Milloin annatte vauvan nukkua vatsallaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yliherkkä-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yliherkkä-äiti

Vieras
Nykyään kun on suosituksena nukuttaa aina vauva selällään/ vähän kyljellään, niin milloin voi antaa vauvan nukkua vatsallaan huoletta?

Meidän 7kk ikäinen on tähän saakka nukkunut vain selällään. On tuettu lakanarullien avulla petiin, ettei käänny vatsalleen. Nyt sitten kääntyy vaikka väkisin! Esikoisen annettiin huoletta nukkua vatsallan sitten kun pääsi itse kääntymään myös vatsalta selälleenpäin. Hänen kohdalla lakanatuet riitti pitämään hänet siihen saakka öisin selällään.

Onko nyt hölmöä olla huolissaan vauvan nukkuma-asennosta, kun hän selvästi tykkäisi nukkua mahallaan? Nukkunut nyt kaksi edellistä yötä paremmin kuin koskaan, minä taas huonommin, kun kuulostelen jatkuvasti, että hengittääkö, kääntääkö naaman lakanaan päin, vai osaako pitää hengitystiet vapaina. Tämä vauva ei siis vielä osaa kääntyä vatsalta selälleen, selältään vatsalleen on osannut kääntyä jo 3kk iästä asti.

No meillä ei mitkään lakanatuet pidätelly enää kun oppivat itse kääntymään ja annoin kyllä sitten ihan rauhassa nukkua mahallaan. Eihän loppujen lopuksi ole pitkäkään aika, kun suositus vielä oli että mahallaan nimenomaan.

[QUOTE="vieras";26266325]Synnäriltä asti nukkui vain ja ainoastaan mahallaan. Ja hengissä on :)[/QUOTE]

Sama juttu miun tytön kanssa, poika ei ole puolestaan koskaan nukkunut mahallaan vauvana, viihtyi kyljellään, ja useimmiten vielä aina nimenomaan vasemmalla puolella. Kovasti siitäkin asiasta oli mielipiteitä mutta hengissä ollaan selvitty leikki-ikäiseksi asti.

Esikoista tuettiin vaikka millä harsomuhkuroilla, että nukkuis kyljellään, kun jokapaikasta sellainen neuvo tuli, että kyljellään pitäis nukkua:rolleyes:. No, sehän onnistui. Sitten kun kääntyi itse, niin kääntyi.

Kuopus ei sitten eka päivästä lähtien missään muussa asennossa nukkunut kuin vatsallaan. Annettiin nukkua. Tai no, pakko oli kun ei se muuten nukkunut :xmas:
Ei ollut mitään ongelmia.

Viimeksi muokattu:
Siitä asti kun ne on nukahtanut siihen asentoon, eli ihan sama missä asennossa on olleet, kuhan nukkuvat ;)
Kuopus nukkuu oikeastaan aina mahallaan, ja heti kun oppi kääntymään, kääntyi aina mahalleen.

Selälleen lasken sänkyyn, ja kun osaa siitä itse kääntyä niin go for it. Tosin taisi alkaa nukkua mahallaan vasta joskus 8-9kk iässä vaikka osasi kääntyä onneksi jo hitusen aiemmin :)

Niinhän se ohje menee, että kunnes itse osaa kääntyä. Ei sitä vauvaa tarvitse yötä myöten vahtia ja käännellä selälleen - jos osaa kääntyä mahalleen, osaa myös kääntää pään sivulla niin että henki kulkee. Tietty ei mitään tyynyjä siihen sänkyyn tarvitse tunkea.

No hyvä, voin siis antaa rauhassa nukkua noin. On vaan jotenkin jäänyt päähänpinttymä siitä selällään nukuttamisesta, että huoli kätkytkuolemasta heti tulee mieleen, kun nukkuu vatsallaan. Vaikka eihän sille tosiaan mitään enää edes voi, kääntyy vaikka väkisin nyt vatsalleen.

Sitten kun itse kääntyi. Tän ohjeen kuulin.monesta paikasta. Silloin vauva osaa kääntää pään sivulle. Meidän tyttö on nukkunu mahallaan siitä saakka kun itse kääntyi ja aina pitää päätä sivulla. Nykyään nukkuu konttausasennossa kun justiin oppi konttaamaan. Ja selälleen laitetaan kun nukutetaan, mut aina kääntyy.

[QUOTE="vieras";26266588]Sitten kun itse kääntyi. Tän ohjeen kuulin.monesta paikasta. Silloin vauva osaa kääntää pään sivulle. Meidän tyttö on nukkunu mahallaan siitä saakka kun itse kääntyi ja aina pitää päätä sivulla. Nykyään nukkuu konttausasennossa kun justiin oppi konttaamaan. Ja selälleen laitetaan kun nukutetaan, mut aina kääntyy.[/QUOTE]

Vauvalla on syntymästä asti refleksi kääntää päätä jos kääntää sen vahingossa patjaa vasten! Jos ei niin silloin on muutakin vikaa

Yhteistyössä