milloin lapsi oppii varomaan putoamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kisu"

Vieras
Minkäikäisenä teillä on lapsi oppinut varomaan putoamista? Tuli vain mieleen, kun meillä on aika isokokoinen lapsi (10 kk) ja hän kyllä vielä tulisi pää edellä alas sohvalta tai sängyltä. Sitä ei vain kaikki vieraat, vähemmän lasten kanssa olleet tajua, kun on muuten niin iso ja liikunnallisesti kehittynyt. Olen yrittänyt opettaa että jalat edellä sohvalta alas, mutta vielä ei ainakan oppi ole mennyt perille.

Meillä oppi ehkä noin viikossa 8kk ikäisenä kun oltiin aina sohvalla ja sängyssä ja kun konttasi reunan yli niin otin syliin vasta hieman reunan jälkeen. Hätkähti ja huomasi että siitähän tipahtaa. Tämän jälkeen alettiin kääntää reunalla aina pylly edelle niin oppi sitten jossain vaiheessa laskeutumaan samoihin aikoihin kun alkoi kävellä tukia vasten eli n. 10kuisena. Koskaan ei ole tippunut vaikka meillä on matalat sohvat eli osasi kiivetä niille jo reilusti alle vuoden ikäisenä ja sai vapaasti aika valvomattakin kiipeillä.

ei meillä toi vuoden ikäinenkään aina muista :/ pitääaina sanoa, että peppu edellä alas. osaa kyllä hienosti tulla alas, mutta ei vissiin tajua että miksi niin pitää tehdä :D kai se joskus?

No mä mietin kanssa, että pitäiskö sitä alkaa nyt oikeen treenata, että tajuais putoamisvaaran. Toisaalta luulis sen kyllä tulevan luonnostaankin jossain vaiheessa, että tajuaa painovoiman lain. Ei ole kyllä ikinä tippunut mistään, joten ei kai voi vielä vaan tajuta miten siinä käy.

mä oon kanssa yrittänyt tolle "näyttää" että miten voi käydä eli "tiputtanut" sen alas sillein että pidän vähän kiinni, mutta annan kuitenkin pikkasen tömähtää. sen mielestä se on vaan hauska leikki :D
mutta käännä vaan aina kun on menossa jostain alas niin lapsi jalat menosuuntaan, niin oppii ainakin että miten kuuluu mennä, vaikka ei tajuaisikaan että miksi.

meillä 10 kk poika kyllä kurkkaa reunalta (sänky, sohva tms) ja kattoo et jaahas, tästä pitää peruuttaa, ja sit se kääntyy ja tulee jalat edellä alas. On vissiin kattonu siskonsa touhuja ja olen itsekin ohjannut toimimaan näin. Riehuessa tietty tulee vahinkoja, eikä voi jättää valvomatta noin pientä mihkään sänkyyn tai sohvalle...

Luonnekysymys... veljen lapsi liikkui alusta asti tosi varovasti ja varmistellen, rauhallinen tyttölapsi hänestä tulikin. :) Omat villimmät tapaukset taas menivät pää kolisten eivätkä nykyäänkään pienistä kolhuista jaksa edes hätkähtää.

Meidän nyt 1v. tajusi itsekseen aika nopeasti ton että peruuttaa alas korkeista paikoista. Ehkä noin 11kuisesta on tullut aika hyvin alas, mutta tottakai pitää vielä vahtia vieressä.

1,5v ei aina muista et pöydältäkin voi tippua jos oikeen riehuu.

8-9kk oli kun alkoi laskeutua peppu edellä portaat/sohvalta ja sängystä.
Kääntyi peppu edellä asentoon usein vain liian reunalla..ja kops..

Yhteistyössä