Millaista on myyntiedustus työ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beck
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Beck

Jäsen
06.06.2007
426
0
16
Itse olen miettinyt totaalista alan vaihtoa. Ajattelin kysyä, jos täällä sattuisi olemaan joku joka tekee työkseen myyntiedustus työtä, että millaista työtä myyntiedustus työ on? Ammatin plussia ja miinuksia. Millainen palkkaus on? yms. tietoa työstä. Kiitoksia jo etukäteen :hug:

Ei omakohtaista kokemusta, mutta sivustaseuranneena: riippuen tietysti mitä tekee, mutta tuttuni oli valaisin alalla myyntiedustajana. Hänen työhön kuului tietyn tuotemerkin edustus Varsinais-Suomen alueella. Eli sisälsi paljona autolla ajoa, supliikkia luonnetta vaatii, ja myynnin lisäksi hän vastasi tuotteidensa esillelaitoista. Palkka oli proviisioluonteinen.

mun mies aloitti myyntiedustajana (b to b-myynnissä, ei siis yksityishenkilöitä asiakkaana) ja on edennyt 9-vuodessa saman firman myyntijohtajaksi (eli on pomona näille myyntiedustajille ja aluemyyntipäälliköille). jotain siis tiedän alasta kun olen lähes 10-vuotta sitä seurannut sivusta.

miinuksia on varmaan samat asiat ku plussatkin, riippuu siitä millainen olet ihmisenä ja myyjänä. eli työ on liikkuvaa - ei toimistossa istumista aamusta iltaa. proviisiopalkka (monissa paikoissa esim ekat 4kk takuupalkka joka helpottaa alkuun pääsyä ) - jos myyt hyvin voit tienata jopa 5000 euroa/kk riippuen tietysti mitä myyt ja kun hyvin (jos et osaa myydä niin sit se on voi voi). Vapaat työajat - jos myyt aamulla klo 9 niin hyvin että katsot sen riittävän voit ihan hyvin painua kotiin tai mennä ja takoa lisää rahaa. itsenäinen työ, kaikki on kiinni sinusta itsestäsi- jos laiskottelet ei rahaa virtaa kotiinpäin.

Monilla firmoilla on autoetu, eli saat auton käyttöösi mikä pidemmän päälle tulee halvemmaksi kun omalla autolla ajo sillä firma maksaa auton huollot, uudet renkaat alle ynnä muuta. Tää on hyvä etu jos kilometrejä tulee vaikka 50 000 vuodessa (paljon huoltoja ja uusia kumeja), mikä ei esim ruuhkasuomen ulkopuolella ole ollenkaan harvinaista kun myyntialueet on niin isoja (pohjanmaa, itäsuomi, oulu, lappi).

siinä nyt jotain mitä tuli äkkiseltään mieleen. toki paljon on kiinni millainen firma on, onko valmis asiakaskunta vai joudutko aloittamaan tyhjän päältä. mitä myyt? voiko samaa tuotetta myydä samalle asiakkaalle parin kk:n kuluttua uudelleen vaikka ihan vaan puhelun tekemällä?

Mä myyn toimistotarvikkeita yrityksille.
Pieni firma, homma on tosi vapaata. Saan ite käydä asiakkailla niin paljon kuin haluan, tai istua toimistossa ja hoitaa asioita puhelimella ja sähköpostilla.
Kaikki asiakkaani olen hankkinut itse, eli alku (n. ekat 6kk) oli hiton rankkaa.

Mulla on pysyvä pohjapalkka 1500? (monet firmat maksaa pohjaa vaan esim. ekalta 6-12 kuukaudelta)
Siihen päälle saan provisiot myynneistä, ja palkan päälle maksetaan tietysti myös km-korvaus oman auton käytöstä.
Eli karkeasti tuloni heittelevät 1500-4000 euron välillä.
10 vuotta alalla ollut työkaverini tienaa n. 6000-10 000 euroa/kk.
(Maksan myös meidän palkat ja teen muita toimistohommia, eli tämä on varma tieto, ei arvaus.)

Työaika on hyvinkin joustava, harvoin tulee oltua 8-16 töissä.

Mutta riippuu tosi paljon mitä myyt ja minkä firman nimiin, tällä alalla on myös paljon firmoja, joilla kiiluu euron kuvat silmissä ja työntekijä on kertakäyttötavaraa, jonka palkka on pelkkää provisiota ja silloin voi olla todella huonojakin kuukausia. Samoin vaaditaan tietyllä lailla agressiivista luonnetta ja kykyä tyrkyttää, jos haluaa pärjätä.

Eli toisille sopii, kaikille ei.

Yhteistyössä