Milloin olette laittaneet potan pois käytöstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tytön äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tytön äiti"

Vieras
Mulla nelivuotias, joka haluaa edelleen käydä kotona potalla, vaikka käy ongelmitta pöntöllä kylässä ja päiväkodissa (pikkupöntöt siellä). Onkohan niin, että kannattais vaan ottaa potta pois käytöstä, taitaa olla "liian mukava", tuollainen selkänojallinen Baby Björn :D ?
Milloin teillä on potta lähtenyt pois?

Tais olla poika 4v kun se lähti tuolta. Ei tosin ollu sitä käyttäny enää pitkään aikaan. Kunhan oli jääny nurkkaan.
Tarkemmin kun ajattelee...käytti sitä 4v tilanteessa kun porukka yhtäaikaa mahataudissa ja pytylle ruuhkaa. Lapsi käytti pottaa. Vaipoista oppi aika tasan 2v ja alkuun kävi vaan potalla, nopsaa kyllä meni myös pytylle kun ei jossain kylässä ollu pottaa ja pakko oli pissiä. Kotona sitte kävi jokotai.

Viimeksi muokattu:
Mitä haittaa siitä on, että tyttö käy kotona potalla. Kerran tiedätte, että osaa myös käydä ihan pytyllä. Varsinkin jos on kova vatsa se voi olla helpompi ponnistaa potalla kun saa tukevan otteen jaloilla maasta.

Meillä jäi potta pois hieman alle 3-vuotiaana. Ja tosi helposti vieläpä. Tyttö vaan päätti ettei halua käydä potalla kun oli jo "liian iso tyttö" pottailuun. Auttaisko sellainen "isot pojat ei käy potalla, olethan jo iso poika" -tyyppiset keskustelut? Tai ehkä jos joku muu kylässä käyvä ystävä tai sukulainen rohkaisisi kotona poikaasi käymään pöntöllä potan sijaan? Kyllä se varmasti pikkuhiljaa jää pois. Entä olisiko teillä joku nukke tai pehmolelu jolle poikasi voisi potan luovuttaa, niin että sen jälkeen vain kyseinen nukke/lelu kävisi siinä potalla. Sitten sen voisi vaivihkaa siirtää varastoon. :)

Meillä mentiin suoraan pytylle reilu kaksi vuotiaana.
Pyttyjä on joka paikassa mutta ne potat niin järkkyjä ettei voi käyttää.

Joten miksi opettaa iso lapsi potalle.

Ei kait siitä mitään haittaa ole, oon vaan miettinyt, että onko ihan turha kapistus. Alkaa jo näyttää "liian isolta" ja isommat jätökset ois niin helpompia pönttöön tehtynä...

Meillä esikoinen siirtyi pytylle vajaa kolmevuotiaana eli heti kun pääsi turvallisesti ilman jakkaraa pytylle itse menemään. Ja samassa hötäkässä opetteli pyyhkimään pissapyllynsä. Tyttö itse tahtoi pytylle. Meille oli juuri vauva tulossa, joten en mitenkään harmitellut sitä, ettei minua enää tarvita perusvessareissuilla.

Kehtaanko mä sanoakaan... Meillä on vain 1 lapsi. Aloitti nyt ekaluokan. Potta on edelleen wc:n nurkassa. Oikestaan se on siellä vieraiden varalta. Meillä on paljon lapsiperhetuttuja, joilla pottailuikäisiä. Ja on se potta ollut hätävaranakin. Ehkä kerran- kaksbvuoteen on tullut tilanne, jossa pönttö on varattu eikä lapsi pysty pidättämään. Vaikka kaitpa tuo nyt jo alkaa olla siihen liian iso. :laugh:

Vähän sen jälkeen kun tyttö täytti 3v otettiin pois. Kävi vieraissa paikoissa ilman ongelmia pöntöllä, mutta kotona ei halunnut. Ilmoitin vain illalla että potta lähtee pois ja aamulla olin sen laittanut kaappiin. Ekana aamuna tuli hirveä huuto ja ilmoitus ettei käy pöntöllä. Riitti kun sanoin että voi sitten pissata housuunsa jatkossa. Tämän jälkeen ei ole potan perään kysellyt ja on käynyt pöntöllä ihan nätisti.

Kaksi lasta meillä jo kuivaksi oppineet, eivätkä kumpainenkaan ole pottaa käyttäneet. Aikuisten pöntölle ilman supistajaa ovat halunneet siitä asti, kun kaksivuotiaina jätettiin vaipat pois.

Ei kun potta vaan kiertoon, pakko alkaa pöntöllä käymään jos se on ainut vaihtoehto.

2v otettiin potta pois. Käytti hetken supistajaa, varmaan noin kuukauden, sitten ei halunnut sitä enää. Me vaan vietiin potta kellariin, miksi sitä pitää jos kerran pöntöllä osaa käydä.

Meillä on potta käytössä vielä, vanhempi on reilu 4-vuotias ja nuorempi 2-vuotias. Meillä on esim. potta yläkerrassa makuuhuoneessa ihan siltä varalta, että yöllä tulee hätä ja siksi, että aamulla lapset käyvät potalla pissalla, nopeampi vaihtoehto meillä tuo, kuin se, että raahaisin lapsia vessaan pissalle.

Joo tästä tulee ristiinaulituksi, mutta meillä on vaan yksi vessa ja meitä on monta joten 5v käy illalla potalla jos ei vessaan juuri sopivasti pääse. Että potta on edelleen :laugh:

Meillä kävi usein niin, että pissa tuli (tytöltä) niin vauhdilla että tuli reunoista yli ja vaatteille, jolloin tyttö ymmärsi sitten itsekin haluta pöntölle. Ja kun hän oppi sinne nopeasti itse kiipeämään, ei ollut mikään ongelma panna pottaa pois.

[QUOTE="vieras";27841508]Joo tästä tulee ristiinaulituksi, mutta meillä on vaan yksi vessa ja meitä on monta joten 5v käy illalla potalla jos ei vessaan juuri sopivasti pääse. Että potta on edelleen :laugh:[/QUOTE]

Sama täällä. :D

Yhteistyössä