Milloin aloittaisin kiinteät?

  • Viestiketjun aloittaja Minski2
  • Ensimmäinen viesti
Minski2
Meillä 3,5kk ikäinen reilunkokoinen poika, joka on pelkästään vastikkeella. Melkein 2 kk hän on herännyt vain kerran yössä syömään, mutta nykyisin tarvitsee taas kaksi syöttökertaa yön aikana. Olisiko jo syytä alkaa totuttelemaan kiinteisiin vai odottelenko vielä? Itseäni toki ei heräily haittaa, mutta mietin vaan, että onko tämä nyt merkki siitä, että maito ei enää oikein riitä.
 
mamma 1
Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu vähän reilu 3 kk iässä. Tyttö alkoi olla vähän väliä nälkäinen joten katsoimme parhaaksi aloittaa. Annoin ensin perunaa ja sitten aloin antaan porkkanaa ja hyvin maistu. Nyt neiti on kohta 10 kk ja ruoka maistuu edelleen hyvin. Täydet yöunet hän alkoi nukkumaan n. 4-5 kk iässä.
 
älä vielä
Olen päinvastaista mieltä, eli aloita 6kk iässä. Oppii heti syömään eikä tule sellaista sylky-kakomis-vaihetta lainkaan. Jos mielestäni tarvitsee jotain maitoa tuhdimpaa niin maissivelli, riisivelli tai peruna(porkkana)velli olisi helppoja antaa. Voivat ummettaa kyllä.
 
AM2908
Me alotettiin tässä 3 kk:n iässä antamaan maidon seassa (tosin huom ollaan oltu korvikkeilla käytännössä koko ajan) 20-30 ml riisivelliä ja hyvin on nukuttanut. Meillä alkoi semmonen maidonhuutoralli ja korviketta alkoi menemään puolen tunnin välein ja nyt selvästi rauhottuneet, palattu 3h syöttöväliin. Maissivelli ei kelvannut lainkaan...mutta kokeile tuota riisivelliä pieninä määrinä alkuun jos tuntuu siltä :)
 
Elomamma06
Meillä aloitettiin kiinteät 4kk:n iässä. Siihen asti rintaruokinnalla. Yöt meni 3kk:n iässä sellaiseksi halooksi, että tunnin välein vaati maitoa. Meillä maissivelli teki vatsan kipeeksi, samoin riisivelli, näitä kokeilin reilun 3kk iässä. Peruna-porkkanavelli oli pojan herkkua ja vatsa-ystävällinen, ainakin meillä. Eipä nuo yöt ole vieläkään kovin hyvät, vieläkin herätään muutaman kerran. Imetystä yritän lopettaa.. Itse antaisin jotakin muuta, mutta tee niin kuin parhaaksi näet. Seuraavan lapsen jos joskus Luoja suo ja yhtä huonon nukkujan, niin peruna-porkkanavelliä alan antaan sitten kun siltä näyttää. Jopa ennen 3kk:n ikää.
 
kokeile..
Alkuperäinen kirjoittaja älä vielä:
Olen päinvastaista mieltä, eli aloita 6kk iässä. Oppii heti syömään eikä tule sellaista sylky-kakomis-vaihetta lainkaan. Jos mielestäni tarvitsee jotain maitoa tuhdimpaa niin maissivelli, riisivelli tai peruna(porkkana)velli olisi helppoja antaa. Voivat ummettaa kyllä.
Meillä aloitettiin kiinteät 3kk iässä ja koskaan ei ole ollut minkäänlaista sylky-kakomisvaihetta. Söi alusta asti hyvin ja osasi heti niellä, eikä kielellä työntänyt ruokaa ulos tai yrittänyt imeä lusikkaa.. Että hyvin on lapsikohtaista. Tuttava aloitti kiintät 6,5kk iässä, eikä heidän lapsi meinannut millään oppia syömään. Meni monta kuukautta ennen kuin pojan ruokailua pystyi kutsumaan syömiseksi. Olen sitä mieltä että aloittivat liian myöhään, herkkyyskausi oli mennyt jo ohi..
 
