Milloin eroon tissille nukahtamisesta/nukuttamisesta ja yösyötöistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Auringonkukka*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

*Auringonkukka*

Vieras
Hei,

Kyselisin mielenkiinnosta, että koska olette lopettaneet/päässeet eroon tissille nukahtamisesta/nukuttamisesta? Entäpä kuinka usein lapsi on syönyt rintaa yöllä? Ja minkä ikäisenä olette päässeet yösyötöistä eroon kokonaan? Kiitos vastauksista!

Omani on siis nyt n. 7kk ja touhu on aika hullua... Esim. eilen vaati rintaa klo 19.30-00.00 välillä 5 kertaa... Tuttia ei huoli.

Hei,

Kyselisin mielenkiinnosta, että koska olette lopettaneet/päässeet eroon tissille nukahtamisesta/nukuttamisesta? Entäpä kuinka usein lapsi on syönyt rintaa yöllä? Ja minkä ikäisenä olette päässeet yösyötöistä eroon kokonaan? Kiitos vastauksista!

Omani on siis nyt n. 7kk ja touhu on aika hullua... Esim. eilen vaati rintaa klo 19.30-00.00 välillä 5 kertaa... Tuttia ei huoli.

Meillä kumpikin lapsi nukahti tissille niin kauan kuin imetin eli n. yksivuotiaiksi asti. Lopetin imetyksiä vähitellen ja tuo iltaimetys sitten jäi viimeiseksi. Koska lopetin vähitellen varsinainen totaalilopetus sujui varsin helposti. Esikoinen lopetti itse yösyömisen 7kk iässä ja kakkoselta lopetin 10kk iässä, koska söi tosi huonosti kiinteitä ja tankkasi sitten yöllä nälkäänsä maitoa. Pari viikkoa vielä heräili enemmän yöllä ja hamuili tissiä, mutta ihan mukavasti lopetus silti onnistui ja kiinteätkin alkoivat maistua ihan eri tavalla. Meillä oli kummallakin kyllä tutti käytössä.

Viimeksi muokattu:
Mä lopetin esikoisen nukuttamisen tissille 7 kk:n iässä, kun se sai hampaat ja alkoi unisena puremaan. Yhden illan ja yhdet päikkärit se itki 30 min ennen nukahtamista, sen jälkeen nukahtaminen tapahtui niin, että laskin sen sänkyyn, se käänsi kylkeä ja alkoi nukkua. Jos olisin tiennyt että se menee noin helposti, olisin lopettanut aikaisemmin. Yösyötöt loppuivat 2 kk:n iässä, mutta 6 kk:n ikään asti niitä esiintyi vaihtelevasti.

Nyt kuopuksella sama meno, yösyötöt loppuivat 2 kk:n iässä mutta tällä hetkellä (ikää 4 kk) syö taas noin kerran yössä. Vieroituksen tissitainnutuksesta olen jo aloittanut Elizabeth Pantleyn kikalla, josta olen huhtikuisten viestiketjussa vähän aikaa sitten kertonut.

Minäkin suosittelen Elisabeth Pantleyn pehmeä matka höyhensaarelle -kirjaa jossa vinkkejä miten nukuttaa ilman tissiä. Se saattaa kyllä vaatia hermoja ja kestää pidemmän aikaa mutta jos ei halua lasta huudattaa niin ihan hyviä vinkkejä.

