Milloin kahdet päikkärit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelly.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nelly.

Vieras
Meillä kohta 7kk poika, ja edelleen päivässä otetaan kolmet päikkärit, aamupäivisin jopa 2h, ja sitten toiset n.klo14 ja vielä kolmannet n.klo18. Ei siinä mitään, hyvä niin, pääasia että nukkuu. Nyt vaan on alkanut ihmetyttämään, kun iltaisin voi olla vielä klo 22 tosi pirteä, ja mä kun odottelen milloin sen sais menemään aikasemmin nukkumaan, eli että ne kolmannet alkuillan unet jäis pois. En kuitenkaan tavoittele rytmiä jossa yöunille mentäis jo klo19. Meillä myös syödään edelleen öisin, vaikka puuro alkoi maistumaan 6kk iässä. Aamuisin poika nukkuu yleensä klo7:30 asti.

Pääsevätkö vauvat itse uuteen rytmiin, vai pitääkö avittaa?

p.s. ja mä olin niitä jotka pähkäili miksi 4-5kk iässä unet on niin sekaisin. Nyt siis koko loppukesä päiväunien osalta ok. ;)

Hassua. Miks et laittas lasta aikasemmin nukkuu, niin sulle jäis enemmä aikaa illal ittelle, ja päivät asettus helpommin noin kuin haluaisit? Ei kai se oikein onnistu ellet laita vähän aikaisemmin nukkumaan, vaikkapa klo 20.30, ja sitten päivällä karusti vaan herätä lasta niin että se "normaali" kolme tuntia päiväunia ei ylity. (3 tuntia on suositus suunnilleen ton ikäselle, kaikki lapset tietty omia yksilöitään unienkin suhteen) Eli siis kun lapsi on hereillä, et laita nukkumaan ennenkuin on aivan pakko ja sitten herätät kun on nukkunu n yhden- puolitoista tuntia. Ton ikäsenä lapsi voi olla varsin hyvin hereillä 4-5 tuntia päiväaikaan, ja kun nukkuu noin puolentoista tunnin unet pari kertaa päivässä niin yön unet kyllä asettuu uomaansa, eli nukahtaa kyllä illalla hyvin ja herää sitten aamulla kuuden, seitsemän maissa.
Ei ne vauvat ihan ite sitä rytmiä hahmota, kyllä siinä pikkusen pitää siis vinkkiä antaa että herää ja väsyy oikeeseen aikaan. Kannattaa myös huolehtia että syö ja juo runsaammin sillon iltapäivän, illan aikana niin sillon "jaksaa" nukkua paremmin. Niin, ja tietenkin ulkoilua raittiissa ilmassa sellanen pari tuntia päivässä niin yöt menee paremmin. Toivottavasti tästä on apua.

Meillä nukuttiin kahdet päikkärit 8kk ikäisestä lähtien, n. kl 11-12 ja 16-18. Mä en varsinaisesti avittanut vauvaa tähän, mutta huomasin sellaisen seikan, jonka luulen auttaneen. Kun aamulla vauva herää n. 7.30, ensimmäiset merkit väsymyksestä tuli jo 9.30. Niinpä lähdimme ulos vaunuilemaan. Siis vauva istumaan rattaisiin. Ympärillä riitti niin paljon kiinnostavaa katsottavaa, että ei jouda silloin nukkua. Keksi vauvallesi jotain mukavaa tekemistä, jotta ei tylsisty ja väsy. Toki tuon ikäinen saa vielä nukkuakin usein, mutta itseäni kans harmitti kun vauva meni niin myöhään nukkumaan kun otti vielä seitsemän aikaan illalla tirsat. Omaa aikaa ei jäänyt ollenkaan. Uskon kuitenkin, että vauvat itse säätelevät unirytmiään ja kun he kasvavat niin valveillaolo-aika pidentyy myös.

Piti vielä kommentoida tuohon yhteen vastaukseen... Meillä ei onnistunut tuo herättely-systeemi. Vauvasta tuli niin kiukkuinen, ettei ruokakaan maistunut. Niinpä annoin sen nukkua ja herätä itse pirteänä. Paljon mukavampaa meille molemmille. Joillakin tämä tosin voi toimia. Tiedäthän, että hyvin nukutut päikkärit takaavat myös hyvät yöunet. Usein luullaan, että jos vauva nukkuu tosi huonosti päivällä "niin kyllä yöllä luulisi sitten nukkuvan hyvin". Tämä ei useinkaan pidä paikkaansa...

