Milloin pää kiinnittynyt ja ambulanssilla meno (epäselvää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelevä

Vieras
Joo elikkäs ,itse toista odotan ja kuulemma pää voi kiinnittyä uudelleen synnyttäjillä vasta itse synnytyksessä ,mulla ei siis vielä kiinnittynyt,laskeutunut kylläkin jo tosi alas ja rv 38,jos nyt menisi vedet niin vieläkinkö pitäisi mennä ambulanssilla makuuasennossa ettei se napanuora luiskahda esiin tms ..

Ja tämäkö koskee sitä jos ne vedet menee holahtamalla kaikki vai sitäkin jos alkaa tihkumaan?

Miten teitä on neuvottu?

Mulle annettiin ohjelappunen, jossa lukee, että lapsivesien mentyä tilanteessa jossa vauva ei ole kiinnittynyt, tulisi mennä ambulanssilla (makuuasento). Kuitenkin itselläni vauva on laskeutunut todella alas ja minulle sanottiin, että ei sen vuoksi tarvitsisi mennä ambulanssilla. Syynä se että vaikka vauva ei ole kiinnittynyt niin on kuitenkin niin alhaalla, että napanuora ei enää pääsisi luikahtamaan. Tietty jos on vihreää lapsivettä nii sit ambulanssi jokatap.
Kannattaa kuitenkin varmistaa vielä neuvolasta mikä on sun tilanne. Käsittääkseni asia riippuu paljon lantion mallista ja siitä miten alas vauva on laskeutunut.

Itse synnytin tammikuussa ja sain viime vuoden puolella sellaisen ohjelapun, jossa sanottiin, että lapsivesien mentyä sairaalaan tulisi mennä makuuasennossa, mutta ambulanssista ei puhuttu mitään. Sairaalan tilaisuudessakin sanottiin, että mikäli lapsivedet menevät yöllä ja eikä supistuksia ole voi odottaa aamuun asti. Itse asun eteläsuomessa HUSin alueella ja meillä neuvolantäti painotti, että synnytyssairaalaan tulee soittaa ennen kuin lähtee, täällä on nimittäin täyttä synnytyssairaaloissa. Tammikuussa kätilöopistolla oli jonkin aikaa sulku päällä kun siellä oli niin täyttä. Eli sanoisin, että kannattaa kysyä neuvolantädiltä ja myös soitella synnytyssairaalaan kun tilanne alkaa olla käsillä.

sain raskausviikolla 37 neuvolasta kätilöopiston lapun jossa lukee: "Tule AMBULANSSILLA jos neuvolassa sanottu että lapsen pää ei ole kiinnittynyt ja lapsivesi mennyt"
Sitä en tiedä millaisia ohjeita muualta jaetaan mutta onhan se outoa jos tuollainen ohje vaihtelee sairaalakohtaisesti. Jos on kova hätä eikä pysty soittaa ennen lähtöä niin kyllähän ne sieltä ambulanssistakin soittelee että mihin potilas viedään.

Yhteistyössä