Milloin päiväunet pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---Toukka---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

---Toukka---

Vieras
Minkä ikäisenä teidän muksut ovat jättäneet päiväunet kokonaan pois? Meidän 3-vuotias, ei haluaisi enää nukkua, mutta jos ei nuku, niin voi jestas sitä kiukkua loppupäivästä. Eli tarvetta vielä olisi päiväunille, mutta eipä sitä oikein pakottaakaan voi... Nyt nukkuukin sitten välillä ja välillä vain lepää sängyssä. Mutta ihan tässä uteliaisuuttani utelen, että mites muilla?

meillä tyttö päätti lopettaa 2.3v päiväunet.huusi tunnin verran sängyssä kun laitoin sen nukkumaan eikä nukahtanut.joten lopetettin päikkärit.tosin neiti on nukkunut aina vähemmän kun muut ikäisensä.

Meillä poika 2v8kk ei haluaisi nukkua päikkäreitä. Mutta silti laitan sohvalle pötköttelemään. Kun sovitaan, että ei tarvitse nukkua, että pötkötellään vaan, niin yleensä nukahtaa nopeasti. Joskus menee karjuen sohvalle mutta sitten nukahtaa vielä nopeammin :D .
En haluaisi jättää ilman taistelua päikkäreitä pois, koska ilmiselvästi niitä tarvitsee.
Mutta antaa toisen yrittää hangoitella vastaan, niin kohta taas päikkärit maistuu =)

Lisään vielä, että yöunet eivät meillä ole häiriintyneet, eikä nukkumaanmenoaikakaan veny. Poika menee nukkumaan 19-19.30 ja nukkuu aamuun n. klo 8.

Meidän 2v9kk nukkuu päiväkodissa n.tunnin päikkärit ja kotona tunnista kolmeen riippuen ajankohdasta. Vanhempien kainalossa tulee hyvä uni. Poika on niin vilkas ja kova liikkumaan että sammahtaa iltaisinkin kuin saunalyhty.

Meidän 2v 8 kk nukkuu edelleen päiväunet ja tarvitseekin kyllä ne. Muuten illalla on ihan hysteerinen kiukuttelija ja siskon kiusaaja. Enimmäkseen onnistuu hyvin päikkäreille meno, välillä huonommin. Ulkoilu ja toiminta aamupäivällä on tärkeää, samoin huomata se pikkuhetki kun väsy iskee. Jos se menee ohi, hankalampi saada unille. ;)

Mulla tyttö 2 v 8 kk ja päikkäreille meno yhtä hel***ttiä! Lasken 3-v uhman piikkiin. Uni ois, mutta ei voi antaa sille periksi. Umpi väsyny, mutta ei vaan asetu aloilleen, jolloin uni tulis muutamassa minuutissa vaan pitää kääntää ja vääntää ja puhua pöpöttää, niin ettei uni varmasti tule. Sitten kiukuttelee koko loppu illan ja kiusaa siskoa ja tekee kaikenlaista tuhmaa. Jos nukahtaa, niin nukkuu kevyesti 2-3 tuntia ilman, että se vaikuttaa yöuniin eli ihan selvästi vielä tarvitsisi unet, mutta millä ilveellä saisin sen nukkumaan???

Meillä 4- ja 5- vuotiaat lapset nukkuvat päikkärit varsinkin hoidossa, vanhempi lyhyemmät unet, joskus viikonloppuisin eivät nuku ollenkaan vaan lepäilevät hetken ja kuuntelevat satua sängyssä. Työpaikallani päiväkodissa lapsista suurin osa nukkuu päiväunet yleensä 6-vuotiaiksi asti, tietysti poikkeuksia on ja niitä pyritään kunnioittamaan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2005 klo 14:19 PikkuHippu kirjoitti:
Meillä poika 2v8kk ei haluaisi nukkua päikkäreitä. Mutta silti laitan sohvalle pötköttelemään. Kun sovitaan, että ei tarvitse nukkua, että pötkötellään vaan, niin yleensä nukahtaa nopeasti. Joskus menee karjuen sohvalle mutta sitten nukahtaa vielä nopeammin :D .
En haluaisi jättää ilman taistelua päikkäreitä pois, koska ilmiselvästi niitä tarvitsee.
Mutta antaa toisen yrittää hangoitella vastaan, niin kohta taas päikkärit maistuu =)

Meilläkin näin,´poika 3v 5kk.Ilta on hankala jos päikkärit jää väliin,mutta jos nukkuu ne,illalla nukkumaanmeno venyy.

