Milloin kasvot menosuuntaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti81-Tyttö03
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi selkä menosuuntaan istuin on turvallisempi

Etupäätörmäykset ovat yleisimmät ja tuhoisimmat onnettomuudet. Mitä pienemmästä lapsesta on kyse, sen heiveröisempi on hänen kaularakenteensa. Kokoon nähden suhteellisen suuri pää on lapsella hennon kaulan varassa. Etupäätörmäyksessä kaulaan kohdistuu voimakas rasitus, kun pää irtautuu voimalla selkänojasta, kun taas muu keho pysyy turvavöillä paikallaan. Kaulalle tämä rasitus voi olla liikaa. Vain ruotsalaisessa T-hyväksynnässä mitataan kaulaa venyttävä voima. Yksikään kasvot eteenpäin kiinnitetty istuin ei ole toistaiseksi läpäissyt tätä T-hyväksyntää.

Selkä ajosuuntaan kiinnitetyssä istuimessa lapsen pää tuetaan selkänojalla eikä kaulaan synny edellisen kaltaista rasitusta. Pohjoismaissa ja siis myös Suomessa valtaosa istuimista onkin tällaisia.

Minä kyllä pidän lapseni selkä menosuuntaan ainakin siihen 3 vuoden ikään asti, istukoon sitten vaikka jalat koukussa. Mutta mullehan on sitten ihan sama jos joku haluaa leikkiä lapsensa hengellä, mä en ainakaan antaisi itselleni ikinä anteeksi jos kolari sattuisi ja lapsi kuolisi just sen takia kun oli kasvot menosuuntaan päin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 13:43 mietiskelee myöskin kirjoitti:
Minä kyllä pidän lapseni selkä menosuuntaan ainakin siihen 3 vuoden ikään asti, istukoon sitten vaikka jalat koukussa. Mutta mullehan on sitten ihan sama jos joku haluaa leikkiä lapsensa hengellä, mä en ainakaan antaisi itselleni ikinä anteeksi jos kolari sattuisi ja lapsi kuolisi just sen takia kun oli kasvot menosuuntaan päin.

Ihan samaa mieltä. Kyllä pienen hetken voi istua vaikka jalat onkin koukussa. Pitkät matkat onkin sitten eri asia. No eipä meillä kyl viel oo ajankohtaiskaan tuo kääntäminen. esikoinen vasta 1v 5kk. Kieltämättä olin vähän hölmistynyt ku kaverini kertoi kääntäneensä istuimen. Heidän poikansa on meidän poikaa 1,5 kk nuorempi. Niin ja kun syytäkysyin niin ei oikeen ollut syytäkään kääntämiseen....

Ehkä mä vaan oon jotenkin ylivarovainen noiden kolareiden suhteen. Tai sit oon liikaa katsonut noit turvaisuintestausvideoita....

\

Aika samoilla linjoilla..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 19:51 ampianen kirjoitti:
\

Aika samoilla linjoilla..

Myöskin samaa mieltä.

Luojan kiitos, meidän parivuotias oli selkä menosuuntaan kolme viikkoa sitten, kun jouduimme onnettomuuteen... Kaikilla muilla autossa olleilla niska venähti melko pahasti ja saivat mustelmia sekä ruhjeita vartaloon, turvavöistä huolimatta. Istuimessa istunut kuopus ei edes pelästynyt rytinää, oli niin hyvin kiinni istuimessa. Hirvittää ajatellakin, miten pienen niskalle olisi käynyt, jos olisi ollut kasvot menosuuntaan, kun ei aikuisenkaan niska rysähdystä vaurioitta kestänyt. :o

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 12:36 nansa kirjoitti:
meillä kanssa ihan just ajankohtainen asia... tyttö 2-v viihtyy kyllä hyvin selkä menosuuntaan, mutta kun tulee pituuden kanssa raja vastaan. Jalat ottaa jo reilusti takapenkkiin kiinni, vaikka tyttö ei mitenkään pitkä olekaan (kapea takapenkki?).

Mitäs tässä muutakaan voi tehdä, kuin kääntää istuin toisinpäin? Onhan sekin vaarallista, jos tulee kolari ja istuu liian ahtaasti niin että jalat poikkee heti...

Tuo on höpönlöpöä, että lapsen olisi vaarallista istua istuimessa jalat koukussa. Asiasta on kinasteltu tällä palstalla kerran jos toisenkin ja yhdellä kerralla otin asiasta selvää tuolta Liikenneturvasta. Ja asiantuntijoiden mukaan se ei ole missään määrin vahingollista jaloille, vaikka kolari tulisikin. Huomattavasti vahingollisempaa on vaurioittaa pienen lapsen kaula/niska kolarissa. Jos jalat ovat koukussa valmiiksi, ne kolarin sattuessa taipuvat aivan luonnollisesti oikeaan suuntaan. Toisaalta ne voivat taipua nurin päin, jos polvet ovat suoriksi lukittuneina kolarin sattuessa, oli kasvojen suunta kumpi tahansa.
Ihan oikeasti, ei kannata esittää väitteitä mutu-perusteella, kun asiantuntijoilta saa ilmaiseksi ihan oikeaa faktatietoa. ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 18:25 tiitiäisen äiti kirjoitti:
meill kun jái turvakaukalo pieneks ja ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin naama menosuuntaan.Kun vaan pohjoismaissa myydään selkämeno suuntaan laitettavia turvaistuimia.Hirveältá se tuntui laittaa niin pieni kasvot menosuuntaan, mutta kun ei ollu vaihtoehtoja ..
Hei, nyt tulee ihan asian vierestä juttua mutta asutko ranskassa? Itselläni on raskalainen mies ja 1v1kk poika ja muutamme takaisin ranskaan huhtikuussa-06. Olis kiva jos sais suomalaisia ystäviä.
Meillä on kyllä ranskasta ostettu istuin jonka voi kääntää muuten...

Yhteistyössä