Voisiko vaan olla tiheän imun kausi, vai onko tiheää syömistä jatkunut pidempään? Monesti tuohon ikään tulee hetkellinen tissiriippuvuus, kun kiinteät on aloitettu ja tissiä syö päivisin määrälisesti harvemmin/vähemmän, mutta mutta vaihe menee kyllä itsestään ohi. Laitatko imetyksen jälkeen omaan sänkyyn vai viereen? Tissiä saattaa haluta useammin jos äiti "haisee" koko ajan vieressä.
Normaalia kuitenkin on että tuon ikäien haluaa rintaa 1-2 krt/yössä ja minusta tuntuu erittäin väärältä ettei nelikuisen ( viittaan Alessian viestiin) anneta syödä öisin vaan väkipakolla vieroitetaan rinnasta _minun_ mielestäni ihan liian pienenä. Aika pienestä vauvasta kuitenkin on kyse. Kaikenlaisia tissikaipuuvaiheita/tiheän imun kausia tulee, mutta menevät yleensä viikossa parissa ohi. Yöimetykset loppuvat kyllä viimeistään siinä vaiheessa, kun imetys muutenkin tai sitten voi yösyömistä koettaa vähentää tarjoamalla yöllä maitoa pullosta.
Meillä yötissi korvattiin pullolla 9kk iässä, kun tissiä sai antaa 3-4 krt yössä. Pullosta otti jatkossa vain yhden kerran, joskus kaksi. Kummatkin lapset ovat itse lopettaneet yösyömisen vuoden iän kieppeillä, jolloin myös imetys on jäänyt ikään kuin itsestään pois, ilman mitään unikouluja tai huudatusta.

Voi herra jumala, enhän mä sanonut, etten suostuisi enää imettämään nelikuista öisin!! Tissitainnutuksella viittasin tissille nukahtamiseen, josta siis opetellaan vähitellen eroon. Jos vauva haluaa syödä yöllä, niin tietysti se saa. Molemmat lapset vaan ovat omasta aloitteestaan lopettaneet yösyötöt aikaisin.

Kiitos kaikille vastauksista! En osaa sanoa kauanko tätä on jatkunut, mutta siis aika kauan. Meillä oli alusta asti vähän hankalaa, koliikkinen vauva. Tänään käytiin lääkärissäkin varmuuden vuoksi sulkemassa pois mahdolliset korvatulehdukset yms. Oon nyt parina yönä laittanut ihan ylös, moneltako on herätty. Kymmenisen kertaa oon saanut paperille rustata aika välillä n. klo 19.30-7. Se on siis karkeasti herätys joka tunnin päästä. Välillä menee 2,5h, mutta lyhyimmät pätkät on n. 15min. Nyt kun kerta aloin selvittää laajemmalti, niin mainittakoon vielä, että päiväunet myöskin on surkeita. kolme kertaa päivässä yleensä vielä nukkuu, mutta jokaiset unet kestää n. 30min. Pöyristyttävää! Väitän, että esikoiseni (2,5v) nukkuu enemmän per vuorokausi kuin vauva (pian 7kk). Ja esikoinen myös veteli vauvana vaunuissa n. 3-4h päikkäreitä päivittäin, kuopuksella ei saada tuollaisia lukuja edes yöllä! Se on myös jännä juttu, että kun vauva herää (oli yö tai päivä), hän herää aina kovasti itkemään. Esikoinen taas usein saattoi katsella vaunuissa ja jokellella hyväntuulisena. Siitä kysyinkin lääkärissä, että herääkö vauva mahdollisesti johonkin kipuun? Iho on hyvä, korvat oli siistit... ei siis oikein mitään diagnoosia saatu.

