Milloin ja miten saada lapsi nukahtamaan itsekseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äääääää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äääääää

Vieras
Milloin ja miten saavuttaa tilanne, että vie lapsen sänkyyn ja toivottaa kauniit unet ja jättää sinne nukahtamaan itsekseen?
Meillä on nyt 11kk poika ja se vaatii sen, että kun on pinnarin laitettu niin minä makoilen omalla sängyllä vieressä siihen asti, että nukahtaa. Jos kovasti pyörii ja meinaa itkeskellä niin pidän kädestä tai kättä mahan/lantion päällä.

Jos koitan jättää yksin huoneeseen niin poika nousee seisomaan ja huutamaan.

Miehelläni on entuudestaan tytär ja häntä nukutettiin lähemmäs viisi vuotiaaksi asti. Se oli oikeesti aika järkkyä katsottavaa kun eka hänet vietiin (!) sänkyyn, sitten isä lukee iltasadun ja menee sänkyyn lapsen viereen nukkumaan kunnes lapsi on nukahtanut. Tämä saattoi viedä isän aikaa 1-2h illassa. Usein mies vielä nukahti hänen viereensä, että minä menin sitten herättämään vielä miehen että tuu nyt omaan sänkyyn.

Tätä en halua pojalleni todellakaan! Mutta haluan tietää miten alkaa pikkuhiljaa valmistaa poikaa itsenäiseen nukkumiseen?

Varmaan riippuu tapauksesta, mutta kyllähän vauvan voi opettaa nukahtamaan yksin jo ihan alusta alkaen. Siihenhän se tottuu, että vanhempi valvoo vieressä kunnes on nukahtanut ja siitä tavasta on vaikea päästä eroon. Tärkeintä on tehdä tutut nukkumaanmenorutiinit, jotka valmistavat lapsen siihen että on aika käydä nukkumaan. Tottakai lapsi alkuun protestoi yksin jäämistä, mutta vanhemman tulee tehdä nukkumaankäynti turvalliseksi. Se kai on aika yleinen neuvo, että lapsi jätetään sänkyynsä, toivotetaan hyvät yöt ja mennään pois. Kun lapsi alkaa huutaa, mennään vierelle ja sanotaan esim. "nyt nukutaan, hyvää yötä". Toisella kertaa sanotaan enää "nyt nukkumaan", ja jos/kun pitää kolmannen, neljännen ja kymmenennen kerran käydä, niin sit ei enää sanota mitään, vaan käydään laskemassa lapsi vaan pitkälleen. Muutamassa illassa lapsen pitäisi jo tottua tähän. Ja kainaloon joku unilelu, harso tms. mikä tuo lapselle turvaa. Kyllä se siitä :)

Mielestäni kaiken a ja o on oikea nukkumaanmenon ajoitus. Eli pirteän lapsen kanssa tulee varmasti ongelmia. Monet yrittää laittaa lapsiaan liian aikaisin nukkumaan. Pitää oppia huomaamaan milloin lapsi on helposti nukutettavissa.

Tunnustan, nukutin esikoiseni yli 1-vuotiaaksi sylissä, ja sen jälkeen kun iltasadut ja laulut tuli kuvioihin, niin jäin pimeeseen huoneeseen istumaan vahdiksi. Mutta huom ei siinä kauaa mennyt kuin lapsi nukahti. En koe että se olisi ollut jotenkin minulta pois. Mikäs sen ihanampaa kuin katsoa nukahtavaa lastansa. Siinä itsekin rauhottui, ja antoi ajatusten kulkea. Huom istuin aivan hiljaa, ja sanoin ehkä vaan sshh, jos lapsi yritti jotain puhua, tai jos yritti lähteä sängystä laitoin takaisin. Välillä itse siinä matolla venyttelin tms. Ja tosiaan välillä huomasin että lapsihan onkin jo nukahtanut, voinkin poistua. Ja tätä siis kesti 5 vuotta, niin kauan kunnes tuli uusi vauva taloon. Ja sen jälkeen on esikoinen ihan hyvin jäänyt omaan huoneeseensa - on jo sen verran iso. ;)

Nyt vauvan kanssa olen kyllä toiminut niin että se nukahtaa aina tissille, josta siirrän omaan sänkyyn. Tästäkin voidaan olla montaa mieltä. Välttelen sylissä nukuttamista ihan selkäni takia. Mutta jos ei heti nukahdakaan tissille, laitan pinnasänkyyn pyörimään, kippaan aina vaakatasoon heti, jos yrittää nousta, mutta en sano mitään, ja pidän huoneen lähes pimeänä. Välillä ehkä käväisen vessassa ja palaan katsomana joko nukahti. Mutta ei se minua hadista se että siinä vieressä rentoudun. Mutta huom en kannata lapsen vieressä makaamista kylki kyljessä. Vaan huomaamattomasti pimessä vahtina olemista.

Se että jättäisin lapsen kokonaan sinne itsekseen pyörimään tarkoittais, sitä että sinne pitäisi kuitenkin palata katsomaan mitä onkaan saanut aikaan, onko kaikki tutit lattialla, onko kenties peittokin lentänyt maahan jne. On ihana huomata että lapsi on rauhassa nukahtanut, ja voi sitten poistua omiin iltatouhuihin. Tai no, meillä kyllä vauva useinkin kiljahtaa kerran, ennen kuin itse sänkyyn pääsen. Ja käyn tutin laittamassa suuhun.

Tapoja on monia, pääasia että on omaansa tyytyväinen.

Yhteistyössä