Milloin 4kk lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Öhmy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"Öhmy"

Vieras
Eli 4kk vauva oli ehkä normaalia kitisevämpi pari päiää, päiväunet oli normaalia lyhkäsempiä ja syöminen oli joka kerta aluksi rimpuilua ja huutoitkua, kunnes aina yhtäkkiä lähti sujumaan. Käytiin lääkärissäkin, että olisko vaikka korvissa tulehdusta. Kurkkasi korviin (kunnossa), mittasi lämmön (37,7) ja kysyi onko meidän ensimmäinen lapsi, josta tuli olo, että ajatteli meidän vain hössöttävän turhaan :/ Kotona ei kertaakaan ennen tuota lääkärikäyntiä eikä kertaakaan sen jälkeen ole vauva tuntunut kuumalta, eikä mitatessakaan lämpöä ole ollut.

Nyt kahtena edellisyönä vauva ei ole pissannut YHTÄÄN, vaikka normaalisti vaippa on aivan likomärkä aamuisin. On tosin myös herännyt vain kolmesti yössä syömään normaalin noin viiden kerran sijaan. On myös koko ajan väsynyt ja tykkäisi vaan nukkua. Eilenkin illalla nukkui 3h päiväunia heräten kerran jo syömään, mutta jatkaen uniaan. Sitten oli pakko jo herätellä, että näin jaksaako olla oma itsensä ollenkaan. Melko vaikea oli saada virkistymään, mutta sitten kyllä naureskeli ja jutteli entiseen tapaansa. Olin varma ettei jaksa enää yötä nukkua, mutta niin vaan nukkui klo 21-8, heräten tosiaan kolmesti syömään. Aamulla valvoi tunnin, torkahti vartin, valvoi 2h ja nyt on vaan nukkunut. On kyllä herännyt jo kahdesti, mutta pyytää maitoa ja uni jatkuu. Ikinä ei aiemmin ole jatkanut päiväuniaan näin. Huolettaa :(

Mistähän voisi johtua? Pitäisikö huolestua?

Rokotteita sai noin kuukausi sitten 3kk neuvolassa.

Syö kyllä, oikeastaan ihan kuin ennenkin, mutta muuten tykkäisi vain nukkua :o
Niin ja on vakuutus, kuinka niin? En edes tajua miten se vakuutus toimii/mitä siitä hyötyy, mies kun on ne asiat aina hoitanut..

Lääkäriin! Nyt sitten jo heti jos kerran ei ole virtsannut ns. normaalisti, on epätavallisen väsynyt jne. Jo yksi noista on syy viedä lääkäriin.

Teillä kun on vakuutus niin pääsette (ja kannattaakin) mennä suoraan yks.lääkäriasemalle, ei tarvitse jonotella jne.

Tulee päivällä pissaa mielestäni normaalisti. Tai korkeintaan ihan vähän vähemmän kuin ennen :o

Tuli jo tuosta ekasta lääkärikäynnistä sellainen olo, että ei saisi joka pikkuvaivasta tulla ja vaivata ja kun vielä eka lapsikin, niin mitä mä muka mistään mitään tiedän :/

Mutta pitäisikö lääkäriin mennä heti, seurata vielä tilannetta vai soittaa esim. neuvolaan eka?

Ei ole olemassa turhaa lääkärissäkäyntiä kun on lapsesta ja vielä noin pienestä kyse.

Neuvolaan on ihan turha soitella, kukaan ei voi diagnoosia puhelimitse tehdä. Itse en asiaa seuraisi, en soittelisi minnekään vaan menisin pienen kanssa lääkäriin.

En ala arvailemaan sen kummosemmin, itselle tulee toki mieleen esim. virtsatietulehdus/munuais.t.

Onko lapsella mitään muuta oiretta, mikä selittäisi lisääntyneen unentarpeen?

Aika herkällä olisin lääkäriin lähdön kanssa tuossa tilanteessa. Toisaalta jos lapsi kuitenkin syö suhteellisen normaalisti, eikä kuumetta yms. niin uskaltaisin ehkä katsoa kotona. MUTTA mulla on 9 lasta kokemusta ja näkemystä, ensimmäisen kanssa sinne lääkäriin kannattaakin mennä herkemmin.

Minä veisin vauvan heti lääkäriin. Menkää yksityiselle ja vaikka toiselle lääkärille (kunhan on lastenlääkäri). Meillä myös vakuutus, vuodessa omavastuu on 100 euroa ja sitten vakuutus korvaa lääkärimaksun.

Yhteistyössä