Milloin jugurttia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninni

Vieras
Minkä ikäisenä olette antaneet jugurttia vauvalle? Meillä 9 kk sai maistaa tänään ekan kerran lusikasta ja tykkäsi aivan kauheasti. Mietin vaan paljonko uskalta antaa kun jugurtissa on maitoa ja sokeria.

Meillä aloitettiin 10kk iässä neuvolan suositusten mukaan. alle 1v ei saa antaa tavallista jugurttia, vaan pitää olla maustamatonta (ei ole sokeria) aj siihen sekoitta itse marjoja tai vauvan sosetta. Näin meillä on tehty myös viilin kanssa mikä on myös herkkua! Alle 1v saa antaa 10kk lähtien hapanmaitotuotteita, muttei tavallista maitoa. Tarkistin asian juuri nevuolasta. Tavallista maitoa saa antaa vasta kun lapsi on 1v.

Meillä neiti lopetti tissittelyn kuin seinään 9kk vanhana, 3 päivää ennen äitiysloman loppumista. Joi siihen asti vain vettä tai tissimaitoa. Annoin maistella rahkaa ja jugurttia noin 8kk vanhasta, ei tullut vatsavaivoja. Neuvolan täti sanoi, että kyllä se tissimaito riittää, ja saa juottaa ihan tavallista maitoa, jos kerran ei tule vatsavaivoja maidosta. Ja niin on tehty, jäi monta turhaa vehtaamista välistä. Olen suosinut Gefilus-tuotteita yms. asidofiluksia, koettanut valita vähäsokerisia ja -rasvaisia. Mutta suurin osa meistä kai syöttää lapselleen samaa kuin itsekin syö, vaikka sokeria neuvotaankin välttämään. Päivähoitoon heti 9kk vanhanakin menevät juovat (ainakin naapurin lapset) heti tavallista maitoa, tuo 1v suositus ihan siksi, että äidit malttaisivat rauhassa imettää. Olisin minäkin, mutta lapsi teki tenän. Isommat sisarukset kun joivat tissiä yli 1v. asti.

joo ja turha sitä sokeriakaan on pelätä jos ei ihan pelkällä jugurtilla lastaan ruoki. saahan sitä kiisseleissä, hedelmäsoseissa ja monessa muussakin ruoassa.
mä oon samaa mieltä muiden kanssa, anna toki jos lapsi tykkää!

Meillä aloiteltiin tuossa 10kk nuo hapanmaitotuotteet. Annoin pojalle Bulgarianjugurttia johon sekoitin jotain hedelmäsosetta. Ja sitten annoin ihan maustamatonta jugurttia johon kans sekoitin sosetta ja maitohappobakteeria. Nyt poika tulee 11kk ja muutama päivä on syöty niitä Gefilus Kidius jugurtteja aina yksi päivässä. ja maha vaivoja ei ole ollut.

Piakkoin sekoitan sitten aina tutteliin tilkan oikeaa maitoa ja totutan sillian pikkuhiljaa.

Niin, just tarkoitin että pitää jokaisen kokeilla itse, mitä vauva tykkää ja sietää syödä. Minä olen tosi laiska vehtaamaan tutteli-maitosekoitusten tai muidenkaan viritysten kanssa, että siinä mielessä oli tosi helpotus, kun muksulle kelpasi maito tuosta vaan. On ollut helppo mennä kaupungilla jne. kun ei tarvitse miettiä, onko purkit ja tetrat mukana, vaan kaikki käy. Syö ihan kaikkea, mitä on keksitty tarjota, tosin on uskomattoman mieltynyt kaurapuuroon:)

Neuvolassa just puhuttiin, että voihan antaa esim. Hyla-maitoa, kun se on makeampaa kuten tissimaito, mutta sitten saat ensin totuttaa tissistä Tutteliin, sitten Tuttelista Hylamaitoon ja siitä kevytmaitoon ja siitä rasvattomaan tai mitä ikinä juottekaan...eli ei käy meille, kun on monta lasta ja elämä puuhakasta! Jos vielä pitäisi mittailla maitojen sekoitussuhteita, meinaan. Mutta tiedän lapsia, joiden kanssa on ollut kertakaikkiaan pakko mennä pidemmän kaavan mukaan, jotta on jotain tolkkua saatu koko hommaan, eli jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee! Konstit on tässäkin touhussa monet!

Yhteistyössä