Milloin lapsi omaan huoneeseen nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttumaaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttumaaria

Jäsen
02.06.2007
266
1
16
Minkä ikäisenä teidän lapsi on muuttanut omaan huoneeseen nukkumaan, jos siis ennen on nukkunut omassa sängyssä vanhempien makuuhuoneessa?

Miten lapsi reagoi muutokseen? Menikö yöt levottomiksi tai tuliko muuta oirehdintaa? Olen kuullut, että joillakin lapsilla siirto on parantanut lapsen yöunia, onko tällaisia tapauksia?

Muutenkin olisi kiva kuulla, minkälaisia lastenhuoneita olette laittaneet / sisustaneet pienelle taaperolle? Mitä huonekaluja, tekstiilejä, minkälaista säilytystilaa yms? Mistä saisi kivoja lastenhuoneen tekstiilejä ja huonekaluja ja muita sisustusjuttuja?

Nimim. Sisustusintoilijaäiti ja poitsu 11 kk

Meillä kaksoset siirtyi omaan huoneeseen ollessaan 6kk kun yösyömiset loppui. Ihan vain sen takia että itse sain nukuttua kun heräsin jokaiseen käännähdykseen ja äännähdykseen. Hyvin onnistui, ei tullut mitään levottomuuksia tai muuta ehkä siksikin kun niin pieninä siirrettiin.. Muuten en olisi näin pienenä raaskinut siirtääkään omaan huoneeseen mutta jotenkin se oli helppo siirtää kun niitä oli heti kaksi, ei tarvinnut yksin ketään siirtää.. :)
Nykyinen kuopus siirtyi 7-8kk iässä isompien kanssa samaan huoneeseen ja sekin sujui ihan hyvin. Uni on maistunut myös hänelle hyvin muuton jälkeenkin. Tääkin siirtyminen näin aikaisin että äiti saisi yöllä nukkua..

meillä tyttö oli 1v1kk ku siirtyi omaan huoneeseen. siirtyminen oli helppoa ja uni tuntui tosiaan maistuvan paremmin ja niinkuin edellinen sanoi niin sain itsekin paremmin unta kun tosiaan heräsin aina kun tyttö vähänkään kääntyi.

Meillä on lastenhuoneessa sänky ( niinkuin yleensä :D ) kirjahylly (kapea mallinen) lipasto ja pieniä lelulaatikoita. nallepuh verhot koristaa ikkunoita. seinillä pieniä palapelejä ja tauluja + kello :)

Poika on nukkunut omassa huoneessaan puolivuotiaasta alkaen, eli kun yösyötöt alkoi jäädä pois. Sisustus on ehtinyt ajan myötä jo muuttua kun poika nyt 2 v. Tällä hetkellä: juniorisänky turvalaidalla, lipasto, kirjahylly, pieni pöytä ja tuolit, leluarkku sekä 50 v vanha iso keinuheppa. Vaaleat tapetit ja ikkunassa kissa-aiheiset kirkasväriset verhot. Sisustus on suunniteltu aika pitkälti niin ettei harmita jos vauhtiveijari sattuu rakentelmaan jotain tai piirtelemään muualle kuin paperille. Enemmän siihen panostetaan sitten kun lapsi on vähän isompi ja voi itse päättää mitä sinne haluaa.

niin juu nuista tuoleista tuli mieleen että neidillä on huoneessa neljä tuolia. kaikkia pieniä. kaksi niistä kuuluu yhteen pienen pienen pöydän kanssa :D siis tavaraa hiukan liikaa :laugh:

Täytyy nyt vielä jatkaa tuosta sisustuksesta kun ehdin..:) Meillä lastenhuone on aikalailla täyteen ahdettu tällä hetkellä, kaksi pinnasänkyä ja yksi matkasänky, yksi jatkettava, lelulaatikko, pakastin, keinutuoli, nojatuoli sekä matala lipasto.. Älkää kysykö miten kaikki sinne mahtuu!! :kieh:
Ollaan kaksosia siirtämässä piakkoin pinnasängyistä jatkettaviin, mutta toinen jatkettava on vielä matkan varrella joten siksi sänkyjä niin monta.. Kuopus siirtyy sitten samalla toiseen pinnasänkyyn ja toinen pinnis siirtyy uutta vauvaa varten meidän makuuhuoneeseen.. Ja matkasänky joutaa sitten komeroon.. Ja toivottavasti saadaan nojatuoli ja keinustuoli mahtumaan varastoon.. ;)

Eka lapsi muutti 1-vuotiaana, kun toinen lapsi syntyi sitten puolen vuoden päästä siitä, oli hetki ilman lasta (mahassa kylläkin)
Toinen lapsi nukkui lähes 2-vuotiaaksi, oli aika hyvä nukkuja, tosin minä nukun aina huonosti ja se eka lapsi tartti nukutusta vielä 3-vuotiaana...
Nyt on tyttö 1v 1kk ja minä en osaa nukkua, tosin vaikka nukkus muualla, en nukkus sen paremmin. Mä oon aina ollut vähäuninen/huono uninen. joskus sitä mennään vaikka kuinka pitkään 2-3 tunnilla :(
Pitäs saada pojat samaan huoneeseen ja tytölle oma. Pojat on mökillä olleet samassa huoneessa ja vanhempi ei oikein tykkää siitä...
joten en tiedä miten tää ratkastaan!
Mä haluisin oman huoneen :laugh: :laugh: :laugh:

Eiköhän tuo liene aika perhe kohtaista.
Meillä esikoinen alkoi nukkua omassa huoneessaan 6 vuotiaana. Kakkonen tulee piakkoin samaan ikään, mutta häntä ei voi kuvitellakaan omaan huoneeseen. Kolmonen varmastikin voisi jo nyt 4 vuotiaana nukkua omassa, mutta ei ole aikaiseksi saanut kokeilla. Kuopus on vuoden vanha enkä kiirehdi häntäkään omaan huoneeseen. Tietenkin lasten pitäisi olla pareittain huoneissaan, muuten huoneet loppuisi kesken.
Itse nukkuisin varmasti paremmin jos lapset olisivat toisessa huoneessa, mutta mies kuorsaa kuitenkin...