Tämä taitaa olla todellakin yksilöllistä. Meidän junnu (tasan 3v) on ollu aina rauhallinen tyyppi: leikkii pitkään omia leikkejään, ei pahemmin riehu jne. Tiedän, että päikkärit olisi hyvä nukkua, mutta vuoteen ei niissä ole ollut juuri mitään tolkkua. Nyt meillä mennään niin, että jos aamulla herää ennen klo 7, nukkuu silloin päiväunet, mutta jos aamulla menee yhtään pitempään herääminen, niin ei auta vaikka nukuttais 2 tuntia. Illalla sitten ollaan jo klo 20 sängyssä.

Tiedän jo ammattini puolesta, miten tärkeät päiväunet on, mutta mun mielestä pitää ottaa huomioon jokainen omana yksilönään. Tidän monia saman ikäisiä ja paljon vanhempiakin, joille päiväunet on itsestään selvyys ja välttämättömyys, mutta ovatkin sitten luonteeltaan semmosia "rämäpaisiä"...ihan toista kuin meidän poju. :)

Siis toi yksilöllisyys on todella tärkeää.. Varsinkin paivahoidossa yleensä yritetään laittaa kaikki lapset samaan muotttiin nukkumisen suhteen.. Mut onnellisia ollaan kaikki kun asiat menevät niinkuin on jokaiselle lapselle itselleen hyväksi...

Meillä poika 3v7kk. Millään välillä ei päivisin menisi päiväunille, mutta olen huomannut että kyllä vielä ne tarvitsisi. Ilta on sitten muuten yhtä huutoa ja kiukkua. Ilman päikkäreita saattaa sitten nukahtaa illalla kuuden aikaan ja nukkua muutaman tunnin. Ja siitäkös sitten riemu alkaa, milläs poika sitten yöunille???

Nyt olen sitten itsekin mennyt pojan kanssa unille, lähinnä nukuttamaan. Ja tekee ihan hyvää nyt odotusaikana (la 7.11).
Nytkin poika jopa nukahti ihan itse ja hyvä niin koska illalla on menoa.

Kyllä mun mielestä tosiaan vielä ton ikäinen kaipaa niitä unia. Välillä on kyllä tappelukin siitä, mutta aina on kyllä nukahtanut kun sänkyyn on laitettu. Itselläkin on pieni hengähdystauko, kun muuten poika painaa koko päivän joka suuntaa.

Meillä on kaikki 5 lasta luopuneet säännöllisistä päiväunista ollessaan 2v.Olen toisina päivinä, kun ulos päin näkee, että väsyttää, mennyt sängylle "lukemaan" ja silloin uni on voittanut.Toisina päivinä taas näkee heti, että nukutusyritys olisi turha vaiva.Ja hyvin on iltaa asti mennyt.

esikko nukkui 2v8kk enää vaan jokatoinenpäivä päikkärit. Nyt 3v 3kk ja hyvä jos kerran 3 viikossa nukkuu.
Kakkonen 1v8kk ja nukkuu vielä 2-3 tuntia sit kun lopunviimein on suostunut nukahtaan...

Meidän 2v4kk nukkuu päiväunet, mutta kovan työn ja tuskan takana monesti että saa nukahtamaan.On selvästi väsynyt muttei malttais rauhoittua. Joskus sitten itse en jaksa sitä touhuamista ja niin ei sitten nukuta. Jaksaa kyllä hyvin iltaan, laittaa aikasemmin nukkumaan ja nukkuu n.12h sitten yöunta.

meillä tyttö 3v5kk just alkaa jättämään yhä useemmin päiväunet väliin. käy sitte vastaavasti illalla vähän aikasemmin nukkumaan. ja kai on jo sitten valmis olemaan ilman päiväunia, kun ei kuitenkaan illalla kiukuttele. vielä vähän aikaa sitte jos nukkui normaalia vähemmän päivällä, niin ilta oli ihan tuskaa.

Yhteistyössä