Milloin lapsi on oppinut kuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..,,,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..,,,

Vieras
Tiedän että lapsi on kuiva kun tekee pisut ja kakat pottaan, mutta tarkoittaako kuiva sitä, että lapsi itse pyytää joka ikisen kerran vessaan ja tekee sinne asiat, vai sitä, että lapsi yksinkertaisesti on aina ilman vaippaa ja tekee pisut ja kakat joko äidin tai itsensä saattelemana? Kirjaopillisesti haluaisin tietää. Jos lapsi on kuiva ei automatkoilla tms. varmaan silloinkaan käytetä koskaan vaippaa? Vai onko silloin puolikuiva..hmm..Kiitoksia.

Hm. En tiedä "kirjaopillisesti", olen itse asiassa miettinyt samaa koska kyllähän lapsi voi tehdä kaiken pottaan jos siellä viitsisi koko ajan käyttää...

Meillä ainakin reilu 2-vuotias on sellainen vastarannan kiiski että ei pysty sanomaan "joo" mihinkään eikä siis edes pissa/kakkahätäkyselyihin. Eli käytän totuttuun tapaan säännöllisesti vessassa, sanoo itse jos on tulossa mutta ei myönnä kysyttäessä;) Pitäisi vain luottaa että kertoo hädästä mutta joskus tulee kysyttyä jos vaikka ollaan lähdössä johonkin. Ilman vaippaa ollaan oltu jo pitkään joten ajattelen kyllä että kuivilla ollaan.

Jos vaippaa vielä jossain tilanteissa käytetään niin silloinhan vielä harjoitellaan kuivaksi. Ja sitten puhutaan päivä- ja yökuivasta. Mutta liekö noilla termeillä on niin väliä? Puolikuiva on kyllä aika hauska termi!

kiitos. Mites kun lähtee liikkeelle, me laitetaan vielä vaippa, mutta pitäisikö käyttää jossain pusikossa pisulla? Meillä 1v 5kk joka pyytää jokaisen hädän tullessa vessaan ja housuun ei tule oikeastaan koskaan. Eli kotona ollaan kuivina. Kun lähdetään esim. puistoon laitan vaipan, mutta silti lapsi sanoo kun on hätä. Olen tähän ast sanonut että tekee vaippaan vaan silloin, mutta olisiko joku muu tapa järkevämpi?

Nyt kun on kesä niin jättäisin vaipan kokonaan pois, jos kerran teillä jo noin hyvin sujuu ja tarvittaessa vaikka puskapissat. Mielestäni lapsi on kuiva kun kaikki tulee pottaan, se mennekö sinne itse vai ohjauksesta ei ole oleellista.

opittiin kuivaksi viime kesänä, kun lapsemme oli 2v4kk. Jätin vaan vaipan pois ja pari vahinkoa sattui, mutta aika pian hoksasi miten homma hoituu. Kesällä oli kätevää puskapissattaa kun ei ollut haalaria. Yövaippa jäi myös viimekesänä.

Yhteistyössä