Hae Anna.fi-sivustolta

Milloin lapsi saa "päättää" meneekö toiselle vanhemmalle?

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä Kyselevä, 15.04.2010.

1. Kyselevä Vierailija

Tilanne on se, että 7v lapsi kieltäytyy menemästä etävanhemmalle. Lapsi on kieltäytynyt aivan pienestä asti, mutta tavallaan aikuisen "pakottamana" on sinne mennyt. Toisen vanhemman luona ei ole mitään hätää koskaan ollut, mutta jostain syystä asia on mennyt näin.

Suora kysymys siis, tiedän, että 12v saa itse asiaan vaikuttaa, oikeuden edessä, mutta miten toimia jos lapsi itkee ja kieltäytyy ja 7v on jo oma tahto. Jos jätän lapsen viemättä, niin onko seuraavaksi poliisit oven takana. Mihin vedota? Mitkä ovat lapsen oikeudet tässä asiassa, kun kuitenkin sillä toisella vanhemmallakin on tietysti oikeus nähdä lastaan.

Puhuttu on lapsen kanssa, kaikki vuodet. Maaniteltu, puhuttu toisesta nätisti. Koskaan ei ole kotona toista vanhempaa haukuttu tai mollattu. Eikä lapsen edessä riidelty. Puhuminen ei enää auta.

2. meillä Vierailija

meillä isä lähihuoltaja, äiti etä. isä asuu kotitalossa, ja pojalla siellä kaikki mitä ennenkin. oma huone, naapurissa kaverit, poika 10v. äiti muutti ssis talosta pois, pieneen rivariin, ei niin kauas, pyörällä matka hoituu. isästä tuli lähi, kun poika 9v sanoi että haluaa isälleen, siellä kaikki, äidillä siskon kans yhteinen huone ja leluja vähempi ja kamut kauempana,...lapsen suusta..mulla ei oo mitään tekemistä, milloin meen isille, jne, sitten istuttiin saman pöydän ääreen ja kysyttiin mitä poika oikeesti nyt halua, ja niin äidistä etä. kyllä lapsi ainakin 9v osasi hienosti perustella ja kertoa haluamansa. isä täys kymppi huoltajana. kaikki mennyt hienosti, jos poika muuttaa mieltään, sitten taas jutellaan kaikki yhdessä, ja jos uusia puolisoita tulee kuvioon, niidenkin mielipide kuunnellaan. näin meillä:)

3. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Jopa alle 5 -vuotias voi kieltäytyä menemästä eikä sitä voi sinne väkisin viedä. Tai näin oli ainakin -60 luvun lopulla. Onko laki siitä muuttunut? Erotilanteessa lapsen asumisesta päätettäessä 12 vuotiasta kuunnellaan päätöstä tehtäessä. Tuo ensimmäinen lause perustuu omakohtaiseen kokemukseen.

4. tellerwo Vierailija

Puhu sen exäsi kanssa tilanteesta. Poliisit tulee oven taakse vain jos hän ne soittaa, ja perusteet kyllä pitää olla olemassa.

Jos olette normaaleja aikuisia (sinä ja exäs) saatte tilanteen sovittua keskenänne. Lapsen kannalta olisi tietysti hyvä selvittää syyt kieltäytymisiin.

Liika lapsen stressaaminen tuolla ei kuitenkaan ole hyväksi. Onko mahdotonta vain hyväksyä tilanne, ja sopia luonapidot toisin? Uusi sopimus, johon myös kirjataan, että jos lapsi joskus muuttaa mieltään ja haluaakin viettää aikaa myös toisen vanhemman luona, se on hänen oikeutensa, ja jos muutos on pysyvämpi, sitten teette uuden sopimuksen? Voitte käydä asiasta juttelemassa lastenvalvojan luona. 7-vuotiaan pakottaminen, kun perusteena on vain vanhempien välinen sopimus, on väärin. Kuitenkin sopimuksen pitäisi perustua todellisuuteen, eikä vain toiveisiin.

Miten sitten lapsen suhtautumiseen voisi vaikuttaa, onkin vaikeampaa. Oleskelua sen toisen vanhemmankin läsnäollessa ilman, että taka-ajatuksena on "hyvien suhteiden luominen" (koska lapset vaistoavat jos aikuinen ei ole vilpitön). Lapsipsykiatrit voivat varmasti auttaa, ainakin teitä ymmärtämään lastanne, jos tilanne on hankala.

5. kiinnostavaa Vierailija

Jos suhteet ovat kunnossa lapsen toisen vanhemman kanssa niin päättäkää yhdessä miten menettelette asian suhteen niin, että tulos on lapsen kannalta paras mahdollinen.

Lapsihan ei osaa itse selittää miksi hän ei halua mennä etävanhemmalle vaan aikuisen on osattava kysyä oikeita kysymyksiä ja lukea lasta "rivien välistä" ja kuunneltava lasta herkällä korvalla.
    Lapsihan voi esim. pelätä, että lähivanhemmalle sattuu jotain kun hän on pois tai hän voi jopa pelätä, että lähivanhempi häipyy jonnekin tms. joka on ymmärrettävää vanhempien eron kokeneella lapsella.

