Millaista kosmetologin työ on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vaan

Vieras
Olisin niin kovin mielelläni kertonut tyttärelleni, millaista ihan tavallinen arki hänen toiveammatissaan on, mutta nyt kävi niin, että tyttö haluaakin kuulemma opiskella kosmetologiksi ja tämä on sellainen ala, josta mulla ei ole mitään tietoa. Onko täälä paikalla kosmetologia, joka voisi kertoa jotain?

Minkälainen palkka on? Minkälaisiin työtehtäviin on mahdollista hakeutua? Onko yleistä toimia yksityisyrittäjänä vai onko myös mahdollista saada töitä joltain isommalta työnantajalta? Kuinka paljon pitää investoida, jos haluaa perustaa oman kauneushoitolan tms?

Itse käyn vain kampaajalla ja muut "hoidot" teen itse itselleni, niin ei tosiaan ole minkäänlaista kosketuspintaa tämän alan hommiin... Olisi helpompi jutella teinin kanssa ammattivalinnasta, sen hyvistä ja huonoista puolista, jos itsekin tietäisi jostain jotain...

On olemassa (ainakin) kahdenlaisia kosmetologikouluja. Toisesta valmistutaan vaan kosmetologiksi ja toisesta sen lisäksi saa pätevyyden kosmetiikkaneuvojaksi. Kosmetologi työskentelee kauneushoitolassa kun taas kosmetiikkaneuvoja voi olla esimerkiksi Stockan meikkiostastolla antamassa vinkkejä ja myymässä tuotteita.

Palkka riippuu tietysti siitä kuinka paljon tekee töitä ja onko yksityisyrittäjä vai jollain muulla töissä. Se on siis myös mahdollista että hankkii töitä isommalta firmalta.
Mulla ei ole ollu vielä omaa kauneushoitolaa joten en osaa sanoa nyt näin laskematta että kuinka paljon se vaatii rahaa.

Ehkä tärkein mitä voit kertoa tyttärellesi on se että kosmetologit tekee muutakin kun vaan meikkaa ihmisiä ja lakkaa kynsiä. Esimerkiksi meidän luokalta monelle tuli yllätyksenä se kuinka paljon keskitytään tavallaan kaikkeen muuhun kuten terveydenhoitoon. Jalkoja hoitaessa poistetaan känsiä ja ohjataan asiakas tarvittaessa lääkärille esim. sienen takia. Myös ihosyövät ja muut -sairaudet opetellaan tarkkaan. Ihon kerrokset täytyy osata, luut ja lihasket latinaksi, yrittäjyyttä opiskellaan jne. Opetellaan hierontaliikkeet yksitellen ja hoidetaan toistemme käsiä päivästä toiseen että opitaan oikeat kaavat.. Eli se mitä monet luulee tekevänsä kosmetologina on vaan pieni osa sitä ammattia.

Jos on kiinnostunut KAIKESTA mikä liittyy kauneudenhoitoon niin oikea ala mutta jos lähinnä se "pinnallinen" osa siitä kiinnostaa niin suosittelen esim. meikkaaja-maskeeraajan ammattitutkintoa.

Hei,

Suosittelen jotain muuta ammattia. Olen ollut yrittäjänä nyt 13 vuotta. Leipää ei irtoa, työttömyyskorvauskin olisi isompi, kuin kuukaudessa käteen jäävä saamani raha. Lama vie asiakkaat ja ihmiset ensimmäisenä vähentävät tämän alan palvelujen käytöstä. Viikossa saattaa pahimmillaan olla vain kaksi asiakasta. Kuluja on silti: yrittäjäeläke, alv, ennakkoverot, kirjanpitäjän kulut, liikevuokra, mainontakulut, puhelinkulut, lehtitilaukset hoitolaan, maksupäätteen vuokra ym.
Nämä pitää ensin kattaa ennenkuin itselle jää jotain. Pienisummaisestakin hoidosta valtiolle on tilitettävä 24% arvonlisävero.

Yhteistyössä