Tuli mieleen, miten paljon lapsi syö kiinteitä? En ainakaan huomannut sinun kertoneen sitä.
Ei meilläkään pikkuinen nukkunut kuin 30 min päiväunia, tosin niiden välissä oltiin 2-3 tuntia hereillä. Yöllä eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;10618063:
Kiitos kaikille vastauksista! En osaa sanoa kauanko tätä on jatkunut, mutta siis aika kauan. Meillä oli alusta asti vähän hankalaa, koliikkinen vauva. Tänään käytiin lääkärissäkin varmuuden vuoksi sulkemassa pois mahdolliset korvatulehdukset yms. Oon nyt parina yönä laittanut ihan ylös, moneltako on herätty. Kymmenisen kertaa oon saanut paperille rustata aika välillä n. klo 19.30-7. Se on siis karkeasti herätys joka tunnin päästä. Välillä menee 2,5h, mutta lyhyimmät pätkät on n. 15min. Nyt kun kerta aloin selvittää laajemmalti, niin mainittakoon vielä, että päiväunet myöskin on surkeita. kolme kertaa päivässä yleensä vielä nukkuu, mutta jokaiset unet kestää n. 30min. Pöyristyttävää! Väitän, että esikoiseni (2,5v) nukkuu enemmän per vuorokausi kuin vauva (pian 7kk). Ja esikoinen myös veteli vauvana vaunuissa n. 3-4h päikkäreitä päivittäin, kuopuksella ei saada tuollaisia lukuja edes yöllä! Se on myös jännä juttu, että kun vauva herää (oli yö tai päivä), hän herää aina kovasti itkemään. Esikoinen taas usein saattoi katsella vaunuissa ja jokellella hyväntuulisena. Siitä kysyinkin lääkärissä, että herääkö vauva mahdollisesti johonkin kipuun? Iho on hyvä, korvat oli siistit... ei siis oikein mitään diagnoosia saatu.

En osaa oikein auttaa, muuta kuin lähettää voimia ja kertoa oman kokemukseni-
Meillä molemmat lapset ovat olleet huonoja nukkujia vauvana, päiväunet ovat molemmilla olleet vain puolituntisia,kun on siirrytty yksiin päikkäreihin, niin sitten vasta unet piteni.

Yöt olivat hulabaloota ekan vuoden, yksivuotissynttäreitten jälkeen on alkanut helpottamaan. Kuopus varsinkin heräsi ekat kuukaudet puolentunnin-tunnin välein yölläkin, eikä kyllä varmasti nälkä ollut mutta tissi oli ainut rauhoituskeino. olen aivan varma, että hän heräsi näin tiheästi pukluun, mikä nousi kurkkuun. Joskus onnistuin nukuttamaan parituntia yössä niin, että pidin häntä pystyasennossa mahani päällä ja yritin ite torrkkua istuen sängynpäätyä vasten. Kiinteän ruuan lisääntyminen ruokavaliossa alkoi tuoda pikku hiljaa helpotusta sekä vauvan liikkumaan lähteminen. Mutta raskasta oli...refluksina vaivaa ei alettu tutkimaan, koska vauvan paino kuitenkin nousi, oli tosi pullea vauvana, söihän reppana vuorokauden läpeensä!Mairoallergia poissuljettiin ym muita allergioita.

Kuopus oli myös koliikkivauva, itkua kesti kuusi viikkoa, alkoi muutaman viikon ikäisenä ja itku alkoi joka ilta n.klo 21 ja sitä kesti 2-5h.

Voimia sinulle!

Anna kipulääkettä ennen nukumaanmenoa muutamina perättäisenä iltana ja kirjaa herätykset ylös. Jos nukuu paremmin niin kipuja on ja sinulla dokumenttia näyttää lääkärille.

Mä nukutin esikoisen yöunille tissillä tasan 1-vuotiaaks saakka ja imetin päivisin paljon siihen saakka, koska ei huolinu pulloa koskaan. Sitten jätin iltaimetyksen pois ja tilalle tuli tutti ja kirjan katselua. Sujui ilman protesteja. Ja silloin alkoi nukkua heräämättä yöimetykselle. Siihen asti söi 1-3 h välein öisin. Yks yö ei vain enää heränny.

Imetin vielä päiväunille 1,5 vuotiaaksi, kaikki muu imetys oli poissa. Sitten jätin päiväuni-imetyksen pois kerrasta, annoin siihenkin tutin.

Kaikki sujui vähän niinkuin lasta kuunnellen. Kokeilin lopettamisia silloin, kun arvelin sen sujuvan kivuttomasti ilman huutoja. Ja niinhän se sujuikin. Nukkui vieressäni 1,5 vuotiaaksi, sen jälkeen omassa sängyssään meidän makkarissa. Ja sekin sujui ilman mitään ongelmia.

Yhteistyössä