Meillä siirryttiin kaksiin päikkäreihin vasta 10 kk ikäisenä. Mutta jos ilta venyy pitkäksi, niin suosittelen kokeilemaan siirtymistä kaksiin uniin. Minä tekisin sinuna niin, että venyttäisin aamupäivää esim. juuri ulkoillen niin, että unille meno siirtyisi tunnilla eteenpäin. Jolloin ottaisi myös toiset unet hieman myöhemmin ja näin olen jaksaisi iltaan asti. Siirtymävaihe voi olla hieman hankala (tai sitten ei).viikko parikin voi mennä hieman kiukutellessa väsymystä, mutta tottuu kaksiin uniin varmasti. Minä itsekään en kannata sitä että lapsi menee nukkumaan tyyliin klo 19.00, sillä meillä yöunet ovat aina samanpituiset=10h, jos siis laitan tytön nukkumaan klo 19.00, niin sitten meillä herätään 05.00 ja se ei kyllä minulle sovi. 21.00-07.00 on minusta aivan passeli. En myöskään herättelisi lasta kesken unien.

Meillä siirryttiin kaksiin päikkäreihin tytön ollessa 9kk.

Unirytmi on nyt suunnilleen tällainen ja hyvin toimii:
Herätään klo 7
Aamutorkut klo 9:30-11
Päivätorkut klo 15-16
Yöunille klo 20

Meidän poika alkoi nukkua kahdet päikkärit vähän vajaa 6 kk iässä. Ja tätä myötä yö unille meno aikaistui, eli rytmi seuraava:

n.8.00 herätys
n. klo 10.30 päikkärit 2h
n. klo 15.00 päikkärit 1h
n. klo 19.30 yöunille

Herää kerran syömään yöllä. Minun mielestä tämä rytmi on todella hyvä, saan illalla omaa aikaa ja aamullakin nukkua suht pitkään! Miksi ihmeessä et tahtoisi että lapsi laittaa varhain yöunille?? Näin vauvakin saa pitkät, hyvät unet ja sinä omaa aikaa illalla. Minun mielestä voisit koittaa venyttää niitä iltapäikkäreitä ja laittaa vauvan yöunille aikaisemmin..

Niin ja näiden pitkien yöunien muötä meillä loppu kaikki turhat yöheräilyt!

Ehkäpä en ihan vielä yritäkään rytmittää elämäämme uusiksi. Me ollaan vähän epätavallinen vauvaperhe, kun ei heti aamusta olla ulkoilemassa, ja voidaan hyvin valvoa pitkään. Miehelleni ainakin tämä rytmi sopii hyvin, sillä hän ei koskaan mene kahdeksaksi töihin -joten nukutaan sit kaikki pitkään, kuten tänä aamuna klo8:30 asti. Itsekään en osaa vielä luopua sen lisäksi pitkistä aamupäiväunista - sillä huonosti nukutun yön jälkeen nukun silloin vielä itsekin.

Eikä lasta niin vaan helposti laiteta aikasemmin nukkumaan. Kellojen siirtäminen taaksepäin on kyllä tervetullut tapahtuma meille. En ole oikeastaan edes yrittänyt laittaa kovin aikaisin unille, sillä pelkään sen tuovan tullessaan entistä enemmän yöheräilyä, ja varhaisemman aamun, mutta voihan se olla toisinkin. Mistä sitten tietää että lapsi on syönyt niin paljon päivän mittaan, ettei oikeasti tarvitse yösyöttöä?

No, kaikki aikanaan, ja kuten tossa edellä todettiin on monet siirtyneet vasta myöhemmin kaksiin päikkäreihin. Mutta uskon että lapsi myös itse hakeutuu niihin ajallaan - yksi sellainen päivä meillä on jo ollut, mutta niiden kaksien unien on sitten oltava pitkät! Ja jos lapsi herääkin jo vajaan tunnin torkahduksen jälkeen, niin...

Oon kuitenkin huomannut että päiväuniin voi vaikuttaa sentään aina jotenkin, sillä muskari- ja vauvauintipäivinä rytmin osuminen kohdilleen on tärkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Eikä lasta niin vaan helposti laiteta aikasemmin nukkumaan. Kellojen siirtäminen taaksepäin on kyllä tervetullut tapahtuma meille. En ole oikeastaan edes yrittänyt laittaa kovin aikaisin unille, sillä pelkään sen tuovan tullessaan entistä enemmän yöheräilyä, ja varhaisemman aamun, mutta voihan se olla toisinkin. Mistä sitten tietää että lapsi on syönyt niin paljon päivän mittaan, ettei oikeasti tarvitse yösyöttöä?

Helpostihen se onnistuu laittaa aikaisemmin nukkumaan jos jättää ne viimeiset päikkärit pois. Monilla tämä aikaisemmin nukkumaan laittaminen vaikuttaa myönteisesti, koska lapsi saa nukkua kunnolla ja uni on sikeämpää. Kuin jo tossa aikaisemmin mainittiin turhat heräämiset "unohtuvat" ja uni maistuu myös aamulla pidempään kun ei ole niitä pätkäunia päivällä niin paljon. Meillä pätee kyllä ihan auttamatta sellainen sääntö että mitä myöhemmin mennään illalla nukkumaan sitä aikaisemmin herätään aamulla!

