Milloin abortti on sallittu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Chala

Aktiivinen jäsen
04.06.2008
15 887
1
36
Haluaisin kuulla millä perusteella abortti on murha, tämä kortti kun niin usein keskusteluissa heitetään? Siinä ei tapeta elävää ja olevaa ihmistä, sillä voidaan jopa pelastaa ihmishenki (äidin) äärimmäisissä tapauksissa.

Joissain tilanteissahan abortti on lähinnä armomurhaa, jos nyt m-sanaa haluaa erityisesti käyttää. Jos sikiö on vaikeasti vammainen ja odotettavissa on lyhyt, todella kivulias elämä, niin kenelle on oikein antaa lapsen syntyä ja kärsiä kun sen voi estää?

Entäpä jos tulee raskaaksi raiskauksesta, viiden lapsen yksinhuoltajana, taloudellisesti ja varsinkin henkisesti erittäin tiukilla jo valmiiksi, masentunut ja loppuunpalanut, siihen päälle uusi vauva jonka alkuunlaittaminen on ollut väkivaltainen ja vastenmielinen tapahtuma, eikö silloinkaan aborttia saa tehdä?

ei oo mikään syy et 5lapsen yksinhuoltaja äiti tekis abortin koska on väkivaltaisesti raiskattu ja vastenmielinen tapahtuma.. siinä tilanteessa luulisi hakevan katumuspillerit tms..

kyllä varmaan tekisin abortin jos sikiö ei olisi terve. :(

No onko sillä väliä sanotaanko murha tai tappo.. ainakin tappamista se on, kuten minkä tahansa elävän tappaminen.

Mun mielestä tollaisessa tilanteessa mitä kuvailit, abortti on ok. Enkä ole abortinvastainen, jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Mun mielestä kyllä pitäisi harkita tarkkaan eikä heti seuraavana päivänä plussauksesta varata aborttiaikaa. Itselläni on kokemusta siitä kun tulin ei-toivotusti raskaaksi, ja ONNEKSI en tehnyt aborttia vaikka elämäntilanne oli ihan hiton kurja. Mutta tietysti ihmisiä on erilaisia.
Itse olin masentunut ennen kuin tulin raskaaksi ja tiesin ettei mun psyyke olis kestänyt sitä jos olisin mennyt aborttiin. Toisilla toki voi olla lapsi pahentaa masennusta. Omalla kohdallani lapsi onneksi muutti elämän parempaan suuntaan. Niinkin voi käydä.

Mutta edelleen, jokainen tekee omat päätöksensä.

[QUOTE="Miranda83";22708793]ei oo mikään syy et 5lapsen yksinhuoltaja äiti tekis abortin koska on väkivaltaisesti raiskattu ja vastenmielinen tapahtuma.. siinä tilanteessa luulisi hakevan katumuspillerit tms..

kyllä varmaan tekisin abortin jos sikiö ei olisi terve. :([/QUOTE]

Miten se on vähemmän hyväksyttävä syy? Ei katumuspillerikään välttämättä aina tehoa, tai voi olla tapahtuneen jälkeen niin shokissa ettei tajua tehdä asialle ajoissa mitään.

[QUOTE="Miranda83";22708793]ei oo mikään syy et 5lapsen yksinhuoltaja äiti tekis abortin koska on väkivaltaisesti raiskattu ja vastenmielinen tapahtuma.. siinä tilanteessa luulisi hakevan katumuspillerit tms..

kyllä varmaan tekisin abortin jos sikiö ei olisi terve. :([/QUOTE]

Varmasti hakeekin katumuspillerit, mut nekään ei ole 100% varmoja.
Mutta joo, mun mielestä jokainen tehköön abortin ihan missä vaan tilanteessa. Jokainen sen päätöksen tekee itse, ja elää sen asian kanssa.

No onko sillä väliä sanotaanko murha tai tappo.. ainakin tappamista se on, kuten minkä tahansa elävän tappaminen.

Mun mielestä tollaisessa tilanteessa mitä kuvailit, abortti on ok. Enkä ole abortinvastainen, jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla. Mun mielestä kyllä pitäisi harkita tarkkaan eikä heti seuraavana päivänä plussauksesta varata aborttiaikaa. Itselläni on kokemusta siitä kun tulin ei-toivotusti raskaaksi, ja ONNEKSI en tehnyt aborttia vaikka elämäntilanne oli ihan hiton kurja. Mutta tietysti ihmisiä on erilaisia.
Itse olin masentunut ennen kuin tulin raskaaksi ja tiesin ettei mun psyyke olis kestänyt sitä jos olisin mennyt aborttiin. Toisilla toki voi olla lapsi pahentaa masennusta. Omalla kohdallani lapsi onneksi muutti elämän parempaan suuntaan. Niinkin voi käydä.

Mutta edelleen, jokainen tekee omat päätöksensä.

Olen toisten puheista käsittänyt että aborttia ei kovin nopeasti saa tehtyä vaikka heti plussauksen jälkeen ajan varaisikin?

Olen toisten puheista käsittänyt että aborttia ei kovin nopeasti saa tehtyä vaikka heti plussauksen jälkeen ajan varaisikin?

Niin no joo. Itselläni kesti monta viikkoa ennen kuin tulin sinuiksi raskauden kanssa, oikeastaan vasta sen jälkeen kun aborttiraja oli jo mennyt. Mutta juu tiedän etten minä ole kaikki muutkin :D Sitten ei tietty mitään ongelmaa jos ihan alusta asti on selvää että abortin haluaa tehdä. Mutta jos empii ja empii.. niin ei sitä oikein voi tietää kumpi on parempi ratkaisu. Tai vähemmän paha.

