mille poika voi olla allerginen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsi

Vieras
eilen syöny ihan samaa kun tänäänkin, eilen teki yhden hieman löysän kakan, ei kuitenkaan ripulia ja tänään on tehny jo 2 ripulia. on kärsinyt ripulista jo 3 viikkoa mut eilen kun ei tullukkaan ripulia niin aattelin että maidon vaihtaminen laktoosittomaan auttoi.. eipä ilmeisesti sit auttanutkaan...
eilen söi maissivelliä,riisipiirakkaa,mustikka-vadelmakeittoa, riisivelliä ja kurkkua jonka jälkeen teki suht normaalin kakan,
tänään joi riisivelliä,neljän viljan velliä ja söi ruispalan ja nyt maha taas ihan löysällä..
en ymmärrä missä vika.
eilen söi ruoaksi makaronilaatikkoa eli vehnäallergiaakaan ei voi olla kun ei eilen kakkinu.. outoa..

Minkäänlaisia laktoosihäiriöitä ei voi kovin pienellä olla (tarvii olla kai muutaman vuoden ikäinen). On joko ihan maitoallergiaa tai sitten ei. Ne allergia oireet voi tulla vasta jonkin ajan kuluttua, ei välttämättä samana päivänä.

Ai teillä on vähän sama tilanne kuin meillä... Olen myös vaihtanut tytön 1v3kk maidon hylaan/laktoosittomaan viime viikolla, mutta ei ole vaikutusta. Ruokavalio on sama kuin normaalisti, eikä siinä pitäisi olla mitään mikä allergisoi. Mut jos juo normaalia enemmän laktoositonta maitoa ("normaali" on 0,5dl), niin heti tulee ripuli. Maanantaina maitoa lipsahti yli desi, ja johan oli kirkumista ja ripulia kerrakseen. Ruoissa ja viilissä sietää maitoa hiukan paremmin, tulee lähinnä löysä kakka vain.

siis tuossa oli tietysti vaan osa ruoasta, en kaikkea jaksa kirjottaa. aamuisin poika haluaa juoda vaan sen vellin, sen takia paljon velliä aamulla. iltasin sit puuro.. neuvolasta kysytty, eivät osannu mitään sanoa. lääkäriin menossa maanantaina mut en silti ymmärrä mikä allergia voi olla kyseessä

jii: meillä poika joi eilenkin 2 kertaa ison pullon maitoa eikä kakka ollu löysää, tänään ei ole juonu maitoa ollenkaan ja maha kuralla.. ei tajua.. voiko tämä olla vaan joku ikään liittyvä vaihe? ei ole millään tavalla kipeä muuten.. harmittaa..

Kaveri kommentoi et voihan olla et lapsi on pistänyt jotain suuhunsa sun huomaamatta, hiekkalaatikolla tai ihan sisällä vaan, ja siksi on ripulilla. Minkä ikäinen poika sulla on? Ehkä teillä ei sit liity niin suoraan maitoon kuin meillä - meidän likka on näitä nopeasti reagoivia, vaikka tiedän että joillakin suolioireisilla oireet tulee vasta monen päivän tai parin viikonkin päästä. Mä oon kanssa miettinyt että miten on ravintoaineiden imeytyminenkin, kun joka toinen päivä vähintään on vatsa löysällä.

Ja Nallettarelle: neuvolasta käskivät vaihtaa hylalle, kun kerroin näistä oireista tavallisen maidon kanssa ja sanoin, et viili sopii paremmin. Se on kuulemma tyypillistä pienille laktoosivaivaisille et hapanmaitotuote sopii paremmin.

jii: poika ny 1v,2kk. ripuli on kestäny jo niin kauan että en tiedä voiko johtua mistään mitä ois pihalla syöny. ja eilen oli kuitenkin hyvä päivä.. gefilus tuotteita on syötetty ja meillekkin neuvolasta sanottiin et pitää kokeilla hylämaitoa tai täysin laktoositonta tai sit soija maitoa. maitoallergiaan en kuitenkaan usko kun eilen joi ja söi maitotuotteita ja silti oli hyvä

Mä olen sitten väärässä. Mä luulin ettei laktoosihäiriötä voi olla pienillä...Pikasesti googlella vilkasin niin voi näemmä olla. Se on harvinaista, mutta mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nostan, ja lisäys vielä että makaronilaatikossa oli kyllä tavan maitoa ja myös velleissä ja eilen oli ihan suht hyvä kakka

Luomumaitoa vain niin ei tule mitään vaivoja. Mut oliko makaroonilaatikossa jotain maustetta? Tai liemikuutioita? Niistä voi tulla tosi kipeeksi kuka vaan eikä ne neuvolassa semmosta kerro. Mut mahavaivoja kun vähänkin valittaa, alkaa aikuisella sellainen rumba, et ei loppua tule! Ruokahan voi sisältää ihan mitä vaan mut heti etsitään jotain sairautta. Miten ihmeessä pienten lasten kohdalla, kun aikuisellakin näin:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/hoitotakuu.htm

Täytyy kommentoida et meillä siirryttiin juuri luomumaidosta hylaan... Sen olen kyllä myös juuri makaronilaatikon kanssa huomannut, että lapsen peppu alkaa punoittaa mm. valkopippurista ja muista pippureista.

Ja ap:lle vielä: meilläkin on tää ripulointi kestänyt jo sen verran etten minäkään heti allekirjoita sitä syönyt jotain ulkona -ehdotusta. Toki tietysti maassa mahallaan kun makaa ja äidille kiukuttelee nuolemalla asfalttia/hiekkaa/neulasia/mitä vaan tai seisaallaan ikkunalaseja, niin voisihan sitä toisinkin ajatella. Noh. Jatketaan selvittelyä kumpikin!

Yhteistyössä