Ap:lle: 7kk vanha vauva voi vallan hyvin vielä nukkua 3 päikkärit, jos tuntuu ne tarvitsevan. Kuten tuohon aiemmin kirjoittelinkin, niin meilläkin siirryttiin vasta 9kk vanhana kaksiin, kun tyttö rupesi itse vastustamaan kolmansia unia. Lapsentahtisesti siis edettiin.

Meillä yösytötöt (1-2krt/yö+muut hulinat) päätettiin lopettaa vähän ennen kun tyttö täytti 10kk. Kolme yötä meni enemmän tai vähemmän pullon perään huutaessa (kannettiin ja pidettiin sylissä muttei annettu maitoa), mutta täytyy sanoa että kyllä kannatti. Nyt koko perhe nukkuu hyvin, 0-3 krt/yössä laitan tutin suuhun tai peittelen, aivan luksusta!

Ja tuohon illalla nukkumaan laittamiseen täytyy vielä kommentoida. Me laitettiin ennen vauva nukkumaan vasta kun näytti väsyneeltä, eli milloin sattuu. Nykyään syödään aina iltapuuro vailla puoli kahdeksan, jonka jälkeen suihku, iltamaito ja sen jälkeen sänkyyn viim. klo20. Tyttö on unessa muutamassa minuutissa, vaikkei olisi yhtään väsyneen näköinen ennen suihkua :) Säännöllinen päivärytmi tuntuu pienillä olevan a ja o.

Nyt sitten sattumoisin pääsin heti kokeilemaan miten sujuu kaksilla päikkäreillä - ilman suurempaa säätöä. Ja sain poitsun nyt sitten nukkumaan jo klo21. Mutta tämä mahdollistui vain sen myötä että aamulla nukuttiin pitkään ja ekat päikkärit meni yli klo12 ja sitten seuraavatkin olivat 2h mittaiset. Tästä nyt nopeesti pähkäillen on siis ehkä mahdollista että joka toinen päivä kahdet päikkärit + aikaisin nukkumaan meno onnistuu, mutta joka toinen päivä on se vanha rytmi. Kaikki siis riippuu siitä mihin aikaan aamusta herätään, ja tuleeko päivään muita rytmiä sekottavia juttuja.

Nostinpa tämän nyt uudelleen esiin. Meillä poika nyt 8,5kk, ja viikon verran on kahdet päikkärit lähteneet sujumaan ihan itsestään. Mutta jos poika haluaa joskus ottaa vielä kolmet päikkärit niin siitä vaan. Ainut mikä ihmetyttää niin ei tämä ole aikaistanut iltanukkumaanmenoa, vaan kaikki mahdollistui sen myötä kun poika alkoi nukkumaan aamulla hitusen pidempään. Ekat päikkärit n. klo11 eteenpäin ja toiset n. klo15.30--. Yöt on myös alkaneet sujua hitusen paremmin ilman unikouluja, johan tässä ollaan yli neljä kuukautta pompattu ylös melkein 2h välein. Nyt parhaimmillaan yksi kiljahdus alkuillasta ja yksi yösyöttö aamuyöstä, minkä jälkeen unta vielä pyöriskellen n.3h. Uskon että meidän tapauksessa tosiaan vähitellen rytmit alkavat toimia koko perheelle mieleisinä. Nyt 6 hammasta puhjenneet, joten siinäkin mielessä ehkä rauhallisempi jakso edessä - kunhan pysytään terveinä.

Terkut tutuille!

Meillä poika täyttää kohta 6 kk ja nyt ollaan hiljalleen siirtymässä kaksiin päikkäreihin. Aamulla herätään noin seitsemän aikaan, ekat päikkärit siinä 10.30 - 13.00 ja tokat suunnilleen 16 - 17. Yöunille mennään noin klo 20. Joskus kun jommat kummat päikkärit jää lyhyemmiksi, ottaa poika vielä pienet alkuillan torkut siinä kuuden maissa.

Meillä poika 7kk iässä alkoi siirtymään kaksiin päikkäreihin, nyt suunnilleen näin:
6.30-7.30 herää
9.30-11 päikkärit
15-16 päikkärit
21 nukkumaan
Syö kyllä yöllä 2-4 kertaa ja joskus noi jälkimmäiset päikkärit voikin kestää yli 2 tuntia.

En herättäisi lasta kesken unien, joskus olen herättänyt jos päiväunet ovat menneet reilusti pitkäksi esim. klo 18-18.30 asti (vanhassa rytmissä, jolloin ne alkoivat noin klo 16).

Ei meilläkään haluta vauvaa kovin aikaisin nukkumaan, eihän sitä normipäivätöissä käyvä mies muuten juuri ehtisi leikittää ollenkaan!

Täytyypä kokeilla tuota kärryilemään lähtöä... Meillä on tähän mennessä vain kärrytelty nukkuvana... ja noi ekat päikkärit nukutaan yhdessä aikuisten sängyllä!

Yhteistyössä