Milloin sairaalaan??

  • Viestiketjun aloittaja Elmeri
  • Ensimmäinen viesti
Elmeri
Supistuksia tulee ja menee... Mistä tietää milloin pitää lähteä sairaalaan. Olen käynyt siellä jo kaksi kertaa turhaan, kun pitkään jatkuneet säännölliset supistukset sitten loppuvatkin. Rv 41+3 menossa ja taas supistaa.
 
rv 36
Eikös ne niin sano, että supistuksia tulisi olla ainakin kahden tunnin ajan ja mielellään noin 5-7 minuutin välein. Usein kuulemma käy niin, että supistukset sitten lakkaavatkin ennen tuon kahden tunnin täyttymistä ja tulee hukkareissu sairaalaan.
Lisäksi sairaalassa neuvottiin niin, että kipu on aika hyvä mittari supistuksissa. Silloin kun tuntuu, ettei yksinkertaisesti enää kotona pärjää, niin voi lähteä myös sairaalaan. Soittaisin kuitenkin vielä ennen.

Olet jo kovin pitkällä raskaudessasi, uskoisin, että ihan kohta se vauva sitten tulee! Ei kun kellottamaan ja onnea! :)
 
kolmatta odottava
Joo kipu on hyvä mittari. Jos supparit alkaa epäsäännöllisinäkin olemaan niin kivuliaita, että vetää kaksinkerroin kyykkyyn lattialle, niin silloin VIIMEISTÄÄN :). Itse lähdin kuopusta tekemään vasta tuossa vaiheessa, sillä tosiaan mitään säännöllisiä suppareita ei tullut missään vaiheessa. Ja toisaalta myös odotin, että vedet menisivät kuten esikoisella kävi. Mikä hassuinta, kun menin äitipolille sisään, minulta kysyttiin että olenko varannut aikaa. Minä sitten siihen, että meinasin kyllä synnyttää :). En siis näyttänyt kovin synnyttävältä kätilönkään mielestä. Vauva tuli silti maailmaan jo kolmen tunnin kuluttua sairaalaan menosta.
 
tyttö82
Itselläni lapsivesi meni joten oli helppoa tietää milloin lähteä.Supistuksista jos ovat kipeitä ja säännöllisiä 5min välein 2h kestävät silloin aika lähteä.Mul itel oli 22.6 kokoarvioultraa tehtäessä säännölliset supistukset 4min välein,mut eivät olleet kipeitä sit viel lähettivät kotiin,mut aamuyöllä menkin sit lapsivedet ja lähdettiin lapsi synty 23.6.
 
+
Tai jos tulee runsasta verenvuotoa, niin silloin... toisaalta kuka nyt kotona alkaa katsomaan, että jaha, tuleepas runsaasti verta ja menee nukkumaan, mutta joka tapauksessa... ja ambulanssilla kannattaa mennä sekä tässä tapauksessa, mutta myös silloin jos lapsivedet menee eikä lapsen pää ole vielä kiinnittynyt.
 
äiti83
mulla tuli supistuksia koko yön ja aamul viide aikaa si sanoin miehel et ny sairaalaan ku en saanu yhtään nukuttua koko yönä.. sen verra kipeitä oli supparit.. onneks sain sitte sairaalas jotai lääkkeit et pystyin nukkuu vaik supistuksii tuliki.. muksu synty vast puol yhentoist aikaa illal mu ainaki sai levättyy sitä enne..
 
