Milloin kertoa lapsille raskaudesta?

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
Pojat 7, 6, 4 ja 2-vuotiaat. 2-vuotias nyt ei vielä ymmärrä mitään, mutta isommat kyllä.

Jotenkin vaan pelottaa että jos vauvalle käykin jotain, niin miten sen sitten selittää noin pienille :ashamed:

rv nyt 14+1, ja maha pullottaa jo.

Kyllä itse ajattelen sen niin että elämän ilot ja surut jaetaan perheessä. Tietenkin jos ihan pienet lapset niin ei tietenkään. Mutta jo kouluikäinen ymmärtää enemmän. Olet jo sen verran pitkällä että mikset voisi jo lapsille kertoa. :)

Itse kerroin 4 ja 5 vuotiaille ekan ultran jälkeen ja näytin kuvan. Selitin myös ettei vauva ole vielä "oikea" vaan pitää odottaa vielä pitkä aika ja jos se jaksaa kasvaa niin sitten syntyy.

mun poika on 3v.3kk kerroin pojalle heti alussa et äitin vattassa on vauva.raskausviikkoja vasta 8.ei sitä koskaan tiedä meneekö kesken,mä ainakin kertoisin lapsel iha niinku asia on lapsen silmissä että vauvasta tulikin enkeli ja kattelee meitä jostain tähdenpäältä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse kerroin 4 ja 5 vuotiaille ekan ultran jälkeen ja näytin kuvan. Selitin myös ettei vauva ole vielä "oikea" vaan pitää odottaa vielä pitkä aika ja jos se jaksaa kasvaa niin sitten syntyy.

Ehkä kuitenkin sanoa että vauva on vielä niin pieni että sen pitää kasvaa vielä kuin että ei olisi "oikea"?

Kyllä mä kertoisin jo. Ite oon kertonu heti (isommat oli sillon 5 ja 7), mutta todennut sittn että vauva tulee jos kaikki menee hyvin. Eikä siitä vauvasta oo kauheesti puhuttu ja sitä hehkutettu... Sitten vasta myöhemmin puhuttiin enemmän. Kaikenkakkiaan kai sitten on "turvallista" kertoa, kun on varmistunut et masussa joku ylipäätään on, ettei ole tuulimuna. Ainahan voi kaikkee sattua, mutta jos sitä pelkää, et voi kertoa koko raskausaikana vauvasta periaatteessa... Koska millon tahansa voi tapahtua jotain.

Meillä 3v. Pojalle oli pakko kertoa jo aika alussa kun hänellä on tapana istua äitin ja isin masujen päällä niin hänelle sanottiin että äitin masussa on vauva ja sitä sattuu jos äitin masun päällä istuu :)

Yhteistyössä