kun okt-asumisessa täytyy aina olla vähän puskuria kun talo voi vaatia isojakin yllättäviä menoja.

Alkuperäinen kirjoittaja TIETÄMÄTÖN:
Talo siis haaveissa.

Mitä kaikkea meidän pitää ottaa huomioon, nyt katselemme 150 000 euron hintaisia taloja - mutta mitä ovat ne vastikkeet sun muut kulut omakotitaloissa?

Eli paljonkohan meidän kk-tulot pitäisi olla yhteensä, että voisimme suurin piirtein tuon hintaisesta talosta edes haaveilla...? (Okei, haaveilla tosiaan voi aina, mutta että olisi realistista.)

Sähkö 100 - 250e/kk, vesi n. 40 - 50e/kk. Meillä vanha rintamamiestalo, jossa ei isompia laitettavia ENÄÄ ole. Vakuutukset joitain satoja euroja vuodessa, jätemaksut, kiinteistöverö, mahd. tonttivuokra, nuohous. Ja tietysti kaikki mikä saattaa hajota, kodinkoneet, lämmitysjärjestelmä, vesiputket tms.

En tiedä nykyisillä lainaehdoilla, meille oltiin tiukkoja 6 vuotta sitten, saatiin lainaa 82 000e pelkillä nimitakaajilla. Olin äippälomalla, sain käteen n. 900e, mies töissä ja palkka silloin ennen veroja 2500e - 2800e.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan koko summanko meinasitte rahoittaa lainalla?? Ei mitään pesämunaa tms? Näinköhän on järkevää...

No sitähän minä juuri teiltä kysyn, että onko järkevää saati mahdollista, ja varmaan olen tehnyt selväksi, etten tiedä laina-asioista mitään. Ei viitsisi suorilta pankkiin rynnätä, jos onkin ihan epätodennäköistä.

Lisäksi haluaisin tietää, että millaiset tulot ihmisillä sitten oikein on, kun ainakin minun tuttavapiiristäni suurimmalla osalla on oma talo (laina), eivätkä sen kummemmissa hommissa ole kuin mekään.

Pankkiin voi kyllä mennä neuvottelemaan summaa, jonka ovat valmiit lainaamaan. Ei tarvitse itsellä olla sitä summaa tiedossa, kyllä sieltä kertovat sitten :)

itselläni ainakin yksi pienempituloinen perhe suosiolla luopui vanhasta omakotitalosta ja vaihtoi pienempään ja uudenmpaan paritaloon. Taisi olla liikaa pakolliset rempat vaikka ammatti-ihmisiä olivatkin.

Vanhassa talossa on rahareikää kamalasti. Jos talosta ei huolehdi niin se kostautuu. Toki maalia sutii itse mutta maksavat ne materiaalitkin.

Kannattaa arvioida budjetti kun tärmäätte kivaan taloon. Silloin realistisesti tiedätte mitä siinä talossa maksaa asuminen ja korjaaminen. Voi tulla myäs kuluja kahdesta autosta jos talo syrjemmällä

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
itselläni ainakin yksi pienempituloinen perhe suosiolla luopui vanhasta omakotitalosta ja vaihtoi pienempään ja uudenmpaan paritaloon. Taisi olla liikaa pakolliset rempat vaikka ammatti-ihmisiä olivatkin.

Vanhassa talossa on rahareikää kamalasti. Jos talosta ei huolehdi niin se kostautuu. Toki maalia sutii itse mutta maksavat ne materiaalitkin.

Kannattaa arvioida budjetti kun tärmäätte kivaan taloon. Silloin realistisesti tiedätte mitä siinä talossa maksaa asuminen ja korjaaminen. Voi tulla myäs kuluja kahdesta autosta jos talo syrjemmällä

Meille taas sopi hyvin se, että ostettiin edullisemmin laittoa vaativa talo ja korjataan ajan mittaan =) Toki putket, ikkunat, pesutilat jne. olivat laitetut. Periaatteena oli se, että talossa on pystyttävä asumaan heti, eikä remppaa tarvitse alkaa tekemään saman tien.

Itse olemme maalanneet talon ja firma vaihtoi katon. Kaikkea pientä sen lisäksi on ollut totta kai, ja tulee olemaan =) Mitään rotiskoa en suosittele ostamaan, niitäkin on kaveripiirissä tullut nähtyä..

Alkuperäinen kirjoittaja Riksis:
Meidän yhteistulot on n.2800e/kk. Lainalupaus on saatu 125000e, nyt vain etsitään asuntoa tuolle summalle..

taitaa olla bruttotulot? kyllä meillä tutut tollaisilla nettotuloilla on enempikin lainaa saaneet... ja sit tietty vaikuttaa lyhennys eli miten pitkällä laina-ajalla?

Minulla nettotulot jotain 4000e ja haaveilen tuosta 150 000euron lainasta, yh:na kolmen lapsen kanssa. En ole pankista vielä kysynyt, mutta eiköhän se heltiä tuo laina.

Laskin juuri, että jos maksan vuokraa 900?/kk niin samalla summalla 20 vuodessa maksan asunnon ja vastikkeen.

Talo siis haaveissa.

Siis millanen mies sulla on? Tienaa 2000,-???

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Talo siis haaveissa.

Siis millanen mies sulla on? Tienaa 2000,-???

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

Yhteistyössä