meillä myös
Me aloitettiin maistattaminen velleillä kun poika oli vähän reilu 3 kk. Nyt liki 4 kk ja peruna-porkkana velli on pojan herkkua, samoin maissivelli. Olemme jo maistelleen myös päärynää, mangoa ja peruna/porkkana/kukkakaali sosetta. Kaikki menee kuumille kiville! Lusikalla osaa syödä mielestäni hyvin, toki sieltä pursuaa osa sapuskasta ulos, mutta mitään kakomista ei ole ollut.
Oikea aika kiinteiden aloittamiselle on TÄYSIN yksilöllistä. Kokeilemalla sen tietää, jos tulee vatsavaivoja tai vauva kovin vastustaa syömistä, niin kokeile vaikka viikon päästä uudestaan. Pikkuhiljaa ja vauvan tahtiin. Minä aloitin vellin maistattamisen niin, että laitoin pullon pohjalle vajaan 10 milliä peruna-porkkanavelliä ja loput noin 100 milliä maitoa. Sitten lisäsin annosta seuraavina päivinä noin 10 milliä kerrallaan.
Lusikan kanssa harjoiteltiin myös muutaman päivän ajan, pari kertaa päivässä pikku pikku annoksia (vajaa teelusikallinen) ja vähitellen enemmän.
Meillä yöunet pidentyneet tämän seurauksena.
 
Peruna ei ole unilääke..
Meillä yöunet sen kun pätkittyi kun yritin antaa liian aikaisin (4-5kk iässä) kiinteitä. Maha meni sekaisin ja vauva itki, rintaruoalla söi tiheään (2-4h välein yölläkin), mutta nukkui hyvin ja oli tyytyväinen. Eli aina ei peruna paranna unia..
 
maissivelliä
Alkuperäinen kirjoittaja Minski2:
Meillä 3,5kk ikäinen reilunkokoinen poika, joka on pelkästään vastikkeella. Melkein 2 kk hän on herännyt vain kerran yössä syömään, mutta nykyisin tarvitsee taas kaksi syöttökertaa yön aikana. Olisiko jo syytä alkaa totuttelemaan kiinteisiin vai odottelenko vielä? Itseäni toki ei heräily haittaa, mutta mietin vaan, että onko tämä nyt merkki siitä, että maito ei enää oikein riitä.
Me aloitettiin maissivelli kun poika täytti 3 kk ja se pidensi heti yöllä nukkumisia. Mitään muuta en ole vielä antanut eli meillä syödään pelkkää korviketta ja maissivelliä juuri ennen nukkumaanmenoa. Neuvolassa minua hoitaja neuvoi, että jos yösyötöt lisääntyvät kannattaa alkaa syöttää maissi tai riisi tai peruna-porkkana velliä.

Voihan teillä olla tietenkin menossa tälläinen kasvupyrähdys, joka sitten tasaantuu, mutta sitä ei kovinkaan montaa päivää ilmeisesti pitäisi kestää.

 
kokeile:lle
Tuttava aloitti kiintät 6,5kk iässä, eikä heidän lapsi meinannut millään oppia syömään. Meni monta kuukautta ennen kuin pojan ruokailua pystyi kutsumaan syömiseksi. Olen sitä mieltä että aloittivat liian myöhään, herkkyyskausi oli mennyt jo ohi..

Toi herkkyskausi-juttu on kyllä täyttä kukkua. Aivan on lapsesta kiinni, että kakooko 3kk vai 7 kk vanhana, kun kiinteitä aloitellaan. Me aloiteltiin reilu 6 kuisena ja heti lähti maistumaan kunnolla. Että sen takia ei ainakaan kannata kiirehtiä, että pelkää ettei opi syömään. Muut syyt on sitten ihan eri asia.
 
kokeile..
tarkoitinkin juurikin sitä, että kokeilemalla varmasti selviää onko vauva vielä valmis kiinteisiin vai ei. Ja kuten aikasemmassa viestissäni sanoin, että hyvin on lapsikohtaista miten aikaisin/myöhään oppii pottua syömään. minä uskon hyvinkin herkkyyskausiin ja MINÄ uskon, että monen lapsen kohdalla 6-7kk aloitettu kiinteiden maistelu on liian myöhään. Jokainen olkoon sitä mieltä mitä haluaa, mutta en usko että ap:n lapselle haittaa on jos kiinteitä alkaa pikku hiljaa kokeilla. Jos se menee täysin lusikan imemiseksi, niin sitten on syytä vielä odottaa ja kokeilla jonkun ajan kuluttua uudestaan.
 
