milloin neuvola/varhaisultra

  • Viestiketjun aloittaja yllättynyt
  • Ensimmäinen viesti
yllättynyt
Tein eilen elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin. Nyt ensikertalaisena ihmettelen mitä seuraavaksi. Missä vaiheessa pitää ottaa yhteyttä neuvolaan? Entä jos haluaa yksityiselle alkuraskauden ultraan, milloin kannattaa mennä? Ainakin täällä yksityiselle yleensä ei pääse heti vaan noin pari viikkoa ainakin pitää odottaa, miten lie sitten tällaisessa, pitäisi kai ennakoida?

Yleensäkin tuo, että pitääkö raskaus jotenkin varmistaa, vai luottavatko neuvolat kotona tehtyihin testeihin? Oon tehny "halvoilla" liuskoilla sekä clearbluen digitaalisella, kaikista sama positiivinen tulos. Vai pitäisikö oottaa vaikka viikon verran ja testata uudestaan ja sen jälkeen vasta yhteys neuvolaan/yksityiseen jos testi edelleen plussaa? Eilen oli kuitenkin vasta kp 36, jolloin menkkojen ois pitäny alkaa. silti testeihin tuli heti vahvat viivat.

Lisäksi oon netistä löytyvillä raskauslaskureilla pelannut ja toiset antavat tulokseksi että olisin viikolla 4 ja toiset että viikolla 5. Onko vastaavia kokemuksia, mistä johtuu? Toisten mukaan hedelmöitys olis ollu noin 13.12 johon itse uskon koska tuolloin ovistesti oli plussaa. Toiset laskurit sanovat että olis hedelmöittyny n. viikkoa ennemmin ja väittävät siis että oisin pitemmällä viikolla 5... Auttakaa siis ensikertalaista tässä ihanassa ihmetyksessä, kiitos.
 
Juu
No ensinäkään alkuraskauden ultraan ei välttämättä pääse kunnalliselle puolelle, ellei aikaisemmissa raskauksissa ole ollut jotain häikkää, toki voit aina kysyä neuvolasta. Itse en suosittele koko alkuraskauden ultraa, sillä liian aikainen ultraus ei kerro yhtikäs mitään, eikä edes sydän äänet kuulu. Niskaturvotus ultra tehdään viikoilla 9-12, jota suosittelen tilalle. Tietenkin mikäli haluat voit aina käydä yksityisellä alkuraskauden ultrassa, ehkä joskus 7-8 viikolla.

Raskautta ei tarvitse mitenkään todistaa neuvolaan ja sinne voipi soitella vaikka heti, antavat sitten ajan tietylle raskausviikolle. Parempi olla mahdollisimman pian yhteydessä niin voipi itse vaikuttaa paremmin kellon aikaan ja päivämäärään.

En tiedä millä laskureilla olet laskenut ja oletko laskenut viimeisten kuukautisten mukaan vai hedelmöittymisajankohdan mukaan? Yleensä raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten mukaan ja mielellään sellaisella laskurilla johon voi tuon kierron merkata itse. On ihan eriasia laskea viikot 36 päivän mukaan kuin "normi" kierron eli 28 päivän... Jos sun normi kierto on tuon 36 päivää, niin sulla ois edelliset mankat sit alkanut joskus 23.11(?), joten nyt ois raskaus kestänyt 4+0 eli oisit raskausviikolla 5 (hedelmöittyminen ois tapahtunut 15.12, joka on aika lähellä tuota ovis plussaa).
 
yllättynyt
No ensinäkään alkuraskauden ultraan ei välttämättä pääse kunnalliselle puolelle, ellei aikaisemmissa raskauksissa ole ollut jotain häikkää, toki voit aina kysyä neuvolasta. Itse en suosittele koko alkuraskauden ultraa, sillä liian aikainen ultraus ei kerro yhtikäs mitään, eikä edes sydän äänet kuulu. Niskaturvotus ultra tehdään viikoilla 9-12, jota suosittelen tilalle. Tietenkin mikäli haluat voit aina käydä yksityisellä alkuraskauden ultrassa, ehkä joskus 7-8 viikolla.

Raskautta ei tarvitse mitenkään todistaa neuvolaan ja sinne voipi soitella vaikka heti, antavat sitten ajan tietylle raskausviikolle. Parempi olla mahdollisimman pian yhteydessä niin voipi itse vaikuttaa paremmin kellon aikaan ja päivämäärään.

En tiedä millä laskureilla olet laskenut ja oletko laskenut viimeisten kuukautisten mukaan vai hedelmöittymisajankohdan mukaan? Yleensä raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten mukaan ja mielellään sellaisella laskurilla johon voi tuon kierron merkata itse. On ihan eriasia laskea viikot 36 päivän mukaan kuin "normi" kierron eli 28 päivän... Jos sun normi kierto on tuon 36 päivää, niin sulla ois edelliset mankat sit alkanut joskus 23.11(?), joten nyt ois raskaus kestänyt 4+0 eli oisit raskausviikolla 5 (hedelmöittyminen ois tapahtunut 15.12, joka on aika lähellä tuota ovis plussaa).

Kiitos vastauksesta. Joo edelliset menkat alko tosiaan 23.11. ja sellasella laskurilla johon voi kierron pituuden syöttää, saan tulokseksi 4+2 raskaana. Kun taas niillä joihin syötetään vain menkkojen alkamispäivä niin olisin jo 5+ viikolla. Olen siis laskenu edellisten menkkojen alkupäivän mukaan.
Sitä ajattelin raskauden varmistamisella et pitääkö todentaa esim verikokeella mut ilmeisesti ei. Jos menis varhaisultraan niin sais tiedon siitä että raskaus on oikeassa paikassa ja että siellä oikeasti olis jotain... Vaikka tää siis on tosiaan ihan eka raskaus meillä.
 
Viimeksi muokattu:
Juu
Ai niin, jos sulla on ovis testi näyttänyt plussaa 13.12, niin se ei tarkoita sitä että olisit hedelmöittynyt silloin, vaan ovis plussan jälkeen 24-36 tunnin sisällä tapahtuu ovulaatio. Joten varmaan aika paikkaansa pitävä on toi 4+0 eli rv 5. Sinulla on niin pitkä kierto ettei kannata uskoa noita laskureita, joihin ei itse voi syöttää kierron pituutta.

Ei tarvi todentaa verikokeella raskautta, jos kerran selkeä plussa on testiin pärähtänyt. Verikokeissa käyt kyllä raskauden aikana, mutta ihan muista syistä, saat niistä tietoa neuvolassa. Jos tuntuu, että alkuraskauden ultrassa käyminen helpottaa odotuksesta nauttimista, niin sitten suosittelen sitä, muussa tapauksessa en. Kyllä sinä ihan oikeasti olet raskaana kävit ultrassa tai et :)
 
Sudenmarja
Tehtyäni positiivisen raskaustestin soitin neuvolaan ja varasin ensimmäisen ajan. Sitten varasin ajan myös omalta gynekologilta varhaisultraa varten, koska epäsäännöllisen kierron takia halusin tietää kuinka pitkällä raskaus on ja onko se sikiö siellä missä pitää olla, mutta eipä tuo olisi ollut mitenkään kovin välttämätöntä. Molemmat ajat taisivat olla sitten viikolla 9, ja raskaus tosiaan oli n 10 päivää pitemmällä kuin olin luullut. Np-ultra oli sitten viikolla 12.

Mutta siis soitto neuvolaan ja jos haluat niin yksityiselle gynekologille ultraan.
 

Yhteistyössä