kotiin lähetetty
Minulla supisteli 2 minuutin välein 1-2 minuutin mittaisia supistuksia 24 h, kunnes lähdettiin sairaalaan, kun supistusten voimakkuus kasvoi koko ajan. Osa ei tuntunut pahalta, mutta osa oli aika kivuliaita. Sairaalasta laittoivat sitten kuitenkin kotiin, kun sairaalassa vietetyn yön aikana supistukset vähenivät 3-4 minuutin välein tuleviksi eikä koskenut kovinkaan usein. Kohtu ei ollut vielä auennut. Sanoivat, että saattaa olla että vauva syntyy vasta viikkojen päästä. En oikeasti jaksa jos tämmöisiä supistusvuorokausia pitää kuunnella ilman mitään lopputulosta! Jo kolme viikkoa on mennyt niin, että aina kun pysähdyn kuuntelemaan supistuksia, niin niitä tulee 2-3 minuutin välein, mutta ne ei ole silloin vielä koskeneet.
Olen viikolla 37, joten saahan tuo vauva vielä kasvaa. Vaikea kuitenkin tietää milloin sinne sairaalaan sitten kannattaa lähteä, kun täältä on tunnin matka sinne...ei kehtais kauhean kivuliaita supistuksia kotona koittaa kestää kun kivunlievitystä ei sitten ihan heti pysty saamaankaan kun matka on niin pitkä ja autossa kaikki tien töyssyt tuntuu niin kauheilta jo pienillä supistuskivuilla.
Muutenkin tämä raskaus alkaa ottaa päähän, kun ensin oli 4 kk sellaista pahoinvointia, etten päässyt sohvalta ylös koko aikana kuin vessaan, kun jokaisella askeleella oksetti entistä enemmän. Sitten selkä meni kipeäksi siitä makaamisesta niin, etten pystynyt sen takia liikkumaan. Kuukauden verran kesti selkäkipua ja sitten tulikin munuaisaltaiden laajentuma kun vauva painoi munuaisjohtimia. Se oli todella kivuliasta. Kun ne oireet helpottivat kohdun muutettua asentoa, niin alkoivat kipeät supistukset aina kun liikuin. Kipeät supistukset alkoivat viikolla 32 ja lääkäri antoi ohjeen olla liikkumatta ettei vauva synny ennenaikaisena. Nyt kun vauva saisi syntyä, niin liikkuminen ei aiheuta kovinkaan usein kipua, mutta supistelu on niin jatkuvaa että monella olisi jo vauva syntynyt näillä supisteluilla...Mie haluan sen vauvan jo ulos ja oman kehon takaisin. En jaksa enää tätä, että tämä raskaus ja raskaushormonit keksii minulle koko ajan uusia kidutusmuotoja. Ärsyttää kun lähipiirissä on samaan aikaan synnyttäviä 4 ja kenelläkään heistä ei ole ollut vielä mitään vaivoja koko aikana. Mie oon joutunut olemaan sairaslomalla koko raskauden ajan ja välillä on jopa viikkoja jolloin en ole kyennyt kivuiltani edes ulos menemään omakotitalon pihalle raikasta ulkoilmaa hengittämään..
Epäreilua!
joo, tämä oli tämmöinen vuodatus...tsemppiä kaikille joilla on haasteita raskaudessaan!
 
---neito----
Mulla on takana kaksi tosi erilaista synnytystä. Esikoisen kohdalla lähdimme sairaalaan kun aloin "olla kipeä" sekä supistukset olleet säännölliset 5-10min kahden tunnin kohdalla. Kuopuksen kohdalla mulla oli säännölliset supistukset 5-15 minuutin välein n. 5 tuntia, mutta en tuntenut olevani kipeä. Jopa leppoisa olo, vaikka supistuksen kohdalla olikin kipeää. Lähdimme kuitenkin sairaalaan, kun tuli sellainen olo että tarttee lähteä. Anoppi sanoi jälkikäteen että hänestä näytti ettei moneen tuntii tapahdu mitään. Hän tuli katsomaan esikoisen perään. Vasta sairaalan ovella mulle tuli olo, että olen oikeassa paikassa, silloin tuli kipeä olo. Kuopus syntyi sitten tunti sairaalan saapumisesta, viiden minuutin ponnistuksen jälkeen. Hurjinta koko jutussa oli, että vaikka synnytys oli nopea, niin se tuntui samalla tosi rauhalliselta tapahtumalta. Kaikki tapahtui kuten tarkoitettiin, ilman hätiköintiä.
 

Yhteistyössä