milloin lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
6kk ikäisellä pari viikkoa kestänyt yskä, mikä yltyy aina iltaisin. Yleiskunto hyvä, ei kuumetta, syö normaalisti.

Ärsyttää vaan mennä paikalliseen tk:n, missä hoitajat on sellasia portinvartijoita, että lääkäriin pääsee vasta, kun tulee pää kainalossa... Lähin yksityinenkin on niin kaukana, että ei viitsi "turhaan" (joo lapsi on tärkein, mutta nyt ei kuitenkaan ihan hirveä hengenhätä) ajella.

Rohiseeko yskä? Jos kuulostaa siltä, että olisi keuhkoissa niin kuulostelisin vielä ja veisin sitten lääkäriin.
Muuten vaan yskiä tulee ja menee (kun ei muita oireita ole) ja niihin nyt lääkärit ei voi tehdä mitään.
Meillä molemmat lapset yskii aina öisin, johtuu luultavasti huoneilmasta.

vaan veisin ja olen itse vienyt yksityiseen. Kyllä syy selviää varmaan. En veisi arpojille eli kunnalliseen ollenkaan. Varmaan saatte apua ja syynkin hyvin pian tuohon.

No silleen röhisee, että lima selkeesti irtoaa. Aikuisesta tuntuu pahalta, kun hengitys rohisee ja toinen ei ymmärrä yskästä, kun sillä röhinä loppuisi. Mutta siis päivisin ei yski juurikaan, mutta illalla saa sellaisia yskäkohtauksia. Sängynpäätyä olen nostanut ja yöt nukkuu ihan normaalisti.

Yskään ei tosiaan mitään lääkettä kaiketi anneta, vaan "yskä paranee yskimällä"... Mietin vaan, että milloin puhutaan pitkittyneestä yskästä.

ap

Kyllä lääkärit siihen yskään lääkettäkin määrää. Kyllähän aika moni aikuinenkin yskänlääkettäkin ottaa, helpottaakseen oireita niin on se kumma kun ei lapsille sitä sitten suotaisi.
Totta tietysti on, että monet käsikaupan yskän"lääkkeet" on turhia.

Kiitos kaikille. Taidanpa olla vaan yhteydessä yksityiselle huomenna ja kysyä mitä mieltä ovat. Lähdetäänkö näytille. :)

Esikoisen kanssa tuli juostua pienestäkin oireesta ja taisin olla vähän yli-aktiivinen lääkärissä kävijä. Kuopuksen kohdalla on osannut olla paljon rauhallisempi, pitäisi sitten varmaan löytää se kultainen keskitie... :)

Yhteistyössä