Meidän tyttö muutti naapurihuoneeseen noin 7 kk:n iässä. Hän kun heräsi jokaiseen kyljen kääntämiseen, kahahdukseen, yskäsyyn jne ja häntä sai toden teolla nukutella uudestaan. Kun säky siirrettiin omaan huoneeseen, me kaikki saatiin nukkua huomattavasti yhtenäisemmät yöt. Nykyään herää enää 0-2 kertaa yössä ja nukahtaa nopeasti kun menee peittelemään ja istuu hetken sängyn vierellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Janis:
Meidän tyttö muutti naapurihuoneeseen noin 7 kk:n iässä. Hän kun heräsi jokaiseen kyljen kääntämiseen, kahahdukseen, yskäsyyn jne ja häntä sai toden teolla nukutella uudestaan. Kun säky siirrettiin omaan huoneeseen, me kaikki saatiin nukkua huomattavasti yhtenäisemmät yöt. Nykyään herää enää 0-2 kertaa yössä ja nukahtaa nopeasti kun menee peittelemään ja istuu hetken sängyn vierellä.

Juuri näin meilläkin, poika havahtuu helposti, kun minä tulen nukkumaan tai käännän kylkeä ja itsekin kyllä herään helposti pojan yöliikehdintään ja ääntelyihin ja olen heti valmiina (ylikierroksilla???) säntäämään pojan luo tyynnyttelemään. Meillä on aina ollu levottomia yöt ja sen takia en toivo omaan huoneeseen siirron enää enemmän aiheuttavan yökikkailuja ja heräilyjä. Kommentteja lisää luen mielelläni!

Alkuperäinen kirjoittaja Janis:

Näin meilläkin :wave: paitsi tyttö oli siirron aikaan 8,5kk. Meillä vielä samaan syssyyn lopetettiin imetys kokonaan, ja kas kummaa yöt rauhoittui saman tein! Tyttö siis heräsi aikaisemmin 2-10krt yössä ja nukahti uudestaan vain tissille ja sekään ei aina ollut niin yksinkertaista. Ekat neljä yötä omassa huoneessa heräsi kerran yössä ja sain kanniskella 1/2- 1 1/2 h ennen kuin nukahti uudestaan. Sen jälkeen noin kk ajan heräsi aina välillä kerran yössä, mutta nukahti uudestaan suht helposti kun meni viereen tassuttelemaan. Ja nyt reilu pari kk tyttö on nukkunut yöt läpeensä heräämättä 12h, ihanaa luksusta! =) jälkeenpäin ihmettelen itsekin, kuinka helposti kaikki meni, vaikka oli niin monta muutosta kerralla (omaan huoneeseen siirto, itsekseen nukahtamisen opettelu, imetyksen ja samalla yösyöntien lopetus kokonaan). Ja onneksi, huudattamaan musta ei henk. koht. olisi ikinä...

Tsemppiä ap:lle, eiköhän se siirto kannata =)

Meillä tyttö oli 7kk kun muutti omaan huoneeseen. Syynä oli juuri tämä alituiseen heräily ja kaikkien huonot unet. Nykyään nukkuu lähes poikkeuksetta yöt heräämättä ja äitikin saa vihdoin nukkua!! Siirto meni mielestäni todella helposti ja vaikka tuolloin vielä yöllä syätiin tissiä, niin hyvin se sujui kuitenkin!

Meillä on työn huoneessa pinnis, lipasto vaatteille, pieni kirjahylly kirjoille, nojatuoli sekä sekalainen määrä leluja. Nalle puh - hahmot koristaa seiniä ja tekstiileitä...

Poika oli 5,5kk kun muutti viereiseen huoneeseen. Aluksi söi vielä tissiä kerran kaksi yössä, mutta kuulin kyllä heti ku alkoi itkemään eikä sen suhteen tullut ongelmia. Muutenkaan ei tainnut noin pieni edes ymmärtää nukkuvansa eri paikassa ku ennen, sen verta helposti onnistui siirto. Ainoa ero oikeestaan oli että minä herkkäuninen sain nukuttua paremmin.

Sisustuksesta- Pojan huoneessa on maalattu lasikuitutapetti mahdollisia seinäänpiirtelyjä ajateltuna, helppo maalata päälle. Sit huonekaluina on vuodesohva mahdollisia yökyläilijöitä varten, sillon siirretään poika meidän huoneeseen ku on vieraita. Sohvalla on myös kiva istua jos on pojan huoneessa mukana leikeissä. Sit on tietty pinnasänky ja vaatekaappi sekä semmonen pieni neliskanttinen pöytä/säilytyskaluste. Seinällä on hylly jonka alla pieni naulakko ja tauluja.. Katosta ikkunan vieressä roikkuu amppelissa kasvi.

Yhteistyössä