katju.
Jos 3.5 kk herää kaksi kertaa yössä syömään, niin sehän on tosi hyvin, siis tarkoitan, että jotkut vauvat heräävät useamminkin tuon ikäisenä yöllä syömään. Sinuna ap. odottaisin noiden kiinteiden kanssa, sillä niiden aloittaminen ei välttämättä tarkoita, että yösyönnit taas vähenisi.

Sit asian vierestä eli tuosta herkkyyskaudesta. Itse uskon, että vauvoilla on herkkyyskausi juuri liittyen syömiseen. Esim. meidän pojalla oli sellainen, aina kun hän näkikin lusikan niin oli ihan innoissaan jne.. Meillä poika oli kyllä lähes 6kk ikäinen, kun kiinteät aloitettiin ja tosi hienosti osasi syödä, joten tuo, että jos kiinteät aloittaa 6kk-> ei lapsi välttämättä helpolla oli syömään, oli meidän pojan kohdalla puppua. Mut kaikki on niin lapsikohtaista.
 
AM2908
Vielä tätä jatkaisin kun teillä kokemuksia on jo...nyt näyttää siltä, että meidän neidin 30 ml riisivelliä, loput 90 ml maitoa EI NÄYTÄ RIITTÄVÄN! Ollaan siis harjoteltu viikko ja hyvin masu kestää. Lisäänkö mä vaan tota vellin määrää ja pitäskö antaa sit tyyliin 50 ml velliä pullosta ja erikseen maitoa päälle niin pal ku menee? Ja mikäköhän tuo ero sitten peruna-porkkana velliin mahtaapi olla?

Meilläkään ei varsinaisesti yöunia ole pidentänyt, mutta syventänyt kyllä, sen lisäks lapset on paljon paremmalla tuulella ja nukkuvat päiväunet. Ennen päivisin jatkuvaa ruokakitinää ja iltasin sitten mielettömästä määrästä maitoa masun vääntöä.

et yks velleilijä vaan :)
 
riisipuuro
vaihdapa se riisivelli riisipuuroon.(esikypysytetty riisihiutale esim. muksu, saa joka kaupasta) Muuta eroa ei ole kuin se että on lusikoitavaa tavaraa. Sen voi tehdä korvikeeseen tai omaan maitoon. Siitä voi tehdä myös vellin kun laittaa vähemmän niitä "jauhoja" ja luonnollisesti enemmän maitoa. Tulee edullisemmaksi ja meillä meni ainakin kun kuumille kiville.. Meni alas ilman soseitakin, mutta itse laitoin vähän luumua tai ruusunmarjaa sekaan, niin ei koveta vatsaa.
 
kuulemma
lääkäri sanoi neuvolassa, että uudet suositukset kiinteiden aloitukseen ovat 4kk iästä alkaen makuannoksia. eli 6 kk täysimetystä ei oikein enää suosita. silloin tulee muka niin kiire kokeilla kaikkea uutta, että allergiat laukeavat helpommin.
 
katju.
Pakko kommentoida tuota, että jos kiinteät aloittaa vasta 6kk iässä, niin tulee kiire. Siis en ole koskaan ymmärtänyt tuota. Meillä uusia makuja otettiin mukaan suht verkkaisesti ja mitään kiirettä ei ollut. Jos kiire tulee siitä, että vuoden iässä pitäis jo pystyä syömään kaikkea, niin meillä syötiin kaikkea jo paljon ennen, vaikka 5kk3vk iässä "vasta" aloitettiin kiinteät.
Ruoka-aine allergioita (kop kop) meidän pojalla ei ole, vaikka vahva perimä minun puoleltani siihen onkin.