Entä onko etävanhemmalla uusi kumppani, miten hän kohtelee lastanne, kenties uusia lapsia tai lapsi saattaa kokea pettävänsä lähivanhempansa jos pitää etän uudesta kumppanista.

Jos lapsi olisi minun niin ottaisin ehkä aikalisän ja poistaisin lapselta pakon mennä etävanhemmalle ja katsoisin alkaako lapsi kenties itse haluta sinne kun pakko poistuu.

Toiseksi voisi ajatella, että lapsi olisi lyhyemmän ajan etävanhemman luona, ensin ehkä vain päivän tai vaikka muutaman tunnin jolloin lapsen ahdistus ei kävisi liian isoksi. Toisaalta pitää pitää myös huolta, että ei anna lapsen vieraantua toisesta vanhemmastaan eikä lasta voi antaa noin vain päättää, että enää tapaa toista vanhempaansa sillä lapsella ei ole kykyä ennustaa päätöstensä seurauksia joten aikuisen on tehtävä päätökset lasta kuunnellen.

Tämä edellyttää tietysti, että etä asuu suht lähellä ja että suhteet ovat tosiaan kunnossa ja molemmilla vanhemmilla sama päämäärä eli lapsen etu.

Pitää ottaa myös huomioon, että tuo 7-vuoden ikä on myös lapselle muutosten aikaa, kokemukseni mukaan tuon ikäinen lapsi ahdistuu helposti ja kasaa sitä sisälleen osaamatta ilman aikuisen apua purkaa sitä ulos. Koulunaloitukset ja kaikki saattavat ahdistaa vaikka lapsi ei sitä tiedostakaan.

6. Ap Vierailija

Lapsi on joka toinen vkonloppu etällä, asutaan suht lähekkäin.

Hyviä kirjoituksia tuli monta, kiitos siitä.

Huomasin vastauksista, että unohdin mainita tärkeimmän, eli sen, että etävanhempi ei suostu edes keskustelemaan millään tasolla aiheesta, eikä tule lastenvalvojan luokaan. Tilanne on siis paljon hankalempi kuin silloin, että etä olisi yhteistyökykyinen kanssani. Hän välittää paljon lapsesta, mutta minua vihaa ja ikävä kyllä se viha tuntuu menevän lapsen edun edelle...

Eli kyllä hän ne poliisit ensimmäisenä olisi soittamassa...

7. Syy? Vierailija

Olisiko tuossa sitten syy, ettei lapsi halua etän luo? Eli jos tämä panettelee sinua lapselle ja lapsi kokee sen ahdistavana.

Olisin sitä mieltä, että tässä tarvitaan ulkopuolisen apua. Juttele vaikka ensin neuvolassa tai vaikkapa opettajan kanssa. Ulkopuolinen saattaa nähdä asian paremmin ja saada lapsenkin kertomaan, mikä toisessa vanhemmassa pelottaa tai miksi hän ei halua mennä sinne.

8. Ap Vierailija

Etä ei asu yksin, siellä on muutakin perhettä ja fiksu puoliso (ainakin olen kaikissa yhteyksissä häneen näin ajatellut) ja en usko, että siellä sen kummemmin ketään panetellaan. Olen miettinyt syytä pääni puhki, mutta en tiedä. Voihan olla että minun luonani/lapsen kotona on "kivempaa" jollain tavalla...en tiedä.

Olen käynyt perheneuvolassa ja lastenvalvojalla. Etää ei saada paikalle...eikä häntä voida pakottaa. Eikö olekin hullua...? Minusta se on, että sitten toinen saa olla ihan mitä vaan, koska hänellä on siihen niin vahvasti oikeudet vanhempana.

Tilanne on vaikea. Mutta tuntuu, ettei apua ole. Voinhan asian ottaa esiin koulupsykologin kanssa, mutta se on sitten taas kokemuksella sellaista minun "terapiointia´", kun etää ei saada paikalle, eikä koulupsyk. ole keinoja sellaisesta rankaisemiseen. Elatusmaksut tulee ajallaan, lapsi on aina haettu ajallaan ja palautettu. Etä toimii siis ns. lain edessä hyvinkin hienosti, joten mitä minä oikeudessa sanoisin. Ja sellainen prosessi voi kestää ikuisuuden. Kyllä on keinoton olo!

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Hae ihmeessä yksinhuoltajuutta, jos asiat noin huonosti on. Ei lapsen ole pakko mennä isänsä luokse eikä lasta voi sinne väkisin viedä. Nimimerkillä omakohtaista kokemusta.

10. puurot ja vellit Vierailija

Mitä se yksinhuoltajuus siihen vaikuttaa ?! Eihän sillä ole mitään tekemistä tapaamisoikeuden kanssa.

11. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Saattaapa vaikuttaakin. On ihan omakohtaisia kokemuksia asiasta. En tässä nyt tämän enempää ala selittelemään. Tämä ei koska omaa lastani kuitenkaan eli hänen asiansa ovat kunnossa homma toimii.

Joka tapauksessa asia on niin, etten usko asioiden muuttuneen sitten - 60 luvun lopun niin huonoon suuntaan, että lapsi on väkisin raahattava toisen vanhampansa luokse, jos hän ei sinne vapaaehtoisesti lähde.

12. Jx, avioerolapsi hänkin, ei lapsena 60-luvun lopussa halunnut mennä isälleen. Siksi tietää, että jo 5-vuotias voi asioihin vaikuttaa.
    Ai niin, Jx:n lapsi on avoerolapsi.

PS. Jx, se on 60-luvulla....

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Älä puhu/kirjoita asioista, joista et tiedä mitään. On myös turha tehdä oletuksia toisten asioista. Pidän kirjoitustasi loukkaavana.

14. Jx, en kirjoita mitään oletuksia. Nämä ovat asioita, joista olet täällä kirjoittanut.

15. Ap Vierailija

Hei,

Kiitos vastauksista! En oikein sinänsä kannata tuota yksinhuoltajuutta ja miksi se minulle annettaisiin? Ei etä ole osoittanut, etteikö pitäisi huolta, lain edessä ei noin pientä lasta kai kuulla? Ja yksinhuoltajuus ei kyllä mielestäni taas tapaamiseen vaikuta....

Lasta ei viedä "väkisin", lapsi haetaan tarhasta..joten minun pitäisi sitten "kidnapata" lapsi vai, ettei sen tarvitsisi mennä etän luokse. Ei sekään taida oikein toimia.

16. muutama huomio Vierailija

Ovatko päiväkodista kertoneet, että lapsi käyttäytyisi jotenkin eri lailla silloin, kun isänsä tulee hakemaan? Tarjoitan jotain sulkeutuneisuutta/ toisten lasten kiusaamista tai jotain muuta joka viittaisi ahdistuneisuuteen.

Mikä on lähellä? Lapsen lähellä on lyhyempi matka kuin aikuisen lähellä. Onko kaveripiiri täysin eri isän ja äidin luona?

Onko isän luona muita lapsia? Kiusaavatko nämä lapset?

Saako poika äidin luona enemmän huomiota, kun on ainoana paikalla? Onko ero kovin suuri?

Onko poika ollut lastenpsykologilla ilman vanhempia? Ei tarvitsisi olla mieliksi kummallekaan.

Kokeeko poika, että sinä jäät aivan yksin, kun hän menee isälleen?

Onko toisen vanhemman luona tiukempi kuri? Onko toisen vanhemman luona koko viikonloppu ohjelmoitu niin ettei lapselle jää aikaa levätä?

Tekeekö äiti paremmat lihapullat?

Joskus asioita on vaikea nähdä. Itse olin liki 40 ennen kuin ymmärsin, miksi en kestä isäni seuraa. Joillekin asioille vain on sokea, koska niille ei voi mitään, ei varsinkaan lapsi.

Miksi sinä erosit miehestäsi? Voiko se sama syy aiheuttaa lapsen ahdistuksen?

17. Ap Vierailija

Erosin alkoholin, siitä seuranneen väkivallan ja epäluottamuksen vuoksi. Rakkaus loppui em. syistä. En usko, että nyt on ongelman nimi enää tuo. On uusi kumppani ja pieni vauveli ja en usko että uusi puoliso katselisi yhtään enempää tuollaista meininkiä. Oltiin silloin tosi nuoria ja osaamattomia, kyllä kai sitä nyt on kasvettu aikuisiksi.

18. Ap Vierailija

Vastasin näköjään tuonne lainauksen väliin...

19. HALOO Hei Vierailija

Järki käteen, mitä ihmettä opettajalla on tekemistä jonkun eron kanssa, ja sillä, että meneekö lapsi sinne vai tänne!Älkää ihmeessä laittako pedagogisia ihmisiä selvittämään tuollaisia. Eiköhän niillä ole ihan tarpeeksi muissa asioissa työtä!!! Huhhuh mitä juttua...

20. vierailija Vierailija

Sanoit aikasemmin että riitoja ei ole mutta ette ole minkäänlaisissa juttu väkeissä? kyllä lapsi sen vaistoaa... jos sulla on huoli niin ota yhteyttä lastenvalvojaan... ja jos lastenvalvoja sanoo että olisi hyvä tulla keskustelemaan niin sitte etävanhemmankin on tultava halusi tai ei!!! Musta vähän huolestuttavaa että lapsi joka kerta reagoi noin voimakkaasti etävanhemman luokse menoa, pakko siinä on jotain olla ettei halua sinne mennä...

Horoskooppimerkkien yhteensopivuus – testaa, ovatko tähdet rakkautenne puolella!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri