Milloin lapsille oma tili?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oon ajatellut avata lapsille omat tilit, mutta ei viitsis siitä vuosia maksaa kun eivät vielä pitkiin aikoihin niitä käytä.

Tähän mennessä olen laittanut molemmilla lapsille lapsilisät ja S-bonukset sijoitusrahastoon joka on oman S-tilini kyljessä. Muutamassa vuodessa kertynyt sinne jo aika hurja summa. Nyt aattelin, että parempi kai pitää nuo lapsille omilla tileillä. Vai miten se menee, jos yhtäkkiä vaikka 15 vuotiaana annan lapselle jotain 20 000 euroa? Siitähän menis kai lahjavero tai jotain, että olis parempi kun olis lapsilla oma tili?

Onko tietoa?

siis maksaako lapselle tilin avaaminen ? ainakin NOrdea vuonna 2010 antoi vauvalle lahjaksi olikohan 40 e pesämunaa kun avattiin lapsen tili heille niinkun äidinkin tili ja asuntolaina ym, eikä se mitään maksa ainakaan mulle. Ei tietty ole mitään pankkikorttia eikä palveluita, olen itse tilin toinen "omistaja" niin siirtelen oman tilin kautta jos pitää jotakin siirrellä puoleen ja toiseen.

Meillä on avattu omat tilit lapsille heti kun on saatu maistraatista nimitiedot paperilla. Lapsilisät yhden tilille ja sieltä sitten rahojen jako automaattisesti toisen tilille.
Tilit ovat meillä miehen tilin yhteydessä, meillä molemmilla on tileille käyttöoikeus mutta lasten nuoren iän takia heillä ei ole pankkikorttia tai muutakaan käytössään. Eikä maksa mitään tilien olemassaolo.

Vuodessa ei saa lahjoittaa edes omalle lapselleen kovin suuria summia ilman lahjaveroa joten aloittajan kannattaa avata tilit lapsille nyt ja siirtää rahastosta summat lapsilleen. Ensi vuonna saat taas siirtää verotta lisää rahaa lasten tileille.

Mitä ihmeen maksuja niistä lasten tileistä muka menee? Moni pankki tarjoaa ilmaiset palvelut johonkin 26 v saakka. Meidän lapsilla on tilit kahdessakin eri pankissa, eikä noista ole tullut mitään menoja. Sukulaiset laittelee lahjarahat lapsille suoraan tileille ja pieninä ovat ne tilit jo saaneet.

Kyllä on urpoa ja uusavutonta porukkaa tässä maassa kun ei tämmösiäkään tiedä. Meillä avattiin lapsille omat tilit heti kun synty ja tosiaan siitä sai vähän rahaakin. Ja noille tileille sitten isovanhemmat ja muut laittaa lahjarahoja. Sieltä sitten voi tarpeen tullen siirtää omalle tilille.

Mun mielestä lapsilisät on tarkotettu lapsien hankintoihin. Jos ne on varaa pistää "sukanvarteen" niin ne on ylimäärästä. Semmosten ihmisten ei pitäis saada lapsilisiä.

Me avattiin lapsille säästötilit heti kun vaan oli mahdollista. Eli vauvasta asti ollaan laitettu lapsille rahaa säästöön (y)