Mut kyllähän sitä voi kiinteitä antaa aikaisemminkin, jos tuntuu että pelkkä maito ei riitä...
 
kiire, just just
Sitä mä en ole kyllä ymmärtänyt, että miten ihmeessä tulee kiire oppia syömään, jos aloittaa "vasta" 6 kuisena. En usko, että on kovinkaan montaa lasta joka ei tosissaan opi syömään. Ihmisellä on koko loppuelämä aikaa syödä, että muutama kuukausi "myöhemmin" ei haittaa. Nykyään on kyllä enemmän haittaa siitä, että syödään liikaa (siis ei vauvoista kyse). Suolisto saa kehittyä pitempään, jos niitä kiinteitä ei aleta tuputtamaan ihan pienille. Itse olen lukenut, että allergiariskit voivat tulla, jos vauva on täysimetyksellä 9 kuiseksi. Niin pitkään tuskin moni onkaan.

Tietenkin, jos tuntuu, että maito ei riitä niin sitten kokeilemaan, mutta minkään herkkyskauden kadottamisen takia ei kannata missä nimessä mun mielestä aloittaa.

Niin vielä siitä, että neuvoloissa ei kovinkaan paljon imetyksestä tiedetä. Ainakin tosi vahaa tietoa voi olla. Ei joka paikassa, mutta...

Meillä oli mun mielestä paras kommentti, kun tyttö ei kakkua halunnut syödä 1vsynttäreillä, että "voi ei eikö osaa syödä herkkuja nyt pitää opettaa" Tyttö söi mieluummin salaattia yms, mitä oli tottunut syömään. Sitä ennen en ollut antanut herkkuja, mutta synttäreiltä lähtien on saanut. Tai on alkanut vaatimaan ja kyllä kaikki menee hyvin alas.
 
Mariia~
Alkuperäinen kirjoittaja kuulemma:
lääkäri sanoi neuvolassa, että uudet suositukset kiinteiden aloitukseen ovat 4kk iästä alkaen makuannoksia. eli 6 kk täysimetystä ei oikein enää suosita. silloin tulee muka niin kiire kokeilla kaikkea uutta, että allergiat laukeavat helpommin.
Tämä suositus taitaa perustua siihen uuteen lääketieteelliseen tutkimukseen, josta oli joskus keväällä Kympin uutisissakin. Sen mukaan kiinteiden maistelu tosiaan pitäisi aloittaa jo 4kk iässä, silloin vältytään parhaiten allergioilta. Pitkä täysimetys saattaakin itse asiassa altistaa joillekin ruoka-aineallergioille. Syy oli kai jotenkin siinä, että suolisto ehtii tottua rintamaitoon pitkän täysimetyksen aikana niin täydellisesti, että reagoi allergisoitumalla sitten kun kiinteiden syöminen aloitetaan. Jos joku on katsonut tai lukenut samasta tutkimuksesta niin korjatkaa jos puhuin ihan puuta heinää...
 
kolmen äiti
Asun paikkakunnalla jossa neuvolassa ollaan keskitytty paljon imetykseen. Myös tieto on ajantasalla. Täälä myös on alettu suosittelemaan 4kk:n iästä kiinteitä juuri tähän mainittuun tutkimukseen vedoten.
Kuitenkin nyt pitää muistaa että ap kirjoitti vauvansa syövän vastiketta. Vauvalle ei saa liian suuria määriä edes sitä syöttää eli kiinteisiin siirtyminen on hyvä aloitella.

Anna rauhassa enemmän jo velliä kun on vatsa selkeästi tottunut.
 
Aurora Vee
Me emme lähteneet vellirumbaan lainkaan varsinkin siksi ettei valmisvelleissä tuntunut olevan ratkaisevasti suurempaa energiamäärää kuin korvikkeessakaan. (korjatkaa toki jos olen väärässä, näin muistelen sisällysluetteloita tutkineeni)Aloitettiin sitten noin 5 kk:n iässä riisi- ja kaurapuuro kummallekin lapselle, ja heti kun todettiin ettei ole allergiaa niin puuro annettiin yötä vasten. Kuukautta aiemmin olimme aloittaneet kiinteät jotta korvikkeen määrä vähenisi (yli 1l/vrk).