Miten kauan soitosta itse toimenpiteeseen menee jos alle sen 12vk on tekemässä? Joutuuko siinä käymään fyysisesti useammalla lääkärillä tms.?

Ensin terveyskeskuslääkärille, joka antaa lähetteen aborttiin pienen keskustelutuokion jälkeen. Tk-lääkärille pääsin itse parin päivän sisällä. Ja sitten itse abortti sairaalassa parin päivän sisällä tk-lääkärillä käynnistä.

Muoks. Tai siis sairaalasta istukan toiminnon lopettava tabletti suoraan suuhun ja kotiin saa mukaan kohdunsuulle laitettavat tabletit. Näin siis lääkkeellisessä keskeytyksessä. Sairaalassa voi olla vielä ultra raskausviikkojen varmistamiseksi jne.

Viimeksi muokattu:
Abortti on sallittu silloin, jos nainen on raiskattu tai sikiön todetaan olevan vaikeasti vammainen tai elinkelvoton. Tai jos hyvin nuori tyttö, vaikka 15v suunnilleen tulee raskaaksi. Tai jos joku pöpipää huumehörhö tai muuten vaan sekopää tulee raskaaksi. Tai jos raskaus uhkaa äidin terveyttä tai henkeä, niin kuin esim. mulla, jos vielä tulen raskaaksi. Sallisin siis itselleni abortin, jos tulisin ehkäisystä huolimatta raskaaksi.

Abortti on sallittu silloin, jos nainen on raiskattu tai sikiön todetaan olevan vaikeasti vammainen tai elinkelvoton. Tai jos hyvin nuori tyttö, vaikka 15v suunnilleen tulee raskaaksi. Tai jos joku pöpipää huumehörhö tai muuten vaan sekopää tulee raskaaksi. Tai jos raskaus uhkaa äidin terveyttä tai henkeä, niin kuin esim. mulla, jos vielä tulen raskaaksi. Sallisin siis itselleni abortin, jos tulisin ehkäisystä huolimatta raskaaksi.

Voiko äidin terveyttä uhkaavaksi laskea myös jos tuntuu että joutuu liian tiukille uuden vauvan kanssa esim. tilanteessa jossa perheessä on vaikka pienet kaksoset ja uusi tulee vaikkapa kumin puhjetessa?

Ensin terveyskeskuslääkärille, joka antaa lähetteen aborttiin pienen keskustelutuokion jälkeen. Tk-lääkärille pääsin itse parin päivän sisällä. Ja sitten itse abortti sairaalassa parin päivän sisällä tk-lääkärillä käynnistä.

Muoks. Tai siis sairaalasta istukan toiminnon lopettava tabletti suoraan suuhun ja kotiin saa mukaan kohdunsuulle laitettavat tabletit. Näin siis lääkkeellisessä keskeytyksessä. Sairaalassa voi olla vielä ultra raskausviikkojen varmistamiseksi jne.

Ok, ehkä näissä on sitten paikkakuntakohtaisia eroja vaan ollut tai sitten on puhuttu kaavinnasta ja siihen on syystä tai toisesta kestänyt kauemmin saada aika.

Voiko äidin terveyttä uhkaavaksi laskea myös jos tuntuu että joutuu liian tiukille uuden vauvan kanssa esim. tilanteessa jossa perheessä on vaikka pienet kaksoset ja uusi tulee vaikkapa kumin puhjetessa?

Hmm.. vaikea kysymys. Musta tuohon henkisen puolen tilanteeseen ei ole yhtä oikeaa vastausta. Itse puhuin fyysisestä puolesta. Mutta jos siis tällä äidillä ei ole mitään mt-ongelmia ennestään, niin kannattaisi kyllä miettiä, että pitää vauvan ja tekee kaikkensa etukäteen jo, että on sitten tukea ja apua saatavilla.

Palsta on hauska siinä asiassa, että kun tänne linkataan lehtiartikkeleita tyyliin "äiti murhasi lapsensa", tulee kommentteja, joissa ihmetellään, miksi se on lapsia tehnyt jne. Etenkin, jos kyseessä monen lapsen äiti. "No pitikö noin monta tehdä." Ja monessa ketjussa muuten vain päivitellään, että pitää tehdä sen verran lapsia, kuin jaksaa hoitaa, mikä toki onkin totta. Mutta silti todella moni on sitä mieltä, ettei aborttia saa tehdä tuossa tilanteessa. Mielenterveyttä ei näemmä lasketa yhtä tärkeäksi, kuin fyysistä terveyttä. :/

Onneksi minun ei tarvitse, enkä voikaaan olla ihminen, jolla olisi valtaa päättä-kuka on oikeutettu/ velvoitettu tekemmän abortin. Ainoastaan itselleni voin asettaa ne "reunaehdot" joiden täyttyessä voisin päätyä raskaudenkeskeytykseen.
En koe olevani abortin kiivas vastustaja, joskaan en erityisemmin fanaattinen puolestapuhujakaan- sillä se on mielestäni hyvin henkilökohtainen ratkaisu. Sanottakoon silti, että aborttia toistuvana ehkäisykeinona en oikein ymmärrä ts. sitä, että jollekulle tehdään toistuvasti abortteja, vain siksi, ettei ole huolehdittu ehkäisystä- vaikkei ole aikomustakaan lisääntyä. Mutten liioin ymmärrä sitä, ettei edes joissakin katastrofitilanteissa alkanutta raskautta saisi keskeyttää. Jos vaikkapa sodassa joukkoraiskatuksi tulleen nuoren tytön pitäisi pitää julmuuden seurauksena alkaneesta raskaudesta siinnyt lapsi- on minusta se aika käsittämätöntä.

Yhteistyössä