Milloin lapsella jäähyn paikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jona

Vieras
Minkä käisenä olette alkaneet viemään lasta jäähylle tjms. kun on tehnyt väärin? Missä tilanteissa joutuu jäähylle? Jos esim. kiukuttelee ja uhmaa niin joutuuko silloin mietiskelemään jäähytuolillaan?

Meillä tuo kaksivuotias pimu saa ihan hirvittäviä raivareita, välillä on ihan oma pinna niin kireällä, että pakko käydä tupakalla, hermosavuilla.. Täytyyköhän näitä raivareita ja kiukkua katsoa vain vierestä? Vai onko jokin keino millä saisi tilanteen rauhoittumaan?

Meidänkin nyt 6v kuopus (tyttö) sai ennen hirveitä raivareita ihan tyhjästä ja saatto karjuu tunninki kun ei vaan voinu antaa periks ja rauhottuu.Se vaan paheni jos siihen meni väliin.Nostettiin huoneeseen vaan karjuu ja puututtiin vain jos alko heittelee kamoja yms. Vuos pari on ollu jo ihan "normaali" ihminen :D jopa rauhallinen. Kyllähän se omia hermoja söi kun se oli lähes päivättäistä ja koskaan ei tienny mistä se suuttuu. Nyt sitte nautitaan ihanasta eskarilaisesta :heart:

Mä en ole juuri koskaan käyttänyt jäähyä kasvatuksessa. Kokeilin sitä pari kertaa, ja aloin miettiä, että mitä lapsi siinä oppii. Tulin siihen tulokseen, ettei mitään, ja niinpä mä olen vain puhunut noille... se hyvä puoli siitä on ollut, että nyt myös murkkuikäisenä keskusteluyhteys on hyvä ja voidaan yhdessä pohtia asioita. Murkkuikäistä on vaikea laittaa jäähylle ;)

Tässä pari hyvää linkkiä uhmaan liittyen: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/2_3-vuotias/persoonallisuus_ja_tunne-elama/
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tukivinkit_tilanteesta_toiseen/lapsi_on_uhmaiassa/

Meillä otettiin jäähy käyttöön 1,5v iässä. Joutuu sinne, kun tekee selkeästi tahallaan tuhmuuksia tai jos kiukuttelu menee täysin överiksi. Kaikesta kiukuttelusta ei mielestäni voi rankaista, koska se on ihan normaalia - onhan sitä itselläkin joskus huonoja päiviä. Useasti nykyään jo riittää, kun sanoo että jos ei nyt lopu niin joutuu jäähylle miettimään. Neiti nyt 2v ja on jäähyllä n. 2krt/kk. Eli ei olla tarkoituksella loppuunkulutettu tuota rangaistusta.

Mä en myöskään ole jäähyn ystävä enkä ymmärrä sen suosiota ja tarjoamista ratkaisuksi joka asiaan.

Toisilla se voi toimiakin, mutta monesti näkee että lapset vaan virnuilevat ja venkoilevat jäähyn ajan ja sama meno jatkuu. Se on monesti aivan liian helppo rangaistus eikä ratkaise mitään. Alle 2v. ei ymmärrä jäähystä mitään eikä sitä niin pienille edes suositella.

Meillä ei ole jäähy toimnut koskaan vaan on pysäytetty lapsi, keskusteltu ja rankaistu tarpeen mukaan muilla keinoin. Pienempänä, alle 4-vuotiaana tarvitsi apua kiukun käsittelyyn, jäähy olisi ollut ajanhukkaa. Isompana on ottanut tarvitsemansa jäähyn itse mököttämällä omassa huoneessa kunnes rauhoittuu.

Yhteistyössä