Minustakin kiinteiden aloittaminen vasta 6 kk:n iässä on pienoinen riskinotto. JOS lapsella kestääkin todella kauan tottua niihin tai jos ilmeneekin allergioita, voi tulla jo kiire saada kaikki tarvittavat ravintoaineet. Ja korvikettahan ei saisi mennä yli sen litran vuorokaudessa.
 
sivuraiteilla
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
Minustakin kiinteiden aloittaminen vasta 6 kk:n iässä on pienoinen riskinotto.
Tuo kyllä edustaa tasan henkilökohtaista mielipidettäsi, ei mitään muuta. WHO suosittaa täysimetystä puolivuotiaaksi. Äidinmaito on vauvalle 1-vuotiaaksi tosi tärkeä energian ja ravinnon lähde. Kyseessä oli 1 (yksi) tutkimus, aiemmissa tai sen jälkeen tulleissa ei tällaista allergiariskin lisää ole saatu esiin.
Alkuperäiseen ongelmaan en nyt enää tässä puutu, sivuraiteilla ollaan.

 
Aurora Vee
Sivuraiteilla:
Niin, se on tasan tarkkaan oma mielipiteeni. Perustan sen tuttavilta sekä täältä saamiini kertomuksiin siitä miten joillain vauvoilla on kestänyt viikkoja tottua kiinteiden syömiseen edes makuannoksina. Myös yllättävä allergia hidastaa kiinteiden aloittamista jos uusia makuja joutuu kokeilemaan 1/vko. Toisilla vauvoilla ongelmaa ei ole ja kiinteät maistuvat lähes heti kuten meillä.

Ajatukseni koskee varsinkin korviketta saavia, ei siis imetettyjä lapsia. Korvikkeen suhteenhan suositellaan max. 1l/vrk, loput ravinnosta olisi hyvä saada muusta ruoasta. Meillä lapset ovat jo 3-4 kk:n iässä juoneet tuon verran joten kiinteät on aloitettu 4-4,5kk:n iässä.

Olen kyllä hyvin tietoinen siitä että äidinmaito on erittäin monipuolista ja tärkeää ravintoa, ja onhan se loistavaa jos puolivuotias pärjää pelkästään sillä. Monesti kuitenkin sen ikäinen lähtee liikkeelle ja oppii paljon uusia taitoja ja energiantarve kasvaa, joten energian lisääminen kiinteiden muodossa voi olla jo hyvinkin tarpeellista. Ja tämäkin on vain maallikkon, tosin kahden lapsen äidin, mielipide. =)
 
Hmmmm
Alkuperäinen kirjoittaja sivuraiteilla:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
Minustakin kiinteiden aloittaminen vasta 6 kk:n iässä on pienoinen riskinotto.
Tuo kyllä edustaa tasan henkilökohtaista mielipidettäsi, ei mitään muuta. WHO suosittaa täysimetystä puolivuotiaaksi. Äidinmaito on vauvalle 1-vuotiaaksi tosi tärkeä energian ja ravinnon lähde. Kyseessä oli 1 (yksi) tutkimus, aiemmissa tai sen jälkeen tulleissa ei tällaista allergiariskin lisää ole saatu esiin.
Alkuperäiseen ongelmaan en nyt enää tässä puutu, sivuraiteilla ollaan.
Alkuperäisen vauva taisi juoda enimmäkseen korviketta ja eikös korvikevauvoille yleensäkin suositella aikaisempaa kiinteiden aloittamista. Itsekin muistan lukeneeni tuosta uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan pitkä täysimetys saattaa lisätä allergiariskiä, mutta tutkimus on niin uusi, että sen jälkeen tulleista tutkimuksista tuskin on vielä missään edes puhuttu, eikä niitä varmaan ole vielä edes saatu loppuun asti... Joten ihmettelen mistä olet saanut tällaisen tiedon, että "sen jälkeen tulleissa ei tällaista allergiariskin lisää ole saatu esiin"? WHO tuskin tulee suosituksiaan muuttamaan kovin helposti, vaikka tutkimuksia allergiariskin lisääntymisestä olisi kuinka monta, joten niitä suosituksia ei kannata niin silmä kovana tuijottaa.
 
åippä
mitä mieltä onko parempi aloittaa vellillä vai potulla? Entäonko tietoo kuinka pitkään korvike pitää lämmittää? 8kk? Voiko vellin sekoittaa omaan maitoon vai sakeneeko?
 

Yhteistyössä